2461-IBPP4.4513.311.2016.1.1BP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 października 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach 2461-IBPP4.4513.311.2016.1.1BP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z 19 sierpnia 2016 r. (data wpływu 22 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie objęcia zwolnieniem od akcyzy wewnątrzwspólnotowego nabycia paliwa silnikowego przeznaczonego do użycia podczas transportu w systemie utrzymywania określonej temperatury - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 sierpnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie objęcia zwolnieniem od akcyzy wewnątrzwspólnotowego nabycia paliwa silnikowego przeznaczonego do użycia podczas transportu w systemie utrzymywania określonej temperatury.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się między innymi transportem drogowym towarów, także na trasach międzynarodowych, w którym wykorzystywane są naczepy chłodne do przewozu artykułów spożywczych. Produkty żywnościowe są przewożone w przedziale temperatur - 30O C do + 30O C w zależności od temperatury panującej na zewnątrz i wymagań zleceniodawcy.

W celu zapewnienia pożądanej temperatury przewożonym produktom żywnościowym, konieczne jest zastosowanie chłodni wyposażonych w agregaty zasilane przez olej grzewczy CN 2710 19 45. W związku z powyższym powstaje wątpliwość, czy nabycie przedmiotowego paliwa przeznaczonego do agregatorów chłodniczych, używanych podczas transportu towarów podlega zwolnieniu od podatku akcyzowego? Co istotne w realizacji niniejszych spraw, opisywane agregaty posiadają samodzielne zasilanie z własnych zbiorników służące do utrzymania odpowiedniej temperatury. Powyższe oznacza, że agregaty są niezależne i posiadają własne zasilanie z własnymi zbiornikami do przechowywania paliwa, niezależnie od układu paliwowego zasilającego silnik pojazdy ciężarowego. Tym samym mają na celu wytworzenie utrzymanie prawidłowej temperatury wewnątrz pojazdu, nie służą natomiast do napędzania samochodu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy osoba prawna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, dokonując wewnątrzwspólnotowego nabycia paliwa przeznaczonego do agregatorów chłodniczych używanych podczas transportu towarów w celu osiągnięcia i utrzymania pożądanej temperatury, przewożonego w zbiornikach na stałe zamontowanych przez producenta będzie uprawniona do skorzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego, przewidzianego w art. 33 ust, 1 i 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 1 z późn. zm.) ?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 33 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 6 grudnia 20Q8 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), osoba prawna prowadząca działalność gospodarczą dokonująca wewnątrzwspólnotowego nabycia paliwa przeznaczonego do agregatorów chłodniczych używanych podczas transportu towarów w celu osiągnięcia i utrzymania pożądanej temperatury, przewożonego w zbiornikach na stałe zamontowanych przez producent będzie uprawniona do skorzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 33 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) zwalnia się od akcyzy nabycie wewnąrzwspólnotowe paliw silnikowych przeznaczonych do użycia podczas transportu i przewożonych w standardowych zbiornikach:

1. Użytkowych pojazdów silnikowych;

2. Zamontowanych w pojemnikach specjalnego przeznaczenia

3. Statków powietrznych lub jednostek pływających

Za użytkowy pojazd silnikowy uważa się silnikowy pojazd drogowy, włączając ciągniki z przyczepą lub bez, który ze względu na konstrukcję lub wyposażenie jest przeznaczony i nadaje się do transportu, odpłatnego i nieodpłatnego, towarów lub więcej niż dziesięciu osób, włączając kierowcę, oraz każdy pojazd drogowy specjalnego przeznaczenia innego niż transport.

W myśl art. 33 ust. 3 ww. ustawy za standardowy zbiornik uważa się:

1. Zbiornik paliwa na stałe zamontowany przez producenta we wszystkich środkach transportu tego samego rodzaju oraz którego zamontowanie na stałe umożliwia bezpośrednie wykorzystanie paliw zarówno do napędu, jak i w odpowiednim przypadku, do funkcjonowania w trakcie transportu systemu chłodzącego i innych systemów;

2. Zbiornik na stałe zamontowany przez producenta we wszystkich pojemnikach tego samego typu i którego zamontowanie na stałe pozwala na bezpośrednie wykorzystane paliwa do funkcjonowania w trakcie transportu systemu chłodzenia i innych systemów, w które może być wyposażony pojemnik specjalnego przeznaczenia.

Natomiast za pojemnik specjalnego przeznaczenia uważa się, zgodnie z brzemieniem art. 33 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, pojemnik wyposażony w układy chłodzenia, systemy tlenowe, izolacji termicznej oraz inne systemy.

W związku z powyższym, w sytuacji, gdy Wnioskodawca dokona wewnątrzwspólnotowego nabycia paliwa przeznaczonego do użycia podczas transportu towarów w celu osiągnięcia i utrzymania pożądanej temperatury, a paliwo jest przewożone w zbiornikach na stałe zamontowanych przez producenta we wszystkich pojemnikach tego samego typu i którego zamontowanie na stałe pozwala na bezpośrednie wykorzystanie paliwa do funkcjonowania w trakcie transportu systemu chłodzenia i innych systemów to przedmiotowe nabycie paliwa będzie korzystało ze zwolnienia z podatku akcyzowego na warunkach kreślonych w cytowanym wyżej art. 33 ustawy o podatku akcyzowym.

Wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obwiązującego w dniu wydania interpretacji.

Przedstawiona wyżej argumentacja wzmacnia dodatkowo teza orzeczenia w postaci interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 7 grudnia 2009 r., sygn. sprawy IBPP3/443-724/09/PK, zgodnie z którą, w sytuacji, gdy Wnioskodawca dokona wewnątrzwspólnotowego nabycia paliwa przeznaczonego do użycia podczas transportu towarów w celu osiągnięcia i utrzymania pożądanej temperatury, a paliwo to jest przewożone w zbiornikach na stałe zamontowanych przez producenta we wszystkich pojemnikach tego samego typu i którego zamontowanie na stałe pozwala na bezpośrednie wykorzystanie paliwa do funkcjonowania w trakcie transportu systemu chłodzenia i innych systemów, to przedmiotowe nabycie paliwa będzie korzystało ze zwolnienia z podatku akcyzowego na warunkach określonych w cytowanym wyżej art. 33 ustawy o podatku akcyzowym.

Mając na uwadze powyższe okoliczności, przedmiotowe nabycie podlega zwolnieniu z podatku akcyzowego, które jest przewidziane w art. 33 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku J akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11 z 2009 r. z późn. zm)

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r. poz. 752 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 27 ww. załącznika pod symbolem CN 2710 wymieniono oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

Jednocześnie wyroby od kodu CN 2710 19 45 do 2710 19 49 zostały ujęte w pozycji 20 załącznika nr 2 do ustawy stanowiącego wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o którym mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania (Dz. Urz.UE.L 1992 Nr 76, str. 1).

Stosownie do art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715. Zatem oleje napędowe o kodzie CN 2710 19 45 są wyrobami energetycznymi.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Zgodnie zaś z art. 33 ust. 1 i 2 ustawy zwalnia się od akcyzy nabycie wewnąrzwspólnotowe paliw silnikowych przeznaczonych do użycia podczas transportu i przewożonych w standardowych zbiornikach:

1. Użytkowych pojazdów silnikowych;

2. Zamontowanych w pojemnikach specjalnego przeznaczenia

3. Statków powietrznych lub jednostek pływających

Za użytkowy pojazd silnikowy uważa się silnikowy pojazd drogowy, włączając ciągniki z przyczepą lub bez, który ze względu na konstrukcję lub wyposażenie jest przeznaczony i nadaje się do transportu, odpłatnego i nieodpłatnego, towarów lub więcej niż dziesięciu osób, włączając kierowcę, oraz każdy pojazd drogowy specjalnego przeznaczenia innego niż transport.

W myśl art. 33 ust. 3 ww. ustawy za standardowy zbiornik uważa się:

1. Zbiornik paliwa na stałe zamontowany przez producenta we wszystkich środkach transportu tego samego rodzaju oraz którego zamontowanie na stałe umożliwia bezpośrednie wykorzystanie paliw zarówno do napędu, jak i w odpowiednim przypadku, do funkcjonowania w trakcie transportu systemu chłodzącego i innych systemów;

2. Zbiornik na stałe zamontowany przez producenta we wszystkich pojemnikach tego samego typu i którego zamontowanie na stałe pozwala na bezpośrednie wykorzystane paliwa do funkcjonowania w trakcie transportu systemu chłodzenia i innych systemów, w które może być wyposażony pojemnik specjalnego przeznaczenia.

Natomiast za pojemnik specjalnego przeznaczenia uważa się, zgodnie z brzemieniem art. 33 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, pojemnik wyposażony w układy chłodzenia, systemy tlenowe, izolacji termicznej oraz inne systemy.

Stosownie do art. 33 ust. 5 i 6 ustawy o podatku akcyzowym zwolnienie, o którym mowa powyżej, ma zastosowanie, pod warunkiem że paliwa silnikowe:

1.

są wykorzystywane wyłącznie przez środek transportu, w którym zostały przywiezione;

2.

nie zostaną usunięte z tego środka transportu ani nie będą magazynowane, chyba że jest to konieczne w przypadku jego naprawy;

3.

nie zostaną odpłatnie lub nieodpłatnie odstąpione przez osobę korzystającą ze zwolnienia.

W przypadku naruszenia warunków, o których mowa w ust. 5, wysokość akcyzy określa się według stanu z dnia naruszenia tych warunków, a jeżeli tego dnia nie da się ustalić - z dnia stwierdzenia ich naruszenia.

Należy zauważyć, że w sprawie będącej przedmiotem interpretacji ww. zwolnienie ma bardzo ograniczony zakres, znajdzie bowiem zastosowanie jedynie w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia paliwa silnikowego przywożonego w standardowych zbiornikach zamontowanych w pojemnikach specjalnego przeznaczenia tj. w pojemnikach wyposażonych w układy chłodzenia, systemy tlenowe, izolacji termicznej oraz inne systemy oraz przeznaczonego do użycia podczas transportu. Ponadto zwolnienie to uwarunkowane jest spełnieniem warunków określonych w art. 33 ust. 5 ustawy.

Zatem w sytuacji gdy Wnioskodawca jako osoba prawna prowadząca działalność gospodarczą dokona wewnątrzwspólnotowego nabycia paliwa przeznaczonego do użycia podczas transportu do agregatów chłodniczych w celu osiągnięcia i utrzymania pożądanej temperatury i paliwo to jest przewożone w standardowych zbiornikach, o których mowa w art. 33 ust. 3 ustawy to przedmiotowe nabycie paliwa będzie korzystało ze zwolnienia z podatku akcyzowego na warunkach określonych w cyt. wyżej art. 33 ustawy o podatku akcyzowym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl