2461-IBPP4.4513.383.2016.1.EK - Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy oraz magazynowania wyrobów akcyzowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 grudnia 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach 2461-IBPP4.4513.383.2016.1.EK Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy oraz magazynowania wyrobów akcyzowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z 23 listopada 2016 r. (data wpływu 2 grudnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy oraz magazynowania wyrobów akcyzowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy oraz magazynowania wyrobów akcyzowych.

We wniosku przedstawiono zdarzenie przyszłe:

Działalność prowadzona przez Wnioskodawcę (lub "Spółkę") obejmuje m.in. produkcję wyrobów akcyzowych (w szczególności piwa) w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym w browarach posiadających status składów podatkowych.

Składy podatkowe obejmują w szczególności część produkcyjną i magazynową. W częściach produkcyjnych produkowane są wyroby akcyzowe; produkcja wyrobów akcyzowych objęta jest procedurą zawieszania poboru akcyzy zgodnie z przepisami ustawy o podatku akcyzowym. W częściach magazynowych są magazynowane wyroby akcyzowe w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (dalej: "magazyn w procedurze zawieszenia") oraz wyroby nieobjęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy - m.in. wyroby akcyzowe z zapłaconą akcyzą - (dalej: "magazyn z zapłaconą akcyzą)".

Spółka ze względu na potrzeby efektywniejszego wykorzystywania przestrzeni magazynowej w danym składzie podatkowym rozważa rozpoczęcie przekazywania wyrobów akcyzowych z części objętej procedurą zawieszenia poboru akcyzy (np. wyrobów wyprodukowanych w części produkcyjnej) bezpośrednio do części magazynowej z zapłaconą akcyzą (czyli do części nieobjętej procedurą zawieszenia poboru akcyzy) i następnie ich magazynowania w tej części do momentu wydania towarów do klienta, magazynu zewnętrznego itd. (tj. poza skład podatkowy).

Znajdujący się w danym składzie podatkowym Wnioskodawcy magazyn z zapłaconą akcyzą będzie wydzielony ewidencyjnie w sposób informatyczny (oznaczenie numeryczne/ alfanumeryczne w systemie informatycznym Wnioskodawcy, w którym prowadzona jest ewidencja składów podatkowych). Odpowiednie oznaczenie w systemie informatycznym będzie umożliwiało określenie ilości wyrobów objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jak i wyrobów nieobjętych tą procedurą.

Ponadto wyroby akcyzowe będą magazynowane w danym składzie podatkowym Wnioskodawcy w taki sposób, że będzie można określić ilości wyrobów magazynowanych na terenie składu podatkowego objętych i nieobjętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy poprzez odpowiednie ustawienia wyrobów akcyzowych. Miejsce do magazynowania wyrobów akcyzowych objętych i nieobjętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy będzie wyodrębnione i odpowiednio przygotowane do przechowywania tych wyrobów. Wyodrębnienie będzie dokonane poprzez oznaczenie poszczególnych miejsc do magazynowania wyrobów objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jak i wyrobów nieobjętych tą procedurą w ewidencji składu podatkowego i/lub fizycznie na terenie składu podatkowego. Ze względu na możliwość elastycznego zarządzania wielkością części magazynu objętej procedurą zawieszenia poboru akcyzy i części magazynowej nieobjętej tą procedurą wyodrębnienie nie będzie miało charakteru stałego (np. w postaci ścian, ogrodzeń), ale będzie oznaczone w taki sposób, aby można być określić każdorazowo ilość wyrobów magazynowanych objętych i nieobjętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy (np. linią, tablicą informacyjną, ewidencyjnie).

Wyżej opisane zasady zarządzania przestrzenią magazynową mogą być stosowane w niektórych lub wszystkich składach podatkowych Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy na podstawie art. 47 ust. 3a ustawy o podatku akcyzowym na terenie danego składu podatkowego Wnioskodawcy mogą funkcjonować w sposób opisany w zdarzeniu przyszłym części objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, tj. część produkcyjna i magazynowa (magazyn w procedurze zawieszenia), oraz część nieobjęta procedurą zawieszenia poboru akcyzy (magazyn z zapłaconą akcyzą) i czy można przekazywać wyroby akcyzowe bezpośrednio z części objętej procedurą zawieszania poboru akcyzy do części nieobjętej procedurą zawieszania poboru akcyzy (magazyn z zapłaconą akcyzą)?

2. Czy przekazanie wyrobów akcyzowych bezpośrednio z części objętej procedurą zawieszenia poboru akcyzy danego składu podatkowego Wnioskodawcy (np. z części produkcyjnej) do części magazynowej tego składu podatkowego nieobjętej procedurą zawieszenia (magazyn z zapłaconą akcyzą) będzie skutkowało zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstaniem zobowiązania podatkowego w momencie przekazania i będzie wiązało się z obowiązkiem dokonywania wpłat dziennych, o których mowa w art. 23 ust. 1- 3 ustawy akcyzowej oraz obowiązkiem składania deklaracji podatkowej i wpłacania akcyzy na rachunek właściwego organu podatkowego zgodnie z art. 21 ust. 2 ustawy akcyzowej w odniesieniu do wspomnianych wyrobów przekazywanych z części objętej procedurą zawieszenia do części nieobjętej tą procedurą?

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 47 ust. 3 oraz 3a ustawy o podatku akcyzowym na terenie danego składu podatkowego Wnioskodawcy mogą funkcjonować w sposób opisany w zdarzeniu przyszłym części objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, tj. część produkcyjna i magazynowa (magazyn w procedurze zawieszenia), oraz część nieobjęta procedurą zawieszenia poboru akcyzy (magazyn z zapłaconą akcyzą) i zdaniem Spółki można przekazywać wyroby akcyzowe bezpośrednio z części objętej procedurą zawieszania poboru akcyzy do części nieobjętej procedurą zawieszania poboru akcyzy (magazyn z zapłaconą akcyzą).

Przekazanie wyrobów akcyzowych bezpośrednio z części objętej procedurą zawieszenia poboru akcyzy danego składu podatkowego Wnioskodawcy (np. z części produkcyjnej) do części magazynowej tego składu podatkowego nieobjętej procedurą zawieszenia (magazyn z zapłaconą akcyzą) będzie skutkowało zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstaniem zobowiązania podatkowego w momencie przekazania i będzie wiązało się z obowiązkiem dokonywania wpłat dziennych, o których mowa w art. 23 ust. 1-3 ustawy akcyzowej oraz obowiązkiem składania deklaracji podatkowej i wpłacania akcyzy na rachunek właściwego organu podatkowego zgodnie z art. 21 ust. 2 ustawy akcyzowej w odniesieniu do wspomnianych wyrobów przekazywanych z części objętej procedurą zawieszenia do części nieobjętej tą procedurą.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy:

Pytanie nr 1

Zgodnie z art. 47 ust. 3 w składzie podatkowym wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy mogą być magazynowane w jednym pomieszczeniu z innymi wyrobami, pod warunkiem że wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy będą magazynowane oddzielnie, a miejsce ich magazynowania będzie wskazane w ewidencji wyrobów akcyzowych prowadzonej przez podmiot prowadzący skład podatkowy.

Natomiast zgodnie z art. 47 ust. 3a ustawy akcyzowej w składzie podatkowym mogą być magazynowane wyroby akcyzowe nieobjęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz wyroby niebędące wyrobami akcyzowymi, pod warunkiem że:

1.

spełnione są warunki określone w ust. 3;

2.

sposób magazynowania pozwala na określenie ilości wyrobów akcyzowych nieobjętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy i wyrobów niebędących wyrobami akcyzowymi.

W ocenie Spółki dokonanej na podstawie ww. przepisów uznać należy, że w składzie podatkowym mogą funkcjonować miejsca, w których znajdują się wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jak i wyroby nieobjęte tą procedurą pod warunkiem, że:

1.

będzie wyodrębnione miejsce do magazynowania tych wyrobów w składzie podatkowym,

2.

miejsce magazynowania będzie wskazane w ewidencji wyrobów akcyzowych,

3.

sposób magazynowania pozwoli na określenie ilości wyrobów akcyzowych objętych i nieobjętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że zarówno sposób ewidencjonowania, jak i sposób magazynowania będzie pozwalał na określenie miejsca, w którym są magazynowane wyroby oraz określenie ilości wyrobów akcyzowych objętych i nieobjętych procedurą zawieszania poboru akcyzy.

Jak Wnioskodawca wskazywał, ze względu na efektywne i elastyczne zarządzanie powierzchnią magazynową, wyodrębnienie fizyczne miejsca magazynowania wyrobów akcyzowych objętych i nieobjętych procedurą zawieszania poboru akcyzy nie będzie miało charakteru stałego w postaci ścian, barier, ogrodzeń. Natomiast zdaniem Wnioskodawcy wystarczające jest oznaczenie miejsca magazynowania wyrobów akcyzowych objętych i nieobjętych procedurą zawieszania poboru akcyzy w taki sposób, aby każdorazowo można było ustalić ilość wyrobów akcyzowych objętych/nieobjętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy (np. oznaczenia w ewidencji, oznaczenia w postaci opisów, tablic na magazynie).

Takie stanowisko znajduje potwierdzenie w komentarzy Sz. Parulskiego do art. 47 ustawy akcyzowej ("Akcyza. Komentarz", Parulski Szymon, wyd. III):

Wyodrębnienie (...) w praktyce nie musi mieć charakteru stałego w postaci ścian, barier czy ogrodzeń. Wystarczające jest bowiem oznaczenie poszczególnych miejsc w składzie podatkowym, w którym będą przemieszczane wyroby akcyzowe w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, oraz odrębnych miejsc, w których będą przechowywane wyroby z zapłaconą akcyzą. W praktyce składowania wyrobów akcyzowych w magazynach wysokiego składowania powstawały wątpliwości, czy miejsca składowania muszą być w takich magazynach fizycznie wyodrębnione i oznaczone. Biorąc pod uwagę wysoki poziom mechanizacji i informatyzacji takich miejsc, za wystarczające należało uznać wyodrębnienie i oznaczenie ewidencyjne takich miejsc składowania. Wtedy funkcjonariusze celni, dokonując kontroli doraźnej, mogą zweryfikować dane zawarte w elektronicznej ewidencji składu podatkowego ze stanem faktycznym. Oczywiście mogą też poprosić o wydruk danych z takiej ewidencji na moment kontroli. W rezultacie brak jest konieczności wyodrębniania czy też oznaczania poszczególnych miejsc paletowych służących do magazynowania wyrobów akcyzowych w magazynach wysokiego składowania, które służą jako skład podatkowy. Praktyka taka jest zgodna z przepisami akcyzowymi oraz o kontroli akcyzowej. Co więcej, jest ona akceptowana przez większość naczelników urzędów celnych w kraju.

Ponadto mając na względzie powyższe uwagi, o tym, że Spółka jest w stanie każdorazowo ustalić ilość wyrobów akcyzowych objętych i nieobjętych procedurą zawieszenia, to Wnioskodawca nie widzi przeciwskazań, żeby przekazywać wyroby akcyzowe bezpośrednio z części objętej procedurą zawieszania poboru akcyzy (np. z części produkcyjnej) do części nieobjętej procedurą zawieszania poboru akcyzy (magazyn z zapłaconą akcyzą).

Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku, że na podstawie art. 47 ust. 3 oraz 3a ustawy o podatku akcyzowym na terenie składu podatkowego mogą funkcjonować w sposób opisany w zdarzeniu przyszłym części objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, tj. część produkcyjna i magazynowa (magazyn w procedurze zawieszenia), oraz część nieobjęta procedurą zawieszenia poboru akcyzy (magazyn z zapłaconą akcyzą). Zdaniem Spółki można również przekazywać wyroby akcyzowe bezpośrednio z części objętej procedurą zawieszania poboru akcyzy do części nieobjętej procedurą zawieszania poboru akcyzy (magazyn z zapłaconą akcyzą) przy zachowaniu zasady każdorazowego określenia ilości wyrobów objętych i nieobjętych procedurą zawieszania poboru akcyzy.

Pytanie nr 2

Zdaniem Spółki - jak to zostało przedstawione w uzasadnieniu stanowiska do pytania nr 1 - przekazanie wyrobów akcyzowych bezpośrednio z części objętej procedurą zawieszenia poboru akcyzy danego składu podatkowego do części magazynowej tego składu podatkowego nieobjętej procedurą zawieszenia (magazyn z zapłaconą akcyzą) jest możliwe i zgodne z treścią art. 47 ust. 3 i 3a ustawy akcyzowej. Konsekwencją takiego przekazania będzie zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy, co zgodnie z ustawą akcyzową oraz przepisami unijnymi (w szczególności art. 7 ust. 2 Dyrektywy Rady 2008/118/) (Dyrektywa Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylająca dyrektywę 92/12/EWG (Dz. U.UE.L2009.9.12 z dnia 2009.01.14) powoduje powstanie zobowiązania podatkowego w momencie przekazania wyrobów akcyzowych z części objętej procedurą zawieszenia poboru akcyzy (np. z części produkcyjnej) do magazynu nieobjętego procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Efektem powstania zobowiązania podatkowego związanego z ww. przekazaniem będzie obowiązek obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne nie później niż 25. dnia po dniu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstało zobowiązanie podatkowe (zgodnie z art. 23 ust. 1-2 ustawy akcyzowej). Wpłaty dzienne są następnie uwzględniane w deklaracjach podatkowych, o czym stanowi art. 23 ust. 3 w zw. z art. 21 ust. 2 ww. ustawy.

Na koniec Spółka chciałaby przywołać interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach 4 listopada 2016 r. (2461-IBPP4.4513.309.2016), w której Organ w analogicznej sprawie uznał stanowisko podatnika za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 752 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W myśl art. 92 ustawy do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Stosownie do art. 94 ustawy:

1. Piwem w rozumieniu ustawy są wszelkie wyroby objęte pozycją CN 2203 00 oraz wszelkie wyroby zawierające mieszaninę piwa z napojami bezalkoholowymi, objęte pozycją CN 2206 00, jeżeli rzeczywista objętościowa moc alkoholu w tych wyrobach przekracza 0,5% objętości.

2. Produkcją piwa w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie piwa, a także jego rozlew.

3. Podstawą opodatkowania piwa jest liczba hektolitrów gotowego wyrobu na 1 stopień Plato.

4. Stawka akcyzy na piwo wynosi 7,79 zł od 1 hektolitra za każdy stopień Plato gotowego wyrobu.

5. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe metody ustalania parametrów służących do określenia podstawy opodatkowania piwa, o których mowa w ust. 3, w szczególności wyznaczania liczby stopni Plato w piwie gotowym, uwzględniając przepisy prawa Unii Europejskiej w zakresie akcyzy oraz technologię wytwarzania piwa.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10, 11 i 12 ustawy:

* skład podatkowy - miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego;

* podmiot prowadzący skład podatkowy - podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego;

* procedura zawieszenia poboru akcyzy - procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest m.in. produkcja wyrobów akcyzowych - art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej - art. 10 ust. 1 ustawy.

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą - art. 13 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 ustawy zarejestrowani odbiorcy, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmioty prowadzące składy podatkowe oraz podatnicy, o których mowa w art. 13 ust. 3, są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, do obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne, na rachunek właściwej izby celnej.

Wstępnych wpłat akcyzy za okresy dzienne, zwanych dalej "wpłatami dziennymi", dokonuje się nie później niż 25. dnia po dniu, w którym powstał obowiązek podatkowy, a w przypadku podmiotu prowadzącego skład podatkowy - po dniu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstało zobowiązanie podatkowe - art. 23 ust. 2 ustawy.

Wpłaty dzienne dokonane za miesiąc rozliczeniowy są uwzględniane w deklaracjach podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 lub ust. 2 pkt 1 (art. 23 ust. 3 ustawy).

Zgodnie z art. 40 ust. 1 pkt 1 ustawy procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są:

a.

w składzie podatkowym, w tym również w wyniku zwrotu przez podmiot pośredniczący albo podmiot zużywający,

b.

przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju,

c.

przemieszczane, w celu dokonania eksportu, ze składu podatkowego na terytorium kraju do urzędu celnego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej.

W myśl art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z dniem wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 1a; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy wobec podmiotu prowadzącego skład podatkowy, jeżeli powstał obowiązek podatkowy z tytułu czynności, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5,

Stosownie do art. 45 ustawy:

1. W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zakończenia tej procedury, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

2. W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, do obliczenia wysokości zobowiązania podatkowego stosuje się stawkę akcyzy obowiązującą w dniu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Magazynowanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym - art. 47 ust. 2 ustawy.

W składzie podatkowym wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy mogą być magazynowane w jednym pomieszczeniu z innymi wyrobami, pod warunkiem że wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy będą magazynowane oddzielnie, a miejsce ich magazynowania będzie wskazane w ewidencji wyrobów akcyzowych prowadzonej przez podmiot prowadzący skład podatkowy - art. 47 ust. 3 ustawy.

Zgodnie z art. 47 ust. 3a ustawy w składzie podatkowym mogą być magazynowane wyroby akcyzowe nieobjęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz wyroby niebędące wyrobami akcyzowymi, pod warunkiem że:

1.

spełnione są warunki określone w ust. 3;

2.

sposób magazynowania pozwala na określenie ilości wyrobów akcyzowych nieobjętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy i wyrobów niebędących wyrobami akcyzowymi.

W myśl art. 48a ust. 1 ustawy miejsce magazynowania wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym powinno być dostosowane do bezpiecznego składowania tych wyrobów, a proponowana lokalizacja składu podatkowego, stan lub wielkość pomieszczeń, w których ma być prowadzony skład podatkowy, lub ich wyposażenie powinny umożliwiać sprawowanie kontroli.

Zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego może być udzielone po zatwierdzeniu akt weryfikacyjnych w wyniku urzędowego sprawdzenia, o którym mowa w art. 64 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. z 2015 r. poz. 990, z późn. zm.)- art. 48a ust. 2 ustawy.

Zmiana zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego może być dokonana po zatwierdzeniu akt weryfikacyjnych w wyniku urzędowego sprawdzenia, o którym mowa w art. 64 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej, w zakresie zmiany - art. 48a ust. 3 ustawy.

Stosownie do art. 138a ust. 1 ustawy podmiot prowadzący skład podatkowy prowadzi ewidencję wyrobów akcyzowych.

Ewidencja, o której mowa w ust. 1, powinna umożliwiać w szczególności:

1.

ustalenie ilości, rodzajów oraz miejsca magazynowania w składzie podatkowym wyrobów akcyzowych:

a.

objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy,

b.

nieobjętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w tym:

c.

wyrobów zwolnionych od akcyzy, w tym zwolnionych ze względu na ich przeznaczenie,

d.

wyrobów opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w art. 89;

* ustalenie ilości i rodzajów wyrobów, od których została zapłacona akcyza;

* ustalenie ilości i rodzajów magazynowanych w jednym zbiorniku wyrobów energetycznych:

a.

objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy,

b.

od których została zapłacona akcyza,

c.

zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie,

d.

opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w art. 89;

4.

wyodrębnienie kwoty akcyzy, której pobór podlega zawieszeniu w związku z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, oraz kwoty akcyzy, która przypadałaby do zapłaty, gdyby wyroby nie były zwolnione od akcyzy;

5.

ustalenie ilości wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego i wyprodukowanych w składzie podatkowym;

6.

ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, daty wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o dokumentach dostawy;

7.

ustalenie właściciela wyrobów akcyzowych, innego niż podmiot prowadzący skład podatkowy, oraz posiadania przez tego właściciela wymaganej koncesji zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 Dyrektywa Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylająca dyrektywę 92/12/EWG (Dz. Urz.UE.L 2009 Nr 9, str. 12) podatek akcyzowy staje się wymagalny w momencie dopuszczenia do konsumpcji w państwie członkowskim dopuszczenia do konsumpcji.

W myśl art. 7 ust. 2 dyrektywy na użytek niniejszej dyrektywy "dopuszczenie do konsumpcji" oznacza:

a.

opuszczenie procedury zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do wyrobów akcyzowych, w tym opuszczenie niezgodne z przepisami;

b.

przechowywanie poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych, na które nie nałożono akcyzy zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami prawa wspólnotowego i ustawodawstwa krajowego;

c.

produkcja wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w tym produkcja niezgodna z przepisami;

d.

import wyrobów akcyzowych, w tym import niezgodny z przepisami, chyba że natychmiast po dokonaniu importu wyroby te zostaną objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Zgodnie z opisem sprawy działalność Wnioskodawcy obejmuje m.in. produkcję wyrobów akcyzowych (w szczególności piwa) w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym w browarach posiadających status składów podatkowych. Składy podatkowe obejmują w szczególności część produkcyjną i magazynową. W częściach produkcyjnych produkowane są wyroby akcyzowe; produkcja wyrobów akcyzowych objęta jest procedurą zawieszania poboru akcyzy zgodnie z przepisami ustawy o podatku akcyzowym. W częściach magazynowych są magazynowane wyroby akcyzowe w procedurze zawieszenia poboru akcyzy oraz wyroby nieobjęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy - m.in. wyroby akcyzowe z zapłaconą akcyzą. Spółka rozważa rozpoczęcie przekazywania wyrobów akcyzowych z części objętej procedurą zawieszenia poboru akcyzy bezpośrednio do części magazynowej z zapłaconą akcyzą i następnie ich magazynowania w tej części do momentu wydania towarów do klienta, magazynu zewnętrznego itd. (tj. poza skład podatkowy). Znajdujący się w danym składzie podatkowym Wnioskodawcy magazyn z zapłaconą akcyzą będzie wydzielony ewidencyjnie w sposób informatyczny. Odpowiednie oznaczenie w systemie informatycznym będzie umożliwiało określenie ilości wyrobów objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jak i wyrobów nieobjętych tą procedurą. Ponadto wyroby akcyzowe będą magazynowane w danym składzie podatkowym Wnioskodawcy w taki sposób, że będzie można określić ilości wyrobów magazynowanych na terenie składu podatkowego objętych i nieobjętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy poprzez odpowiednie ustawienia wyrobów akcyzowych. Miejsce do magazynowania wyrobów akcyzowych objętych i nieobjętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy będzie wyodrębnione i odpowiednio przygotowane do przechowywania tych wyrobów. Wyodrębnienie będzie dokonane poprzez oznaczenie poszczególnych miejsc do magazynowania wyrobów objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jak i wyrobów nieobjętych tą procedurą w ewidencji składu podatkowego i/lub fizycznie na terenie składu podatkowego. Ze względu na możliwość elastycznego zarządzania wielkością części magazynu objętej procedurą zawieszenia poboru akcyzy i części magazynowej nieobjętej tą procedurą wyodrębnienie nie będzie miało charakteru stałego (np. w postaci ścian, ogrodzeń), ale będzie oznaczone w taki sposób, aby można być określić każdorazowo ilość wyrobów magazynowanych objętych i nieobjętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy (np. linią, tablicą informacyjną, ewidencyjnie).

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że na terenie danego składu podatkowego Wnioskodawcy może funkcjonować magazyn z zapłaconą akcyzą oraz część objęta procedurą zawieszenia poboru akcyzy - część produkcyjna i magazynowa. Wnioskodawca może również przekazywać wyroby akcyzowe bezpośrednio z części objętej procedurą zawieszania poboru akcyzy do magazynu z zapłaconą akcyzą. Na podstawie art. 47 ust. 3 ustawy dopuszczalne jest bowiem aby w składzie podatkowym wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy były magazynowane w jednym pomieszczeniu z innymi wyrobami. Warunkiem jest żeby wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy były magazynowane oddzielnie, a miejsce ich magazynowania było wskazane w ewidencji wyrobów akcyzowych prowadzonej przez podmiot prowadzący skład podatkowy. Warunkiem jest również, żeby sposób magazynowania pozwolił na określenie ilości wyrobów akcyzowych nieobjętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy i wyrobów niebędących wyrobami akcyzowymi.

Ponadto mając na względzie art. 45 ust. 1 ustawy oraz art. 7 ust. 2 lit. a dyrektywy zgodzić się należy z Wnioskodawcą, że przekazanie wyrobów akcyzowych bezpośrednio z części objętej procedurą zawieszenia poboru akcyzy danego składu podatkowego Wnioskodawcy do części magazynowej tego składu podatkowego nieobjętej procedurą zawieszenia (magazyn z zapłaconą akcyzą) będzie skutkowało zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy i tym samym w myśl art. 45 ust. 2 ustawy powstanie zobowiązanie podatkowe w akcyzie, które Wnioskodawca będzie uiszczał w formie wpłat dziennych - o których mowa w art. 23 ustawy - uwzględnianych następnie w deklaracjach podatkowych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku- Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl