3063-ILPB1-2.4511.173.2016.1.MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 września 2016 r. Izba Skarbowa w Poznaniu 3063-ILPB1-2.4511.173.2016.1.MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 września 2016 r. (data wpływu 5 września 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 września 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania w Polsce oraz podlegającą w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W przyszłości Wnioskodawca otrzyma w drodze darowizny (dalej: Darowizna) co najmniej jeden ogół praw obowiązków (dalej: OPiO) w spółce osobowej (dalej: Spółka Osobowa) od innego wspólnika Spółki Osobowej Umowa Darowizny będzie mieć formę aktu notarialnego.

Darczyńcą będzie osoba wymieniona w treści art. 4a ust. 1 ustawy o PSiD (ustawa z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 205 z późn. zm.) (dalej: Darczyńca). Przedmiotowa darowizna będzie miała charakter nieodpłatny, gdyż Wnioskodawca nie zobowiąże się do jakiegokolwiek świadczenia na rzecz Darczyńcy w zamian za otrzymane OPiO.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe jest podejście Wnioskodawcy, zgodnie z którym nabycie na podstawie Umowy darowizny OPiO nie będzie skutkować po stronie Wnioskodawcy powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.; dalej: ustawa o p.d.o.f.)?

Zdaniem Wnioskodawcy nabycie na podstawie umowy Darowizny OPiO nie będzie skutkować po stronie Wnioskodawcy powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu p.d.o.f.

Na gruncie ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 380 z późn. zm. Dalej: k.c.) umowa darowizny jest typem umowy nazwanej. Zgodnie z art. 888 k.c., przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Celem darowizny jest zatem dokonanie nieodpłatnego przysporzenia na rzecz obdarowanego kosztem majątku darczyńcy. Może ono polegać zarówno na przesunięciu z majątku darczyńcy do majątku obdarowanego określonych składników majątkowych, jak również na innych formach dyspozycji majątkowych prowadzących do zmniejszenia majątku darczyńcy, a w konsekwencji do zwiększenia aktywów lub zmniejszenia pasywów po stronie obdarowanego.

Zgodnie z art. 890 § 1 k.c. oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione. Przedmiotem darowizny mogą być rzeczy, prawa i inne świadczenia.

Jednocześnie przepis art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o p.d.o.f. stanowi, iż przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn.

Co do zasady podatkowi od spadków i darowizn, w myśl art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o PSiD, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej m.in. z tytułu darowizny.

W tym kontekście należy podkreślić, że otrzymanie przez Wnioskodawcę darowizny na podstawie umowy Darowizny, będzie spełniać wszystkie przesłanki warunkujące podleganie danego przychodu ustawie o PSiD:

* podmiotem nabywającym na podstawie umowy Darowizny będzie Wnioskodawca - a zatem osoba fizyczna,

* przedmiotem Darowizny będzie OPiO, tj. prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

* nabycie OPiO nastąpi tytułem darowizny.

W związku z tym - zdaniem Wnioskodawcy - nabycie przez niego składnika/składników majątku, na podstawie Umowy darowizny będzie podlegać podatkowi od spadków i darowizn. Tym samym, mając na uwadze treść art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o p.d.o.f., ww. nabycie nie będzie podlegać przepisom ustawy o p.d.o.f.

Końcowo Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż prezentowane przez niego Stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych Ministra Finansów wydanych w analogicznych stanach faktycznych, np.:

* w interpretacji indywidualnej z 11 marca 2016 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (sygn. IPTPB1/4511-874/15-3/SK), organ wskazał, że: Jak stanowi zaś art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn. Przepis ten dotyczy sytuacji podatników osiągających dochód (przychód), który co do zasady może podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a który uzyskany został przez nich w sposób nieodpłatny, na podstawie jednego z tytułów wymienionych w art. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Jego rolą jest zapobieżenie sytuacji, w której to samo przysporzenie majątkowe powodowałoby powstanie obowiązku podatkowego w dwóch podatkach, czego skutkiem byłoby podwójne opodatkowanie tego samego przysporzenia majątkowego. Zatem, skoro nabycie ogółu praw i obowiązków w spółce komandytowej podlega przepisom ustawy od spadków i darowizn, to powyższe wyklucza, zgodnie z treścią powołanego art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, możliwość zastosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;

* w interpretacjach indywidualnych z 4 listopada 2015 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (sygn. IPTPB2/4511-445/15-6/JR oraz IPTPB2/4511-447/15-6/JR) organ uznał, iż: (...) skoro nabycie ogółu praw i obowiązków w spółce jawnej podłoga przepisom ustawy od spadków i darowizn, to powyższe wyklucza, zgodnie z treścią powołanego art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, możliwość zastosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.;

* w interpretacji indywidualnej z 6 czerwca 2015 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (sygn. ITPB1/4511-442/15/KW) organ zauważył, iż: (...) do przystąpienia Wnioskodawczyni do spółki jawnej poprzez darowiznę na jej rzecz ogółu praw i obowiązków przez obecnych wspólników spółki jawnej, nie będą miały zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym Wnioskodawczyni nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tego tytułu;

* w interpretacji indywidualnej z 5 stycznia 2015 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (sygn. IPTPB1/415-577/14-2/MM), organ wskazał, że: (...) jeśli przedmiotowa darowizna podlega przepisom ustawy o podatku od spadków i darowizn, to nie może podlegać przepisom ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Taka realna korzyść majątkowa uzyskana przez Wnioskodawcę w normalnym obrocie prawnym podlegałaby co do zasady opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jednakże ze względu na brzmienie art. 2 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy do niej zastosować wyłączenie spod działania tej ustawy. Tym samym należy stwierdzić, że otrzymanie ogółu praw i obowiązków w formie darowizny, nie podlega przepisom ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co oznacza, że nie powstaną żadne obowiązki z tego tytułu ciążące na Wnioskodawcy;

* w interpretacji indywidualnej z 2 lipca 2014 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (sygn. IBPBII/1/415-280/14/JP), organ stwierdził, że (...) opisana we wniosku darowizna ogółu praw i obowiązków w spółce, podlega przepisom ww. ustawy o podatku od spadków i darowizn. W konsekwencji należy stwierdzić, że skoro darowizna ta podlega przepisom ustawy o podatku od spadków i darowizn, to nie może podlegać przepisom ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Taka realna korzyść majątkowa uzyskana przez Wnioskodawcę w normalnym obrocie prawnym podlegałaby co do zasady opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jednakże ze względu na brzmienie art. 2 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy do niej zastosować wyłączenie spod działania tej ustawy. Tym samym należy stwierdzić, że otrzymanie ogółu praw i obowiązków w formie darowizny, nie podlega przepisom ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co oznacza, że nie powstają żadne obowiązki z tego tytułu ciążące na Wnioskodawcy.

W konsekwencji powyższego - zdaniem Wnioskodawcy - nabycie na podstawie umowy Darowizny OPiO nie będzie skutkować, po stronie Wnioskodawcy powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu p.d.o.f.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl