3063-ILPP1-1.4512.91.2016.1.SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 listopada 2016 r. Izba Skarbowa w Poznaniu 3063-ILPP1-1.4512.91.2016.1.SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z 19 września 2016 r. (data wpływu 23 września 2016 r.) uzupełnionym pismem z 11 października 2016 r. (data wpływu 11 października 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług dodatkowych polegających na myciu i dezynfekcji pojemników do gromadzenia wszelkich rodzajów odpadów (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług dodatkowych polegających na myciu i dezynfekcji pojemników do gromadzenia wszelkich rodzajów odpadów (pytanie oznaczone we wniosku nr 2). Wniosek uzupełniono 11 października 2016 r. o wskazanie adresu elektronicznego do doręczeń.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT).

Na podstawie art. 6c ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: Ustawa) gminy są obowiązane do zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy. Przepisy nakładają na właścicieli nieruchomości obowiązek składania deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz uiszczania tych opłat.

W związku z powyższym Gmina w dniu 27 maja 2015 r. podjęła Uchwałę Rady Miejskiej w sprawie sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Powyższa uchwała reguluje odbiór odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie Gminy realizowany w zakresie tzw. usługi podstawowej. Usługa podstawowa dotyczy odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych, jak i właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a na których powstają odpady komunalne. Gmina zapewnia odbiór następujących odpadów:

* zmieszane odpady komunalne,

* odpady suche (papier i tektura, tworzywa sztuczne, opakowania wielowarstwowe i metale),

* odpady ulegające biodegradacji (bioodpady i odpady zielone),

* szkło w podziale na bezbarwne i kolorowe,

* odpady problemowe (zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, przeterminowane leki, chemikalia, odpady wielogabarytowe, odpady budowlano-rozbiórkowe, zużyte opony).

Dodatkowo Gmina podjęła również w dniu 27 października 2015 r. Uchwałę Rady Miejskiej w sprawie wyboru metody opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości stawki tej opłaty. Zgodnie z paragrafem 1 pkt 1 powyższej uchwały opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi ponoszona przez właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy jest obliczana w oparciu o liczbę mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość. Zgodnie z pkt 3 tego samego paragrafu liczba osób zamieszkujących daną nieruchomość ustalana jest na podstawie deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy.

Świadczenie usług podstawowych z mocy Ustawy jest traktowane przez Gminę jako czynność niepodlegająca opodatkowaniu VAT, a zatem Gmina nie rozlicza z tego tytułu podatku należnego.

Ponadto art. 6r. ust. 4 Ustawy uprawnia radę gminy do określenia w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego rodzajów dodatkowych usług świadczonych przez gminę w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów oraz wysokości cen za te usługi. W konsekwencji, Gmina w dniu 30 grudnia 2014 r. podjęła Uchwałę Rady Miejskiej w sprawie określenia rodzajów dodatkowych usług świadczonych przez gminę w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów oraz wysokości cen za te usługi. Przedmiotowa uchwała określa rodzaje dodatkowych usług świadczonych przez Gminę w zakresie odbierania w większej masie wytworzonych odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, dotyczy to:

A. Czynności w zakresie odbioru i zagospodarowania odpadów, tj.:

* jednorazowego podstawienia dodatkowego pojemnika o pojemności od 60 litrów do 1100 litrów lub kontenera o pojemności k.p.-3, k.p.-5 lub k.p.-7, odbioru i zagospodarowania zmieszanych odpadów komunalnych;

* jednorazowego, dodatkowego odbioru i zagospodarowania zmieszanych odpadów komunalnych z pojemników stanowiących wyposażenie nieruchomości;

* podstawienia worka 1 m3 (big-bag), kontenera k.p.-3, k.p.-5, k.p.-7, odbioru i zagospodarowania odpadów budowlanych i rozbiórkowych pochodzących z samodzielnie wykonywanych prac remontowych;

* podstawienia worka 1 m3 (big-bag), kontenera k.p.-3, k.p.-5, k.p.-7, odbioru i zagospodarowania odpadów zielonych.

B. Mycia i dezynfekcji pojemników do gromadzenia wszelkich rodzajów odpadów stanowiących wyposażenie nieruchomości na terenie Gminy.

Wszystkie usługi dodatkowe są świadczone na zlecenie właściciela nieruchomości i wymagają każdorazowo zgłoszenia zapotrzebowania na ich wykonanie, dokonanego przez właściciela nieruchomości w Urzędzie Miejskim. Cena usługi dodatkowej jest uzależniona od rodzaju świadczenia oraz rozmiaru pojemnika/kontenera.

Świadczenie usług dodatkowych Gmina dokumentuje wystawianymi fakturami VAT oraz rozlicza podatek należny z tego tytułu.

Gmina powierzyła odbiór i zagospodarowanie odpadami komunalnymi podmiotowi zewnętrznemu, który wystawia na rzecz Gminy faktury VAT, z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego. Podmiot ten realizuje zarówno usługi podstawowe świadczone przez Gminę z mocy Ustawy, jak i usługi dodatkowe, świadczone każdorazowo na zlecenie właścicieli nieruchomości za odrębną opłatą. Podmiot zewnętrzny wystawia oddzielnie faktury za usługi świadczone w ramach usługi podstawowej oraz odrębnie za usługi dodatkowe.

Gmina dokonuje odliczeń VAT naliczonego z otrzymywanych od podmiotu zewnętrznego faktur VAT dokumentujących świadczenie usług dodatkowych. Gmina nie odlicza VAT naliczonego z faktur dokumentujących świadczone usługi realizowane przez Gminę w ramach usługi podstawowej w zakresie odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy świadczone przez Gminę na rzecz właścicieli nieruchomości usługi dodatkowe w zakresie mycia i dezynfekcji pojemników do gromadzenia odpadów opisane w punkcie B podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez Gminę na rzecz właścicieli nieruchomości usługi dodatkowe w zakresie mycia i dezynfekcji pojemników do gromadzenia odpadów opisane w punkcie B podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

UZASADNIENIE

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podatnikiem podatku VAT jest więc również organ władzy publicznej, jeżeli w stosunku do określonej czynności lub transakcji zachowuje się jak podmiot gospodarczy.

Ponadto należy wskazać, że każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem VAT powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, nie powinna być ona sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia, usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę złożoną, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi złożonej.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez wyposażenie nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, chyba że na mocy uchwały rady gminy, o której mowa w art. 6r. ust. 3, obowiązki te przejmie gmina jako część usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w zamian za uiszczoną przez właściciela opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnym.

Świadczenie przez gminę innych usług niż odbiór i zagospodarowanie odpadów może nastąpić tylko na podstawie uchwały podjętej przez radę gminy. Tego rodzaju usługami mogą być przykładowo dostarczenie i utrzymanie w odpowiednim stanie pojemników na odpady komunalne. Należy jednak podkreślić, że takie usługi mają charakter fakultatywny. Gminy nie mają obowiązku ich świadczenia. Dlatego też, zdaniem Gminy, należy uznać, że tego rodzaju usługi nie wchodzą w zakres czynności z systemu odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych, do realizacji których Gmina jest zobowiązana na podstawie przepisów Ustawy.

W konsekwencji, w ocenie Gminy, wykonywanie przez nią usług w zakresie mycia i dezynfekcji pojemników na odpady komunalne, stanowi odrębną czynność od ciążącego na Gminie zadania w postaci odbierania i zagospodarowywania odpadów komunalnych. W związku z tym świadczone usługi dodatkowe w zakresie mycia i dezynfekcji pojemników do gromadzenia odpadów podlegają opodatkowaniu VAT.

W tym miejscu Gmina wskazuje, na orzeczenie NSA z 8 grudnia 2015 r. sygn. akt I FSK 1192/14, w którym Sąd stwierdził, że: "zasadniczym warunkiem uznania, że gmina usługi dodatkowe w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi wykonuje w charakterze podatnika podatku VAT, jest, aby rzeczywiście były to usługi dodatkowe, a nie te, które jednostka samorządu jest zobowiązana wykonywać w sposób charakterystyczny dla organu władzy publicznej i narzucony przez ustawę (...). Przykładem takich usług dodatkowych świadczonych przez gminy w zamian za cenę, na podstawie umowy może być sprzątanie terenu nieruchomości z odpadów komunalnych. W zakresie takiej usługi gmina wyręczy właściciela nieruchomości z obowiązków, które na nim spoczywają (art. 5 ust. 1 pkt 3 i 3b ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach - zbieranie i pozbywanie się powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych). Tego rodzaju usługą jest również utrzymanie w czystości i we właściwym stanie technicznym pojemników służących do gromadzenia odpadów komunalnych (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach)".

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie również w interpretacji indywidualnej z 29 sierpnia 2014 r. sygn. akt IBPP2/443-515/14/WN, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, że: "usługi dostarczenia pojemników na nieruchomość oraz pozostałe usługi, tj. mycie, dezynfekcja i naprawy pojemników są związane ze świadczoną przez Miasto właścicielowi nieruchomości, na podstawie indywidualnych umów cywilnoprawnych, dodatkowych usług w zakresie wyposażenia nieruchomości w pojemniki, ich mycia, dezynfekcji oraz napraw, które to usługi dodatkowe, jak wskazał Wnioskodawca, podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 23%".

Reasumując, zdaniem Gminy, świadczone przez nią usługi na rzecz właścicieli nieruchomości w zakresie mycia i dezynfekcji pojemników do gromadzenia odpadów opisane w punkcie B opisu sprawy podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Artykuł 8 ust. 1 ustawy stanowi, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Należy zauważyć, że generalnie - poza wyjątkami wskazanymi w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają czynności odpłatne.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy lub świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Wątpliwości Gminy dotyczą kwestii opodatkowania podatkiem VAT świadczonych przez nią na rzecz właścicieli nieruchomości usług dodatkowych w zakresie mycia i dezynfekcji pojemników do gromadzenia odpadów.

Aby zatem rozstrzygnąć wątpliwości Wnioskodawcy należy przede wszystkim stwierdzić, czy pobierając opłaty za dodatkowe usługi polegające na myciu i dezynfekcji pojemników do gromadzenia odpadów, spełnia on wskazaną w art. 15 ust. 6 ustawy przesłankę, tj. czy jest organem władzy publicznej.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446) - gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast - zgodnie z brzmieniem art. 6 ust. 1 ww. ustawy - do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m.in. zadania obejmujące sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz - art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 3 cyt. ustawy.

Jak stanowi art. 7 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym - ustawy określają, które zadania własne gminy mają charakter obowiązkowy.

W ustawie z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2016 r. poz. 250, z późn. zm.) w rozdziale 3a "Gospodarowanie odpadami komunalnymi przez gminę" wskazano, że gminy są obowiązane do zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy (art. 6c ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 6c ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach - rada gminy może, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, postanowić o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne.

Jak stanowi art. 5 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy - właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez wyposażenie nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, chyba że na mocy uchwały rady gminy, o której mowa w art. 6r. ust. 3, obowiązki te przejmie gmina jako część usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w zamian za uiszczoną przez właściciela opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

W myśl art. 6h tej ustawy - właściciele nieruchomości, o których mowa w art. 6c, są obowiązani ponosić na rzecz gminy, na terenie której są położone ich nieruchomości, opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Na mocy art. 6d ust. 1 ww. ustawy - wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest obowiązany zorganizować przetarg na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, o których mowa w art. 6c, albo przetarg na odbieranie i zagospodarowanie tych odpadów.

Z art. 6j ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wynika, że w przypadku nieruchomości, o której mowa w art. 6c ust. 1, opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi iloczyn:

1.

liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość, lub

2.

ilości zużytej wody z danej nieruchomości, lub

3.

powierzchni lokalu mieszkalnego

- oraz stawki opłaty ustalonej na podstawie art. 6k ust. 1.

Stosownie do art. 6j ust. 2 ww. ustawy - w przypadku nieruchomości, o której mowa w art. 6c ust. 1, rada gminy może uchwalić jedną stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od gospodarstwa domowego.

W przypadku nieruchomości, o której mowa w art. 6c ust. 2, opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi iloczyn zadeklarowanej liczby pojemników z odpadami komunalnymi powstałymi na danej nieruchomości oraz stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, o której mowa w art. 6k ust. 1 pkt 2 (art. 6j ust. 3 cyt. ustawy).

Rada gminy - zgodnie z art. 6k ust. 1 niniejszej ustawy - w drodze uchwały:

1.

dokona wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi spośród metod określonych w art. 6j ust. 1 i 2 oraz ustali stawkę takiej opłaty; dopuszcza się stosowanie więcej niż jednej metody ustalenia opłat na obszarze gminy;

2.

ustali stawkę opłaty za pojemnik o określonej pojemności.

W myśl art. 6I ust. 1 powołanej ustawy - rada gminy określi, biorąc pod uwagę warunki miejscowe, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, termin, częstotliwość i tryb uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w tym wskazanie czy opłatę uiszcza się z dołu czy z góry.

Na podstawie art. 6m ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach - właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych.

W przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub określonej w deklaracji ilości odpadów komunalnych powstających na danej nieruchomości właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie 14 dni od dnia nastąpienia zmiany. Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana - art. 6m ust. 2 cyt. ustawy.

Z art. 6o ust. 1 powołanej ustawy wynika, że w razie niezłożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi albo uzasadnionych wątpliwości co do danych zawartych w deklaracji wójt, burmistrz lub prezydent miasta określa, w drodze decyzji, wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, biorąc pod uwagę dostępne dane właściwe dla wybranej przez radę gminy metody, a w przypadku ich braku - uzasadnione szacunki, w tym w przypadku nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, średnią ilość odpadów komunalnych powstających na nieruchomościach o podobnym charakterze.

Zauważyć należy także, że zgodnie z art. 6q ust. 1 cyt. ustawy - w sprawach dotyczących opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, z tym że uprawnienia organów podatkowych przysługują wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta.

Mocą art. 6r. ust. 1 ww. ustawy - opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi dochód gminy.

Jak wynika z art. 6r. ust. 2 niniejszej ustawy - z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi gmina pokrywa koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, które obejmują koszty:

1.

odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych;

2.

tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych;

3.

obsługi administracyjnej tego systemu;

4.

edukacji ekologicznej w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnymi.

Z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi gmina może pokryć koszty wyposażenia nieruchomości w pojemniki lub worki do zbierania odpadów komunalnych oraz koszty utrzymywania pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym (art. 6r. ust. 2a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach).

Na podstawie art. 6r. ust. 2b powołanej ustawy - z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi gmina może pokryć koszty usunięcia odpadów komunalnych z miejsc nieprzeznaczonych do ich składowania i magazynowania w rozumieniu ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.

W myśl art. 6r. ust. 3 ww. ustawy - rada gminy określi, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w szczególności częstotliwość odbierania odpadów komunalnych od właściciela nieruchomości i sposób świadczenia usług przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

Stosownie do art. 6r. ust. 4 cyt. ustawy - rada gminy może określić, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, rodzaje dodatkowych usług świadczonych przez gminę w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, sposób ich świadczenia oraz wysokość cen za te usługi.

Odnosząc się zatem do opodatkowania świadczonych przez Gminę usług dodatkowych polegających na myciu i dezynfekcji pojemników do gromadzenia wszelkich rodzajów odpadów stanowiących wyposażenie nieruchomości na terenie Gminy należy stwierdzić, że na mocy przepisów ustawy z dnia 13 września 1996 r., o utrzymaniu czystości i porządku w gminach - Wnioskodawca (Gmina) jest zobowiązany do odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów. W rezultacie odbiór odpadów oraz ich zagospodarowanie na terenie Gminy jest realizowany:

* powszechnie, w związku z uiszczaną przez właścicieli nieruchomości opłatą za gospodarowanie odpadami komunalnymi (usługa podstawowa) oraz

* uzupełniająco, w ramach tzw. usług dodatkowych świadczonych na rzecz zainteresowanych mieszkańców, którzy dokonują każdorazowo zgłoszenia na ich wykonanie i są z tego tytułu obciążani dodatkową opłatą.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych oraz pobieranie opłat z tego tytułu (podjętych na podstawie uchwały) jest realizacją zadań nałożonych ustawą z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku gminach.

Natomiast usługi dodatkowe polegające na myciu i dezynfekcji pojemników do gromadzenia wszelkich rodzajów odpadów stanowiących wyposażenie nieruchomości nie są zadaniami, które wynikają z ww. ustawy.

Z uwagi na powyższe, Gmina świadcząc na rzecz mieszkańców dodatkowe usługi polegające na myciu i dezynfekcji pojemników do gromadzenia wszelkich rodzajów odpadów stanowiących wyposażenie nieruchomości, nie występuje w charakterze organu władzy publicznej w odniesieniu do tych czynności, zaś charakter pobieranej opłaty nie wskazuje, że mamy do czynienia z "daniną publiczną", lecz z odpłatnością za usługę dodatkową wykonaną w ramach stosunku zobowiązaniowego istniejącego pomiędzy Gminą a właścicielem nieruchomości.

Świadczenie przez Gminę dodatkowych, odpłatnych czynności nie wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku gminach, a polegających na myciu i dezynfekcji pojemników do gromadzenia wszelkich rodzajów odpadów stanowiących wyposażenie nieruchomości - stanowi realizację umowy wzajemnej, gdzie dwie strony zobowiązują się do wzajemnego świadczenia (w przedmiotowej sytuacji jedna ze stron zobowiązała się do spełnienia określonej usługi, a druga strona do uiszczenia zapłaty za tę usługę). Zatem, usługi te stanowić będą odrębną od ciążącego na Wnioskodawcy zadania własnego w postaci odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych, usługę wykonywaną na podstawie umowy cywilnoprawnej opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, świadczone przez Gminę na rzecz właścicieli nieruchomości usługi dodatkowe polegające na myciu i dezynfekcji pojemników do gromadzenia wszelkich rodzajów odpadów stanowiących wyposażenie nieruchomości, opisane w punkcie B - podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w zakresie opodatkowania usług dodatkowych polegających na myciu i dezynfekcji pojemników do gromadzenia wszelkich rodzajów odpadów (pytanie oznaczone we wniosku nr 2). Natomiast w pozostałym zakresie dotyczącym opodatkowania usług dodatkowych w zakresie odbioru i zagospodarowania odpadów (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) wniosek został rozpatrzony wydaną w dniu 17 listopada 2016 r. interpretacją indywidualną znak 3063-ILPP1-1.4512.75.2016.1.SJ.

Zaznacza się także, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Ponadto, tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl