2781/2016 - Cyberprzemoc w szkołach.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 maja 2016 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej 2781/2016 Cyberprzemoc w szkołach.

Działania Ministerstwa Edukacji Narodowej w zakresie przeciwdziałania agresji internetowej koncentrują się wokół kształtowania systemowych rozwiązań gwarantujących bezpieczne warunki kształcenia, wychowania i opieki oraz wspierania szkół i placówek systemu oświaty w ich zadaniach edukacyjnych i wychowawczych.

Zgodnie z art. 4a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty 1 "szkoły i placówki zapewniające uczniom dostęp do Internetu są obowiązane podejmować działania zabezpieczające uczniów przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju (...)". O doborze konkretnych środków i form realizacji obowiązku wynikającego z art. 4a ww. ustawy decyduje dyrektor szkoły, na którym spoczywa obowiązek opieki nad uczniami, zapewnienia im bezpieczeństwa podczas zajęć szkolnych oraz dołożenia starań do zapewnienia uczniom harmonijnego rozwoju.

Każda szkoła posiada własny program wychowawczy i program profilaktyki, przygotowane zgodnie ze zdiagnozowanymi problemami i potrzebami środowiska konkretnej szkoły. W programach, powstających przy współudziale nauczycieli, uczniów i rodziców, realizowane są, m.in. działania z zakresu przeciwdziałania cyberprzemocy.

Umiejętności psychospołeczne uczniów - istotne z punktu widzenia przeciwdziałania agresji i przemocy, w tym także cyberprzemocy - rozwijane są w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych, dla których treści określone zostały w podstawie programowej kształcenia ogólnego.

Jednym z priorytetowych celów podstawy programowej kształcenia ogólnego jest przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym. Treści nauczania dotyczące podstawowych zasad bezpieczeństwa podczas korzystania przez uczniów z Internetu występują w podstawie programowej zajęć komputerowych oraz informatyki. W zakresie przeciwdziałania cyberprzemocy uczniowie poznają zagrożenia związane z korzystaniem z komputera i Internetu, niebezpieczeństwa wynikające z rozwoju informatyki i powszechnego dostępu do informacji.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego kładzie nacisk na kształtowanie postawy odpowiedzialności za własny rozwój, zwraca uwagę na dbałość o bezpieczeństwo własne i innych ludzi. W związku z powyższym uczniowie są również przygotowywani do stosowania norm etycznych i prawnych związanych z rozpowszechnianiem programów komputerowych, bezpieczeństwem i ochroną danych oraz informacji w komputerze i w sieciach komputerowych.

Ministerstwo Edukacji Narodowej wspiera szkoły w przeciwdziałaniu agresji internetowej, organizując dla nauczycieli ogólnopolskie konferencje i liczne szkolenia we współpracy z uczelniami, Naukową Akademicką Siecią Komputerową i organizacjami pozarządowymi. Dotychczasowe konferencje obejmowały, m.in. tematy: "Edukacja dla bezpiecznej cyberprzestrzeni. Jak diagnozować i przeciwdziałać problemom świata wirtualnego?"; "Bezpieczny Internet dla najmłodszych - szanse i wyzwania"; "Uczeń bezpieczny w sieci" - wpływ gier komputerowych na funkcjonowanie dzieci i problem uzależnienia od gier". W tym roku planowana jest kolejna konferencja, której tematyka będzie dotyczyła korzystania z zasobów naukowych i edukacyjnych zamieszczanych w przestrzeni wirtualnej.

Na stronach internetowych Ośrodka Rozwoju Edukacji 2 udostępniane są materiały informacyjne i publikacje dotyczące zagrożeń związanych z korzystaniem przez uczniów z nowych technologii komunikacyjnych. Wśród nich można wymienić m.in.:

1.

Poradnik "Jak reagować na cyberprzemoc. Poradnik dla szkół";

2.

Poradnik "Dzieci w świecie gier wideo. Poradnik nie tylko dla rodziców";

3.

Artykuły: "Polscy nauczyciele i uczniowie a agresja elektroniczna - zarys teoretyczny i najnowsze wyniki badań"; "Popkulturowe ramy tożsamości. Media, kultura popularna, Internet jako nowe środowiska kształtowania tożsamości", "Bezpieczeństwo uczniów w cyberprzestrzeni"; "Jak radzić sobie z agresją elektroniczną młodych ludzi?; Cyberbullying wśród młodzieży: badania i interwencja w sześciu krajach europejskich";

4.

ulotki dla rodziców i nauczycieli z cyklu "Zagrożenia w Internecie" - "Zapobieganie-reagowanie. Cyberprzemoc część 1 i 2"; "Seksting"; "Gry komputerowe";

Obecnie jest przygotowywana ulotka dla rodziców dzieci w wieku przedszkolnym dotycząca zamieszczania wizerunku dzieci w Internecie.

Równocześnie na portalu edukacyjnym dla nauczycieli "SCHOLARIS" 3 zgromadzono ponad 70 zasobów z zakresu bezpiecznego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych przez dzieci i młodzież.

Ponadto w ramach realizowanego od ubiegłego roku rządowego programu "Bezpieczna+" jest między innymi włączanie rodziców uczniów w działania dotyczące bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni, zaś jednym z celów szczegółowych programu jest poprawa kompetencji pracowników szkoły, uczniów i ich rodziców w zakresie bezpiecznego korzystania z cyberprzestrzeni oraz reagowania na zagrożenia. Zadania mające na celu umiejętne korzystanie przez dzieci i młodzież z cyberprzestrzeni, jak również mające na celu podniesienie umiejętności reagowania przez rodziców i nauczycieli na zagrożenia płynące z cyberprzestrzeni będą realizowane przez cały okres trwania programu.

1

Dz. U. z 2015 r. poz. 2156 oraz z 2016 r. poz. 35,64 i 195.

2

Dostępnej pod adresem: http://www.ore.edu.pl/.

3

Dostępnym pod adresem: http://scholaris.pl/.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl