2461-IBPP4.4513.349.2016.1.EK - Obowiązek w podatku akcyzowym w związku z produkcją wyrobu gazowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 stycznia 2017 r. Izba Skarbowa w Katowicach 2461-IBPP4.4513.349.2016.1.EK Obowiązek w podatku akcyzowym w związku z produkcją wyrobu gazowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z 10 października 2016 r. (data wpływu 12 października 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie produkcji wyrobu gazowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie produkcji wyrobu gazowego.

We wniosku przedstawiono zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza uruchomić instalację do pirolizy tworzyw sztucznych w tym opon i odpadów gumowych, plastików, obróbki cieplnej odpadów komunalnych. Produktami instalacji będą wyroby o kodach CN: 3811 90 00, 2707 99 91, 2707 99 99 (oleje i pozostałe produkty destylacji wysokotemperaturowej smoły i podobne produkt w których masa składników aromatycznych jest większa niż składników niearomatycznych, pozostałe (gdzie indziej nie sklasyfikowane)), gaz o kodzie CN 2711 29 00, oraz koks popirolityczny (ciało stałe zawierające głównie chemiczny węgiel) W wyniku procesu pirolizy dostarczone do instalacji segregowane odpady komunalne zostaną zgazowane a następnie skroplone do konsystencji oleju o kodzie CN 2707 99 99 znajdującego zastosowanie jako półprodukt do produkcji paliw. Nieskroplony gaz zostanie zużyty w całości wewnętrznie w instalacji do podtrzymania procesu produkcyjnego. Ponadto to produktem procesu będzie koks popirolityczny.

Uzyskany z procesu półprodukt bez dodatkowej obróbki nie będzie nadawał się do bezpośredniego użycia jako paliwo do silników spalinowych, ani do celów grzewczych. Półprodukt dopiero po tych procesach (obróbka chemiczna) może zostać użyty do produkcji paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako półprodukt do paliw.

Półprodukt będzie przechowywany w zbiornikach instalacji. Gotowy półprodukt będzie wprowadzany do cysterny a następnie transportowany do odbiorcy. Odbiorca na jego bazie będzie produkował, rozpuszczalniki, benzyny, olej napędowy i opałowy i z tego tytułu będzie odprowadzał akcyzę.

Paliwo opałowe (nieskroplony gaz), które będzie używane w procesie produkcji oleju zostanie sklasyfikowane zgodnie z Nomenklaturą Scaloną wg kodu CN 2711 29 00 - węglowodory gazowi stanie gazowym pozostałe (gdzie indziej niesklasyfikowane). Nieskroplony gaz nie będzie przedmiotem dalszych transakcji zostanie w całości zużyty w instalacji w procesie produkcji półproduktu o kodach CN 3811 90 00, 2707 99 91, 2707 99 99.

Zaznaczyć przy tym, należy, że produkowana przez Wnioskodawcę substancje (półprodukt) bez obróbki fizykochemicznej nie wskazują właściwości tożsamych dla oleju opałowego, oleju napędowego czy benzyny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca, podmiot zamierzający prowadzić skład podatkowy w ramach którego w wyniku pirolizy tworzyw sztucznych w tym opon i odpadów gumowych, plastików, obróbki cieplnej odpadów komunalnych będzie produkował gaz o kodzie CN 2711 29 00 powstały w procesie, produkcji, który następnie bezzwłocznie zostanie wykorzystany (spalony) w instalacji do podtrzymania procesu pirolizy, będzie obowiązany do uiszczenia akcyzy, czy w niniejszym przypadku znajdzie zastosowanie procedura zawieszenia poboru akcyzy i w wyniku zużycia produktu zobowiązanie podatkowe nie powstanie?

Zdaniem Wnioskodawcy, zużycie wyrobów energetycznych przez Wnioskodawcę, do produkcji innych wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym, nie powoduje obowiązku zapłaty akcyzy, gdyż zobowiązanie podatkowe nie powstaje, a obowiązek podatkowy od zużywanych wyrobów energetycznych wygasa na podstawie art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym. Dyspozycja art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym stwierdza, że "z dniem zużycia wyrobu akcyzowego w składzie podatkowym; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy, gdy zużyto wyrób akcyzowy do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego, również w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji tego wyrobu; jeżeli ilość napoju alkoholowego zużyta do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego przekracza dopuszczalne normy zużycia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 85 lit. 1 pkt 2 lit. a lub ust. 2 pkt 1 lit. b, w stosunku do ilości przekraczającej te normy obowiązek podatkowy nie wygasa, a zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem wyprowadzenia wyprodukowanego wyrobu akcyzowego ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;

Powyższy przepis określa szczególny sposób zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy, powiązany z wygaśnięciem obowiązku podatkowego, tj. sytuację, gdy wyrób akcyzowy zużyto w składzie podatkowym do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego. Jak wynika z powyższego przepisu, poprzez zużycie wyrobu akcyzowego do produkcji innego wyrobu w składzie podatkowym, należy rozumieć zarówno sytuację kiedy jeden wyrób stanowi surowiec do produkcji drugiego, jak również sytuację, kiedy dany wyrób jest zużywany w toku procesów technologicznych zachodzących w instalacji przemysłowej w celu produkcji innych wyrobów (tj. w przypadku zużycia technologicznego - jak to ma miejsce w omawianym przypadku).

W konsekwencji, na podstawie powyższego przepisu zobowiązanie podatkowe w akcyzie nie powstaje a obowiązek podatkowy wygasa w sytuacji, gdy zużycie to nastąpiło w celu produkcji innego wyrobu akcyzowego (natomiast zużywany wyrób nie stanowi składnika wyrobu końcowego). W ocenie Wnioskodawcy z uwagi na powyższe nie powstanie obowiązek określony w art. 21 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, a to złożenia deklaracji i obliczenia oraz zapłaty podatku, gdyż obowiązek podatkowy nie powstał w związku z zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy w związku z zużyciem wyrobu akcyzowego w składzie podatkowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 752 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą", ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Użyte w ustawie określenia oznaczają wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy. (art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy)

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy, określenie "wyroby gazowe" oznacza wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

Zakres opodatkowania akcyzą wyrobów energetycznych, w tym również wyrobów gazowych, został określony w rozdziale 1 działu IV ustawy.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

1.

objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

2.

objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;

3.

objęte pozycjami CN 2901 i 2902;

4.

oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

5.

objęte pozycją CN 3403;

6.

objęte pozycją CN 3811;

7.

objęte pozycją CN 3817;

8.

oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

9.

pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;

10.

pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

W ww. załączniku nr 1, stanowiącym Wykaz wyrobów akcyzowych, umieszczono:

* pod pozycją 24, z kodem CN 2707 - Oleje i pozostałe produkty destylacji wysokotemperaturowej smoły węglowej; podobne produkty, w których masa składników aromatycznych jest większa niż składników niearomatycznych;

* pod pozycją 28, z kodem CN 2711 - gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe;

* pod pozycją 38, z kodem CN 3811 - Środki przeciwstukowe, inhibitory utleniania, inhibitory tworzenia się żywic, dodatki zwiększające lepkość, preparaty antykorozyjne oraz pozostałe preparaty dodawane do olejów mineralnych (włącznie z benzyną) lub do innych cieczy, stosowanych do tych samych celów, co oleje mineralne.

Natomiast w załączniku nr 2, stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG umieszczono pod pozycją 21 z kodem CN 2711 - Gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe, z wyłączeniem objętych pozycjami 2711 11 00, 2711 21 00 oraz 2711 29 00.

W myśl art. 9c ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

2.

sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;

3.

import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

4.

użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;

5.

użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:

a.

uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,

b.

jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,

c.

nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.

Zgodnie zaś z art. 31b ust. 3 pkt 3 ustawy, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do użycia w procesie produkcji wyrobów energetycznych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będzie wytwarzał wyrób gazowy o kodzie CN 2711 29 00 a następnie będzie go używał w procesie produkcji wyrobów energetycznych, to jest "półproduktów" o kodach CN 3811 90 00, CN 2707 99 91 oraz CN 2707 99 99. Wytworzony wyrób gazowy nie będzie przedmiotem dalszych transakcji zostanie w całości zużyty w instalacji w procesie produkcji "półproduktów" o kodach CN 3811 90 00, 2707 99 91, 2707 99 99.

Mając na uwadze powyższe przepisy wskazać należy, że zasadą jest opodatkowanie akcyzą wyrobów gazowych. Jednakże ustawodawca przewidział szereg zwolnień podatkowych.

Zgodnie z ww. art. 31b ust. 3 pkt 3 ustawy, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do użycia w procesie produkcji wyrobów energetycznych.

Z art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy wynika, że wyrób energetyczny o kodzie 2711 29 00 jest wyrobem gazowym. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 19a lit. b ustawy, Wnioskodawca będzie finalnym nabywcą gazowym, który posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe.

Jak już wyżej wskazano, w myśl art. 9c ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia.

Jednakże jeżeli Wnioskodawca będzie zużywał w składzie podatkowym wytworzony przez siebie wyrób gazowy o kodzie CN 2711 29 00 wyłącznie w procesie produkcji wyrobów energetycznych, to jest "półproduktów" o kodach CN 3811 90 00, CN 2707 99 91 oraz CN 2707 99 99, to tego rodzaju zużycie wyrobu gazowego będzie podlegało zwolnieniu od akcyzy na podstawie art. 31b ust. 3 pkt 3 ustawy.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa oraz opis sprawy przedstawiony we wniosku należy stwierdzić, że użycie w prowadzonym składzie podatkowym wytwarzanego przez Wnioskodawcę wyrobu gazowego o kodzie CN 2711 29 00 w procesie produkcji wyrobów energetycznych, to jest "półproduktów" o kodach CN 3811 90 00, CN 2707 99 91 oraz CN 2707 99 99, będzie zwolnione od akcyzy.

Stosownie do powyższego, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego od produkowanego gazu. Względem zużywanego gazu nie powstanie zobowiązanie podatkowe. Zatem Wnioskodawca zasadnie uważa, że w sprawie nie powstanie zobowiązanie podatkowe od zużywanego wyrobu gazowego i Wnioskodawca nie będzie obowiązany do uiszczenia akcyzy. Wynika to jednak z innych przyczyn niż wskazał Wnioskodawca we własnym stanowisku.

Ponadto nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że w opisanym przypadku do wyrobu gazowego znajdzie zastosowanie procedura zawieszenia poboru akcyzy.

Zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 9 ustawy produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji wyrobów gazowych.

Ponadto wskazać należy, że w myśl poz. 21 Załącznika nr 2 do ustawy stanowiącego Wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o którym mowa w Dyrektywie Rady 92/12/EWG, procedurą zawieszenia poboru wyroby objęto wyroby o kodzie CN ex2711 tj. gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe, z wyłączeniem objętych pozycjami 2711 11 00, 2711 21 00 oraz 2711 29 00.

Z powyższego zatem wynika, że produkowany i zużywany przez Wnioskodawcę gaz ziemny o kodzie CN 2711 19 00 nie jest objęty procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Zatem w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy akcyzowej. Wskazać również należy, ze zgodnie z art. 24b ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym w przypadku wyrobów gazowych podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej, za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:

1.

upłynął termin płatności wynikający z faktury, a jeżeli termin ten nie został określony - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego;

2.

upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw wyrobów gazowych albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie - upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedane przez podatnika wyroby gazowe, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie albo gdy z faktury nie wynika należność za wyroby gazowe sprzedane w tym okresie - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę lub ten dokument - w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;

3.

nastąpiło użycie wyrobów gazowych - w przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 1 pkt 4 lub 5.

Jednocześnie w myśl art. 24b ust. 2 ustawy przepisy ust. 1 nie mają zastosowania do podmiotów dokonujących czynności podlegających opodatkowaniu w zakresie wyrobów gazowych zwolnionych od akcyzy.

Reasumując w sprawie objętej wnioskiem brak powstania zobowiązania podatkowego od wyprodukowanego i zużytego gazu do produkcji wyrobów energetycznych oraz brak obowiązku złożenia w sprawie deklaracji podatkowej od zużytego wyrobu gazowego wynika z innej podstawy prawnej niż wskazał to Wnioskodawca we własnym stanowisku.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl