2461-IBPP4.4513.396.2016.1.BP - Opodatkowanie akcyzą importu oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy wyrobów węglowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 marca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 2461-IBPP4.4513.396.2016.1.BP Opodatkowanie akcyzą importu oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy wyrobów węglowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 19 grudnia 2016 r. (data wpływu 21 grudnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania importu oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy wyrobów węglowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2016 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania importu oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy wyrobów węglowych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest agencją celną. Planuje następującą operację: firma niemiecka nie mająca siedziby w Polsce i nie zarejestrowana w Polsce chce zaimportować węgiel z Ukrainy. Węgiel będzie wysłany bezpośrednio po odprawie do Niemiec. Odprawa celna przygotowana będzie w upoważnieniu pośrednim przez Wnioskodawcę, tzn. na rzecz reprezentowanej firmy niemieckiej, ale w imieniu własnym Wnioskodawcy. Ponieważ węgiel jest wyrobem akcyzowym, Wnioskodawca chce zarejestrować się jako pośredniczący podmiot węglowy w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku akcyzowym. Po odprawie wysyłany jest do Niemiec w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Wnioskodawca będzie występował jako przedstawiciel podatkowy firmy niemieckiej. Wnioskodawca będzie w efekcie wysyłającym towar (węgiel) w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy, korzystając ze swojego nr VAT UE.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy podatkiem akcyzowym objęty jest import węgla, gdy importowe zgłoszenie celne dokonywane jest w upoważnieniu pośrednim przez pośredniczący podmiot węglowy?

2. Czy podatkiem akcyzowym objęta jest wewnątrzwspólnotowa dostawa węgla do Niemiec, gdy dokonywana jest przez przedstawiciela podatkowego będącego pośredniczącym podmiotem węglowym?

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad.1

Zgodnie z art. 9a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym akcyzie podlega import dokonywany przez finalnego nabywcę węglowego, którym jest podmiot nie będący pośredniczącym podmiotem węglowym. Jeśli zatem zgłoszenie celne zostało przygotowane przez pośredniczący podmiot węglowy (który będzie działał w imieniu własnym i na rzecz firmy niemieckiej jako jej przedstawiciel pośredni) zgodnie z art. 18d ustawy o VAT to taki import nie będzie objęty akcyzą.

Ad. 2

Zgodnie z art. 9a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym akcyzie podlega sprzedaż węgla w Polsce. Z takie opodatkowania akcyzą wyłączone są dostawy wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych dokonane przez pośredniczący podmiot węglowy. Jeżeli zatem pośredniczący podmiot węglowy (działający jako przedstawiciel podatkowy działający w imieniu własnym i na rzecz firmy niemieckiej) dokona wewnątrzwspólnotowej dostawy węgla do Niemiec to taka dostawa nie będzie objęta akcyzą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U.

z 2017 r. poz. 43 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą:, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W ww. załączniku nr 1 do ustawy pod pozycjami umieszczono:

* 19 ex 2701 - węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych;

* 20 ex 2702 - węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych;

* 21 ex 2704 00 - koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych Równocześnie w świetle uregulowań art. 86 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycją CN 2707, 2710 i 2902.

Stosownie do art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy, pośredniczący podmiot węglowy to podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju:

a.

dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych, lub

b.

używający wyrobów węglowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów nieobjętych zwolnieniem od akcyzy, lub

c.

używający wyrobów węglowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów niepodlegających opodatkowaniu akcyzą

- który pisemnie powiadomił właściwego naczelnika urzędu celnego o tej działalności.

Zgodnie zaś z art. 2 ust. 1 pkt 23c finalny nabywca węglowy to podmiot, który:

a.

nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby węglowe, lub

b.

posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby węglowe

- niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym.

Stosownie natomiast do art. 16 ust. 3a ustawy podmiot zamierzający prowadzić działalność gospodarczą jako pośredniczący podmiot węglowy lub pośredniczący podmiot gazowy, zamiast złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany powiadomić o tym pisemnie właściwego naczelnika urzędu skarbowego przed dniem rozpoczęcia tej działalności. Powiadomienie powinno zawierać dane dotyczące tego podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres zamieszkania lub adres jego siedziby, numer identyfikacji podatkowej (NIP) lub numer identyfikacyjny REGON albo inny numer identyfikacyjny używany w państwie zamieszkania lub siedziby podmiotu oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej.

Import to przywóz:

a.

samochodów osobowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju,

b.

wyrobów akcyzowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju:

* jeżeli wyroby te z chwilą ich wprowadzenia na terytorium kraju nie zostaną objęte procedurą specjalną: tranzytu zewnętrznego, składowania celnego, wolnego obszaru celnego, odprawy czasowej lub uszlachetniania czynnego, a także nie zostaną objęte czasowym składowaniem,

* jeżeli zostało zakończone czasowe składowanie tych wyrobów lub została zamknięta procedura specjalna: tranzytu zewnętrznego, składowania celnego, wolnego obszaru celnego, odprawy czasowej lub uszlachetniania czynnego, którą wyroby te były objęte, i powstał dług celny. (art. 2 ust. 1 pkt 7 ustawy)

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 8 ustawy, dostawa wewnątrzwspólnotowa to przemieszczanie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu;

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego;

3.

import wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego;

4.

użycie wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;

5.

użycie wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego:

a.

nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 1, do celów innych niż zwolnione na podstawie tego przepisu, przy czym za takie użycie uznaje się również naruszenie warunków, o których mowa w art. 31a ust. 3, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31a ust. 1,

b.

uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,

c.

jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży wyrobów węglowych finalnemu nabywcy węglowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony w należnej wysokości;

6.

użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;

7.

powstanie ubytków wyrobów węglowych.

Mając zatem na uwadze powyższe przepisy stwierdzić należy, że import wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy nie jest przedmiotem opodatkowania akcyzą.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca zamierza zarejestrować się jako pośredniczący podmiot węglowy i jako podmiot działający w upoważnieniu pośrednim Wnioskodawca zamierza dokonać zgłoszenia importowego wyrobów węglowych.

Wnioskodawca ma wątpliwość czy w sytuacji gdy zgłoszenie celne dokonywane będzie w upoważnieniu pośrednim przez pośredniczący podmiot węglowy import węgla podlega opodatkowaniu akcyzą.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 i art. 19 ust. 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz. U.UE.L2013.269.1) każda osoba może ustanowić przedstawiciela celnego. Przedstawicielstwo może być bezpośrednie - w tym przypadku przedstawiciel celny działa w imieniu i na rzecz innej osoby, lub pośrednie - w tym przypadku przedstawiciel celny działa we własnym imieniu, lecz na rzecz innej osoby. Podczas kontaktu z organami celnymi przedstawiciel celny zgłasza fakt wykonywania czynności na rzecz osoby reprezentowanej i określa, czy jest to przedstawicielstwo pośrednie czy bezpośrednie. Osoba, która nie deklaruje faktu wykonywania działalności w charakterze przedstawiciela celnego lub osoba, która deklaruje, że działa w charakterze przedstawiciela nie będąc do tego umocowana jest traktowana jako działająca we własnym imieniu i na własną rzecz.

Dzięki powyższemu organ celny w każdym przypadku może określić kto jest właścicielem towarów, zgłaszającym oraz odpowiedzialnym za dług celny. Czynności dokonywane przez przedstawiciela w granicach umocowania pociągają za sobą skutki bezpośrednio dla osoby, która go ustanowiła. Wynika to z samego charakteru prawnego stosunku przedstawicielstwa, bowiem przedstawiciel może działać wyłącznie na rzecz swojego mocodawcy.

W sprawie przedstawionej we wniosku Wnioskodawca zamierza jako przedstawiciel pośredni niemieckiego podmiotu dokonywać zgłoszenia celnego wyrobów węglowych. Jednocześnie zdaniem Wnioskodawcy w sytuacji gdy będzie on posiadał status pośredniczącego podmiotu węglowego nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego od importowanego wyrobu węglowego.

Organ, mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego i przedstawione przepisy nie może podzielić przedstawionego przez Wnioskodawcę stanowiska.

W pierwszej kolejności należy wskazać, że przedstawiciel pośredni działa we własnym imieniu lecz na rzecz innej osoby. W przedstawionej sprawie właścicielem i importerem wyrobów węglowych jest podmiot niemiecki. Wnioskodawca działa zatem jedynie we własnym imieniu jako przedstawiciel podmiotu niemieckiego na rzecz którego dokonuje zgłoszenia celnego. Tym samym w sprawie Wnioskodawca nie dokonuje importu wyrobów węglowych, dokonuje natomiast we własnym imieniu na rzecz podmiotu niemieckiego zgłoszenia celnego importowego. Jednocześnie Wnioskodawca działając jako przedstawiciel pośredni w rozumieniu przepisów celnych nie dokonuje żadnej czynności, o której mowa w art. 2 pkt 23a ustawy, pozwalającej uznać, że działa jako pośredniczący podmiot węglowy. Nie zmienia tego faktu okoliczność, że jako przedstawiciel pośredni jest dłużnikiem solidarnie z osobą, na rzecz której jest składane zgłoszenie celne. Z punktu widzenia niniejszej sprawy istotne jest na czyją rzecz jest dokonywane zgłoszenie celne i kto jest podmiotem dokonującym importu wyrobu węglowego.

W tym miejscu Organ pragnie podkreślić, że niezasadne jest powoływania się Wnioskodawcy w zakresie podatku akcyzowego na uregulowania zawarte w art. 18d ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż przepisy dotyczące przedstawiciela podatkowego w zakresie podatku VAT nie mają zastosowania do podatku akcyzowego. Ponadto przepisy ustawy o podatku akcyzowym nie przewidują możliwości ustanowienia przedstawiciela podatkowego do importu wyrobów węglowych.

Reasumując Wnioskodawca nie dokonuje importu węgla jako pośredniczący podmiot węglowy. Importu dokonuje podmiot niemiecki występujący w myśl ustawy o podatku akcyzowym jako finalny podmiot węglowy, co oznacza zarazem, że import ten podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Tym samym Wnioskodawca jako przedstawiciel pośredni dokonujący zgłoszenia celnego we własnym imieniu na rzecz podmiotu niemieckiego obowiązany będzie do obliczenia i wykazania w zgłoszeniu celnym należnej kwoty akcyzy.

Z powyższego wynika również, że wysyłka węgla po odprawie importowej w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów nie będzie dokonywana przez Wnioskodawcę występującego jako pośredniczący podmiot węglowy. Ponadto należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku akcyzowym nie przewidują ustanawiania przedstawiciela podatkowego do czynności związanej z przemieszczeniem wyrobów węglowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego. Niezależnie od powyższego należy również zauważyć, że w myśl art. 9a ustawy o podatku akcyzowym w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą nie jest dostawa wewnątrzwspólnotowa rozumiana jako przemieszczenie wyrobów akcyzowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego. Tym samym dostawa wewnątrzwspólnotowa wcześniej zaimportowanego węgla, należącego do podmiotu niemieckiego, niezależnie przez kogo jest dokonywana nie podlega opodatkowaniu akcyzą

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy oceniane całościowo należało uznać za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Końcowo informuje się, że w zakresie przedstawionego we wniosku pytania co do możliwości zarejestrowania firmy niemieckiej jako pośredniczącego podmiotu węglowego wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl