2461-IBPP4.4513.330.2016.1.LG - Zwolnienie od podatku akcyzowego czynności podlegających opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych wykorzystywanych przez zakład energochłonny.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 listopada 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach 2461-IBPP4.4513.330.2016.1.LG Zwolnienie od podatku akcyzowego czynności podlegających opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych wykorzystywanych przez zakład energochłonny.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z 31 sierpnia 2016 r. (data wpływu 2 września 2016 r.), uzupełnionym pismem z 31 października 2016 r. (data wpływu 3 listopada 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia wyrobów gazowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 września 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia wyrobów gazowych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 31 października 2016 r. będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 25 października 2016 r. znak: 2461-IBPP4.4513.330.2016.1.LG.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

X Spółka z o.o.w... od dnia 1 stycznia 2001 r. prowadzi działalność gospodarczą jako Spółka z o.o. ze 100% udziałem Miasta i Gminy.... Przedmiotem działalności Spółki według klasyfikacji PKD 3530Z jest wytwarzanie i zaopatrywanie w parę wodną, gorącą wodę i powietrze do układów klimatyzacji.

Spółka prowadzi swoją działalność na podstawie koncesji udzielonych przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki:

* na przesyłanie i dystrybucję ciepła Nr.. (z późn. zm.),

* na wytwarzanie ciepła Nr.. (z późn. zm.).

Spółka jest przedsiębiorstwem energetycznym sprzedającym ciepło odbiorcom końcowym przyłączonym do sieci na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Łączna moc zamówiona przez odbiorców przyłączonych do tych sieci jest większa od 5MW, a więc Spółka jest zobowiązana do nabycia i umorzenia świadectw efektywności energetycznej (tzw. białych certyfikatów) lub uiszczenia w zamian opłaty zastępczej na podstawie art. 12 ust. 1 i 2 ustawy o efektywności energetycznej z dnia 15 kwietnia 2011 r. (Dz. U. Nr 94, poz. 551, z późn. zm., zwanej w dalszej części ustawą o efektywności energetycznej).

Spółka eksploatuje siedem samodzielnych kotłowni, z których jedna opalana jest miałem węgla kamiennego, a sześć jest opalanych gazem ziemnym. W kotłowniach opalanych gazem, zwanych w dalszej części kotłowniami gazowymi, Spółka wykorzystuje wyłącznie wyroby gazowe o kodzie CN 2711 21 00 wskazane w art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 752 z późn. zm.) zwanej w dalszej części ustawą akcyzową.

Spółka zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy akcyzowej jest finalnym nabywcą gazu. Nabywany przez Spółkę gaz ziemny zużywany jest tylko w kotłowniach gazowych i przeznaczony jest wyłącznie do celów opałowych. Udział zakupu gazu ziemnego w wartości produkcji sprzedanej całej Spółki oraz w wartości produkcji sprzedanej poszczególnych źródeł ciepła wynosi więcej niż 5% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział.

Stosownie do art. 31b ust. 10 ustawy akcyzowej Spółka jest zakładem energochłonnym. Udział procentowy wymagany przez ustawodawcę dla zakładu energochłonnego jest spełniany przez Spółkę rok rocznie.

Prowadzone w Spółce rozliczenia pozwalają na określenie przychodów, kosztów, majątku trwałego (materialne i niematerialne) do każdego źródła ciepła jak i całego zakładu.

Ponadto w piśmie z 31 października 2016 r. Wnioskodawca wskazał, że:

1.

X sp. z o.o.w... ma zawarte umowy kompleksowe na dostarczanie paliwa gazowego ze Sprzedawcą (PGNiG) od 2009 r.

Zgodnie z nowelizacją Ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. sprzedaż paliwa gazowego począwszy od 1 listopada 2013 r. podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Spółka jako finalny nabywca gazowy złożyła Sprzedawcy (PGNiG) stosowne oświadczenie o przeznaczeniu paliwa gazowego na cele opałowe na potrzeby naliczania podatku akcyzowego.

Na podstawie tego oświadczenia PGNiG przy sprzedaży paliwa gazowego stosuje właściwą stawkę akcyzy.

Spółka w pierwszej wersji złożyła oświadczenia, że od 1 listopada 2013 r. będzie korzystać z art. 31b ust. 1 pkt 5 spełniając jednocześnie art. 31b ust. 10 ustawy akcyzowej.

Spółka nie mając pewności czy jest uprawniona do korzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 31b ust. 1 pkt 5 wystąpiła 24 października 2013 r. o interpretację indywidualną.

Z interpretacji indywidualnej nr ITPP3/443-518/13/JK z dnia 21 stycznia 2014 r. wynikało, że Spółka spełnia przesłanki art. 31b ust. 10 ale nie spełnia przesłanki art. 31b ust. 1 pkt 5 ponieważ nie wdrożyła systemu prowadzącego do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej. Spółka uiszcza w zamian opłatę zastępczą.

Po uzyskaniu powyższej interpretacji Spółka ponownie złożyła oświadczenie Sprzedawcy, z którego wynika, że Spółka paliwo gazowe pobierane na podstawie Umowy przeznacza na cele opałowe ale podlegające opodatkowaniu (art. 89 ust. 1 pkt 13 Ustawy o podatku akcyzowym).

Podatek akcyzowy jest naliczany i przekazywany do właściwego Urzędu przez Sprzedawcę (PGNiG). Spółka dopełniła również obowiązki podatkowe składając stosowne deklaracje dla podatku akcyzowego i uiściła zobowiązanie podatkowe od dnia wprowadzenia podatku akcyzowego do dnia otrzymania interpretacji.

2.

W ramach prowadzonej działalności, Spółka eksploatuje sześć kotłowni opalanych gazem ziemnym. Każda z tych kotłowni funkcjonuje samodzielnie i może stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące sprzedaż ciepła dla potrzeb mieszkańców oraz podmiotów gospodarczych.

Ewidencja składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań jest prowadzona dla każdej kotłowni odrębnie.

Spółka uważa, że spełnia przesłanki art. 31b ust. 10 w całości.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Spółka, spełniając warunek określony w art. 31b ust. 10 ustawy akcyzowej oraz podlegając obowiązkom określonym w art. 12 ust. 1 i 2 ustawy o efektywności energetycznej, jest uprawniona do korzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego, przewidzianego w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy akcyzowej?

Zdaniem Wnioskodawcy.

Spółka uważa, że jest zakładem energochłonnym w rozumieniu art. 31b ust. 10 ustawy akcyzowej, ponieważ udział zakupu gazu ziemnego w wartości produkcji sprzedanej całej Spółki (44,11%) jak również w wartości produkcji sprzedanej poszczególnych źródeł ciepła (65,06%) przekroczył 5%. Warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego na gruncie art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy akcyzowej, jest objęcie zakładu energochłonnego systemem prowadzącym do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższania efektywności energetycznej.

W świetle art. 12 ust. 1 ustawy o efektywności energetycznej Spółka objęta jest obowiązkiem uzyskiwania i przedstawiania do umorzenia świadectw efektywności energetycznej lub uiszczania opłaty zastępczej na rzecz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Spółka wnosi corocznie w terminie do 31 marca roku następnego opłatę zastępczą o której mowa w ww. ustawie.

Od 1 stycznia 2016 r. wprowadzono art. 31c do ustawy o podatku akcyzowym, który określa katalog systemów prowadzących do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub podwyższenia efektywności energetycznej.

Reasumując, Spółka ma wątpliwości czy spełnia przesłanki wynikające z art. 31b ust. 1 pkt 5 na nabywane wyroby gazowe używane do celów opałowych zgodnie z wprowadzonym art. 31c do ustawy akcyzowej i jest uprawniona do zwolnienia z podatku akcyzowego.

W związku z powyższym na dzień dzisiejszy Spółka nie korzysta ze zwolnienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 752 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe oznaczają wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Przez wyroby gazowe - w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy - rozumie się wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

W poz. 28 załącznika nr 1 wymieniono pod kodem CN 2711 - gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.

W świetle art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy, finalny nabywca gazowy - podmiot, który:

a.

nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub

b.

posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe - niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym.

W myśl art. 86 ust. 3 ustawy, paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

Zakres opodatkowania akcyzą wyrobów energetycznych, w tym również wyrobów gazowych, został określony w rozdziale 1 działu IV ustawy.

Zgodnie z art. 9c ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

2.

sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;

3.

import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

4.

użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;

5.

użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:

a.

uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,

b.

jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,

c.

nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.

Stosownie do art. 9c ust. 2 ustawy, za sprzedaż finalnemu nabywcy gazowemu wyrobów gazowych uznaje się czynności, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 1-8.

Jeżeli w stosunku do wyrobów gazowych powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o której mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości (art. 9c ust. 3 ustawy).

W przypadku wyrobów gazowych, zgodnie z art. 11b ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z dniem:

1.

nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

2.

wydania wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu, w przypadku ich sprzedaży na terytorium kraju;

3.

powstania długu celnego, w przypadku importu wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

4.

użycia wyrobów gazowych przez podmioty w przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 1 pkt 4 lub 5.

Podatnikiem akcyzy, zgodnie art. 13 ust. 1 pkt 13 ustawy, jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący finalnym nabywcą gazowym, o którym mowa w art. 9c ust. 1 pkt 5.

Obrót wyrobami gazowymi w ww. okolicznościach podlega zatem z zasady opodatkowaniu akcyzą.

Jednakże ustawodawca wprowadził zwolnienia dla czynności podlegających opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe.

Zgodnie z art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Zatem, podmiot ubiegający się o prawo do skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy, powinien spełniać kumulatywnie obie przesłanki wynikające z przepisu art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy, to jest:

1.

winien to być podmiot, który jest zakładem energochłonnym w rozumieniu definicji ustawowej zawartej w art. 31b ust. 10 ustawy oraz

2.

w tym zakładzie energochłonnym powinien być wprowadzony w życie co najmniej jeden z następujących systemów:

a.

system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub

b.

do podwyższenia efektywności energetycznej.

Zgodnie z art. 31b ust. 10 ustawy, przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe rozumie się podmiot, u którego udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 5% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Stosownie do art. 31c ustawy (obowiązującego od 1 stycznia 2016 r.), za system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub podwyższenia efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 31a ust. 1 pkt 9 i art. 31b ust. 1 pkt 5, uznaje się:

1. Europejski System Handlu Emisjami zgodny z ustawą z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. poz. 1223) i przepisami wydanymi na podstawie art. 25 ust. 4 i art. 29 ust. 1 tej ustawy;

2.

system EMAS, o którym mowa w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) (Dz. U. Nr 178, poz. 1060);

3.

uzyskiwanie i umarzanie świadectw efektywności energetycznej, o których mowa w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej (Dz. U. Nr 94, poz. 551, z późn. zm.), przez podmioty obowiązane na podstawie tej ustawy do uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw efektywności energetycznej lub uiszczenia w zamian opłaty zastępczej;

4.

system zarządzania środowiskowego potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001:2004;

5.

system zarządzania energią potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 50001:2011.

W tym miejscu Organ pragnie zauważyć, że ustawa o efektywności energetycznej z 15 kwietnia 20015 r. przestała obowiązywać z dniem 30 września 2016 r. Zastąpiła ja ustawa z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (Dz. U. z 2015 r. poz. 831).

Mając powyższe na uwadze zwolnienie, o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym, dotyczy podmiotów (zakładów energochłonnych) zobowiązanych do uzyskania i umorzenia świadectw efektywności energetycznej lub uiszczenia opłaty zastępczej na podstawie ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej (zastąpionej przez ustawę z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej).

W przypadku sprzedaży wyrobów gazowych w ramach zwolnień, o których mowa w ust. 1, ust. 2 pkt 2-8, ust. 3 pkt 2 i 3 oraz ust. 4, podmiotom, które użyją tych wyrobów do celów określonych w tych przepisach, warunkiem zwolnienia jest określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do tych celów (art. 31b ust. 5 ustawy).

Zasadą jest zatem, że podmiotem korzystającym ze zwolnienia, w oparciu o przepis art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy, jest pośredniczący podmiot gazowy dokonujący sprzedaży wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu. Dla zastosowania ww. zwolnienia konieczne jest, oprócz wymogów zawartych w samym przepisie art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy, spełnienie również warunku, o których mowa w art. 31b ust. 5 ustawy. W przypadku natomiast, gdy sprzedaż wyrobu gazowego została dokonana zgodnie ze wszystkimi warunkami uprawiającymi sprzedawcę do zastosowania zwolnienia z akcyzy, a wyroby gazowe zostały przez finalnego nabywcę gazowego zużyte do celów innych niż objęte zwolnieniem podatnikiem akcyzy, zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 13 w zw. z art. 9 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy, będzie finalny nabywca gazowy.

W sprawie Wnioskodawca jest przedsiębiorstwem energetycznym sprzedającym ciepło odbiorcom końcowym przyłączonym do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Łączna moc zamówiona przez odbiorców przyłączonych do tych sieci jest większa od 5MW. Wnioskodawca jest zobowiązany do nabycia i umorzenia świadectw efektywności energetycznej (tzw. białych certyfikatów) lub uiszczenia w zamian opłaty zastępczej na podstawie art. 12 ust. 1 i 2 ustawy o efektywności energetycznej. Wnioskodawca wnosi corocznie w terminie do 31 marca roku następnego opłatę zastępczą o której mowa w ww. ustawie. Wnioskodawca posiada siedem kotłowni, jedna z nich opalana jest miałem węglowym, sześć natomiast wyrobami gazowymi o kodzie CN 2711 21 00. Wnioskodawca posiada status finalnego nabywcy gazowego. Wnioskodawca wskazał, że jest zakładem energochłonnym (udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mnie niż 5% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego ustalany jest procentowy udział, a prowadzone u Wnioskodawcy rozliczenia pozwalają na określenie przychodów, kosztów, majątku trwałego materialnego i niematerialnego do każdego źródła ciepła jaki i całego zakładu). Ponadto Wnioskodawca wskazał, że każda z kotłowni opalanych gazem ziemnym funkcjonuje samodzielnie i może stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące sprzedaż ciepła dla potrzeb mieszkańców oraz podmiotów gospodarczych a ewidencja składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań jest prowadzona dla każdej kotłowni odrębnie.

Ponadto z uzupełnienia wniosku wynika, że w stanie faktycznym mającym być przedmiotem wniosku Wnioskodawca nabywa od pośredniczącego podmiotu gazowego - zgodnie z zawartą umową - paliwo gazowe na cele opałowe podlegające akcyzie. Tym samym na dzień złożenia wniosku Wnioskodawca nie korzysta ze zwolnienia z akcyzy.

Mając zatem na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa Organ, podziela stanowisko Wnioskodawcy, że spełnia on wymogi określone w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy dla zastosowania zwolnienia z akcyzy. Nie oznacza to jednak, że w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca spełniał wszystkie warunki uprawniające do nabycia w ramach zwolnienia wyrobów gazowych. Zgodnie bowiem z art. 31b ust. 5 ustawy warunkiem zastosowania przy sprzedaży przez pośredniczący podmiot gazowy wyrobu gazowego w ramach zwolnienia jest określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do celów objętych zwolnieniem.

Organ nie może zatem podzielić stanowiska Wnioskodawcy w myśl którego Spółka spełniając warunek określony w art. 31b ust. 10 ustawy oraz podlegając obowiązkowi określonemu w art. 12 ust. 1 i 2 ustawy o efektywności energetycznej jest uprawniona do korzystania ze zwolnienia na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy,

Po pierwsze, w sprawie przedstawionej we wniosku podmiotem uprawnionym do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy jest pośredniczący podmiot gazowy, który dokonuje sprzedaży wyrobów gazowych na rzecz Wnioskodawcy.

Po drugie, jak już wcześniej wskazano, zgodnie z art. 31b ust. 5 ustawy, warunkiem zastosowania zwolnienia z akcyzy przy sprzedaży wyrobów gazowych Wnioskodawcy (zakładowi energochłonnemu, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągnięcia celów ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej) jest zawarcie umowy pomiędzy sprzedawcą, a Wnioskodawcą, że wyroby te będą zużyte do celów objętych zwolnieniem.

Wobec powyższego nie można podzielić poglądu Wnioskodawcy w myśl którego Wnioskodawca spełniając warunek określony w art. 31b ust. 10 ustawy oraz podlegając obowiązkowi określonemu w art. 12 ust. 1 i 2 ustawy o efektywności energetycznej jest uprawniony do korzystania ze zwolnienia na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy, gdyż w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca nie miał zawartej umowy ze sprzedawcą, z której wynikałoby że nabywane wyroby gazowe zostaną zużyte do celów objętych zwolnieniem (Wnioskodawca nie korzystał ze zwolnienia i zgodnie z zawarta umową nabywał wyroby gazowe przeznaczone na cele opałowe podlegające opodatkowaniu). Tym samym Wnioskodawca, spełniając wymagania do zastosowania zwolnienia, dopiero od momentu określenia w umowie zawartej ze sprzedawcą, z której będzie wynikało, że nabywane wyroby będą zużyte do celów zwolnionych, o których mowa w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy będzie uprawniony do nabycia wyrobu gazowego w ramach zwolnienia.

Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl