2461-IBPP4.4512.23.2017.2.BP - Prawo do odliczenia podatku VAT w związku budową kanalizacji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 kwietnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 2461-IBPP4.4512.23.2017.2.BP Prawo do odliczenia podatku VAT w związku budową kanalizacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 23 lutego 2017 r. (data wpływu 27 lutego 2017 r.), uzupełnionym pismem z 10 kwietnia 2016 r. (data wpływu do tut. Biura 13 kwietnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zdarzenia pn.: "X." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w związku z realizacją zdarzenia pn.: "X.". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 10 kwietnia 2016 r. (data wpływu do tut. Biura 13 kwietnia 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 5 kwietnia 2017 r. znak: 2461-IBPP4.4513.23.2017.1.BP.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (uzupełnione pismem z 10 kwietnia 2016 r. (data wpływu do tut. Biura 13 kwietnia 2017 r.):

Gmina W. posiada osobowość prawną, jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi od dnia 1 stycznia 2017 r. Gmina zamierza zrealizować następującą inwestycję opisaną szczegółowo poniżej. Zdarzenie: "X.".

W granicach Gminy W. leżą następujące wsie B., Cz., D., G., K., S., Ś., R., R.-B., W., W. i Z. Ponad 50% mieszkańców gminy W. korzysta ze zbiorowych systemów oczyszczania ścieków. W pozostałych miejscowościach rozwiązania oczyszczania ścieków można rozwiązać poprzez budowę przydomowych lub grupowych oczyszczalni. W zeszłym roku zlecono opracowanie "Programu Funkcjonalno-użytkowego" budowy kanalizacji sanitarnych wraz z oczyszczalniami ścieków dla miejscowości G. oraz dla W. Obie miejscowości posiadają dobrze rozbudowaną sieć wodociągową. Natomiast ścieki bytowo-gospodarcze są odprowadzane w sposób niekontrolowany do wód powierzchniowych i do ziemi. Jedynym, przyszłym beneficjentem (inwestorem) sieci kanalizacyjnych i oczyszczalni ścieków, które będą powstawać na terenie gminy będzie Gmina W. Obecnie istniejące sieci kanalizacyjne oraz oczyszczalnie ścieków na terenie gminy eksploatuje Zakład Budżetowy Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej W. Beneficjentem końcowym przyszłych sieci kanalizacyjnych i obiektów oczyszczalni ścieków będzie również Zakład Budżetowy Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej W. (nieodpłatne przekazanie na podstawie druku PT). Jednostka ta jest objęta wspólnym rozliczeniem podatku od towaru i usług. Gmina zamierza pozyskać pomoc finansową na realizację powyższego zdarzenia ze środków PROW. W kosztach inwestycji podatek VAT jest kosztem niekwalifikowanym zatem nie będzie zwracany w ramach unijnej dotacji.

Ponadto w uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

* zakupy dotyczące budowy oczyszczalni ścieków wraz z siecią kanalizacyjną będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, generujących podatek należny po stronie Gminy;

* wybudowania oczyszczalnia wraz z siecią kanalizacyjną będzie wykorzystywana przez Gminę do odbioru ścieków wyłącznie z budynków mieszkańców gminy i przedsiębiorców na postawie zawieranych umów cywilnoprawnych;

* Gmina nie posiada budynków jednostek organizacyjnych w miejscowości G. i W.do których doprowadzona będzie sieć kanalizacyjna.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gminie W. w odniesieniu do zdarzenia "X." przysługuje prawo do odliczenia w całości podatku VAT w związku z realizacją inwestycji, a więc czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina W. wraz ze swoimi jednostkami jest tym samym podatnikiem VAT, realizując budowę sieci kanalizacyjnej i oczyszczalni ścieków, których przeznaczeniem jest odbiór ścieków od mieszkańców a następnie przekaże tę sieć nieodpłatnie swojej jednostce to VAT będzie podlegać odliczeniom w pełnej wysokości i zwrotom w ramach skonsolidowanej deklaracji VAT-7 składanej przez gminę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Stwierdzić należy, że każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.

Katalog czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług zawiera art. 5 ust. 1 ustawy (są nimi m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju).

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług, stosownie do przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosowanie do treści art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności

Działalność gospodarcza - według ust. 2 powołanego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych".

Zgodnie z ust. 6 ww. artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle wskazanych regulacji, organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług, wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału, stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Z powyższych unormowań wynika, że wyłączenie z opodatkowania podatkiem VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina W. posiada osobowość prawną, jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi od dnia 1 stycznia 2017 r. Gmina zamierza zrealizować następującą inwestycję opisaną szczegółowo poniżej. Zdarzenie: "X.". W granicach Gminy W. leżą następujące wsie B., Cz., D., G., K., S., Ś., R., R.-B., W., W. i Z. Ponad 50% mieszkańców gminy W. korzysta ze zbiorowych systemów oczyszczania ścieków. W pozostałych miejscowościach rozwiązania oczyszczania ścieków można rozwiązać poprzez budowę przydomowych lub grupowych oczyszczalni. W zeszłym roku zlecono opracowanie "Programu Funkcjonalno-użytkowego" budowy kanalizacji sanitarnych wraz z oczyszczalniami ścieków dla miejscowości G. oraz dla W. Obie miejscowości posiadają dobrze rozbudowaną sieć wodociągową. Natomiast ścieki bytowo-gospodarcze są odprowadzane w sposób niekontrolowany do wód powierzchniowych i do ziemi. Jedynym, przyszłym beneficjentem (inwestorem) sieci kanalizacyjnych i oczyszczalni ścieków, które będą powstawać na terenie gminy będzie Gmina W. Obecnie istniejące sieci kanalizacyjne oraz oczyszczalnie ścieków na terenie gminy eksploatuje Zakład Budżetowy Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej W. Beneficjentem końcowym przyszłych sieci kanalizacyjnych i obiektów oczyszczalni ścieków będzie również Zakład Budżetowy Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej W. (nieodpłatne przekazanie na podstawie druku PT). Jednostka ta jest objęta wspólnym rozliczeniem podatku od towaru i usług. Gmina zamierza pozyskać pomoc finansową na realizację powyższego zdarzenia ze środków PROW. W kosztach inwestycji podatek VAT jest kosztem niekwalifikowanym zatem nie będzie zwracany w ramach unijnej dotacji. Ponadto zakupy dotyczące budowy oczyszczalni ścieków wraz z siecią kanalizacyjną będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, generujących podatek należny po stronie Gminy. Wybudowania oczyszczalnia wraz z siecią kanalizacyjną będzie wykorzystywana przez Gminę do odbioru ścieków wyłącznie z budynków mieszkańców gminy i przedsiębiorców na postawie zawieranych umów cywilnoprawnych. Gmina nie posiada budynków jednostek organizacyjnych w miejscowości G. i W. do których doprowadzona będzie sieć kanalizacyjna.

W związku z powyższym Wnioskodawca ma wątpliwości czy przysługuje mu prawo do odliczenia w całości podatku VAT w związku z realizacją inwestycji, a więc czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Należy podkreślić, że ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowoprawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji "zamiaru" wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności. Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Konkludując, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości podatku.

Analizując okoliczności przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, należy uznać, że w rozpatrywanej sprawie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, albowiem Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a zakupy dokonywane w związku z budową oczyszczalni ścieków wraz z siecią Kanalizacją dla miejscowości G. oraz miejscowości W. będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. odpłatnego świadczenia usług odbioru ścieków.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zdarzenia pn.: "X." należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Zaznaczenia wymaga, że interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach - ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl