3063-ILPB1-3.4511.23.2017.2.AK - Koszty podatkowe z tytułu szkoleń odbytych przed założeniem działalności gospodarczej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 kwietnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 3063-ILPB1-3.4511.23.2017.2.AK Koszty podatkowe z tytułu szkoleń odbytych przed założeniem działalności gospodarczej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2017 r. (data wpływu 11 stycznia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek - uzupełniony pismem z 15 marca 2017 r. (data wpływu 15 marca 2017 r.) - o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca podjął decyzję o chęci rozpoczęcia działalności gospodarczej w zakresie wyceny nieruchomości. Zgodnie art. 177 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami uprawnienia zawodowe w zakresie szacowania nieruchomości nadaje się osobie fizycznej, która:

1.

posiada pełną zdolność do czynności prawnych;

2.

nie była karana za przestępstwo przeciwko działalności instytucji państwowych oraz samorządu terytorialnego, za przestępstwo przeciwko wymiarowi sprawiedliwości, za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, ze przestępstwo przeciwko mieniu, za przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu, za przestępstwo przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub za przestępstwo skarbowe;

3.

posiada wyższe wykształcenie;

4.

ukończyła studia podyplomowe w zakresie wyceny nieruchomości;

5.

odbyła co najmniej 6-miesięczną praktykę zawodową w zakresie wyceny nieruchomości;

6.

przeszła z wynikiem pozytywnym postępowanie kwalifikacyjne, w tym złożyła egzamin dający uprawnienia w zakresie szacowania nieruchomości.

Wnioskodawca w celu rozpoczęcia działalności w zakresie wyceny nieruchomości dokonał następujących czynności:

1.

w roku akademickim 2014/2015 r. był słuchaczem studiów podyplomowych z zakresu wyceny nieruchomości. Wnioskodawca posiada faktury wystawione przez uczelnię na jego dane jako osoby fizycznej (bez NIP), dokumentujące sprzedaż usług edukacyjnych, faktury zostały opłacone przelewem na rachunek bankowy uczelni;

2.

w latach 2015-2016 Wnioskodawca odbył obowiązkową praktykę, która dokumentowana była wydanym przez Federację Stowarzyszeń Rzeczoznawców Majątkowych imiennym dziennikiem praktyk, organizator praktyki wystawił fakturę, na której znajdują się dane Wnioskodawcy jako osoby fizycznej (bez NIP);

3.

w trakcie studiów i praktyk Wnioskodawca ponosił wydatki związane z przygotowaniem operatów, takie jak literatura fachowa (nabycie potwierdzone fakturą VAT wystawioną na dane osoby fizycznej bez NIP), opłaty za dostęp do danych katastralnych dokumentowane potwierdzeniem przelewu środków;

4.

po zakończeniu przygotowań Wnioskodawca wniesie opłatę za przeprowadzenie egzaminu na rachunek bankowy. Posiadane dokumenty: dowody opłat bankowych.

Bez spełnienia powyższych wymagań działalność w zakresie szacowania nieruchomości nie mogłaby być prowadzona. Planowane zakończenie procesu uzyskiwania uprawnień to kwiecień 2017 r. Wnioskodawca od 31 października 2017 r. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług doradczych związanych z rynkiem nieruchomości. Rozpoczęcie działalności przed uzyskaniem uprawnień podyktowane było koniecznością dokonania czynności organizacyjnych przed rozpoczęciom działalności jako rzeczoznawca majątkowy oraz rozpoznaniem możliwości świadczenia usług związanych z nieruchomościami. Po wpisaniu Wnioskodawcy na listę osób uprawnionych do szacowania nieruchomości zaoferuje on w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usługi rzeczoznawcy majątkowego na rynku komercyjnym oraz dokona formalności związanych z wpisem na listę biegłych sądowych.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że data rozpoczęcia działalności gospodarczej w zakresie usług doradczych związanych z rynkiem nieruchomości to 31 października 2017 r.

Opłaty:

* za studia podyplomowe z zakresu wyceny nieruchomości na Politechnice Wrocławskiej,

* za obowiązkową praktykę,

* związane z przygotowaniem operatów, takie jak literatura fachowa i opłaty za dostęp do danych katastralnych

zostały poniesione przed rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej.

Wyjaśniając zaistniałą sytuację Wnioskodawca informuje, że wydatki związane z uzyskaniem uprawnień były ponoszone w czasie, gdy był on zatrudniony na podstawie umowy o pracę. Zgodnie z planem po uzyskaniu uprawnień rzeczoznawcy majątkowego Wnioskodawca miał rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej, jednak wobec zakończenia współpracy z dotychczasowym pracodawcą Wnioskodawca podjął decyzję o wcześniejszym rozpoczęciu prowadzenia działalności gospodarczej, jednocześnie proces uzyskiwania uprawnień rzeczoznawcy majątkowego uległ wydłużeniu (długi okres oczekiwania na termin egzaminu, weryfikacja poprawności sporządzanych operatów, nauka związana z przystąpieniem do egzaminu). Wnioskodawca przystąpi do egzaminu najprawdopodobniej w dniach 20-21 kwietnia 2017 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy zakładając, że Wnioskodawca uzyska wpis na listę rzeczoznawców majątkowych, wydatki poniesione przed rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej w związku ze zdobyciem uprawnień w zakresie szacowania nieruchomości, takie jak: opłaty za studia podyplomowe, obowiązkowe praktyki, opłaty urzędowe związane z pozyskaniem danych do wyceny oraz nabycie literatury fachowej, o których mowa w opisie stanu faktycznego stanowią koszt uzyskania przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej?

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 2016.2032 t.j), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy.

Zatem kosztami uzyskania przychodów z danego źródła przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki, których celem jest osiągnięcie przychodów, zabezpieczenie lub zachowania tego źródła przychodów.

Skoro Wnioskodawca zamierzał rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie wyceny nieruchomości, a dla możliwości świadczenia tychże usług niezbędne jest uprzednie ukończenie wskazanych we wniosku studiów podyplomowych oraz uzyskanie stosownych uprawnień - wydatki poniesione w związku z uzyskaniem uprawnień zawodowych w zakresie szacowana nieruchomości, jako niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie wyceny nieruchomości (i warunkujące możliwość jej prowadzenia zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa), mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej wydanej w analogicznym stanie faktycznym sygn. IBPBI/1/4160-76/11/ZK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032, z późn. zm.): kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Z oceny związku z prowadzoną działalnością winno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może się przyczynić do osiągnięcia (zwiększenia) przychodów z danego źródła. Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów, winien - w myśl powołanego przepisu - spełniać łącznie następujące warunki:

* pozostawać w związku przyczynowo-skutkowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,

* nie znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

* być właściwie udokumentowany.

W przypadku źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, należy przyjąć, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że Wnioskodawca zamierza rozpocząć działalność gospodarczą w zakresie wyceny nieruchomości. Rozpoczęcie działalności planuje na 31 października 2017 r. Zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami warunkiem wykonania tej działalności jest ukończenie studiów podyplomowych w zakresie wyceny nieruchomości, odbycie praktyk oraz zdanie egzaminu nadającego uprawnienia w zakresie szacowania nieruchomości. W związku z tym w latach 2014-2016 poniósł wskazane wydatki, najpierw związane z odbyciem studiów podyplomowych w zakresie wyceny nieruchomości, a następnie z odbyciem obowiązkowych praktyk. Ponadto Wnioskodawca poniósł wydatki związane z zakupem literatury fachowej oraz opłaty za dostęp do danych katastralnych. W kwietniu br. natomiast Wnioskodawca najprawdopodobniej przystąpi do egzaminu, z tytułu którego również uiści stosowną opłatę.

Wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych w formie studiów podyplomowych, odbyciem obowiązkowych praktyk, zakup literatury fachowej oraz opłaty za dostęp do danych katastralnych nie są ujęte w katalogu zawartym w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. katalogu wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów. Nie stanowi to jednak wystarczającej przesłanki do zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów. Dla uzyskania takiego statusu konieczne jest również zaistnienie związku przyczynowego między poniesionym wydatkiem a celem, jakim jest osiągnięcie przychodu lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Do stwierdzenia, czy ww. poniesione opłaty mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, istotnym jest ustalenie:

* czy takie wydatki związane są ze zdobywaniem wiedzy i umiejętności, które są potrzebne w prowadzonej działalności gospodarczej i mają związek z tą działalnością,

* czy też wydatki te służą tylko podnoszeniu ogólnego poziomu wiedzy i wykształcenia niezwiązanego z działalnością gospodarczą, a więc które co do zasady mają charakter osobisty.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny, należy wskazać, że skoro Wnioskodawca poniósł opisane wydatki przed rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej, nie można uznać, że wydatki te poniósł w celu zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów (które jeszcze nie istniało). Niniejsze wydatki nie spełniają zatem przesłanek, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Mają one charakter wydatków typowo osobistych, w związku z czym nie można ich uznać za koszt uzyskania przychodów w rozumieniu powołanej regulacji.

Reasumując - zakładając, że Wnioskodawca uzyska wpis na listę rzeczoznawców majątkowych, to wydatki poniesione przed rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej w związku ze zdobyciem uprawnień w zakresie szacowania nieruchomości, takie jak: opłaty za studia podyplomowe, obowiązkowe praktyki, opłaty urzędowe związane z pozyskaniem danych do wyceny oraz nabycie literatury fachowej, o których mowa w opisie stanu faktycznego, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Ponadto w odniesieniu do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji należy stwierdzić, że zapadła ona w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl