2461-IBPP4.4513.385.2016.1.BP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 lutego 2017 r. Izba Skarbowa w Katowicach 2461-IBPP4.4513.385.2016.1.BP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z 1 grudnia 2016 r. (data wpływu 6 grudnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stosowania zerowej stawki akcyzy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stosowania zerowej stawki akcyzy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Firma "X" (nazywana dalej; firmą) zamierza kontynuować działalność gospodarczą między innymi w zakresie produkcji i konfekcjonowania wyrobów akcyzowych i sprzedaży ich w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów.

Firma jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego, uzyskała również zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego. W ramach swojej działalności zamierza nabywać w kraju surowce o kodach CN 2710 11 25 / 2710 12 25 z rafinerii, które będą transportowane do jej oddziału autocysternami (luzem) oraz surowiec o kodzie CN 2902 30 00 ze składu podatkowego, który będzie transportowany w pojemnikach 1000 litrów. Surowce te w oddziale firmy będą poddawane procesowi produkcji (mieszania w odpowiednich proporcjach). Następnie gotowy produkt (rozcieńczalnik) zostanie rozlany do opakowań jednostkowych o pojemności do 5 litrów. Będzie następować jego konfekcjonowanie tj. rozlewanie do mniejszych opakowań jednostkowych. Zgodnie z wydaną Wiążącą Informacją Akcyzową nr WIA-2016-00048 dotyczącą produktu ostatecznego - rozcieńczalnika, jego kod CN będzie odpowiadał kodowi głównego surowca, czyli CN 2710 11 25 / 2710 12 25.

Po konfekcjonowaniu wyrobu (rozlaniu do opakowań jednostkowych o pojemności do 5 litrów) firma sprzeda go:

* dalszym nabywcom, głównie sklepom;

* klientom detalicznym;

* hurtownikom, do dalszej odsprzedaży.

Niemniej jednak, w każdym z tych przypadków, z natury rzeczy (z powodu małych objętości opakowań) sprzedawany wyrób będzie przeznaczony do sprzedaży detalicznej.

Nabywane i zużywane do produkcji surowce oraz konfekcjonowany i sprzedawany wyrób, będą od momentu zakupu przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Wyrób przeznaczony będzie do celów technicznych, na opakowaniach po skonfekcjonowaniu opisany będzie jako "rozcieńczalnik, benzyna ekstrakcyjna modyfikowana".

Zgodnie z opisem zastosowania wyrobu, po skonfekcjonowaniu znajdującym się na opakowaniach lub materiałach informacyjnych dotyczących, będzie on służył przykładowo do:

* rozcieńczania farb i lakierów olejnych, olejów, smarów i wosków;

* odtłuszczania powierzchni przed malowaniem;

* czyszczenia pędzli i narzędzi oraz elementów zabrudzonych podczas malowania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy firma będzie mogła nabywać surowce ze składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, zużywając je w procesie produkcji naliczać stawkę akcyzy 0 zł oraz konfekcjonować a następnie sprzedawać w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów: klientom detalicznym, firmom handlowym, hurtownikom, naliczając za swój wyrób również stawkę akcyzy 0 zł? Czy sprzedaż hurtownikom większych ilości wyrobu w pojemnikach o pojemności do 51, czyli z zasady przeznaczonych do sprzedaży detalicznej jest nadal uznawana jako sprzedaż detaliczna?

2. Czy firma będzie mogła nabywać surowce ze składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, zużywając je w procesie produkcji naliczać stawkę akcyzy 0 zł oraz konfekcjonować a następnie sprzedawać w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów: klientom detalicznym, firmom handlowym, hurtownikom, nie naliczając już za swój wyrób akcyzy w związku z naliczeniem jej na surowiec o tym samym kodzie CN co wyrób końcowy?

3. Czy firma będzie mogła nabywać surowce ze składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, konfekcjonować je a następnie w czystej postaci sprzedawać w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów: klientom detalicznym, firmom handlowym, hurtownikom, naliczając za swój wyrób stawkę akcyzy 0 zł ze względu na przeznaczenie? Czy sprzedaż hurtownikom większych ilości wyrobu w pojemnikach o pojemności do 51, czyli z zasady przeznaczonych do sprzedaży detalicznej jest nadal uznawana jako sprzedaż detaliczna?

4. W przypadku, jeżeli stanowisko firmy w sprawie jest nieprawidłowe: Jak powinien wyglądać obrót wymienionymi surowcami i produktem? Jakie stawki akcyzy oraz kiedy powinna zostać naliczona na wymienione surowce i produkt?

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie mu przysługiwało prawo do nabywania surowców w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, która zgodnie z art. 42 ustawy o podatku akcyzowym zakończy się z chwilą zużycia do produkcji lub z chwilą wyprowadzenia ze składu podatkowego firmy poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Nowopowstały wyrób, ewentualnie surowiec w czystej postaci będzie mógł być wyprowadzany ze składu podatkowego firmy zgodnie z art. 89 z stawką akcyzy 0 zł w związku z jego przeznaczeniem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym

(tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 43 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W ww. załączniku ww. ustawy:

* pod pozycją 27, z kodem CN 2710, umieszczono oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

* pod pozycją 35, z kodem CN 2902, zostały ujęte węglowodory cykliczne.

Ponadto w załączniku nr 2 do ustawy, stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o którym mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania (Dz. Urz.UE.L 1992 Nr 76, str. 1) pod pozycją:

* 20 ujęto wyroby z kodu CN od ex 2710 11 do ex 2710 19 69 - oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów;

* 23 zamieszczono wyroby z kodu CN ex 2902 - węglowodory cykliczne, wyłącznie:

2)

2902 30 00 - toluen,

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych;

2.

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3.

import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

5.

wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6.

wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

1.

użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a.

było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b.

nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

2.

dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

3.

sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

4.

nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Powyższe przepisy wskazują zakres czynności i zdarzeń opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Czynności i zdarzenia wymienione w powyższych przepisach podlegają opodatkowaniu, jeżeli ich przedmiotem są wyroby akcyzowe należące do kategorii wyrobów energetycznych, napojów alkoholowych lub wyrobów tytoniowych.

W art. 86 ust. 1 ustawy zawarto katalog wyrobów energetycznych do których w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

1.

objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

2.

objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;

3.

objęte pozycjami CN 2901 i 2902;

4.

oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

5.

objęte pozycją CN 3403;

6.

objęte pozycją CN 3811;

7.

objęte pozycją CN 3817;

8.

oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

9.

pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;

10.

pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

W latach 2015-2019 stawki akcyzy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 6, 8, 12 lit. a i c oraz pkt 14, są obniżone odpowiednio o 25,00 zł/1000 litrów, 25,00 zł/1000 kilogramów albo o 0,50 zł/1 gigadżul (GJ). (art. 89 ust. 1a ustawy)

Minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłasza, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", stawki akcyzy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 6, 8, 12 lit. a i c oraz pkt 14, obowiązujące w poszczególnych latach kalendarzowych okresu, o którym mowa w ust. 1a, uwzględniając kwoty ich obniżenia zgodnie z ust. 1a:

1.

w terminie do dnia 31 grudnia roku kalendarzowego poprzedzającego każdy rok z tego okresu;

2.

niezwłocznie - w przypadku zmiany ich wysokości (art. 89 ust. 1b ustawy).

W ww. przepisach przewidziano stawki szczególne dla niektórych wyrobów akcyzowych oraz stawki ogólne, które stosuje się odpowiednio dla wszystkich pozostałych paliw silnikowych i opałowych dla których nie przewidziano stawki szczególnej.

Jednocześnie w art. 89 ust. 2 ustawy przyjęto zasadę, że stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są:

1.

w posiadaniu podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;

2.

przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy ze składu podatkowego do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy, lub do składu podatkowego od podmiotu, który posiadał je w celu zużycia do tych celów;

3.

przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy do składu podatkowego w przypadku niedostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;

4.

nabywane wewnątrzwspólnotowo na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego przez podmiot, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;

5.

nabywane wewnątrzwspólnotowo przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy i przemieszczane do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy;

6.

importowane przez podmiot, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;

7.

przeznaczone do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów;

8.

importowane lub nabywane wewnątrzwspólnotowo w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów przez osobę fizyczną w celach innych niż prowadzenie działalności gospodarczej lub innych niż cele handlowe.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy, procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy, skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego;

Skład podatkowy jest najważniejszym elementem systemu zawieszenia poboru akcyzy. System ten umożliwia swobodny przepływ wyrobów akcyzowych w ramach Unii Europejskiej, zabezpiecza interes fiskalny państw członkowskich w związku ciążącym na wyrobach akcyzowych podatkiem akcyzowym oraz faktycznym przesunięciem momentu poboru tego podatku. Właśnie przesunięciu momentu poboru podatku musi towarzyszyć zachowanie pełnej kontroli, w ramach instytucji składu podatkowego, nad produkcją wyrobów akcyzowych (por. Krzysztof Lasiński-Sulecki, Prawna regulacja akcyzy w europejskim prawie wspólnotowym na tle teorii opodatkowania konsumpcji, Toruń 2007, s. 274-275).

Zgodnie z art. 40 ust. 1 pkt 1 ustawy procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są:

a.

w składzie podatkowym, w tym również w wyniku zwrotu przez podmiot pośredniczący albo podmiot zużywający,

b.

przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju,

c.

przemieszczane, w celu dokonania eksportu, ze składu podatkowego na terytorium kraju do urzędu celnego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 40 ust. 5 ustawy, procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1. W przypadku wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 11 21, 2710 11 25 oraz 2710 19 29 procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem.

Stosownie do art. 42 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje:

1.

z dniem wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 1a; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy wobec podmiotu prowadzącego skład podatkowy, jeżeli powstał obowiązek podatkowy z tytułu czynności, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5;

2.

z dniem zużycia wyrobu akcyzowego w składzie podatkowym; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy, gdy zużyto wyrób akcyzowy do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego, również w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji tego wyrobu; jeżeli ilość napoju alkoholowego zużyta do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego przekracza dopuszczalne normy zużycia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. a lub ust. 2 pkt 1 lit. b, w stosunku do ilości przekraczającej te normy obowiązek podatkowy nie wygasa, a zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem wyprowadzenia wyprodukowanego wyrobu akcyzowego ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

W myśl art. 45 ust. 1 ustawy, w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zakończenia tej procedury, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, do obliczenia wysokości zobowiązania podatkowego stosuje się stawkę akcyzy obowiązującą w dniu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy (art. 45 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy, produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawka akcyzy ze względu na przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym (...).

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, produkcją wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów energetycznych, w tym również mieszanie lub przeklasyfikowanie komponentów paliwowych, rozlew gazu skroplonego do butli gazowych, a także barwienie i znakowanie wyrobów energetycznych.

Wnioskodawca ma wątpliwości czy będzie mógł nabywać surowce ze składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, zużywając je we własnym składzie podatkowym w procesie produkcji, a następnie sprzedając gotowy produkt w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów: klientom detalicznym, firmom handlowym, hurtownikom, naliczając za swój wyrób stawkę akcyzy 0 zł. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również czy nabywane w procedurze zawieszania wyrobu akcyzowego podlegając konfekcjonowaniu w procedurze zawieszenia poboru akcyzy będą również opodatkowane zerową stawką akcyzy przy ich wyprowadzeniu ze składu podatkowego poza procedura poboru akcyzy w opakowaniach o pojemności do 5 litrów.

W pierwszej kolejności należy zauważyć, że z treści normy prawnej zawartej w art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b oraz art. 40 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym jednoznacznie wynika, że w stosunku do wyrobów akcyzowych przemieszczanych między składami podatkowymi oraz określonych w załączniku nr 2 należy stosować procedurę zawieszonego poboru akcyzy. Obowiązek ten występuje w sytuacji, gdy nie zostało ostatecznie nadane im przeznaczenie i nie powstało względem nich zobowiązanie podatkowe w związku z ich wyprowadzeniem poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy. Zatem Wnioskodawca nabywając ze składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy opisane we wniosku wyroby do własnego składu podatkowego będzie mógł zastosować procedurę zawieszenia poboru akcyzy. W tym miejscu należy zauważyć, że wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy, pomimo że obowiązek podatkowy powstanie w momencie wprowadzenia tych wyrobów (co wynika z art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy), do czasu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy (na podstawie art. 42 ust. 1 pkt 1 lub pkt 2 ustawy) w stosunku do tych wyrobów nie powstanie zobowiązanie podatkowe. Tym samym do czasu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy podmiot, który dokonał czynności z którą ustawa o podatku akcyzowym wiąże konieczność uiszczenia podatku, nie jest zobligowany do zapłaty podatku od wyrobów objętych przedmiotową procedurą. Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje natomiast z chwilą zużycia wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym (art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy) lub z chwilą wyprowadzenia tych wyrobów ze składu podatkowego firmy poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy (art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy). Powyższe skutkuje tym, że w momencie wyprowadzenia wyroby ze składu podatkowego Wnioskodawca winien opodatkować je właściwa stawką podatku akcyzowego. Zaznaczyć również należy, że w myśl art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy, gdy zużyto wyrób akcyzowy do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego.

Jak wskazano wyżej stawka zerowa podatku akcyzowego ma zastosowanie w przypadku o którym mowa w art. 89 ust. 2 pkt 7 ustawy, tj. na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, jeżeli wyroby te przeznaczone są do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów. Zatem stawka ta nie jest uzależniona od naliczenia stawki zerowej na surowiec o tym samym kodzie CN co wyrób końcowy. Należy bowiem zauważyć, że w momencie wprowadzenia wyrobów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy dla nabywanych surowców nie powstanie zobowiązanie podatkowe. Jak wynika bowiem z art. 45 ust. 2 ustawy w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, do obliczenia wysokości zobowiązania podatkowego stosuje się stawkę akcyzy obowiązującą w dniu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy. Przepis ten wprowadza regułę, że dla określenia stawki akcyzy decydujący jest moment w którym w stosunku do tych wyrobów procedura zawieszenia poboru akcyzy uległa zakończeniu. Natomiast zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 2 zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy, gdy zużyto wyrób akcyzowy do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego.

Tak więc Wnioskodawca jako pomiot, który będzie nabywał wyroby w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, które będą zużywane w procesie produkcji wyrobu akcyzowego, a następnie zostaną przeznaczone do celów innych niż szeroko rozumiane cele napędowe lub opałowe do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów, będzie miał prawo na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 7 ustawy do zastosowania zerowej stawki podatku akcyzowego.

Natomiast odnośnie zastosowania zerowej stawki akcyzy w przypadku nabycia surowców ze składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, ich konfekcjonowania, a następnie sprzedaży w czystej postaci w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów: klientom detalicznym, firmom handlowym, hurtownikom należy zauważyć, że również w tym przypadku do czasu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy w stosunku do tych wyrobów nie powstanie zobowiązanie podatkowe - zobowiązanie powstanie dopiero w momencie wyprowadzenia tych wyrobów ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

W myśl natomiast uregulowań ww. art. 89 ust. 2 pkt 7 ustawy, stawka 0 zł może zostać zastosowana, jeżeli wyroby wymienione w tym przepisie są przeznaczone do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów. Wynika z tego, że w dniu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy ww. wyroby musiałyby być już w ww. jednostkowych opakowaniach, aby zastosować ww. przepis art. 89 ust. 2 pkt 7 ustawy. Taka sytuacja zatem wystąpi. Spółka będzie bowiem nabywać wyroby w ilościach hurtowych (np. w autocysternach) i dokonywać ich rozlewu w składzie podatkowym do pojemników o pojemności do 5I w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Tym samym w opisanej sprawie w dniu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy (wyprowadzenia wyrobów ze składu podatkowego) wyroby te będą w pojemnikach o pojemności do 5 litrów.

Natomiast odnośnie zastosowania zerowej stawki akcyzy dla opisanych wyrobów przeznaczonych do sprzedaży hurtownikom w większych ilościach w pojemnikach o pojemności do 51, czyli z zasady przeznaczonych do sprzedaży detalicznej należy zauważyć, że "przeznaczenie" oznacza zamiar wykorzystania wyrobów do określonych celów, w tym przypadku - zamiar sprzedaży detalicznej, co nie jest tożsame z czynnością sprzedaży detalicznej. Pojęcia "przeznaczenia do sprzedaży detalicznej" nie należy ograniczać wyłącznie do sprzedaży od producenta bezpośrednio do finalnego odbiorcy. Przyjęte brzmienie art. 89 ust. 2 pkt 7 ustawy nie wyklucza zatem sprzedaży ww. wyrobów energetycznych hurtownikom w większych ilości w pojemnikach o pojemności do 51. Warunkiem jest jednak, że wyroby te będą przeznaczone do sprzedaży detalicznej.

Tym samym przedstawione stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań 1-3 należało uznać za prawidłowe.

Z uwagi na rozstrzygnięcie w zakresie pytania nr 1-3 odpowiedź w zakresie pytania nr 4 stała się bezprzedmiotowa.

Końcowo należy zauważyć, że tut. organ nie dokonuje analizy załączonych dokumentów, a interpretację indywidualną wydaje na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), co wynika wprost z przepisu art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl