2461-IBPP4.4513.1.2017.2.MK - Zwolnienie z akcyzy energii elektrycznej wykorzystywanej przez zakład energochłonny.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 15 marca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 2461-IBPP4.4513.1.2017.2.MK Zwolnienie z akcyzy energii elektrycznej wykorzystywanej przez zakład energochłonny.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201 z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 2 stycznia 2017 r. (data wpływu 5 stycznia 2017 r.) uzupełnionym pismem z 10 marca 2017 r. (data wpływu 13 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy energii elektrycznej wykorzystywanej przez zakład energochłonny - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 stycznia 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy energii elektrycznej wykorzystywanej przez zakład energochłonny. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 10 marca 2017 r. (data wpływu 13 marca 2017 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 27 lutego 2017 r. znak: 2461-IBPP4.4513.1.2017.1.MK.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

G. dalej: "Spółka" lub "Wnioskodawca") prowadzi działalność obejmującą przede wszystkim produkcję nawozów i związków azotowych, tworzyw sztucznych oraz wyrobów z tworzyw sztucznych, a także innych wyrobów chemicznych.

Prowadzona przez Spółkę działalność na gruncie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007) (dalej: "PKD"), wprowadzonej Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. z 2007 r. Nr 251, poz. 1185 z późn. zm.) jest przez Spółkę klasyfikowana m.in. do kodów PKD: (i) 2015 - Produkcja nawozów i związków azotowych oraz (ii) 2016 - Produkcja tworzyw sztucznych w formach podstawowych.

W ramach struktury organizacyjnej Spółki wyodrębnione są jednostki, którym przyporządkowano określone cele i zasoby do ich realizacji. Jednostki te stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa (dalej: "ZCP") czyli organizacyjnie i finansowo wyodrębnione zespoły składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, które mogłyby stanowić niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące te zadania.

Jedną z takich zorganizowanych części przedsiębiorstwa funkcjonujących w ramach Spółki jest J. (dalej: "J."), w której koncentruje się produkcja m.in. nawozów azotowych oraz nawozów azotowych z siarką.

W odniesieniu do części energii elektrycznej zużywanej przez J. Spółka korzysta ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 30 ust. 7a pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 752 z późn. zm.; dalej: "ustawa" lub "ustawa o podatku akcyzowym"). W pozostałym zakresie, Spółka nalicza podatek akcyzowy od energii elektrycznej zużytej przez J.

W przypadku energii elektrycznej wykorzystywanej przez Spółkę w pozostałym zakresie (tj. poza J.) Spółka zamierza stosować zwolnienie od akcyzy przewidziane w art. 31d ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym dla zakładów energochłonnych wykorzystujących energię elektryczną.

Przy obliczaniu udziału kosztów wykorzystanej energii elektrycznej w wartości produkcji sprzedanej (tzw. współczynnik energochłonności) Spółka zamierza wziąć pod uwagę odpowiednie dane dotyczące całości Spółki - z wyłączeniem danych dotyczących J. (zarówno w odniesieniu do energii objętej zwolnieniem jak i podlegającej opodatkowaniu akcyzą). Następnie, w oparciu o tak ustalony współczynnik energochłonności Spółka zamierza obliczyć kwotę zwracanej częściowo akcyzy, o której mowa w art. 31d ust. 3 ustawy. Przy obliczaniu kwoty zwracanej częściowo akcyzy, Spółka zamierza wziąć pod uwagę m.in. łączną ilość energii elektrycznej zużytej przez całą Spółkę pomniejszoną o ilość energii zużytej przez J.

Na moment złożenia wniosku o zwrot części akcyzy w odniesieniu do energii elektrycznej wykorzystywanej przez Spółkę w pozostałym zakresie (tj. poza J.) Spółka nie będzie korzystać z żadnego ze zwolnień przewidzianych w art. 30 ust. 7a ustawy o podatku akcyzowym. Spółka prowadzi księgi rachunkowe w rozumieniu przepisów o rachunkowości.

Pismem z 10 marca 2017 r., stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 27 lutego 2017 r. Wnioskodawca uzupełnił opis zdarzenia przyszłego wskazując, że część Spółki, w odniesieniu do której Wnioskodawca zamierza korzystać ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31d ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym:

* wykonuje w szczególności działalność gospodarczą objętą następującymi kodami PKD wymienionymi w art. 31d ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym:

* PKD 20.16 - Produkcja tworzyw sztucznych w formach podstawowych,

* PKD 22.21 - Produkcja płyt, arkuszy, rur i kształtowników z tworzyw sztucznych,

* PKD 22.22 - Produkcja opakowań z tworzyw sztucznych;

* nie jest mniejsza niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania;

* nie stosuje w odniesieniu do zużywanej energii elektrycznej żadnego ze zwolnień przewidzianych w art. 30 ust. 7a ustawy o podatku akcyzowym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy zastosowanie zwolnienia przewidzianego w art. 30 ust. 7a pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym przez J. (stanowiącą ZCP) wyłącza możliwość skorzystania przez Spółkę ze zwolnienia przewidzianego w art. 31d ust. 1 ustawy w odniesieniu do energii elektrycznej zużywanej poza tą jednostką?

2. Czy jeśli współczynnik energochłonności obliczony według metodologii wskazanej w opisie zdarzenia przyszłego wyniesie ponad 3% Spółka będzie mogła skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 31d ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym w odniesieniu do energii elektrycznej zużywanej poza J.?

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. Zdaniem Wnioskodawcy zastosowanie zwolnienia przewidzianego w art. 30 ust. 7a pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym przez J. (stanowiącą ZCP) nie wyłącza możliwości skorzystania przez Spółkę ze zwolnienia przewidzianego w art. 31d ust. 1 ustawy w odniesieniu do energii elektrycznej zużywanej poza tą jednostką.

2. W ocenie Wnioskodawcy jeśli współczynnik energochłonności obliczony według metodologii wskazanej w opisie zdarzenia przyszłego wyniesie ponad 3% Spółka będzie mogła skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 31d ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym w odniesieniu do energii elektrycznej zużywanej poza J.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy:

Ustawa o podatku akcyzowym w art. 31d ust. 1 wprowadza zwolnienie od akcyzy dla energii elektrycznej zużywanej przez zakład energochłonny, który łącznie spełnia następujące warunki:

* wykonuje działalność gospodarczą kwalifikowaną do kodów PKD wskazanych w ustawie oraz

* prowadzi księgi rachunkowe w rozumieniu przepisów o rachunkowości oraz

* nie korzysta w stosunku do tej energii elektrycznej z jakiegokolwiek ze zwolnień przewidzianych w art. 30 ust. 7a ustawy.

Przy czym w myśl art. 31d ust. 2 za zakład energochłonny w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym może zostać uznany podmiot, u którego współczynnik energochłonności (tj. udział kosztów wykorzystanej energii elektrycznej w wartości produkcji sprzedanej w roku podatkowym, za który składany jest wniosek) wynosi ponad 3%. Równocześnie ustawa stanowi, że taki zakład energochłonny nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Takie sformułowanie wspomnianego przepisu, w ocenie Wnioskodawcy, wprost wskazuje, iż intencją ustawodawcy było umożliwienie uznania za zakład energochłonny nie tylko całości przedsiębiorstwa lub poszczególnych ZCP, lecz także części przedsiębiorstwa większych niż ZCP. W przeciwnym bowiem razie ustawodawca wprowadziłby ograniczenie, iż za zakład energochłonny może zostać uznane przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Takie ograniczenie jednakże nie zostało wprowadzone, co w ocenie Spółki wprost świadczy o tym, iż za zakład energochłonny może zostać uznana również część przedsiębiorstwa większa niż ZCP (np. obejmująca kilka ZCP lub stanowiąca całość Spółki z wyłączeniem jednego lub kilku ZCP).

Odnosząc powyższe do zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem niniejszego wniosku, należy zatem zauważyć, iż część Spółki, w odniesieniu do której Spółka zamierza zastosować zwolnienie przewidziane w art. 31d ust. 1 ustawy, pod warunkiem osiągnięcia przez tą część odpowiedniego współczynnika energochłonności, może zostać uznana za zakład energochłonny w rozumieniu art. 31d ust. 2 ustawy. Należy bowiem zauważyć, iż w skład tej części wchodzą wszystkie składniki Spółki (w tym także kilka ZCP) nieprzypisane do J., a zatem część ta jest większa niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Tym samym istnieje możliwość uznania tej części Spółki (obejmującej całość Spółki z wyłączeniem J.) za zakład energochłonny w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym, pod warunkiem osiągnięcia przez tą część wymaganego współczynnika energochłonności.

Przy obliczaniu współczynnika energochłonności wspomnianej części Spółki (obejmującej całość Spółki z wyłączeniem J.) oraz kwoty przysługującego w tym zakresie zwrotu części akcyzy zapłaconej od energii elektrycznej należy zatem wziąć pod uwagę odpowiednie dane dotyczące tej części - w szczególności: (i) koszty energii elektrycznej wykorzystanej przez Spółkę pomniejszone o koszty energii elektrycznej wykorzystanej przez J., (ii) wartość produkcji sprzedanej osiągniętej przez Spółkę pomniejszoną o produkcję sprzedaną J. oraz (iii) ilość energii elektrycznej zużytej przez Spółkę pomniejszoną o ilość energii zużytej przez J.

W tym miejscu Wnioskodawca pragnie zauważyć, iż część, w stosunku do której Spółka zamierza zastosować zwolnienie dla zakładów energochłonnych, spełnia także pozostałe warunki przewidziane w ustawie o podatku akcyzowym dla tego zwolnienia. W szczególności należy zauważyć, iż w ramach tej części będzie wykonywana działalność kwalifikowana do co najmniej jednego kodu PKD wskazanego w art. 31d ust. 1 pkt 1 ustawy (tj. 2016 - tworzyw sztucznych w formach podstawowych).

Ponadto, w odniesieniu do tej części przedsiębiorstwa Spółka nie zamierza również stosować żadnego ze zwolnień przewidzianych w art. 30 ust. 7a ustawy o podatku akcyzowym. Tym samym zostanie spełniony również kolejny warunek przewidziany w art. 31d ust. 1 ustawy, by w odniesieniu do energii elektrycznej objętej zwolnieniem na podstawie tego przepisu zakład energochłonny nie korzystał ze zwolnienia, o którym mowa w art. 30 ust. 7a ustawy.

Na prawidłowość powyższego podejścia, zdaniem Wnioskodawcy, nie powinien wpłynąć fakt, iż część energii elektrycznej zużywanej w J. objęta jest zwolnieniem od akcyzy przewidzianym w art. 30 ust. 7a pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym. Należy bowiem zauważyć, iż część, w jakiej Spółka zamierza skorzystać ze zwolnienia przewidzianego dla zakładów energochłonnych jest odrębna od J. będącej oddzielną ZCP. Tym samym zwolnienie od akcyzy części energii elektrycznej zużywanej przez J. nie wyłącza możliwości zastosowania zwolnienia dla zakładów energochłonnych w pozostałym zakresie, gdyż pozostała część Spółki (obejmująca m.in. kilka odrębnych ZCP) stanowi odrębny zakład energochłonny zużywający energię elektryczną nieobjętą w żadnym zakresie zwolnieniem przewidzianym w art. 30 ust. 7a ustawy o podatku akcyzowym.

Powyższe stwierdzenie wynika przede wszystkim z literalnego brzmienia art. 31d ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, który ogranicza możliwość równoczesnego zastosowania zwolnienia przewidzianego w tym przepisie i któregokolwiek ze zwolnień z art. 30 ust. 7a ustawy na poziomie jednego zakładu energochłonnego. Tym samym, o ile zakład energochłonny, który zamierza stosować zwolnienie przewidziane w art. 31d ust. 1 ustawy nie stosuje w żadnym zakresie zwolnienia procesowego na podstawie art. 30 ust. 7a, nie ma jakichkolwiek podstaw do ograniczenia równoczesnego stosowania przez jeden podmiot gospodarczy obu wspomnianych powyżej preferencji.

Należy bowiem zauważyć, iż gdyby intencją ustawodawcy było całkowite wyłączenie możliwości równoczesnego stosowania obu preferencji, dałby wyraz tej woli poprzez odpowiednie ukształtowanie komentowanego przepisu, tak jak to czyni w przypadku innych regulacji. Przykładem regulacji, w której całkowicie wyłączono możliwość łączenia dwóch preferencji w opodatkowaniu energii elektrycznej jest m.in. art. 89 ust. 3b ustawy, który wyklucza możliwość zastosowania obniżonej stawki akcyzy i zwolnień przewidzianych w art. 30 ust. 7a i 31d na poziomie jednego podatnika akcyzy. Natomiast w przypadku zwolnienia przewidzianego w art. 31d ustawa nie posługuje się pojęciem podatnika, lecz zakładu energochłonnego (który jak już wskazano powyżej może obejmować całość podmiotu lub jego część nie mniejszą niż ZCP), co pozwala twierdzić, iż jeśli nie dochodzi do łączenia obu preferencji na poziomie jednego zakładu energochłonnego, dopuszczalne jest równoczesne stosowanie obu preferencji przez jeden podmiot.

Prawidłowość zaprezentowanego powyżej podejścia Spółki w zakresie możliwości stosowania zwolnienia przewidzianego w art. 31d ust. 1 ustawy potwierdza również obecne podejście organów podatkowych. Dla przykładu Wnioskodawca pragnie zauważyć, iż możliwość zastosowania zwolnienia przewidzianego dla zakładów energochłonnych w częściach przedsiębiorstwa, w których dany podmiot nie korzysta ze zwolnień na podstawie art. 30 ust. 7a ustawy została potwierdzona m.in. w indywidualnej interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 11 marca 2016 r., (sygn. IBPP4/4513-219/15/EK). Analogiczne podejście wynika również z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 25 kwietnia 2016 r. (sygn. IBPP4/4513-22/16/LG), w której stwierdzono, że: "(...) gdyby Wnioskodawca jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą posiadał np. dwa zakłady energochłonne, rozumiane jako zorganizowane części przedsiębiorstwa, o których mowa w art. 31d ust. 2 ustawy, to w tak wyodrębnionej strukturze będzie w jednym z tych zakładów mógł stosować zwolnienie, o którym mowa w art. 30 ust. 7a pkt 4, a w drugim zwolnienie, o którym mowa w art. 31d ust. 1 ustawy, oczywiście przy spełnieniu warunków ich zastosowania".

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy nie ulega wątpliwości, iż:

* zastosowanie zwolnienia przewidzianego w art. 30 ust. 7a pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym przez J. (stanowiącą ZCP) nie wyłącza możliwości skorzystania przez Spółkę ze zwolnienia przewidzianego w art. 31d ust. 1 ustawy w odniesieniu do energii elektrycznej zużywanej poza tą jednostką;

* jeśli współczynnik energochłonności obliczony według metodologii wskazanej w opisie zdarzenia przyszłego wyniesie ponad 3% Spółka będzie mogła skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 31d ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym w odniesieniu do energii elektrycznej zużywanej poza J.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 43 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą" - ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod poz. 33 ww. załącznika została wymieniona energia elektryczna o kodzie CN 2716 00 00.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy, w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2.

sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;

3.

zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;

4.

zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;

5.

import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

6.

zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Za zużycie energii elektrycznej nie uznaje się strat powstałych w wyniku przesyłania lub dystrybucji energii elektrycznej, z wyłączeniem energii zużytej w związku z jej przesyłaniem lub dystrybucją oraz energii elektrycznej pobranej nielegalnie (art. 9 ust. 2 ustawy).

Na szczeblu unijnym reguły opodatkowania m.in. energii elektrycznej określa dyrektywa Rady 2003/96/WE z 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. U. WE L Nr 283, s. 51 z późn. zm.; Dz.U.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, s. 405). Wskazana regulacja określa zasady opodatkowania podatkiem akcyzowym wszystkich wyrobów energetycznych. Pozostawiając poszczególnym państwom margines swobody, dyrektywa energetyczna ustala zakres wyrobów opodatkowanych, minimalne stawki podatku, zwolnienia od podatku oraz mechanizmy jego pobierania. Zgodnie z art. 2 dyrektywy, energia elektryczna, węgiel kamienny, węgiel brunatny, koks oraz gaz ziemny stanowią "wyroby energetyczne" podlegające tej regulacji. Poszczególne państwa Unii Europejskiej, w tym Polska, (zgodnie z zasadą lojalności) zobligowane zostały do opodatkowania określonych zastosowań ww. wyrobów. Przy czym istotne jest to, że zasadą nadrzędną jest opodatkowanie tych produktów, przy wyraźnie ograniczonej możliwości stosowania zwolnień.

Zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem sądowym wszelkiego rodzaju przywileje podatkowe są w swojej istocie odstępstwem od jednej z głównych zasad podatkowych, a mianowicie zasady sprawiedliwości podatkowej, przejawiającej się w powszechności opodatkowania oraz równości podatkowej. Zatem rzeczą zupełnie wyjątkową jest sytuacja, w której pewna grupa podmiotów korzysta z uprawnień, których nie posiada większość. Z powyższego wynika, że wszelkiego rodzaju uprzywilejowanie w systemie prawa podatkowego jako wyjątek, odstępstwo od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości opodatkowania) nie może być oderwane od zasad wykładni gramatycznej i odbywać się według wykładni rozszerzającej. Zasadą jest bowiem, jak to sformułowano w wyroku Sądu Najwyższego z dnia 7 maja 1997 r. (III RN 22/97 - OSNAPU 1998 nr 5 poz. 142), ścisła interpretacja przepisów wprowadzających przywileje podatkowe.

Stosownie do art. 31d ust. 1 ustawy zakładowi energochłonnemu wykorzystującemu energię elektryczną, który łącznie spełnia następujące warunki:

1.

wykonuje działalność gospodarczą oznaczoną następującymi kodami Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD): 0510, 0729, 0811, 0891, 0893, 0899, 1032, 1039, 1041, 1062, 1104, 1106, 1310, 1320, 1394, 1395, 1411, 1610, 1621, 1711, 1712, 1722, 1920, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2060, 2110, 2221, 2222, 2311, 2312, 2313, 2314, 2319, 2320, 2331, 2342, 2343, 2349, 2399, 2410, 2420, 2431, 2432, 2434, 2441, 2442, 2443, 2444, 2445, 2446, 2720, 3299, 2011, 2332, 2351, 2352, 2451, 2452, 2453, 2454, 2611, 2680 lub 3832,

2.

prowadzi księgi rachunkowe w rozumieniu przepisów o rachunkowości,

3.

nie korzysta w stosunku do tej energii elektrycznej ze zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w art. 30 ust. 7a

- przysługuje zwolnienie od akcyzy, realizowane przez zwrot części zapłaconej akcyzy od energii elektrycznej wykorzystanej przez ten zakład.

Zgodnie z art. 31d ust. 2 ustawy, przez zakład energochłonny wykorzystujący energię elektryczną rozumie się podmiot, u którego udział kosztów wykorzystanej energii elektrycznej w wartości produkcji sprzedanej w roku podatkowym, za który składany jest wniosek, o którym mowa w ust. 5, wynosi ponad 3%. Zakład energochłonny wykorzystujący energię elektryczną nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W myśl art. 31d ust. 3 ustawy, kwotę zwrotu części zapłaconej akcyzy, o której mowa w ust. 1, zwanej dalej "kwotą zwracanej częściowo akcyzy", oblicza się według następującego wzoru:

Z = K% - 3%/K% x (20-0,5 x W) x E x 0,85

w którym poszczególne symbole oznaczają:

Z - kwotę zwracanej częściowo akcyzy (w złotych),

K - udział kosztów wykorzystanej energii elektrycznej w wartości produkcji sprzedanej, wyrażony w procentach (%), w roku podatkowym, za który składany jest wniosek, o którym mowa w ust. 5,

W - kurs euro w stosunku do złotego, obowiązujący w pierwszym dniu roboczym października roku poprzedzającego rok, w którym rozpoczął się rok podatkowy, za który składany jest wniosek, o którym mowa w ust. 5, opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,

E - łączne zużycie energii elektrycznej wyrażone w megawatogodzinach (MWh) w roku podatkowym, za który składany jest wniosek, o którym mowa w ust. 5.

Zwrot kwoty zwracanej częściowo akcyzy dokonywany jest na wniosek zakładu, o którym mowa w ust. 1, za okres roku podatkowego. O zwrocie tym orzeka, w drodze decyzji, właściwy naczelnik urzędu skarbowego - art. 31d ust. 5 ustawy.

Właściwy naczelnik urzędu skarbowego dokonuje wypłaty kwoty z tytułu zwrotu kwoty zwracanej częściowo akcyzy - art. 31d ust. 6 ustawy.

Zgodnie z art. 31d ust. 7 ustawy wniosek, o którym mowa w ust. 5, powinien zawierać:

1.

imię i nazwisko lub nazwę wnioskodawcy, adres zamieszkania lub jego siedziby;

2.

numer identyfikacji podatkowej (NIP) wnioskodawcy;

3.

numer wnioskodawcy w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo informację o wpisie w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej;

4.

numer identyfikacyjny REGON wnioskodawcy;

5.

określenie kwoty zwracanej częściowo akcyzy, o zwrot której ubiega się wnioskodawca;

6.

numer rachunku bankowego, na który ma zostać dokonany zwrot kwoty zwracanej częściowo akcyzy;

7.

określenie roku podatkowego, za który składany jest wniosek;

8.

oświadczenie wnioskodawcy o:

a.

wykonywaniu działalności gospodarczej, o której mowa w ust. 1 pkt 1, z podaniem kodu Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD),

b.

prowadzeniu ksiąg rachunkowych, o których mowa w ust. 1 pkt 2.

Do wniosku, o którym mowa w ust. 5, dołącza się dokumenty, na podstawie których określono koszty wykorzystanej energii elektrycznej przy obliczaniu kwoty zwracanej częściowo akcyzy, oraz opinię biegłego rewidenta, potwierdzającą prawidłowość wyliczenia udziału kosztów wykorzystanej energii elektrycznej w wartości produkcji sprzedanej w roku podatkowym, za który składany jest wniosek - art. 31d ust. 8 ustawy.

Wniosek, o którym mowa w ust. 5, jest składany za okres roku podatkowego, w terminie do dnia 31 grudnia roku następującego po roku, w którym zakończył się rok podatkowy - art. 31d ust. 9 ustawy.

Zwrot kwoty zwracanej częściowo akcyzy dokonywany jest na rachunek bankowy, o którym mowa w ust. 7 pkt 6, w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku, o którym mowa w ust. 5, wraz z dokumentami, o których mowa w ust. 8 - art. 31d ust. 10 ustawy.

Kwota zwracanej częściowo akcyzy nie może być wyższa od kwoty akcyzy zapłaconej od energii elektrycznej wykorzystanej przez zakład energochłonny w trakcie roku podatkowego, za który składany jest wniosek, o którym mowa w ust. 5 - art. 31d ust. 11 ustawy.

Zgodnie z art. 31d ust. 11a ustawy organami podatkowymi właściwymi do orzekania w sprawie zwrotu części zapłaconej akcyzy, o którym mowa w ust. 1, są dla:

1.

osób fizycznych - naczelnik urzędu skarbowego właściwy do wykonywania zadań w zakresie akcyzy ze względu na adres ich zamieszkania, i właściwy dla tego naczelnika w zakresie akcyzy dyrektor izby administracji skarbowej;

2.

osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej - naczelnik urzędu skarbowego właściwy do wykonywania zadań w zakresie akcyzy ze względu na adres ich siedziby, i właściwy dla tego naczelnika w zakresie akcyzy dyrektor izby administracji skarbowej.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, może wyznaczyć naczelnika lub naczelników urzędów skarbowych właściwych w sprawie orzekania o zwrocie kwoty zwracanej częściowo akcyzy, uwzględniając konieczność skutecznego funkcjonowania zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, oraz zapewnienia właściwej kontroli i przepływu informacji dotyczących tego zwolnienia - art. 31d ust. 12 ustawy.

Równocześnie w myśl art. 30 ust. 7a ustawy zwalnia się od akcyzy energię elektryczną wykorzystywaną:

1.

do celów redukcji chemicznej;

2.

w procesach elektrolitycznych;

3.

w procesach metalurgicznych;

4.

w procesach mineralogicznych.

Mając na uwadze powyższe przepisy stwierdza się co następuje:

Ustawodawca w art. 31d ust. 1 ustawy enumeratywnie wymienia warunki jakie zakład energochłonny wykorzystujący energię elektryczną, musi wypełnić aby przysługiwało mu prawo do zastosowania zwolnienia od akcyzy, realizowanego przez zwrot części zapłaconej akcyzy od energii elektrycznej wykorzystanej przez ten zakład.

Warunkami tym są: wykonywanie przez ten zakład energochłonny działalności gospodarczej oznaczonej odpowiednim kodem Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), prowadzenie ksiąg rachunkowych w rozumieniu przepisów o rachunkowości, oraz nie korzystanie przez ten zakład energochłonny ze zwolnienia o którym mowa w art. 30 ust. 7a ustawy.

Zwrócić należy uwagę, że ustawodawca w art. 31d ust. 1 ustawy posłużył się sformułowaniem zakład energochłonny, którego definicja została określona w art. 31d ust. 2 ustawy. Definicja ta wyznacza dwa kryteria, których spełnienie powoduje uznanie danego podmiotu za zakład energochłonny, tj.: osiągnięcie co najmniej 3% udziału kosztów wykorzystanej energii elektrycznej w wartości produkcji sprzedanej w roku podatkowym, za który składany jest wniosek oraz podmiot ten nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Ustawodawca zatem w art. 31d ust. 2 ustawy wyznaczył minimalną wielkość, jaką zorganizowana część przedsiębiorstwa (zakład energochłonny) klasyfikowana do odpowiedniego kodu PKD musi spełniać aby być uprawnionym do złożenia wniosku o zwrot części zapłaconej akcyzy od energii elektrycznej wykorzystanej przez ten zakład. Inaczej mówiąc zakładem energochłonnym może być całe przedsiębiorstwo które wykonuje działalność gospodarczą oznaczoną kodem PKD wymienionym w art. 31d ust. 1 pkt 1 ustawy lub zorganizowana część przedsiębiorstwa (lub kilka zorganizowanych części przedsiębiorstwa) rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania, klasyfikowana do kodu PKD wymienionego w art. 31d ust. 1 pkt 1 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że w ramach struktury organizacyjnej Spółki wyodrębnione są jednostki, którym przyporządkowano określone cele i zasoby do ich realizacji. Jednostki te stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa tj. organizacyjnie i finansowo wyodrębnione zespoły składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, które mogłyby stanowić niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące te zadania.

Jedną z takich zorganizowanych części przedsiębiorstwa funkcjonujących w ramach Spółki jest J. w której koncentruje się produkcja m.in. nawozów azotowych oraz nawozów azotowych z siarką, w stosunku do której Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 30 ust. 7a pkt 1 ustawy. W pozostałym zakresie, Spółka nalicza podatek akcyzowy od zużywanej energii elektrycznej.

Przy obliczaniu udziału kosztów wykorzystanej energii elektrycznej w wartości produkcji sprzedanej (tzw. współczynnik energochłonności) Spółka zamierza wziąć pod uwagę odpowiednie dane dotyczące całości Spółki - z wyłączeniem danych dotyczących J. (zarówno w odniesieniu do energii objętej zwolnieniem jak i podlegającej opodatkowaniu akcyzą). Następnie, w oparciu o tak ustalony współczynnik energochłonności Spółka zamierza obliczyć kwotę zwracanej częściowo akcyzy, o której mowa w art. 31d ust. 3 ustawy. Przy obliczaniu kwoty zwracanej częściowo akcyzy, Spółka zamierza wziąć pod uwagę m.in. łączną ilość energii elektrycznej zużytej przez całą Spółkę pomniejszoną o ilość energii zużytej przez J.

Na moment złożenia wniosku o zwrot części akcyzy w odniesieniu do energii elektrycznej wykorzystywanej przez Spółkę w pozostałym zakresie (tj. poza J.) Spółka nie będzie korzystać z żadnego ze zwolnień przewidzianych w art. 30 ust. 7a ustawy o podatku akcyzowym. Spółka prowadzi księgi rachunkowe w rozumieniu przepisów o rachunkowości.

Dodatkowo w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że część Spółki, w odniesieniu do której Wnioskodawca zamierza korzystać ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31d ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym:

* wykonuje w szczególności działalność gospodarczą objętą następującymi kodami PKD wymienionymi w art. 31d ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym:

* PKD 20.16 - Produkcja tworzyw sztucznych w formach podstawowych,

* PKD 22.21 - Produkcja płyt, arkuszy, rur i kształtowników z tworzyw sztucznych,

* PKD 22.22 - Produkcja opakowań z tworzyw sztucznych;

* nie jest mniejsza niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania;

* nie stosuje w odniesieniu do zużywanej energii elektrycznej żadnego ze zwolnień przewidzianych w art. 30 ust. 7a ustawy o podatku akcyzowym.

Wobec powyższego zgodzić się należy z Wnioskodawcą, że zastosowanie zwolnienia przewidzianego w art. 30 ust. 7a pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym przez J. (która stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, niezależną pod względem organizacyjnym i finansowym od pozostałej części przedsiębiorstwa) nie wyłącza możliwości skorzystania przez Spółkę ze zwolnienia przewidzianego w art. 31d ust. 1 ustawy w odniesieniu do energii elektrycznej zużywanej poza tą jednostką.

Tym samym w sytuacji gdy z przedsiębiorstwa Wnioskodawcy została wydzielona zorganizowana cześć przedsiębiorstwa obejmująca J., a pozostała cześć wypełniać będzie warunki o których mowa w art. 31d ust. 1 ustawy, co wynika z opisu zdarzenia przyszłego oraz udział kosztów wykorzystanej energii elektrycznej w wartości produkcji sprzedanej w roku podatkowym, za który składany jest wniosek wynosić będzie co najmniej 3%, wówczas pozostała część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy (z wyłączeniem J.) będzie mogła korzystać ze zwolnienia o którym mowa w art. 31d ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania pierwszego i drugiego uznać należy za prawidłowe.

Zastrzec jednocześnie należy, że spełnienie wszystkich warunków, o których mowa w art. 31d ustawy uprawniających do złożenia wniosku o zwrot części zapłaconej akcyzy nie przesądza o tym, że podmiot składający wniosek o zwrot części zapłaconej akcyzy od energii elektrycznej, zwrot taki otrzyma we wnioskowanej wartości, gdyż zgodnie z ust. 5, o zwrocie tym orzeka w drodze decyzji, wyznaczony naczelnik urzędu skarbowego.

Końcowo wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 27 marca 2015 r. sygn. akt III SA/Łd 109/15).

Przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Nie było jej przedmiotem natomiast analizowanie pozostałych zagadnień zawartych we wniosku, a nie objętych pytaniami Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl