2641-IBPB-1-2.4510.843.2016.1.BKD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 listopada 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach 2641-IBPB-1-2.4510.843.2016.1.BKD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z 22 września 2016 r. (data wpływu do tut. Biura 23 września 2016 r.), uzupełnionym 3 października 2016 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Przekształcenie Spółki Przekształcanej będzie skutkowało utratą statusu podatnika CIT przez Nową PGK zgodnie z przepisami Ustawy o CIT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2016 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Przekształcenie Spółki Przekształcanej będzie skutkowało utratą statusu podatnika CIT przez Nową PGK zgodnie z przepisami Ustawy o CIT.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 29 września 2015 r. Spółka Akcyjna (dalej: Spółka Reprezentująca") zawarła wraz z innymi spółkami należącymi do grupy kapitałowej (dalej: "Grupa"), umowę (dalej: "Umowa") w formie aktu notarialnego o utworzeniu z dniem 1 stycznia 2016 r. podatkowej grupy kapitałowej ("dalej: PGK") w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm. - dalej: "Ustawa o CIT"). Decyzją Naczelnika Urzędu Skarbowego z 2 listopada 2015 r., Umowa została zarejestrowana. Jako spółkę reprezentującą PGK (spółkę dominującą) w zakresie obowiązków wynikających z Ustawy o CIT oraz ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm. dalej: "Ordynacja Podatkowa") została wyznaczona Spółka Reprezentująca. Jednym z uczestników PGK jest Spółka Przekształcana. W grupie planowane są działania restrukturyzacyjne dotyczące Spółki Przekształcanej, co do których ostateczne decyzje zostaną podjęte przez organy Spółki Reprezentującej jako spółki akcyjnej oraz przy założeniu, że inne podmioty (np. banki finansujące grupę kapitałową) nie zgłoszą zastrzeżeń do planowanej restrukturyzacji, które to zastrzeżenia uniemożliwiłyby jej realizację. W związku z powyższymi działaniami restrukturyzacyjnymi w ramach grupy kapitałowej, Spółka Reprezentująca zamierza przenieść udziały/akcje pozostałych spółek wchodzących w skład PGK (których Spółka Reprezentująca jest udziałowcem/akcjonariuszem) lub również udziałów innych spółek, w drodze wkładów niepieniężnych do jednej ze spółek wchodzących w skład PGK. Tym samym na skutek opisanych czynności restrukturyzacyjnych, spółka ta stanie się ich bezpośrednim udziałowcem/akcjonariuszem posiadającym ponad 95% udziałów/akcji. Natomiast zgodnie z Ustawą o CIT, warunkiem utworzenia i dalszego funkcjonowania PGK jest aby, spółka dominująca, posiadała bezpośredni 95% udział w kapitale zakładowym pozostałych spółek (spółek zależnych) oraz aby spółki zależne nie posiadały udziałów w kapitale zakładowym innych spółek tworzących tę grupę (art. la ust. 2 pkt 1b) i 1c) w zw. z art. la ust. 2 pkt 3 Ustawy o CIT). Zatem, w sytuacji zaistnienia powyższych okoliczności, zgodnie z Ustawą o CIT, PGK utraci swój status podatnika CIT. Wnioskodawca nie wyklucza, że po rozwiązaniu PGK, będzie chciał zawiązać z innymi spółkami z grupy kapitałowej, nową podatkową grupę kapitałową ("Nowa PGK"). Zawiązanie Nowej PGK nastąpi zgodnie z przepisami Ustawy o CIT, tj. przystąpienie do Nowej PGK, przez spółki (w tym Spółkę Przekształcaną) nastąpi po upływie roku podatkowego tych spółek, następującego po roku, w którym PGK utraci prawo do uznania jej za podatnika. Po przystąpieniu do Nowej PGK dojdzie do przekształcenia formy prawnej Spółki Przekształcanej, tj. nastąpi jej przekształcenie ze spółki akcyjnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością ("Przekształcenie"). Przekształcenie zostanie dokonane w trakcie funkcjonowania Nowej PGK. Wnioskodawca podkreśla, że zgodnie z art. 14n § 1 pkt 1a w związku z art. 14k i 14 m Ordynacji Podatkowej, w przypadku zastosowania się przez Nową PGK do interpretacji indywidualnej wydanej przed powstaniem Nowej PGK, na wniosek spółki planującej utworzenie Nowej PGK, moc ochronna interpretacji przewidziana w art. 14k i art. 14m Ordynacji Podatkowej wydanej na rzecz spółki planującej przystąpienie do Nowej PGK (tekst jedn.: Spółki Przekształcanej) będzie obejmować także samą Nową PGK.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Przekształcenie Spółki Przekształcanej będzie skutkowało utratą statusu podatnika CIT przez Nową PGK zgodnie z przepisami Ustawy o CIT?

Zdaniem Wnioskodawcy, przekształcenie Spółki Przekształcanej nie będzie skutkowało utratą statusu podatnika CIT przez Nową PGK zgodnie z przepisami Ustawy o CIT. Zgodnie z art. la ust. 1 Ustawy o CIT, podatnikami mogą być również grupy co najmniej dwóch spółek prawa handlowego mających osobowość prawną, które pozostają w związkach kapitałowych (podatkowe grupy kapitałowe).

Na podstawie art. la ust. 2 Ustawy o CIT, podatkowa grupa kapitałowa jest podatnikiem CIT, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

1.

podatkową grupę kapitałową mogą tworzyć wyłącznie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjne, mające siedzibę na terytorium Polski, jeżeli:

a.

przeciętny kapitał zakładowy, określony w sposób, o którym mowa w ust. 2b, przypadający na każdą z tych spółek, jest nie niższy niż 1 000 000 zł,

b.

jedna ze spółek, zwana dalej "spółką dominującą", posiada bezpośredni 95% udział w kapitale zakładowym lub w tej części kapitału zakładowego pozostałych spółek, zwanych dalej "spółkami zależnymi", która na podstawie przepisów o komercjalizacji i prywatyzacji nie została nieodpłatnie lub na zasadach preferencyjnych nabyta przez pracowników, rolników lub rybaków albo która nie stanowi rezerwy mienia Skarbu Państwa na cele reprywatyzacji,

c.

spółki zależne nie posiadają udziałów w kapitale zakładowym innych spółek tworzących tę grupę,

d.

w spółkach tych nie występują zaległości we wpłatach podatków stanowiących dochód budżetu państwa;

2.

spółka dominująca i spółki zależne zawarły, w formie aktu notarialnego, umowę o utworzeniu, na okres co najmniej 3 lat podatkowych, podatkowej grupy kapitałowej i umowa ta, zwana dalej "umową", została zarejestrowana przez naczelnika urzędu skarbowego;

3.

po utworzeniu podatkowej grupy kapitałowej spółki tworzące tę grupę spełniają warunki wymienione powyżej, a ponadto:

a.

nie korzystają ze zwolnień od podatku dochodowego na podstawie odrębnych ustaw,

b.

nie pozostają w związkach powodujących zaistnienie okoliczności, o których mowa w art. 11, z podatnikami podatku dochodowego niewchodzącymi w skład podatkowej grupy kapitałowej.

4.

podatkowa grupa kapitałowa osiągnie za każdy rok podatkowy udział dochodów w przychodach, określony zgodnie z art. 7a ust. 1, w wysokości co najmniej 3%.

Zgodnie z art. la ust. 10 Ustawy o CIT, w razie gdy w okresie obowiązywania umowy wystąpią zmiany w stanie faktycznym lub w stanie prawnym, zależne od którejkolwiek ze stron umowy, które naruszają warunki uznania podatkowej grupy kapitałowej za podatnika podatku dochodowego, dzień naruszenia któregokolwiek z tych warunków, z zastrzeżeniem ust. 12, oznacza utratę statusu podatnika oraz koniec jej roku podatkowego. Analizując powyższe zapisy, należy uznać, iż przedmiotowy katalog warunków utworzenia i dalszego funkcjonowania podatkowej grupy kapitałowej ustalony przez ustawodawcę ma charakter zamknięty. W ramach działań restrukturyzacyjnych, jakie zostaną podjęte przez grupę kapitałową z uwzględnieniem warunków wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego, nastąpi Przekształcenie Spółki Przekształcanej, tj. zmiana jej formy prawnej ze spółki akcyjnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Przekształcenie będzie miało miejsce w trakcie funkcjonowania Nowej PGK. W związku z tym, należy dokonać analizy, czy Przekształcenie będzie miało wpływ na możliwość dalszego funkcjonowania Nowej PGK po jej utworzeniu. Stosownie do przepisów Ustawy o CIT podatkowa grupa kapitałowa może być tworzona zarówno przez spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, jak i przez spółki akcyjne. Dodatkowo należy podkreślić, iż Ustawa o CIT zawiera zamknięty katalog warunków decydujących o utworzeniu podatkowej grupy kapitałowej, jak i których naruszenie powoduje utratę przez podatkową grupę kapitałową statusu podatnika CIT. Wnioskodawca zaznacza, iż przekształcenie spółki wchodzącej w skład podatkowej grupy kapitałowej ze spółki akcyjnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, nie zostało wymienione wśród przedmiotowych warunków. W związku z tym, zdaniem Wnioskodawcy, brak jest jakichkolwiek przepisów w Ustawie o CIT na podstawie których w takiej sytuacji (tekst jedn.: Przekształcenia Spółki Przekształcanej) Nowa PGK przestałaby funkcjonować jako podatnik CIT. Wnioskodawca podkreśla, iż Przekształcenie Spółki Przekształcanej nie spowoduje również naruszenia żadnego z wymienionych w Ustawie o CIT warunków koniecznych do funkcjonowania podatkowej grupy kapitałowej. Wnioskodawca zwraca uwagę, iż nie będzie miał zastosowania w analizowanej sytuacji art. la ust. 6 Ustawy o CIT, zgodnie z którym po rejestracji umowy o utworzeniu podatkowej grupy kapitałowej nie może być ona rozszerzona na inne spółki. Zgodnie bowiem z art. 553 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1030 z późn. zm. dalej: "k.s.h.") (winno być tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1578 z późn. zm.) spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej. Oznacza to, że istnieje pełna tożsamość podmiotu przekształconego i przekształcanego, a jedynie zmienia się forma prawna tego podmiotu. Zatem, Przekształcenie Spółki Przekształcanej nie będzie mogło być uważane za przystąpienie do umowy Nowej PGK nowego podmiotu, gdyż będzie to jedynie zmiana formy prawnej podmiotu już istniejącego i należącego do Nowej PGK (tekst jedn.: Spółki Przekształcanej). Na podstawie art. 93a § 1 Ordynacji Podatkowej, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia innej osoby prawnej wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby. A zatem przekształcenie spółki akcyjnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością skutkuje kontynuacją praw i obowiązków podatkowych spółki przekształcanej. Wynika to stąd, że w przypadku przekształcenia nie ustaje byt prawny, lecz zostaje zachowana ciągłość spółki, która zmienia jedynie formę prawną swojej działalności przy zachowaniu bytu prawnego. W świetle art. 93d Ordynacji Podatkowej, powyższe dotyczy również praw i obowiązków wynikających z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego. Natomiast zgodnie z art. la ust. 4 Ustawy o CIT, umowa podatkowej grupy kapitałowej podlega zgłoszeniu przez spółkę dominującą, do właściwego według jej siedziby naczelnika urzędu skarbowego, co najmniej na 3 miesiące przed rozpoczęciem roku podatkowego przyjętego przez podatkową grupę kapitałową. Na podstawie art. la ust. 5 Ustawy o CIT, naczelnik urzędu skarbowego dokonuje, w formie decyzji, rejestracji umowy podatkowej grupy kapitałowej. W związku z powyższym należy uznać, iż decyzją, która podlega sukcesji zgodnie z przepisami Ordynacji Podatkowej, jest również decyzja, w której naczelnik urzędu skarbowego dokonuje rejestracji umowy o utworzeniu podatkowej grupy kapitałowej. W konsekwencji, Przekształcenie Spółki Przekształcanej (tekst jedn.: zmiana jej formy prawnej ze spółki akcyjnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością) nie będzie skutkowało utratą statusu podatnika CIT przez Nową PGK, w sytuacji, gdy umowa o utworzeniu Nowej PGK zostanie zawarta i zgłoszona do naczelnika urzędu skarbowego, kiedy Spółka Przekształcana będzie spółką akcyjną. Powyższe stanowisko zostało potwierdzone m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 grudnia 2009 r. (sygn. IPPB5/423-588/09-14/MB).

Podsumowując, Przekształcenie Spółki Przekształcanej nie będzie skutkowało utratą statusu podatnika CIT przez Nową PGK zgodnie z przepisami Ustawy o CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl