3063-ILPP1-1.4512.76.2017.2.OA - Brak prawa do odliczenia w całości lub części podatku naliczonego od realizowanego projektu "Prowadzenie działań edukacyjno-informacyjnych oraz wzmocnienie infrastruktury edukacji ekologicznej".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 kwietnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 3063-ILPP1-1.4512.76.2017.2.OA Brak prawa do odliczenia w całości lub części podatku naliczonego od realizowanego projektu "Prowadzenie działań edukacyjno-informacyjnych oraz wzmocnienie infrastruktury edukacji ekologicznej".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2017 r. (data wpływu 22 lutego 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 kwietnia 2017 r. (data wpływu 21 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub części podatku naliczonego od realizowanego projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub części podatku naliczonego od realizowanego projektu. Wniosek został uzupełniony w dniu 21 kwietnia 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy, dokumenty potwierdzające uprawnienie do reprezentowania Wnioskodawcy oraz adres elektroniczny do doręczeń.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zespół A (zwany dalej A) wykonuje w imieniu Województwa - organu prowadzącego - zadania publiczne o charakterze wojewódzkim w zakresie określonym przepisami ustawy o samorządzie województwa z dnia 5 czerwca 1998 r. (Dz. U. z 1998 r. Nr 91, poz. 576) w art. 14 m.in pkt 1 ust. 1 i 8 czyli w zakresie edukacji publicznej i ochrony środowiska.

Zarówno A jaki Województwo posiada status podatnika VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych i jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

A jest na etapie aplikowania w imieniu Województwa o dofinansowanie projektu pn. "Prowadzenie działań edukacyjno-informacyjnych oraz wzmocnienie infrastruktury edukacji ekologicznej", w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 w ramach poddziałania 5.1 Ochrona różnorodności biologicznej.

Dyrektor A działa na podstawie stosownego pełnomocnictwa.

Projekt mający zostać objęty wsparciem w ramach środków RPO WO na lata 2014-2020 realizuje dwa rodzaje działań:

1.

wykorzystanie lokalnych zasobów przyrodniczych, prowadzenie kampanii edukacyjno-informacyjnych,

2.

roboty budowlane mające na celu wzmocnienie infrastruktury edukacji ekologicznej.

W skład działań podejmowanych podczas prowadzenia kampanii edukacyjno-informacyjnych wejdą następujące imprezy informacyjno-edukacyjne:

* konferencje dla nauczycieli i pracowników organów prowadzących szkoły,

* festiwale ekologiczne (w tym m.in. konkursy wiedzy, fotograficzny, plastyczny, muzyczny, kulinarny w obrębie zasobów przyrodniczo-krajobrazowych regionu),

* zagraniczne wizyty edukacyjne dla kadry kierowniczej szkół i pracowników JST, podczas których przedstawiciele zdobywać będą wiedzę o dobrych praktykach w zakresie ochrony przyrody występujących poza granicami kraju,

* wizyty edukacyjne uczniów i nauczycieli w parkach krajobrazowych województwa,

* spotkania informacyjne z mieszkańcami gmin w zakresie lokalnej i ponadlokalnej bioróżnorodności (udział w lokalnych imprezach kulturalnych np. festynach), oraz inne imprezy specjalne w tym seminaria i szkolenia.

Natomiast działania dotyczące infrastruktury polegają na realizacji dwóch zadań inwestycyjnych:

1.

w przy ul. B - prace polegające na adaptacji poddasza na potrzeby prowadzenia działalności w zakresie edukacji ekologicznej, remoncie dachu, zakupie i montażu windy w Ośrodku Szkoleniowym A przy ul. A. Zakres prac obejmuje m.in. prace budowlane, instalacja elektryczna, centralne ogrzewanie.

2.

w przy ul. C - prace polegające na utworzeniu pracowni na potrzeby pokazów i kursów kulinarnych w zakresie edukacji ekologicznej. Zakres prac obejmuje m.in. remont węzła żywieniowego, wentylację, izolację, centralne ogrzewanie.

Całkowity koszt planowanych przez Wnioskodawcę działań na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie wynosi ok. 3.000.000,00 zł brutto, w tym podatek VAT. Wnioskowane dofinansowanie wynosi 85%.

Remontowane i adaptowane obiekty są obecnie dostępne bezpłatnie dla mieszkańców i służą realizacji zadań - zadania publiczne o charakterze wojewódzkim w zakresie określonym przepisami ustawy o samorządzie województwa z dnia 5 czerwca 1998 r. (Dz. U. z 1998 r. Nr 91, poz. 576) pw § 14 pkt 1 ust. 1 i 8 czyli w zakresie edukacji publicznej i ochrony środowiska. Taka sytuacja zostanie również zachowana po realizacji projektu. Wytworzone w ramach projektu produkty i rezultaty także będą dostępne bezpłatnie dla wszystkich zainteresowanych zarówno w trakcie realizacji projektu jak i po jego zakończeniu.

Wszystkie zakupywane w ramach projektu towary i usługi nie służę zatem i po realizacji projektu również nie będą służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Właścicielem produktów realizowanych działań będzie Województwo, które przekazało przedmiotową infrastrukturę A w trwały zarząd i taka też sytuacja pozostanie po realizacji projektu. Zakupywane w ramach projektu środki trwałe będą stanowiły własność realizatora projektu czyli A. Po wykonaniu przedsięwzięcia budynkami i zakupionym sprzętem dalej będzie zarządzać dyrektor A w imieniu organu prowadzącego Województwa.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca doprecyzował, że A jest jednostką organizacyjną Województwa, która jest objęta "centralizacją" rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług dokonywaną przez Województwo zgodnie z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454, z późn. zm.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją projektu: "Prowadzenie działań edukacyjno-informacyjnych oraz wzmocnienie infrastruktury edukacji ekologicznej" Województwo będzie miało możliwość na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, 846, 960, 1052, 1206, 1228) dalej: ustawa o VAT, dokonać odliczenia w całości lub części podatku naliczonego w trakcie realizacji projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, Województwo nie ma możliwości odliczenia i odzyskania części lub całości podatku VAT naliczonego w trakcie realizacji projektu "Prowadzenie działań edukacyjno-informacyjnych oraz wzmocnienie infrastruktury edukacji ekologicznej" ponieważ realizacja ww. projektu nie jest związana ze sprzedażą opodatkowaną.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z brzmieniem w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z ust. 6 tego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 6 pkt 1 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa z dnia 5 czerwca 1998 r. (Dz. U. z 1998 r. Nr 91, poz. 576) Województwo wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 14 pkt 1 ust. 1 i 8 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą sprawy edukacji publicznej. Wskazane do realizacji przedsięwzięcie pn. "Prowadzenie działań edukacyjno-informacyjnych oraz wzmocnienie infrastruktury edukacji ekologicznej" należy do zadań własnych województwa, którego efektem będzie zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Wzmocniona infrastruktura zostanie udostępniona społeczności nieodpłatnie i nie będzie generowała dochodów dla Województwa. Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Województwo nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Na mocy art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2016 r. poz. 486, z późn. zm.), organy samorządu województwa działają na podstawie i w granicach określonych przez ustawy. Do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa, samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, dysponuje mieniem wojewódzkim, prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu.

Jak wynika z art. 8 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa, w celu wykonywania zadań województwo tworzy wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz może zawierać umowy z innymi podmiotami.

Natomiast art. 14 ust. 1 pkt 1 i 8 ustawy o samorządzie województwa stanowi, że samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie: edukacji publicznej, w tym szkolnictwa wyższego oraz ochrony środowiska.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Województwo ma prawo do odliczenia w całości lub części podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "Prowadzenie działań edukacyjno-informacyjnych oraz wzmocnienie infrastruktury edukacji ekologicznej".

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Natomiast z treści wniosku wynika, że wskazane do realizacji przedsięwzięcie pn. "Prowadzenie działań edukacyjno-informacyjnych oraz wzmocnienie infrastruktury edukacji ekologicznej" należy do zadań własnych województwa, którego efektem będzie zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Ponadto, wytworzone w ramach projektu produkty i rezultaty będą dostępne bezpłatnie dla wszystkich zainteresowanych zarówno w trakcie realizacji projektu jak i po jego zakończeniu. Wszystkie zakupywane w ramach projektu towary i usługi nie służę zatem i po realizacji projektu również nie będą służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując opisany projekt, nie działa w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji tej operacji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem Zainteresowany nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. projektu.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, w związku z realizacją projektu "Prowadzenie działań edukacyjno-informacyjnych oraz wzmocnienie infrastruktury edukacji ekologicznej" Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia całości lub części podatku naliczonego. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie zostały spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia całości lub części podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie działa jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją projektu nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl