3063-ILPB1-1.4511.244.2016.1.PP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 grudnia 2016 r. Izba Skarbowa w Poznaniu 3063-ILPB1-1.4511.244.2016.1.PP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2016 r. (data wpływu 14 października 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania najmu strony internetowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania najmu strony internetowej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania w Polsce, która podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) w Polsce.

Wnioskodawca odpłatnie nabył do swojego majątku prywatnego od Spółki z o.o. prawa do strony internetowej, która z uwagi na swoją zawartość i funkcje powinna być klasyfikowana jako portal internetowy dotyczący ofert sprzedaży wierzytelności. Poprzez odpłatne nabycie Strony internetowej rozumie się w danym przypadku kupno zespołu praw majątkowych, składających się na Stronę internetową, w skład których wchodzą m.in.: program komputerowy (kod źródłowy), utwory zamieszczone na stronie, dane zebrane w trakcie funkcjonowania strony internetowej (w tym bazy danych użytkowników Strony internetowej), a także rozpoznawalną "markę" Strony internetowej.

Wnioskodawca nie posiada, nie prowadzi oraz nie zamierza posiadać ani prowadzić innych stron internetowych oferujących podobną zawartość, funkcję i cel co internetowy serwis informacyjny. Portal internetowy jest wykorzystywany do umieszczania ofert wierzytelności na sprzedaż.

Po nabyciu przez Wnioskodawcę praw do Strony internetowej Wnioskodawca zawarł ze Spółką K. sp. z o.o. umowę nienazwaną o charakterze zbliżonym do umów najmu lub dzierżawy, na podstawie której Wnioskodawca udostępnił spółce K. sp. z o.o. do wyłącznego korzystania całą Stronę internetową wraz z uzyskiwaniem z tego tytułu pożytków, w tym finansowych. K. sp. z o.o. może dysponować Stroną internetową na wszystkich obszarach i w pełnym zakresie. Nie wykluczone, iż w przyszłości K. sp. z o.o. skonstruuje w ramach Strony internetowej (do czego będzie uprawniona) nowe funkcjonalności pozwalające na osiąganie nowych dochodów, które będą jej należne.

Zgodnie z postanowieniami planowanej umowy zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a K. sp. z o.o. (o charakterze najmu lub dzierżawy), Wnioskodawca będzie uprawniony do otrzymywania od K. sp. z o.o. cyklicznego wynagrodzenia (czynszu) za udostępnienie jej powierzchni na Stronie internetowej. Ponadto, Wnioskodawca nie będzie upoważniony ani zobowiązany do wprowadzania jakichkolwiek modyfikacji Strony internetowej. Wszelkie modyfikacje i rozwój Strony internetowej, moderowanie jej treści oraz każdy przejaw administrowania Stroną internetową będzie prawem i obowiązkiem K. sp. z o.o.

Mając na uwadze powyższe, zgodnie z zamierzeniami, po nabyciu praw do Strony internetowej Wnioskodawca będzie uzyskiwał przychody wyłącznie z tytułu realizacji umowy o charakterze zbliżonym do umów najmu lub dzierżawy, zawartej z K. Sp. z o.o. Wnioskodawca nie będzie prowadził innych stron internetowych, w szczególności oferujących podobną zawartość, funkcję i cel co Portal internetowy. Wnioskodawca zamierza opodatkowywać przychody uzyskiwane z tytułu odpłatnego udostępnienia powierzchni na Stronie internetowej od K. sp. z o.o. zryczaltowanym podatkiem dochodowym w wysokości 8,5%.

Ponadto Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą - działalność prawniczą w formie Kancelarii Radcy Prawnego. Prowadzenie tej działalności nie będzie miało żadnego związku z prowadzoną Stroną internetową, ani z przychodami związanymi z czynszem z tytułu umowy zawartej z K. sp. z o.o.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w okolicznościach przedstawionych w opisie zdarzenia, należności uzyskiwane przez Wnioskodawcę w związku z udostępnianiem, na podstawie umowy z K. sp. z o.o. o podobnym charakterze do umów najmu lub dzierżawy, całej powierzchni na Stronie internetowej, będą mogły podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% na podstawie przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Zdaniem Wnioskodawcy, należności uzyskiwane przez Wnioskodawcę w przedstawionych w opisie zdarzenia okolicznościach, z tytułu zawartej przez Wnioskodawcę z K. sp. z o.o. umowy o podobnym charakterze do umowy najmu lub dzierżawy, której przedmiotem jest udostępnienie całej powierzchni na Stronie internetowej, będą mogły podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% na podstawie przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W przepisie art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) - dalej jako: ".u.p.d.o.f.", zawarty został katalog źródeł przychodów, który determinuje stosowanie zasad opodatkowania dochodów uzyskanych z poszczególnych kategorii przychodów.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 6 u.p.d.o.f., odrębnym źródłem przychodów są przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze, w tym również dzierżawy, poddzierżawy działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Subsumpcja przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego okoliczności faktycznych do ww. normy prowadzi do wniosku, że przypisanie otrzymywanych przez Wnioskodawcę określonych powyżej należności do źródła wskazanego w art. 10 ust. 1 pkt 6 u.p.d.o.f. jest warunkowane potwierdzeniem, iż:

* omawiane przychody będą powstawać w wyniku realizacji umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, oraz

* prawa będące przedmiotem takiej umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze nie będą związane z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, a idąc dalej, iż udostępnianie powierzchni K. sp. z o.o. na Stronie internetowej nie będzie następowało w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 659 § 1 i art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121, z późn. zm.) przedmiotem umowy najmu oraz umowy dzierżawy może być wyłącznie rzecz, przy czym przepis art. 709 ww. ustawy rozszerza stosowanie przepisów o dzierżawie rzeczy odpowiednio na dzierżawę praw.

Mając na uwadze brzmienie interpretacji ogólnej Ministra Finansów dnia 5 września 2014 r. nr DD2/033/55/KBF/14/RD-75000 (dalej jako "interpretacja ogólna"), jak również wyroków sądów administracyjnych, które stały się przyczynkiem do wydania tej interpretacji, nie powinno obecnie powodować kontrowersji stwierdzenie, iż umowa, na podstawie której następuje udostępnienie powierzchni strony internetowej, stanowi umowę nienazwaną w rozumieniu regulacji prawa cywilnego o charakterze podobnym do umowy najmu lub dzierżawy. Wprawdzie przedmiotem takiej umowy nie jest ani najem rzeczy, ani dzierżawa rzeczy lub prawa, jednakże następuje oddanie do używania bytu wirtualnego, jakim jest powierzchnia strony internetowej.

W związku z powyższym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że osiągane przez niego przychody z tytułu udostępnienia K. całej powierzchni Strony internetowej będą rezultatem realizacji umowy o podobnym charakterze do umowy najmu lub dzierżawy.

Warunkiem zakwalifikowania przychodów z tytułu umowy o podobnym charakterze do umowy najmu lub dzierżawy do źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 pkt 6 u.p.d.o.f. jest, co zostało potwierdzone również w przywołanej wyżej interpretacji ogólnej, okoliczność nieuzyskiwania tych przychodów "w ramach działalności gospodarczej" podatnika. Istotny w danym przypadku jest nie sam fakt prowadzenia przez podatnika działalności gospodarczej, lecz wystąpienie związku między składnikiem majątkowym będącym przedmiotem najmu, dzierżawy lub umowy o podobnym charakterze z działalnością gospodarczą podatnika. Podatnik może bowiem jednocześnie uzyskiwać przychody z tytułu tzw. najmu prywatnego, jak i z działalności gospodarczej.

Z powyższego należy wnioskować, że przepis art. 10 ust. 1 pkt 6 u.p.d.o.f. może mieć zastosowanie wyłącznie do przychodów związanych ze składnikiem majątkowym, który znajduje się w majątku prywatnym podatnika.

W odniesieniu do okoliczności faktycznych Wnioskodawcy działalność gospodarcza - działalność prawnicza będzie prowadzona niezależnie od funkcjonowania Strony internetowej. Nabycie Strony internetowej będzie miało dla Wnioskodawcy charakter incydentalny i nie zamierza on rozszerzać działalności w zakresie stron internetowych tego rodzaju. Wnioskodawca nie będzie ponadto brał bezpośrednio udziału w bieżącym zarządzaniu i administrowaniu Stroną Internetową, w związku z czym nie będzie możliwe stwierdzenie, iż dysponowanie Stroną internetową nosi znamiona działalności gospodarczej.

Źródłem przychodów uzyskiwanych z tytułu udostępniania powierzchni na Stronie internetowej na cele reklamy lub zamieszczania firmowych wizytówek w promowanej sekcji nie będzie pozarolnicza działalność gospodarcza. Z uwagi na powyższe należy uznać, że udostępnianie K. Sp. z o.o. prawa do korzystania z powierzchni na Stronie internetowej nie będzie następowało w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawcy. Biorąc powyższe pod uwagę należy uznać, że źródłem przychodów Wnioskodawcy uzyskanych w związku z realizacją umów o udostępnienie powierzchni na Stronie internetowej, które mają być zawarte z K. Sp. z o.o., będą przychody wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 6 u.p.d.o.f., obejmujące przychody z tytułu najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 u.p.d.o.f., przychody zaliczone do tego źródła co do zasady podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, a zatem według progresywnej skali podatkowej. Opodatkowanie osób fizycznych z tytułu przychodów z umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, zostało uregulowane również w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930, z późn. zm.) - dalej jako: "ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym" (vide art. 1 pkt 2 tej ustawy).

Stosownie do art. 2 ust. 1a ww. ustawy, osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Warunkiem opodatkowania zryczałtowanym podatkiem jest złożenie przez podatnika naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca jego zamieszkania pisemnego oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy, o którym mowa w art. 9 ust. 1 w zw. z ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, "opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze". Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, o których mowa w art. 6 ust. 1a tej ustawy, wynosi 8,5%.

Biorąc powyższe pod uwagę należy uznać, że przychody osiągane przez Wnioskodawcę z tytułu zawartej z K. sp. z o.o. umowy o charakterze podobnym do umów najmu lub dzierżawy, mającej za przedmiot udostępnienie całej powierzchni Strony internetowej, pod warunkiem spełnienia wszystkich wymogów formalnoprawnych określonych przepisami prawa, będą mogły podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% na podstawie przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

W odniesieniu do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji ogólnej tut. Organ informuje, że nie ma ona bezpośredniego zastosowania do stanu faktycznego opisanego w treści przedmiotowego wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl