2856/2016 - Ujednolicenie programów nauczania w Ośrodkach Dokształcania Zawodowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 maja 2016 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej 2856/2016 Ujednolicenie programów nauczania w Ośrodkach Dokształcania Zawodowego.

Szkolny plan nauczania jest ściśle powiązany z programem nauczania dopuszczonym do użytku w danej szkole. Od 2009 r. programy nauczania do użytku w danej szkole dopuszcza dyrektor szkoły, który zgodnie z art. 22a ustawy o systemie oświaty 1 jest odpowiedzialny za uwzględnienie w szkolnym zestawie programów nauczania całości odpowiednio podstawy programowej kształcenia ogólnego ustalonej dla danego etapu edukacyjnego, a w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - także całości podstawy programowej kształcenia w zawodach, w których kształci szkoła. Program nauczania do danego zawodu przedstawia dyrektorowi szkoły nauczyciel lub zespół nauczycieli prowadzących kształcenie zawodowe w danym zawodzie, przy czym program nauczania do zawodu zawiera także programy nauczania do poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia w zawodzie, ustalonych przez dyrektora szkoły.

Program nauczania dopuszczony do użytku w danej szkole jest również dokumentem, na podstawie którego pracodawca zatrudniający młodocianego realizuje naukę zawodu (w zawodzie określonym w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego) 2 . Ponadto zatrudnienie młodocianego odbywającego naukę zawodu jest dopuszczalne tylko przy pracach objętych programem praktycznej nauki zawodu (program praktycznej nauki zawodu jest integralną częścią programu nauczania do danego zawodu).

Pracodawca zatrudniający młodocianego w celu przygotowania zawodowego odbywanego w formie nauki zawodu może organizować dokształcanie teoretyczne we własnym zakresie, albo skierować go na dokształcanie teoretyczne do ośrodka dokształcania i doskonalenia zawodowego albo skierować młodocianego na dokształcanie teoretyczne do zasadniczej szkoły zawodowej - wówczas młodociany pracownik jest jednocześnie uczniem.

W przypadku, gdy szkoła nie ma możliwości zrealizowania kształcenia zawodowego teoretycznego, uczniowie będący młodocianymi pracownikami kierowani są przez szkołę do ośrodka dokształcania i doskonalenia zawodowego na turnus dokształcania teoretycznego w zakresie danego zawodu, gdzie odbywają kształcenie zawodowe teoretyczne przez okres 4 tygodni w każdej klasie, w wymiarze 34 godzin tygodniowo 3 . Skierowanie zawiera m.in. nazwę i symbol cyfrowy zawodu, zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego, oraz zakres dokształcania teoretycznego 4 .

W związku z powyższym tylko szkoła może zapewnić jednolity program nauczania do zawodu, realizowany zarówno przez pracodawcę jak i przez ośrodek dokształcania i doskonalenia zawodowego.

Wszelkie projektowane zmiany w systemie edukacji, w tym dotyczące dopuszczania programów nauczania do użytku w szkole, będą poprzedzone pogłębioną analizą sytuacji oraz identyfikacją problemów i potrzeb w danym obszarze.

Jednocześnie uprzejmie informuję, że ramowy plan nauczania określa m.in. 5 :

- minimalny wymiar godzin na danym etapie edukacyjnym przeznaczonych na realizację: poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w toku których odbywa się edukacja wczesnoszkolna, nauczanie przedmiotów, bloków przedmiotowych, i kształcenie zawodowe, oraz zajęć z wychowawcą (w oddziałach szkół prowadzących kształcenie zawodowe na podstawie modułowego programu nauczania dla zawodu minimalny wymiar godzin na kształcenie zawodowe jest sumą minimalnych wymiarów godzin na kształcenie zawodowe teoretyczne i kształcenie zawodowe praktyczne, określonych w ramowych planach nauczania dla danego typu szkoły);

- wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły przeznaczonych na:

- zwiększenie liczby godzin wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych,

- zajęcia realizujące potrzeby i zainteresowania uczniów.

Organ prowadzący szkołę, na wniosek dyrektora szkoły, może przyznać nie więcej niż 3 godziny tygodniowo dla każdego oddziału (grupy międzyoddziałowej lub grupy międzyklasowej) w danym roku szkolnym między innymi na okresowe lub roczne zwiększenie liczby godzin wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych np. historii 6 .

Zatem w obowiązującym stanie prawnym istnieje możliwość zwiększenia wymiaru realizowanych godzin historii.

Jak wcześniej wspomniano, od początku lutego br. trwa ogólnopolska debata o systemie oświaty organizowana pod hasłem: "Uczeń - rodzic - nauczyciel. Dobra zmiana". W jej ramach trwają dyskusje z udziałem ekspertów wyłonionych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz wszystkich zainteresowanych zmianami w systemie edukacji. Równolegle do prac zespołów eksperckich w całej Polsce organizowane są wojewódzkie debaty oświatowe.

Ponadto, 8 marca br. uruchomiona została specjalna strona internetowa poświęcona ogólnopolskiej debacie "Uczeń. Rodzic. Nauczyciel - Dobra Zmiana" www.debataoswiatowa.men.gov.pl - na której na bieżąco zamieszczane są wszystkie informacje dotyczące spotkań, rozmów i debat organizowanych w różnych częściach kraju na temat zmian w polskim systemie edukacji. Za pośrednictwem tej strony każdy może przesyłać do MEN swoje uwagi, wnioski i spostrzeżenia dotyczące najważniejszych tematów związanych z przyszłością polskiej oświaty.

Podsumowanie debaty zaplanowano na czerwiec, a następnie przygotowywane będą projekty zmian w prawie oświatowym.

1

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r. poz. 2156, z późn. zm.)

2

§ 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania (Dz. U. z 2014 r. poz. 232)

3

Załącznik nr 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. poz. 204, z późn. zm.)

4

§ 16 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 622)

5

§ 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z poz. 204, z późn. zm.).

6

§ 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z poz. 204, z późn. zm.)

Opublikowano: www.sejm.gov.pl