2461-IBPP4.4512.87.2016.2.EK - Określenie miejsca świadczenia usług dotyczących elektrowni.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 grudnia 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach 2461-IBPP4.4512.87.2016.2.EK Określenie miejsca świadczenia usług dotyczących elektrowni.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z 16 sierpnia 2016 r. (data wpływu 22 sierpnia 2016 r.) uzupełnionym pismem z 9 listopada 2016 r. (data wpływu 10 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

* prawidłowe - w zakresie określenia miejsca świadczenia opisanych usług dotyczących Elektrowni... oraz w zakresie świadczenia usług prac projektowych na nieruchomości położonej w Polsce;

* nieprawidłowe - w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE

W dniu 22 sierpnia2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia usług.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 9 listopada 2016 r. będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 28 października 2016 r. znak: 2461-IBPP4.4512.87.2016.1.EK

We wniosku przedstawiono zdarzenie przyszłe:

Przedmiot działania firmy:

Podstawowym przedmiotem działalności Spółki są wszelkiego rodzaju prace projektowe i inne usługi inżynierskie związane z budową nowych i modernizacją istniejących źródeł energii elektrycznej i cieplnej w konwencjonalnej energetyce zawodowej, przemysłowej i komunalnej. Spółka wykonuje usługi projektowe dla wszystkich etapów i faz procesu inwestycyjnego, a wykonywane usługi obejmują między innymi:

* wstępne studia programowe, studia lokalizacyjne nowych zakładów, wariantowe analizy techniczno-ekonomiczne doboru urządzeń i całych nowych instalacji;

* wariantowe analizy rekonstrukcji i modernizacji istniejących zakładów, zapytania ofertowe na dostawę urządzeń instalacji technologicznych;

* konsultacje i doradztwo techniczne;

* opracowania i projekty koncepcyjne, projekty wstępne, studia wykonalności oraz założenia techniczno-ekonomiczne;

* projekty techniczne (w tym dokumentację roboczą i warsztatową) we wszystkich branżach, a w szczególności projekty technologiczne cieplne, mechaniczne (nawęglania i odpopielania), budowlano-instalacyjne wraz z planem zagospodarowania i kolorystyką, instalacje elektryczne, projekty automatyzacji procesów technologicznych, projekty zaplecza technicznego budowy, technologii wykonania robót budowlanych i montażowych, ochrony środowiska itd.

* nadzory autorskie i inwestorskie

* prowadzenie Generalnej Realizacji Inwestycji "pod klucz" wraz z rozruchem technologicznym i przekazaniem do eksploatacji.

Opis stanu przyszłego:

Spółka (Usługodawca) zamierza zawrzeć kontrakt na wykonanie analizy możliwych ryzyk związanych z eksploatacją Elektrowni... w części technicznej oraz środowiskowej, z podmiotem spoza Unii Europejskiej (chińska firma zarejestrowana na Wyspach Dziewiczych, Usługobiorca).

Przedmiotem umowy będzie w szczególności:

* prezentacja rozwiązań technicznych w zakresie poszczególnych gospodarek Elektrowni;

* prezentacja sprawności wytwarzania energii w kontekście wymagań BAT/BREF i Konkluzji BAT;

* przedstawienie uwarunkowań formalno-prawnych w zakresie ochrony środowiska;

* analiza wielkości emisji zanieczyszczeń gazowo - pyłowych do powietrza oraz gospodarki wodnościekowej w kontekście wymagań Konkluzji BAT.

W części technicznej zakres usług obejmował będzie opis wszystkich głównych instalacji i systemów Elektrowni wraz z opisem ich stanu technicznego. W części środowiskowej zakres usług obejmował będzie analizę wypełniania wymagań przepisów Prawa ochrony środowiska oraz wymagań nowych przepisów UE w postaci Konkluzji BAT wraz z określeniem ewentualnych działań prowadzących do spełnienia nowych wymagań. Po wykonaniu usług na rzecz chińskiego klienta, Spółka wystawi fakturę dokumentująca sprzedaż.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że usługi są świadczone przez Spółkę dla podatnika posiadającego stałe miejsce prowadzenia działalności poza terytorium kraju - usługobiorca jest podmiotem gospodarczym spoza UE, jest to chińska firma zarejestrowana na Wyspach Dziewiczych.

Wnioskodawca ponadto wskazał, że zgodnie z jego wiedzą podmiot będący nabywcą usług świadczonych przez Spółkę nie posiada siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Natomiast usługi te dotyczą obiektu zlokalizowanego w Polsce tj. Elektrowni....

Wnioskodawca przedstawił również opis zdarzenia przyszłego w zakresie pytania drugiego i trzeciego. Wskazał że przedmiotem działalności Spółki są wszelkiego rodzaju prace projektowe i inne usługi inżynierskie związane z budową nowych i modernizacją istniejących źródeł energii elektrycznej i cieplnej w konwencjonalnej energetyce zawodowej, przemysłowej i komunalnej. Spółka wykonuje usługi projektowe dla wszystkich etapów i faz procesu inwestycyjnego, a wykonywane usługi obejmują między innymi:

* wstępne studia programowe, studia lokalizacyjne nowych zakładów, wariantowe analizy techniczno-ekonomiczne doboru urządzeń i całych nowych instalacji

* wariantowe analizy rekonstrukcji i modernizacji istniejących zakładów, zapytania ofertowe na dostawę urządzeń instalacji technologicznych

* opracowania i projekty koncepcyjne, projekty wstępne, studia wykonalności oraz założenia techniczno ekonomiczne

* projekty techniczne (w tym dokumentację roboczą i warsztatową) we wszystkich branżach, a w szczególności projekty technologiczne cieplne, mechaniczne (nawęglania i odpopielania), budowlano-instalacyjne wraz z planem zagospodarowania i kolorystyką, instalacje elektryczne, projekty automatyzacji procesów technologicznych, projekty zaplecza technicznego budowy, technologii wykonania robót budowlanych i montażowych, ochrony środowiska itd.

* nadzory autorskie i inwestorskie

* usługi konsultingowo-doradcze np. analizy ryzyka, prezentacje możliwych rozwiązań technicznych, analizy stanu prawnego dla inwestycji, analizy dostosowania istniejących źródeł emisji do przyszłych wymagań przepisów prawa itp. Spółka zamierza świadczyć ww. usługi (prace projektowe, inne usługi inżynierskie, usługi konsultingowe) również dla podmiotów spoza Unii Europejskiej niebędących podatnikami w Polsce. W zależności od sytuacji usługi te mogą dotyczyć obiektów zlokalizowanych w Polsce lub obiektów zlokalizowanych poza granicami kraju.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy dla przedstawionego stanu przyszłego będą mieć zastosowanie przepisy art. 28b ust. 1 wraz z art. 28e ustawy o VAT, w myśl których miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości (w tym przypadku konkretna elektrownia zlokalizowana w Polsce), a Spółka jest zobowiązana do naliczenia i odprowadzenia podatku VAT w Polsce, czy też będą mieć zastosowanie przepisy art. 28b wraz z art. 28I pkt 3, zgodnie z którymi w przypadku świadczenia usług doradczych i inżynierskich, na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, posiadających siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie podmioty te posiadają siedzibę, a Spółka nie nalicza, ani nie odprowadza podatku VAT w Polsce?

2. Czy w przypadku otrzymania przez Spółkę zlecenia od podmiotu spoza UE niebędącego podatnikiem na usługi inżynierskie, konsultingowo-doradcze, niezwiązane z obiektem zlokalizowanym w Polsce zastosowanie mają przepisy art. 28b wraz z art. 281, a Spółka powinna wystawić fakturę w kwocie netto bez wskazywania stawki i kwoty podatku VAT?

3. Czy analogicznie w przypadku wykonania przez Spółkę prac projektowych na rzecz podmiotu spoza UE niebędącego podatnikiem, w efekcie których powstaje dokumentacja projektowa, w przypadku jeśli dokumentacja ta jest związana z obiektem w Polsce Spółka nalicza i odprowadza podatek VAT w Polsce, natomiast jeżeli dokumentacja nie jest związana z obiektem zlokalizowanym w Polsce to Spółka wystawia fakturę w kwocie netto bez wskazywania stawki i kwoty podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do przepisów art. 28b wraz z art. 28e ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywania prac projektowych, inżynierskich, konsultingowo-doradczych i podobnych, jeżeli usługi te związane są z nieruchomością zlokalizowaną w Polsce (w opisanym przypadku jest to Elektrownia...), to do kwoty wynagrodzenia netto udokumentowanego fakturą Spółka powinna doliczyć podatek VAT, który następnie powinien zostać odprowadzony przez Spółkę do Urzędu Skarbowego w Polsce.

Jeżeli natomiast prace te byłyby świadczone na rzecz podmiotu spoza UE niebędącego podatnikiem, a nieruchomość której dotyczą nie znajdowałaby się w Polsce, to Spółka powinna wystawić fakturę w kwocie netto bez wskazywania stawki i kwoty podatku VAT, a podatek zostanie rozliczony przez Usługobiorcę na zasadzie odwrotnego obciążenia.

Stanowisko Spółki do pytania nr 2

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku świadczenia przez Spółkę usług inżynierskich lub konsultingowo-doradczych na rzecz podmiotu spoza Unii Europejskiej niebędącego podatnikiem w Polsce, które nie dotyczą konkretnego obiektu zlokalizowanego w Polsce, to Spółka (w myśl art. 28b wraz z art. 281 ustawy o VAT) powinna wystawić fakturę w kwocie netto bez wskazywania stawki i kwoty podatku VAT, a podatek zostanie rozliczony przez Usługobiorcę na zasadzie odwrotnego obciążenia.

Stanowisko Spółki do pytania nr 3

W opinii Spółki, w przypadku świadczenia przez Spółkę prac projektowych na rzecz podmiotu spoza Unii Europejskiej niebędącego podatnikiem w Polsce, które dotyczą obiektu zlokalizowanego w Polsce, to Spółka powinna (w myśl art. 28b ust. 1 wraz art. 28e) wystawić fakturę ze stawką i kwotą podatku VAT oraz odprowadzić podatek VAT do urzędu skarbowego w Polsce. Natomiast w sytuacji, gdy wykonana przez Spółkę dokumentacja projektowa nie jest związana z obiektem znajdującym się w Polsce, to zdaniem Wnioskodawcy (w myśl art. 28b wraz z art. 281 ustawy o VAT) prawidłowe będzie wystawienie faktury w kwocie netto bez wskazywania stawki i kwoty podatku VAT, a podatek zostanie rozliczony przez Usługobiorcę na zasadzie odwrotnego obciążenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

* prawidłowe - w zakresie określenia miejsca świadczenia opisanych usług dotyczących Elektrowni.... oraz w zakresie świadczenia usług prac projektowych na nieruchomości położonej w Polsce;

* nieprawidłowe - w pozostałym zakresie.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Powyższy przepis wprowadza powszechność opodatkowania podatkiem VAT ww. czynności.

Przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi, według ustawy, jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych.

W przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Dla celów określenia miejsca świadczenia usług, ustawodawca odrębnie zdefiniował pojęcie podatnika. Stosownie do art. 28a ustawy o VAT, na potrzeby stosowania Rozdziału 3 "Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług":

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

W myśl art. 15 ust. 2 cyt. ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły do celów zarobkowych.

Wskazany powyżej art. 28a ustawy o VAT, wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ww. ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 i art. 28n.

Z powyższych przepisów wynika, że miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika działającego w takim charakterze jest miejsce, w którym podatnik ten posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej. Jeżeli jednak usługi te są świadczone na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika znajdującego się w miejscu innym niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Tę zasadę ogólną należy stosować, gdy usługa jest świadczona na rzecz podatnika, a przepisy art. 28e, 28f ust. 1, 28g ust. 1 i 1a, 28i, 28j i 28n ustawy nie będą przewidywać innych zasad ustalenia miejsca świadczenia.

I tak, art. 28e ustawy wskazuje, że miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Zgodnie z tym przepisem jedynie świadczenie usług które pozostaje w wystarczająco bezpośrednim związku z nieruchomością, mieści się w zakresie jego stosowania. Konieczne jest aby przedmiotem świadczenia usług była sama nieruchomość. Tak dzieje się w szczególności wówczas, gdy nieruchomość określoną w sposób wyraźny należy uznać za konstytutywny element świadczenia usług, jako że stanowi ona centralny i nieodzowny element tego świadczenia. Norma art. 28e ma zastosowanie gdy nieruchomość sama stanowi przedmiot świadczenia.

W tym miejscu należy podkreślić, że powyższa reguła ma zastosowanie tylko w sytuacjach, w których wynik prac wiąże się z konkretną nieruchomością. Należy pamiętać, że stosownie do Dyrektywy 2006/112/WE podatek nakładany jest zgodnie z zasadą terytorialnej suwerenności podatkowej, która powoduje opodatkowanie w kraju rzeczywistej konsumpcji, a więc wskazane w przepisie art. 28a do art. 28o ustawy rozwiązania mają zagwarantować uniknięcie przypadków braku opodatkowania lub podwójnego nałożenia podatku.

Podsumowując, dla usługi związanej z nieruchomością istotne są cechy, które można ująć w następujący sposób:

* usługa powinna odnosić się do konkretnie określonej nieruchomości, czyli takiej, która jest identyfikowalna, co do jej indywidualnego położenia na powierzchni ziemi;

* ta konkretna nieruchomość powinna być wpisana w istotę świadczonej usługi, być jej centralnym elementem, nadając główny sens usłudze i determinować jej treść, co należy rozumieć w ten sposób, że usługa może być wykonana tylko i wyłącznie w bezpośrednim związku z tą a nie inną nieruchomością;

* zmiana takiego miejsca - polegająca na ukierunkowaniu usługi na inną nieruchomość - powinna niweczyć istotę i sens pierwotnie świadczonej usługi.

Zatem w celu określenia czy opisane we wniosku usługi mają związek z nieruchomością należy rozstrzygnąć czy związek ten jest wystarczająco bezpośredni.

Zgodnie zaś z art. 28I pkt 3 ustawy w przypadku świadczenia na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, posiadających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu poza terytorium Unii Europejskiej, usług doradczych, inżynierskich, prawniczych, księgowych oraz usług podobnych do tych usług miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

W niniejszej sprawie istotą świadczonej przez Wnioskodawcę usługi wykonania analizy możliwych ryzyk związanych z eksploatacją w części technicznej oraz środowiskowej na Elektrowni... będzie ściśle określona nieruchomość, która nada sens całej usłudze. Usługi które będzie świadczył Wnioskodawca dotyczą konkretnej nieruchomości - Elektrowni - i bezpośrednio wiążą się z procesem eksploatacyjnym na konkretnej nieruchomości. Przygotowywane przez Wnioskodawcę analizy poszczególnych gospodarek Elektrowni, sprawności wytwarzania energii w kontekście wymagań BAT/BREF i Konkluzji BAT, uwarunkowania formalno-prawne w zakresie ochrony środowiska, wielkości emisji zanieczyszczeń gazowo - pyłowych do powietrza oraz gospodarki wodnościekowej w kontekście wymagań Konkluzji BAT wraz z ich częścią techniczną determinowane będą właściwościami konkretnej nieruchomości.

Mając powyższe przepisy na uwadze świadczone przez Wnioskodawcę ww. usługi stanowią usługi związane z nieruchomościami wymienione w art. 28e ustawy o VAT. Oznacza to, że miejscem opodatkowania opisanych usług świadczonych przez Wnioskodawcę jest miejsce położenia nieruchomości z uwagi na ścisły związek tych usług z konkretną, oznaczoną nieruchomością. Zatem Wnioskodawca powinien wystawić fakturę VAT z naliczonym podatkiem VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 w odniesieniu do przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W zakresie pytania nr 2 i 3 Wnioskodawca wskazał, że przedmiotem działalności Spółki są wszelkiego rodzaju prace projektowe i inne usługi inżynierskie związane z budową nowych i modernizacją istniejących źródeł energii elektrycznej i cieplnej w konwencjonalnej energetyce zawodowej, przemysłowej i komunalnej. Spółka wykonuje usługi projektowe dla wszystkich etapów i faz procesu inwestycyjnego, a wykonywane usługi obejmują między innymi wstępne studia programowe, studia lokalizacyjne nowych zakładów, wariantowe analizy techniczno-ekonomiczne doboru urządzeń i całych nowych instalacji, wariantowe analizy rekonstrukcji i modernizacji istniejących zakładów, zapytania ofertowe na dostawę urządzeń instalacji technologicznych, opracowania i projekty koncepcyjne, projekty wstępne, studia wykonalności oraz założenia techniczno ekonomiczne, projekty techniczne (w tym dokumentację roboczą i warsztatową) we wszystkich branżach, a w szczególności projekty technologiczne cieplne, mechaniczne (nawęglania i odpopielania), budowlano-instalacyjne wraz z planem zagospodarowania i kolorystyką, instalacje elektryczne, projekty automatyzacji procesów technologicznych, projekty zaplecza technicznego budowy, technologii wykonania robót budowlanych i montażowych, ochrony środowiska itd., nadzory autorskie i inwestorskie, usługi konsultingowo-doradcze np. analizy ryzyka, prezentacje możliwych rozwiązań technicznych, analizy stanu prawnego dla inwestycji, analizy dostosowania istniejących źródeł emisji do przyszłych wymagań przepisów prawa itp. Spółka zamierza świadczyć ww. usługi (prace projektowe, inne usługi inżynierskie, usługi konsultingowe) dla podmiotów spoza Unii Europejskiej niebędących podatnikami w Polsce. W zależności od sytuacji usługi te mogą dotyczyć obiektów zlokalizowanych w Polsce lub obiektów zlokalizowanych poza granicami kraju.

Mając na uwadze powyższe przepisy wskazać należy, że wykonywane przez Wnioskodawcę usługi inżynierskie, konsultingowo-doradcze są świadczone są dla konkretnego obiektu. Ciąg czynności, które wykonuje Wnioskodawca w ramach wskazanych usług ma charakter usługi złożonej - dotyczącej konkretnego obiektu. Dlatego też opisane usługi należy uznać za usługi związane z nieruchomościami, dla których miejscem świadczenia, zgodnie z art. 28e ustawy, jest miejsce położenia nieruchomości.

Zatem jeżeli usługa inżynierska, konsultingowo-doradcza związana jest z budową nowych i modernizacją istniejących źródeł energii elektrycznej i cieplnej będzie świadczona na nieruchomości znajdującej się poza terytorium Polski to miejscem świadczenia będzie terytorium państwa w którym znajduje się nieruchomość. Tym samym skoro miejsce opodatkowania usługi będzie znajdowało się na terytorium innego kraju niż terytorium Polski to Wnioskodawca powinien wystawić fakturę VAT bez opodatkowania wartości wykonanych usług, tj. bez naliczania podatku VAT.

Jednakże stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należy uznać za nieprawidłowe z uwagi na błędną argumentację. Jak to zostało wyżej wskazane przedmiotowe usługi są usługami związanymi z nieruchomościami, dla których miejscem świadczenia, zgodnie z art. 28e ustawy, jest miejsce położenia nieruchomości.

Zatem w przedmiotowym zakresie nie ma zastosowania - wskazany przez Wnioskodawcę art. 28I ustawy.

Wnioskodawca ma również wątpliwości czy w przypadku wykonania przez Wnioskodawcę prac projektowych na rzecz podmiotu spoza UE niebędącego podatnikiem, w efekcie których powstaje dokumentacja projektowa, w przypadku jeśli dokumentacja ta jest związana z obiektem w Polsce Spółka nalicza i odprowadza podatek VAT w Polsce, natomiast jeżeli dokumentacja nie jest związana z obiektem zlokalizowanym w Polsce to Wnioskodawca wystawia fakturę w kwocie netto bez wskazywania stawki i kwoty podatku VAT.

Stosownie do powyższego mając na uwadze opis zawarty we wniosku należy stwierdzić, że w przypadku wykonania przez Wnioskodawcę prac projektowych jeżeli będą one świadczone na nieruchomości zlokalizowanej w Polsce to miejscem świadczenia - zgodnie z art. 28e ustawy - będzie terytorium Polski a Wnioskodawca powinien wystawić fakturę VAT z naliczonym podatkiem.

Natomiast jeżeli prace projektowe będą świadczone na nieruchomości zlokalizowanej poza terytorium kraju to miejscem świadczenia - zgodnie z art. 28e ustawy - będzie terytorium państwa w którym znajduje się ta nieruchomość a Wnioskodawca powinien wystawić fakturę VAT bez opodatkowania wartości wykonanych usług, tj. bez naliczania podatku VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3, ze względu na przedstawioną argumentację, oceniane kompleksowo należy uznać za nieprawidłowe.

Tym samym oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należy uznać je za:

* prawidłowe - w zakresie określenia miejsca świadczenia opisanych usług dotyczących Elektrowni... oraz w zakresie świadczenia usług prac projektowych na nieruchomości położonej w Polsce;

* nieprawidłowe - w pozostałym zakresie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania Wnioskodawcy w odniesieniu do przestawionego zdarzenia przyszłego. Inne kwestie nie wynikające z opisu sprawy, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - w wydanej interpretacji rozpatrzone.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Katowicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl