2461-IBPP4.4513.37.2017.1.BP - Prawo do zwrotu podatku akcyzowego od samochodu osobowego zarejestrowanego na terytorium kraju w przypadku jego eksportu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 kwietnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 2461-IBPP4.4513.37.2017.1.BP Prawo do zwrotu podatku akcyzowego od samochodu osobowego zarejestrowanego na terytorium kraju w przypadku jego eksportu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 21 lutego 2017 r. (data wpływu do tut. Biura 23 lutego 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prawa do zwrotu podatku akcyzowego od samochodu osobowego zarejestrowanego na terytorium kraju w przypadku jego eksportu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prawa do zwrotu podatku akcyzowego od samochodu osobowego zarejestrowanego na terytorium kraju w przypadku jego eksportu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Pojazd osobowy został sprowadzony z kraju Wspólnoty na teren Polski. Został zapłacony podatek akcyzowy przed pierwsza rejestracją. Pojazd został zarejestrowany w urzędzie komunikacji. Następnego dnia roboczego rejestracja została cofnięta, ponieważ pojawił się kupiec z kraju trzeciego. Pojazd został wyeksportowany w ciągu tygodnia poza unię Europejską.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy można ubiegać się o zwrot opłaconej akcyzy skoro pojazd był zarejestrowany w Polsce tylko przez dwa dni, a rejestracja została cofnięta i pojazd opuścił terytorium Wspólnoty?

Zdaniem Wnioskodawcy, rozumiejąc przepisy podatku akcyzowego i jego intencje dotyczące opodatkowania towaru przebywającego na terytorium Polski bądź jego użytkowania, Wnioskodawca chciałby zaprezentować własne stanowisko w powyższej kwestii.

Logiczny wydaje się wniosek, że opłacony podatek akcyzowy od sprowadzonego pojazdu można odzyskać gdy przedmiot nie zostanie dopuszczony do użytku na terytorium Polski lub opuści kraj bez rejestracji. Jednak w tym przypadku rejestracja miała miejsce lecz pojazd i tak nie był użytkowany w kraju, ponieważ zarejestrowany był jednego dnia a drugiego wycofany z rejestracji.

Uczciwe podejście do sprawy powinno rozgraniczać pojazd zarejestrowany i użytkowany latami w kraju od takiego, który był zarejestrowany na kilkanaście godzin (2 dni). Jeżeli nie, to los podatkowy oby pojazdów jest taki sam. A przecież podatnik nie skorzystał z przywilejów opłacenia podatku akcyzowego od pojazdu, ponieważ nie został on użytkowany w kraju dłużej niż 2 dni.

Dlatego prezentując własne stanowisko Wnioskodawca uznaje, że w takim przypadku powinien następować zwrot podatku akcyzowego, jak to ma miejsce w innych krajach. Czasem jest on pomniejszany o okres użytkowania pojazdu (np. w pierwszym roku użytkowania następuje zwrot 90% podatku akcyzowego, a w kolejnych latach pomniejsza się o 10% aż do momentu kiedy już taki zwrot nie przysługuje). Takie podejście jest uczciwe, bo nie każe opłacać podatku akcyzowego od pojazdu, niezależnie od przedziału czasowego.

Dlatego kierując się uczciwym podejściem do sprawy Wnioskodawca uznaje, że powinien uzyskać zwrot podatku w kwocie zbliżonej 100% z powodu wycofania rejestracji w ciągu kilkunastu godzin od jej dokonania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym

(tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 43 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 100 ust. 1 ustawy w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

3.

pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:

a.

wyprodukowanego na terytorium kraju,

b.

od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

W myśl art. 100 ust. 4 ustawy, samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Na podstawie art. 107 ust. 1 ustawy podmiot, który nabył prawo rozporządzania jak właściciel samochodem osobowym niezarejestrowanym wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, od którego akcyza została zapłacona na terytorium kraju, dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu tego samochodu osobowego, lub jeżeli w jego imieniu ta dostawa albo eksport są realizowane, ma prawo do zwrotu akcyzy na wniosek złożony właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie roku od dnia dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu tego samochodu osobowego.

Stosowanie do art. 107 ust. 2 ustawy zwrotowi nie podlega akcyza w kwocie niższej niż minimalna kwota zwrotu.

Zgodnie z art. 107 ust. 3 ustawy podmiot, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany posiadać dokumenty potwierdzające dokonanie dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu, którymi są w szczególności: dokumenty przewozowe, celne, faktura i specyfikacja dostawy oraz inne dokumenty handlowe związane z dostawą wewnątrzwspólnotową albo eksportem.

W myśl art. 107 ust. 4 ustawy do wniosku o zwrot załącza się dowód zapłaty akcyzy na terytorium kraju lub fakturę z wykazaną kwotą akcyzy oraz dokumenty potwierdzające dokonanie dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu, o których mowa w ust. 3.

Stosownie do art. 107 ust. 5 ustawy organami podatkowymi właściwymi do orzekania w sprawie zwrotu akcyzy w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu samochodu osobowego, od którego akcyza została zapłacona na terytorium kraju, są właściwy naczelnik urzędu skarbowego i właściwy dyrektor izby administracji skarbowej.

Na podstawie art. 71 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 128 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą - Prawo o ruchu drogowym, dokumentem stwierdzającym dopuszczenie do ruchu pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, pojazdu wolnobieżnego wchodzącego w skład kolejki turystycznej, motoroweru lub przyczepy jest dowód rejestracyjny albo pozwolenie czasowe. Przepis ten nie dotyczy pojazdów, o których mowa w ust. 3.

Stosownie do art. 73 ust. 1 ustawy - Prawo o ruchu drogowym rejestracji pojazdu dokonuje, na wniosek właściciela, starosta właściwy ze względu na miejsce jego zamieszkania (siedzibę), wydając dowód rejestracyjny i zalegalizowane tablice (tablicę) rejestracyjne oraz nalepkę kontrolną, jeżeli jest wymagana, z zastrzeżeniem ust. 2-5.

W myśl art. 72 ust. 1 ustawy - Prawo o ruchu drogowym rejestracji dokonuje się na podstawie:

1.

dowodu własności pojazdu lub dokumentu potwierdzającego powierzenie pojazdu, o którym mowa w art. 73 ust. 5;

2.

karty pojazdu, jeżeli była wydana;

3.

świadectwa zgodności WE albo świadectwa zgodności wraz z oświadczeniem zawierającym dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu, dopuszczenia jednostkowego pojazdu, decyzji o uznaniu dopuszczenia jednostkowego pojazdu albo świadectwa dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu - jeżeli są wymagane;

4.

zaświadczenia o pozytywnym wyniku badania technicznego pojazdu, jeżeli jest wymagane albo dowodu rejestracyjnego pojazdu lub innego dokumentu wydanego przez właściwy organ państwa członkowskiego, potwierdzającego wykonanie oraz termin ważności badania technicznego;

5.

dowodu rejestracyjnego, jeżeli pojazd był zarejestrowany;

6.

dowodu odprawy celnej przywozowej, jeżeli pojazd został sprowadzony z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej i jest rejestrowany po raz pierwszy;

6a. dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy na terytorium kraju albo dokumentu potwierdzającego brak obowiązku zapłaty akcyzy na terytorium kraju albo zaświadczenia stwierdzającego zwolnienie od akcyzy, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, jeżeli samochód osobowy lub pojazd rodzaju "samochodowy inny", podrodzaj "czterokołowiec" (kategoria homologacyjna L7e) lub podrodzaj "czterokołowiec lekki" (kategoria homologacyjna L6e) został sprowadzony z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej i jest rejestrowany po raz pierwszy;

7.

(uchylony);

8.

(uchylony);

9.

(uchylony).

Zgodnie z art. 74 ust. 1 ustawy - Prawo o ruchu drogowym czasowej rejestracji pojazdu dokonuje, w przypadkach określonych w ust. 2, starosta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania (siedzibę) właściciela pojazdu, wydając pozwolenie czasowe i zalegalizowane tablice (tablicę) rejestracyjne.

W myśl art. 74 ust. 2 ustawy - Prawo o ruchu drogowym czasowej rejestracji dokonuje się:

1.

z urzędu - po złożeniu wniosku o rejestrację pojazdu;

2.

na wniosek właściciela pojazdu - w celu umożliwienia:

a.

wywozu pojazdu za granicę,

b.

przejazdu pojazdu z miejsca jego zakupu lub odbioru na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

c.

przejazdu pojazdu związanego z koniecznością dokonania jego badania technicznego lub naprawy;

3.

na wniosek jednostki uprawnionej lub jednostki badawczej producenta pojazdu, przedmiotu wyposażenia lub części - w celu umożliwienia odpowiednich badań.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca sprowadził pojazd osobowy z kraju Wspólnoty na teren Polski, od którego został zapłacony podatek akcyzowy przed pierwsza rejestracją. Pojazd został zarejestrowany w urzędzie komunikacji. Następnego dnia roboczego rejestracja została cofnięta, ponieważ pojawił się kupiec z kraju trzeciego. Pojazd został wyeksportowany w ciągu tygodnia poza unię Europejską. W związku z powyższym Wnioskodawca ma wątpliwości czy można ubiegać się o zwrot opłaconej akcyzy skoro pojazd był zarejestrowany w Polsce tylko przez dwa dni, a rejestracja została cofnięta i pojazd opuścił terytorium Wspólnoty.

W pierwszej kolejności należy zauważyć, że jednym z warunków umożliwiających zwrot akcyzy od samochodu osobowego będącego przedmiotem eksportu jest brak jego rejestracji na terytorium kraju. Użyte w art. 107 ust. 1 ustawy sformułowanie, że zwrot zapłaconej akcyzy przysługuje jeżeli samochód osobowy nie był wcześniej zarejestrowany "na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym od którego akcyza została zapłacona na terytorium kraju, dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu tego samochodu osobowego" oznacza, że w momencie wywozu samochodu za granicę samochód nie tylko nie jest zarejestrowany, ale i nie był zarejestrowany na terytorium kraju w przeszłości. W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca dokonał rejestracji samochodu w urzędzie komunikacji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Zatem w analizowanym przypadku nie zostanie spełniony jeden z podstawowych warunków umożliwiających uzyskanie zwrotu akcyzy zapłaconej na terytorium kraju w przypadku dokonania eksportu samochodu osobowego tj. warunek aby przedmiotowy samochód osobowy nie był wcześniej zarejestrowany na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Ustawodawca w art. 107 ust. 1 ustawy nie uzależnia prawo do zwrotu od okresu użytkowania samochodu bądź od typów rejestracji, o których mowa w ustawie - Prawo o ruchu drogowym tj. rejestracji w trybie art. 73 ust. 1 ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz czasowej rejestracji w trybie art. 74 ust. 1 ustawy - Prawo o ruchu drogowym. Tym samym niedochowanie wymogu braku rejestracji samochodu osobowego na terytorium kraju powoduje, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do zwrotu akcyzy na podstawie art. 107 ust. 1 ustawy. Mając zatem na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w niniejszym przypadku Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu akcyzy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, zmiany stanu prawnego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu sprawy niż przedstawiony we wniosku, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl