2461-IBPP4.4513.290.2016.2.EK - Zwolnienie alkoholu etylowego zawartego w wyrobie spożywczym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 października 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach 2461-IBPP4.4513.290.2016.2.EK Zwolnienie alkoholu etylowego zawartego w wyrobie spożywczym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku (data wpływu 8 sierpnia 2016 r.) uzupełnionym pismem z 20 września 2016 r. (data wpływu 22 września 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia alkoholu etylowego zawartego w wyrobie spożywczym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia alkoholu etylowego zawartego w wyrobie spożywczym.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 20 września 2016 r. będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 12 września 2016 r. znak: 2461-IBPP4.4513.290.2016.1.EK.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza dokonywać sprzedaży winnych lodów, które nabędzie wewnątrzwspólnotowo. Wnioskodawca będzie posiadał fakturę od firmy holenderskiej. Winne lody - nowy produkt na rynku, są to lody z zawartością wina (zawartość alkoholu oscyluje między 1,75 a 2,5%). Wnioskodawca posiada dokument od producenta. Na etykiecie jest do 4% alkoholu, związane jest to z nieujawnieniem prawdziwej objętości alkoholu z obawy przed kopiowaniem wyrobu przez inne podmioty. Kod taryfy celnej: 2105009900.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

Czy alkohol etylowy zawarty w wyrobie spożywczym podlega zwolnieniu z podatku akcyzowego?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Według taryfy celnej produkt ten podlega akcyzie ponieważ posiada więcej niż 1,2% alkoholu, ale konsekwentnie do zapisu w ustawie akcyzowej jest zwolniony z akcyzy.

Artykuł 30 ust. 9 pkt 6 zwalnia z akcyzy alkohol etylowy zawarty w artykułach spożywczych lub półproduktach, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy.

Przepis ten ogranicza zwolnienie do przypadków, gdy zawartość alkoholu etylowego w tych artykułach spożywczych nie przekracza 8,5 litra alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu (...) i 5 I alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wszystkich innych produktów.

Zakładając, że produkt ma maksymalnie 2,5% alkoholu (zależne od smaku - jest ich osiem) będzie zawierał 2,5 I alkoholu etylowego 100% a więc jest produktem zwolnionym z akcyzy.

Według ustawy akcyzowej i rozporządzeniu dotyczącym produktów zwolnionych z akcyzy, wyrób Wnioskodawcy nie przekracza górnej granicy zawartości alkoholu czyli 5 I alkoholu etylowego na 100 kg finalnego produktu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 752 z późn. zm.) wyroby akcyzowe oznaczają - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Z opisu wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza dokonywać sprzedaży winnych lodów, które nabędzie wewnątrzwspólnotowo. Wnioskodawca będzie posiadał fakturę od firmy holenderskiej. Winne lody - nowy produkt na rynku, są to lody z zawartością wina (zawartość alkoholu oscyluje między 1,75 a 2,5%). Wnioskodawca posiada dokument od producenta. Kod taryfy celnej nabywanych lodów to 2105009900.

Nabywane przez Wnioskodawcę wyroby nie zostały wymienione w przedmiotowym załączniku nr 1 do ustawy, nie są zatem wyrobami akcyzowymi.

W sytuacji przedstawionej we wniosku należy jednak brać pod uwagę fakt, że przedmiotowe wyroby zawierają w swoim składzie alkohol etylowy (o zawartości powyżej 1,2%).

Zauważyć należy, że w poz. 43 przedmiotowego załącznika nr 1 do ustawy, tj. wykazu wyrobów akcyzowych mieści się (bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy) alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj.

Zgodnie z art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej.

W świetle powyższej definicji, za alkohol etylowy uznaje się w każdym przypadku czysty alkohol etylowy i wszelkie wyroby o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, oznaczone kodami CN 2208 i 2207, a ponadto alkohol etylowy zawarty (w ilości powyżej 1,2% objętości) w innych wyrobach, objętych innymi kodami CN niż wskazane powyżej (np. alkohol etylowy zawarty w koncentracie płynu do spryskiwaczy, wyrobach czekoladowych, artykułach spożywczych, lekach, itp).

Podkreślić jednocześnie należy, że w tym drugim przypadku definicja alkoholu etylowego obejmuje wyłącznie alkohol etylowy zawarty w tych innych wyrobach. Za alkohol etylowy nie można natomiast uznać wyrobów, w których alkohol ten stanowi jedynie składnik i które zostały zaklasyfikowane do innych kodów niż kody CN 2208 i 2207.

Uwzględniając powyższe, alkohol etylowy zawarty w ww. wyrobach będzie wyrobem akcyzowym.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego.

Zatem nabycie wewnątrzwspólnotowe alkoholu etylowego zawartego w przedmiotowych produktach podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

W sytuacji przedstawionej we wniosku należy jednak brać pod uwagę przepis art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w artykułach spożywczych lub półproduktach, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit.d.

W myśl art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy, zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie napoje alkoholowe używane bezpośrednio do wytwarzania artykułów spożywczych - rozlewanych lub innych, lub jako składnik do półproduktów służących do wytwarzania artykułów spożywczych - rozlewanych lub innych, pod warunkiem że w każdym przypadku zawartość alkoholu etylowego w tych artykułach spożywczych nie przekracza 8,5 litra alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów (...).

Z opisu wniosku wynika, że w lodach zawartość alkoholu etylowego nie będzie przekraczać 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu. Zatem w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia wymienionych we wniosku wyrobów - lodów - alkohol etylowy w nich zawarty będzie zwolniony od podatku akcyzowego na podstawie ww. art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy (jego zawartość nie przekracza 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu).

Stosownie do powyższego stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl