3063-ILPB1-1.4511.6.2017.2.IM - Opodatkowanie przychodu z hodowli meduz w akwariach w związku z uznaniem jej za działalność rolniczą.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 marca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 3063-ILPB1-1.4511.6.2017.2.IM Opodatkowanie przychodu z hodowli meduz w akwariach w związku z uznaniem jej za działalność rolniczą.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia z dnia 28 grudnia 2016 r. (data wpływu 3 stycznia 2017 r.), uzupełnionym w dniu 1 marca 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie hodowli meduz w akwariach - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 stycznia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie hodowli meduz w akwariach.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14f § 1 i § 2 oraz art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 15 lutego 2017 r., znak 3063-ILPB1-1.4511.6.2017.1.IM, 3063-ILPP1-2.4512.4.2017.1.MR, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania. Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 21 lutego 2017 r., wniosek uzupełniono w dniu 1 marca 2017 r. (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 28 lutego 2017 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Sprawa dotyczy zdarzenia przyszłego, w którym Wnioskodawca chciałby rozpocząć hodowlę parzydełkowców dokładnie meduz w akwariach. Wnioskodawca jest osobą fizyczną nie prowadzi działalności gospodarczej. Nie posiada gospodarstwa rolnego, nie jest rolnikiem w rozumieniu ustawy o Ubezpieczeniu Społecznym Rolników. Pracuje na pełny etat jako pracownik w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością. Do tej pory Wnioskodawca rozliczał się z urzędem skarbowym przy pomocy dokumentu PIT-37.

W związku z próbą podjęcia hodowli meduz Wnioskodawca nie zamierza zmienić charakteru swojej dotychczasowej pracy. Przyszła hodowla meduz będzie tylko dodatkowym zajęciem dla Wnioskodawcy. W dalszym ciągu Wnioskodawca będzie otrzymywał ze swojego zakładu pracy PIT-11 i na podstawie, którego będzie się rozliczał w przyszłości.

Opis zdarzenia przyszłego - sama hodowla będzie polegała na rozmnażaniu meduz z osobników matecznych odchowywaniu ich i sprzedaży nadwyżek osobom fizycznym lub takim podmiotom jak sklepy zoologiczne, ogrody zoologiczne, hurtownie oraz inni hodowcy. Meduzy hodowane w przyszłości przez Wnioskodawcę to materiał nieprzetworzony pochodzenia naturalnego. Zwierzęta będą rozmnażały się w akwariach, a biologiczny okres wzrostu meduz wyniesie ponad dwa miesiące. Planowana hodowla na początku nie przekroczy 700 dm3 ale w przyszłości nie wyklucza powiększenia hodowli.

Nieruchomość na jakiej posadowiona będzie hodowla nie ma charakteru rolnego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych.

1. Czy opisane zdarzenie przyszłe (hodowla meduz) będzie działalnością rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

2. Czy ww. zdarzenie przyszłe po przekroczeniu 700 dm3 powinno zostać zgłoszone przez Wnioskodawcę do urzędu skarbowego jako dział specjalnej produkcji rolnej?

3. Czy zakładając ww. zdarzenie przyszłe (hodowlę) oraz sprzedaż meduz Wnioskodawca będzie zwolniony z płacenia podatku dochodowego z tego tytułu?

4. Czy w dokumencie PIT-37 w kolumnie inne dochody Wnioskodawca powinien wpisywać dochód ze sprzedaży meduz?

5. Czy oprócz dotychczasowego rozliczenia z zakładu pracy za pomocą dokumentu PIT-37 po rozpoczęciu sprzedaży meduz Wnioskodawca powinien wypełniać inne dodatkowe dokumenty, jeśli tak to jakie?

6. Czy Wnioskodawca powinien zmienić formularz rozliczeniowy z urzędem skarbowym z PIT-37 na inny?

7. Czy i w jaki sposób powinienem rozliczać się ze sprzedaży meduz z urzędem skarbowym?

Zdaniem Wnioskodawcy ad. 1, powinno być klasyfikowane jako działalność rolnicza w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Hodowla meduz będzie hodowlą materiału nieprzetworzonego, biologiczny wzrost organizmów będzie wynosił ponad dwa miesiące, a materiał będzie namnażany z osobników matecznych. Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1.

miesiąc - w przypadku roślin,

2.

16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

3.

6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4.

2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Zdaniem Wnioskodawcy ad. 2, hodowla meduz nawet po przekroczeniu 700 decymetrów sześciennych nie powinna być wpisana jako dział specjalnej produkcji rolnej gdyż meduzy nie są wymienione w Załączniku drugim (tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnej produkcji rolnej) Ministra finansów w sprawie norm szacunkowych działów specjalnej produkcji rolnej.

Zgodnie z art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 3a powołanej ustawy, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym "załącznikiem nr 2".

Załącznik nr 2 "tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego" określa jakie uprawy, hodowla i chów zwierząt z uwagi na ich rozmiary nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej, a także normy szacunkowe dochodu rocznego odnoszące się do jednostek powierzchni upraw i innych jednostek poszczególnych rodzajów produkcji zwierzęcej.

Do działów specjalnych produkcji rolnej nie zalicza się hodowli meduz, bowiem w tabeli, o której mowa powyżej, w specyfice rodzajowej tego typu hodowla nie została wymieniona.

Zdaniem Wnioskodawcy ad. 3, opisane zdarzenie przyszłe powinno być klasyfikowane jako działalność rolnicza w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, do dochodów uzyskanych z tej działalności nie stosuje się przepisów tej ustawy. Inaczej pisząc Wnioskodawca powinien być zwolniony z podatku dochodowego z ww. zdarzenia przyszłego.

Zdaniem Wnioskodawcy ad. 4, w dokumencie PIT-37 Wnioskodawca nie powinien dodatkowo wpisywać dochodu z ewentualnej sprzedaży meduz gdyż będzie zwolniony z podatku od dochodu jako osoba fizyczna prowadząca dodatkowo działalność rolniczą.

Zdaniem Wnioskodawcy ad. 5, po rozpoczęciu sprzedaży nadwyżek meduz w przyszłości Wnioskodawca nie musi wypełniać żadnych dodatkowych dokumentów w rozliczeniu rocznym.

Zdaniem Wnioskodawcy ad. 6, w dalszym ciągu obowiązuje Wnioskodawcę dokument PIT-37.

Zdaniem Wnioskodawcy ad. 7, hodowla i sprzedaż nadwyżek meduz jako działalność rolnicza nie będąca działem specjalnej produkcji rolnej jest zwolniona z wszelkich opłat.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032, z późn. zm.), co do zasady, dotyczą opodatkowania wszelkich dochodów osób fizycznych.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże, z treści art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy wynika, że przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej, które stanowią źródło przychodu określone w art. 10 ust. 1 pkt 4 tej ustawy.

Jak wynika z treści art. 2 ust. 1 tej ustawy - przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Definicja działalności rolniczej - dla potrzeb powołanej wyżej ustawy - została zawarta przez ustawodawcę w art. 2 ust. 2 ww. ustawy. W myśl tej definicji działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1.

miesiąc - w przypadku roślin,

2.

16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

3.

6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4.

2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Z powyższego przepisu wynika, że ustawodawca dla celów podatku dochodowego precyzuje wyraźnie co należy rozumieć przez działalność rolniczą, a wyliczenie dokonane w przepisie art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma charakter wyczerpujący. Zgodnie z przedstawioną definicją działalności rolniczej, podstawową jej cechą jest uzyskanie produktów w stanie nieprzetworzonym, pochodzących z uprawy (produkcja roślinna), chowu lub hodowli (produkcja zwierzęca).

Z kolei zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tworzącą katalog zamknięty - działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "In vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

W myśl natomiast art. 2 ust. 3a ww. ustawy, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy. Normy szacunkowe zostały określone w Załączniku do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 7 grudnia 2016 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz. U. z 2016 r. poz. 2058), wydanym na podstawie art. 24 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Załącznikiem tym jest "Tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego", która określa jakie uprawy, hodowla i chów zwierząt z uwagi na ich rozmiary stanowią działy specjalne produkcji rolnej.

Zatem uprawa określonych roślin, hodowla lub chów zwierząt stanowi dział specjalny produkcji rolnej, o ile ich rozmiary przekraczają wielkości określone w ww. załączniku. Informacje zawarte w wyżej wymienionym załączniku mają znaczenie w zakresie oceny, czy danego rodzaju działalność ma charakter działów specjalnych produkcji rolnej. Jeżeli dany rodzaj uprawy czy też chów lub hodowla określonego gatunku zwierząt nie jest wymieniona w treści załącznika, to należy uznać, że ta uprawa, hodowla czy też chów jest działalnością rolniczą, nie będącą działem specjalnym produkcji rolnej. W konsekwencji do przychodów z tej działalności nie znajdują zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W tabeli rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego w poz. 15 pkt j) wymieniono jedynie hodowlę ryb akwariowych powyżej 700 dm3 objętości akwarium, obliczonej według wewnętrznych długości krawędzi.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że Wnioskodawca chce rozpocząć hodowlę parzydełkowców - meduz w akwariach. Wnioskodawca jest osobą fizyczną nie prowadzi działalności gospodarczej, nie posiada gospodarstwa rolnego, nie jest rolnikiem, pracuje na pełny etat jako pracownik w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością. Hodowla będzie polegała na rozmnażaniu meduz z osobników matecznych odchowywaniu ich i sprzedaży nadwyżek osobom fizycznym lub takim podmiotom jak sklepy zoologiczne, ogrody zoologiczne, hurtownie oraz inni hodowcy. Meduzy hodowane w przyszłości przez Wnioskodawcę to materiał nieprzetworzony pochodzenia naturalnego.

Na podstawie przeanalizowanych powyżej regulacji prawnych stwierdzić należy, że - hodowla meduz w akwariach jest działalnością rolniczą. Działalność Wnioskodawcy polega na sprzedaży meduz z własnej hodowli. Z uwagi na taką kwalifikację, dochody uzyskiwane z tej hodowli nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do treści art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 1aa, 7 i 8.

Formularz PIT-37 przeznaczony jest dla podatników, którzy w roku podatkowym wyłącznie za pośrednictwem płatnika uzyskali przychody ze źródeł położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegające opodatkowaniu na ogólnych zasadach przy zastosowaniu skali podatkowej. Zatem jeżeli hodowla meduz klasyfikowana jest jako działalność rolnicza w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochód uzyskany ze sprzedaży meduz nie podlega wykazaniu w zeznaniu rocznym PIT-37. W zeznaniu rocznym PIT-37 Wnioskodawca powinien wykazać przychody ze stosunku pracy i opodatkować według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ww. ustawy.

Mając zatem na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że

* hodowla meduz będzie działalnością rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

* po przekroczeniu 700 dm3 objętości akwarium hodowla meduz nie powinna zostać zgłoszona przez Wnioskodawcę do urzędu skarbowego jako dział specjalnej produkcji rolnej,

* hodowla meduz nie jest objęta przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zatem sprzedaż meduz nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych,

* w dokumencie PIT-37 w kolumnie inne dochody Wnioskodawca nie powinien wpisywać dochodu ze sprzedaży meduz,

* oprócz dotychczasowego rozliczenia z zakładu pracy za pomocą dokumentu PIT-37 po rozpoczęciu sprzedaży meduz Wnioskodawca nie powinien wypełniać innych dodatkowych dokumentów,

* Wnioskodawca nie powinien zmieniać formularzu rozliczeniowy z urzędem skarbowym z PIT-37 na inny,

* Wnioskodawca nie będzie rozliczać się ze sprzedaży meduz z urzędem skarbowym.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tutejszy Organ wskazuje, że wniosek w zakresie podatku od towarów i usług będzie rozstrzygnięty odrębnym pismem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl