2461-IBPP4.4512.135.2016.1.PZ - Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji zadania inwestycyjnego - przebudowy drogi.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 stycznia 2017 r. Izba Skarbowa w Katowicach 2461-IBPP4.4512.135.2016.1.PZ Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji zadania inwestycyjnego - przebudowy drogi.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 kwietnia 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 16 grudnia 2016 r. (data wpływu 23 grudnia 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 grudnia 2016 r. (data wpływu 3 stycznia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji zadania inwestycyjnego pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji zadania inwestycyjnego pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 grudnia 2016 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina posiada osobowość prawną, ponadto jest czynnym podatnikiem podatku VAT,

Gmina realizuje projekt pn "..." - operacja realizowana w ramach pod działania 19.2. "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" dla operacji odpowiadających warunkom przyznania pomocy z zakresu: Budowa lub przebudowa publicznych dróg gminnych lub powiatowych

objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Planowany termin realizacji: Grudzień 2017

Przebudowie zostanie poddany odcinek ul.... o długości 998mb, w ramach której zostanie wykonana dwuwarstwowa nawierzchnia bitumiczna jezdni o obecnej szerokości tj. 3.0 - 4,3 m. W celu zapewnienia bezpiecznego mijania się pojazdów, przewidziano wykonanie lokalnych mijanek o nawierzchni z kostki betonowej gr. 8 cm ograniczonych krawężnikiem najazdowym, których szerokość wynosić będzie 1,5 - 2,0 m i które będą zlokalizowane w istniejącym pasie drogowym. W trakcie prac wymianie poddane zostaną niedrożne przepusty, które obecnie wykonane są z rur betonowych, zaś w wyniku robót uzyskają rury PCV o dotychczasowych średnicach, tj. 300 - 500 mm. W ramach planowanej inwestycji istniejące zjazdy do przyległych zamieszkałych posesji w granicach istniejącego pasa drogowego utwardzone zostaną nawierzchnią asfaltową, zaś do pozostałych terenów utwardzone zostaną nawierzchnią kamienną.

Zaprojektowano następującą konstrukcję:

a.

jezdni:

* warstwa ścieralna z masy min.-bitumicznej gr.4 cm

* warstwa wiążąca z masy min.-bitumicznej (warstwa wyrównawcza) średnia gr. 5 cm

b.

mijanek:

* kostka betonowa gr.8 cm

* podsypka cementowo-piaskowa gr. 3 cm

* górna warstwa podbudowy kamiennej - kliniec gr. 10 cm

* dolna warstwa podbudowy kamiennej - tłuczeń - gr. 25 cm

* warstwa odsączająca - piasek - gr. 10 cm

* krawężnik najazdowy 22 x 15 cm posadowiony na lawie betonowej z oporem

c.

zjazdów:

* warstwa ścieralna z masy min.-bitumicznej gr.4 cm

* warstwa wiążąca z masy min.-bitumicznej gr. 4 cm

* górna warstwa podbudowy kamiennej - kliniec gr. 10 cm

* dolna warstwa podbudowy kamiennej - tłuczeń - gr. 15 cm

* warstwa odsączająca - piasek - gr, 10 cm

Odwodnienie całego odcinka drogi odbywać się będzie jednostronnym spadkiem poprzecznym do istniejących rowów otwartych. Istniejące w ich ciągu przepusty pod zjazdami, które są niedrożne zostaną przebudowane na nowe rury o tych samych średnicach wraz z odtworzeniem betonowych ścianek czołowych. W trakcie prac wymianie poddane zostaną również niedrożne przepusty pod jezdnią, które obecnie wykonane są z rur betonowych, zaś w wyniku robót uzyskają rury PCV o dotychczasowych średnicach, tj. 300 - 500 mm, na których odtworzone zostaną betonowe ścianki czołowe. W realizowanej operacji zastosowane będą innowacyjne i eksperymentalne rozwiązania w postaci mijanek i znaków ostrzegawczych z autonomicznym sygnalizatorem błyskowym ze światłem pulsującym z zasilaniem solarnym, które zostaną zamontowane w rejonie Przedszkola Publicznego.

Zastosowanie sygnalizatora ze światłem pulsującym w znacznym stopniu wpłynie na podwyższenie bezpieczeństwa, zwracając uwagę kierowców na miejsce szczególnie niebezpieczne. Działania realizowane w ramach operacji przyczynią się do pozytywnych zmian na obszarze LSR. Przebudowa drogi poprzez poprawę stanu technicznego układu komunikacyjnego umożliwiającego bezpieczny dojazd do zakładów pracy, wpłynie pozytywnie na mieszkańców sołectwa starających się znaleźć prace.

Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach ww. Projektu wystawiane będą na Wnioskodawcę tj. Gminę. Realizacja zadanie nie przyczyni się do generowania żadnych przychodów.

W uzupełnieniu Wnioskodawca podał, że realizacja zadania nie przyczyni się do generowania żadnych przychodów zarówno teraz jak i w przyszłości, a faktury otrzymywane w związku z inwestycją nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizowanym projektem pn. "...", Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione nakłady na ww. projekt?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Na podstawie art. 6 i art. 7 ustawy z dn. 8 marca 1990 o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.) zadanie to należy do zadań własnych gminy.

Gmina jako jst, posiadająca osobowość prawną, a także będąca czynnym podatnikiem podatku VAT, wykonująca zadania własne w ramach poddziałania 19.2. "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" dla operacji odpowiadających warunkom przyznania pomocy z zakresu: Budowa lub przebudowa publicznych dróg gminnych lub powiatowych objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 nie będzie miała możliwości dokonania obniżenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione nakłady na projekt pn."...", w całości z uwagi na brak ich związku z czynnościami opodatkowanymi art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.)

Na podstawie art. 15 ust. 6 ww. ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wobec powyższego wnioskodawca uważa że nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym).

Stosownie do art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, należy stwierdzić, że Gmina nabywając towary i usługi w celu realizacji przedsięwzięcia, nie będzie nabywała ich do działalności gospodarczej i tym samym nie będzie działać w charakterze podatnika podatku VAT. Gmina w piśmie będącym uzupełnieniem wniosku jednoznacznie wskazała, że faktury otrzymane w związku z realizacją projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części w związku z planowaną realizacją zadania inwestycyjnego, polegającego na przebudowie odcinka ul.... w... w związku z realizacją projektu pn. "...".

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do..., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl