2461-IBPP4.4513.38.2017.2.MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 kwietnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 2461-IBPP4.4513.38.2017.2.MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 201 z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 22 lutego 2017 r. (data wpływu 28 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie oznaczania wyrobów tytoniowych znakami akcyzy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie oznaczania wyrobów tytoniowych znakami akcyzy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka posiada w składzie podatkowym w procedurze zawieszonej akcyzy papierosy wyprodukowane poza granicami Polski. Na paczkach naniesiona jest banderola IP/IB z 2016 r.

Po 28 lutego kiedy naniesione banderole stracą ważność Spółka zamierza nanieść na paczki papierosów banderole IP/IB z 2017 r. celem umożliwienia wyprowadzenia produktu poza procedurę zawieszonej akcyzy i sprzedaży do konsumentów.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, załącznik nr 4 do rozporządzenia, podatkowe znaki akcyzy winny być naniesione bezpośrednio na opakowanie pod celofan.

Spółka zwraca się z zapytaniem: czy jeśli na opakowaniu jednostkowym naniesiona jest banderola podatkowa z 2016 r. i opakowanie jest opakowane w celofan, Spółka może nanieść banderole podatkową z 2017 r. na celofan. Zdjęcie celofanu z paczki spowoduje uszkodzenie produktu, ponieważ Spółka nie posiada urządzenia umożliwiającego powtórne celofanowanie tego rodzaju paczek.

Spółka uważa, że skoro pierwszy naniesiony znak akcyzy został bezpośrednio na paczkę, to spełnia to wymóg wskazany w rozporządzeniu. Zgodnie z art. 117 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym mówiącym, że wyroby akcyzowe podlegające oznaczeniu znakami akcyzy powinny być oznaczone prawidłowymi znakami akcyzy przed wyprowadzeniem ze składu podatkowego i poza procedurę zawieszonej akcyzy po 28 lutego Spółka bez oznaczenia wyrobów znakami IP/IB z 2017 r. nie będzie miała możliwości wyprowadzenia ze składu podatkowego papierosów z naniesioną jedynie banderolą IP/IB z 2016 r.

Czy w takim przypadku Spółka może nakleić banderole IP/IB z 2017 r. na celofan. Jest to jedyne możliwe rozwiązanie jakie posiada Spółka w zaistniałej sytuacji.

W związku z powyższym opisem zadano pytanie:

Czy w opisanym zdarzeniu Spółka po 28 lutego może nanieść banderole IP/IB z 2017 r. na celofan w który zapakowana jest paczka papierosów z naniesioną banderolą IP/IB z 2016 r.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 117 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczenia znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyz przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy (...).

W świetle art. 117 ust. 3 ustawy, wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczenia znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy (...). Jedyny możliwy przez Wnioskodawcę sposób oznakowania prawidłowymi znakami akcyzy produktu o którym mowa ogranicza się jedynie do naniesienia banderoli IP/IB z 2017 r. na celofan zabezpieczający paczkę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 43 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą", ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1, 10, 11, 12 i 17 ustawy:

* wyroby akcyzowe oznaczają wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy;

* skład podatkowy - miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego;

* podmiot prowadzący skład podatkowy - podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego;

* procedura zawieszenia poboru akcyzy - procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe;

* znaki akcyzy - znaki, określone przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, służące do oznaczania wyrobów akcyzowych podlegających obowiązkowi oznaczania, obejmujące:

a.

podatkowe znaki akcyzy, które są potwierdzeniem wpłaty kwoty stanowiącej wartość podatkowych znaków akcyzy,

b.

legalizacyjne znaki akcyzy, które są potwierdzeniem prawa podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, do przeznaczenia tych wyrobów do sprzedaży.

W poz. 42 załącznika nr 1 do ustawy wymieniono bez względu na kod CN papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki.

Zgodnie z art. 98 ust. 1 ustawy do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy zalicza się bez względu na kod CN:

1.

papierosy;

2.

tytoń do palenia;

3.

cygara i cygaretki.

Obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy - art. 114 ustawy.

W poz. 10 ww. załącznik nr 3 do ustawy wskazano bez względu na kod CN papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki.

Zgodnie z art. 116 ust. 1 ustawy obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 1a, ciąży na zarejestrowanym, zgodnie z art. 16, podmiocie będącym:

1.

podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6 i 7;

2.

importerem;

3.

podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego;

4.

przedstawicielem podatkowym;

5.

podmiotem dokonującym produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5;

6.

właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

7.

podmiotem zamierzającym nabyć wyroby akcyzowe i posiadającym zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1.

W myśl art. 117 ustawy:

1. Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadkach, o których mowa w art. 9b ust. 1 pkt 2 oraz w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, odpowiednio przed dokonaniem ich sprzedaży lub przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych.

2. Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być, bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy:

1.

importowane, chyba że zostaną objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy albo wprowadzone do wolnego obszaru celnego albo do składu celnego i prawidłowo oznaczone przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przed objęciem procedurą dopuszczenia do obrotu celem sprzedaży na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;

2.

przemieszczone na terytorium kraju w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;

3.

przemieszczone na terytorium kraju z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę.

3. Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.

Stosownie do art. 120 ust. 1 ustawy znaki akcyzy mogą mieć w szczególności postać banderol, znaków cechowych lub odcisków pieczęci.

Znak akcyzy jest nanoszony na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego lub bezpośrednio na wyrób akcyzowy w taki sposób, aby zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania albo użycie wyrobu powodowały trwałe i widoczne uszkodzenie znaku w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie, chyba że znak akcyzy jest nanoszony bezpośrednio na wyrób akcyzowy w sposób trwały - art. 120 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 120 ust. 3 ustawy opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego jest to opakowanie samodzielne, bezpośrednio chroniące wyrób akcyzowy:

1.

jednorazowego lub wielokrotnego użytku oraz

2.

przystosowane lub umożliwiające jego przystosowanie do przechowywania, eksponowania i sprzedaży w nim lub z niego wyrobu akcyzowego, oraz

3.

posiadające zamknięcie lub wskazane miejsce i sposób otwierania, które jest lub może być przystosowane do bezpośredniego lub pośredniego spożycia wyrobu albo umożliwia bezpośrednie lub pośrednie spożycie wyrobu, a także

4.

przystosowane do pakowania, przechowywania i przewożenia go w opakowaniach zbiorczych lub transportowych.

Podmiot obowiązany do oznaczania znakami akcyzy wyrobów tytoniowych jest obowiązany nanieść znaki akcyzy na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych lub na wyroby tytoniowe do końca roku kalendarzowego odpowiadającego rokowi wytworzenia znaków akcyzy nadrukowanemu na tych znakach - art. 136 ust. 4 ustawy.

Od dnia 1 stycznia danego roku kalendarzowego na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych lub na wyroby tytoniowe mogą być nanoszone wyłącznie znaki akcyzy z nadrukowanym rokiem wytworzenia odpowiadającym rozpoczynającemu się rokowi kalendarzowemu - art. 136 ust. 5 ustawy.

Znaki akcyzy naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych lub na wyroby tytoniowe w danym roku kalendarzowym zachowują ważność do ostatniego dnia lutego następnego roku kalendarzowego - art. 136 ust. 6 ustawy.

Sposób nanoszenia znaków akcyzy na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych określa załącznik nr 4 do rozporządzania Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2015 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. z 2015 r. poz. 2283 z późn. zm.), zgodnie z którym podatkowy znak akcyzy na wyroby tytoniowe powinien być umocowany odpowiednim klejem bezpośrednio na twardym opakowaniu jednostkowym papierosów (pod celofanem), u góry z tyłu i z boku opakowania, w kształcie litery "L" położonej poziomo do wysokości opakowania. W przypadku miękkiego opakowania jednostkowego podatkowy znak akcyzy powinien być umocowany odpowiednim klejem bezpośrednio na opakowaniu jednostkowym papierosów (pod celofanem, o ile występuje - tj. jeśli przewiduje to producent wyrobów) od góry opakowania, w kształcie odwróconej litery U" lub na górnej powierzchni opakowania, równoległe do jej krawędzi, w sposób wyśrodkowany.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy wynika, że Spółka posiada w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy papierosy wyprodukowane poza granicami Polski. Na paczkach papierosów pod celofanem naniesione są podatkowe znaki akcyzy z 2016 r. Po 28 lutego kiedy naniesione banderole stracą ważność Spółka zamierza nanieść na paczki papierosów banderole z 2017 r. celem umożliwienia wyprowadzenia produktu poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy i sprzedaży do konsumentów.

Na tle powyższego Wnioskodawca ma wątpliwości czy naniesienie podatkowych znaków akcyzy z 2017 r., umożliwiających wyprowadzenie papierosów ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy i ich sprzedaż, może nastąpić na celofan z uwagi, iż Spółka nie posiada urządzenia umożliwiającego powtórne celofanowanie tego rodzaju paczek.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że obowiązujące przepisy w jasny i precyzyjny sposób określają jakie wyroby akcyzowe i w jaki sposób powinny zostać oznaczone podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Analiza załącznika nr 4 do rozporządzenia w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, zdaniem Organu nie pozostawia wątpliwości, że podatkowe znaki akcyzy (banderole) winny zostać naniesione pod celofan znajdujący się na opakowaniu jednostkowym wyrobów tytoniowych.

Fakt, że Wnioskodawca nie posiada urządzenia umożliwiającego powtórne celofanowanie tego rodzaju paczek, nie zwalnia go z wypełnienia obowiązków wynikających z przepisów.

Zwrócić należy uwagę, że w prawie podatkowym ugruntowana została zasada w myśl której podatnik nie może oczekiwać innych przywilejów (przywilejem jest prawo do korzystania ze szczególnych względów w jakimś zakresie) aniżeli te, jakie można ustalić na podstawie norm prawnych (por. wyrok WSA we Wrocławiu z 10 listopada 2010 r., sygn. akt I SA/Wr 1002/10, wyrok WSA w Gdańsku z 5 października 2016 r., sygn. akt I SA/Gd 975/16, wyrok NSA z 8 września 2016 r., sygn. akt II FSK 2012/14, wyrok WSA w Gliwicach z 26 lipca 2016 r., sygn. akt I SA/Gl 146/16).

W sprawie będącej przedmiotem wniosku przepisy w jasny i niebudzący wątpliwości sposób określają jak winny zostać oznaczone wyroby tytoniowe przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, brak jest więc podstaw aby Wnioskodawca oczekiwał innego traktowania aniżeli jest do tego zobligowany przez obowiązujące prawo podatkowe.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że przepisy nie przewidują możliwości nałożenia podatkowych znaków akcyzy (banderoli) na celofan w który zapakowana jest paczka papierosów.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za nieprawidłowe.

Końcowo wskazać należy, że Wnioskodawca we wniosku ORD-IN w poz. E nie zaznaczył przedmiotu wniosku. Nie mniej analiza treści wniosku, w tym fakt że Wnioskodawca złożył wniosek przed 28 lutego (datą kiedy naniesione podatkowe znaki akcyzy stracą ważność) i sposób sformułowania pytania (dotyczy sytuacji po dacie utraty ważności podatkowych znaków akcyzy), pozwala stwierdzić, iż przedmiotem wniosku jest zdarzenie przyszłe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl