3063-ILPB1-3.4511.43.2017.1.AK - Stosowanie 3% stawki ryczałtu przy sprzedaży surowców wtórnych w postaci rozdrobnionego monolitu oraz stalowych części katalizatorów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 marca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 3063-ILPB1-3.4511.43.2017.1.AK Stosowanie 3% stawki ryczałtu przy sprzedaży surowców wtórnych w postaci rozdrobnionego monolitu oraz stalowych części katalizatorów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 stycznia 2017 r. (data wpływu 23 stycznia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki podatku.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi skup zużytych katalizatorów samochodowych w celu dalszej odsprzedaży w postaci skruszonego monolitu (wkładu katalizatora) oraz pozostałej metalowej obudowy katalizatorów. Od przychodu osiąganego z prowadzonej działalności gospodarczej opłaca zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Nabywane przez Wnioskodawcę katalizatory są całkowicie zużyte, nie nadają się do ponownego użytku zgodnie z ich przeznaczeniem i stanowią złom metalowy. Cała procedura sprzedaży zmierza do tego, aby kolejny nabywca mógł odzyskać zawarty w katalizatorach surowiec, jakim są związki metali szlachetnych. Katalizatory mają w swojej obudowie blok ceramiczny (monolit). Monolit zawiera w sobie metale szlachetne takie jak: platyna, pallad, rod. Monolit, który stanowi wewnętrzny wkład katalizatorów, jest często materiałem w znacznej części niemetalicznym, tj. ceramicznym, a tylko pewna jego część jest metalem szlachetnym, którą w dalszym procesie przemysłowym udaje się oddzielić od części ceramicznej.

Wnioskodawca dostarcza do nabywcy - specjalizującego się w skupie i przerobie surowców wtórnych - zużyte katalizatory w postaci nieprzetworzonej, tj. bez oddzielenia obudowy zewnętrznej od monolitu. W celu ustalenia ceny skupu nabywca na własny koszt dokonuje rozdzielenia obudowy od monolitu, a następnie skruszenia monolitu w celu określenia zawartości metali szlachetnych w monolicie. Proces mechanicznego rozdrobnienia surowca wtórnego w postaci monolitu nie powoduje zmiany jego fizykochemicznego składu. Po określeniu przez nabywcę ceny skupu Wnioskodawca dokonuje odsprzedaży skruszonego monolitu pozostałych stalowych części katalizatorów bezpośrednio nabywcy, u którego dokonano rozdrobnienia monolitu, bądź też stalowe obudowy katalizatorów sprzedaje oddzielnie do punktów skupu złomu. Ze względu na charakter prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca stosuje 3% stawkę ryczałtu przy sprzedaży ww. surowców wtórnych, tj. zarówno stalowych części katalizatorów, jak i rozdrobnionego w sposób mechaniczny monolitu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w świetle obowiązujących przepisów prawidłowe jest stosowanie przez Wnioskodawcę 3% stawki ryczałtu przy sprzedaży surowców wtórnych w postaci mechanicznie rozdrobnionego monolitu oraz pozostałych stalowych części katalizatorów, które stanowiły wcześniej ich obudowy?

Zdaniem Wnioskodawcy stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z działalności usługowej w zakresie handlu, obejmującej skup i sprzedaż surowców wtórnych, w tym mechanicznie rozdrobnionych komponentów katalizatorów, które po procesie kruszenia nie zmieniają swojego fizykochemicznego składu, wynosi 3%.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm., dalej: u.zr.p.d.) "działalność usługowa" to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 58, poz. 439 z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 (definiującego działalność gastronomiczna) i pkt 3 (definiującego działalność usługową w zakresie handlu).

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne działalnością usługową w zakresie handlu jest sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników. Natomiast w myśl art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy towary handlowe to towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.

Natomiast treść art. 4 ust. 1 pkt 4 u.zr.p.d. określa, że działalność wytwórcza to działalność w wyniku, której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzona przez podatnika.

Przepisy art. 12 u.zr.p.d. określają wysokość ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Rodzaj prowadzonej działalności sklasyfikowanej do określonego typu wyznacza wysokość stawki podatkowej. Zatem klasyfikacja usług wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej według PKWiU jest podstawą do ustalenia wysokości stawek podatkowych należnych od przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności usługowej w zakresie handlu wynosi 3,0% przychodów.

Wnioskodawca zajmuje się skupem i dalszą odsprzedażą surowców wtórnych w postaci zużytych katalizatorów samochodowych. Działalność ta polega m.in. na sprzedaży surowców wtórnych (katalizatorów) w sposób mechanicznie rozdrobnionych, które stanowią komponent do dalszej produkcji. Proces mechanicznego rozdrobnienia surowców wtórnych nie powoduje zmiany ich fizykochemicznego składu. Proces ten jest jedynie dokonywany w celu spełnienia wymogów stawianych przez odbiorców, tj. ustalenia zawartości metali szlachetnych w monolicie stanowiącym wkład sprzedawanych przez Wnioskodawcę zużytych katalizatorów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawiera definicji "wytwarzania", więc należy posłużyć się definicją słownikową, zgodnie z którą "wytwarzać" to "produkować coś, tworząc wydzielać coś, powodować powstanie czegoś" (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002). Ponadto użyte w treści art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy sformułowanie "sprzedaży uprzednio nabytych towarów w stanie nieprzetworzonym" oznacza sprzedaż produktów (towarów) bez zmiany ich substancji czy wyglądu, tj. bez ingerencji sprzedającego we właściwości fabryczne produktu, ponieważ zgodnie z definicją słownikową "przetwarzać" to "przerabiać, zmieniać coś nadając inny kształt, wygląd, inną postać, formę, przekształcać, przeobrażać" (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002).

Dokonując subsumcji analizowanych przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne na grunt prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności, stwierdzić należy, że w wyniku czynności podjętych przez Wnioskodawcę nie dochodzi do przerobienia rzeczy, tj. zmiany ich fizykochemicznego składu. Ze zużytych katalizatorów w wyniku oddzielenia metalowych obudów od monolitu nie powstaje żaden nowy produkt, a metalowe obudowy i skruszony monolit sprzedawane przez Wnioskodawcę stanowią nadal surowce wtórne. Zatem prowadzona przez Wnioskodawcę działalność w zakresie skupu i dalszej odsprzedaży nieprzetworzonych katalizatorów stanowi działalność w zakresie handlu. Z uwagi na powyższe przychód z działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę, polegającej na sprzedaży mechanicznie rozdrobnionych komponentów, podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg stawki 3% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zaprezentowane przez Wnioskodawcę stanowisko podzielił Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 6 października 2011 r. (sygn. ILPB1/415-877/11-2/AA) wydanej w stanie faktycznym analogicznym do zaprezentowanego w niniejszym wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Ponadto w odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji należy stwierdzić, że zapadła ona w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl