2461-IBPP3.4512.935.2016.1.KG - Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu poprzez modernizację źródła ciepła wraz z wymianą instalacji sanitarnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 lutego 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 2461-IBPP3.4512.935.2016.1.KG Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu poprzez modernizację źródła ciepła wraz z wymianą instalacji sanitarnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 kwietnia 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 28 grudnia 2016 r. (data wpływu 30 grudnia 2016 r.), uzupełnionym pismem z 16 lutego 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.... poprzez modernizację źródła ciepła wraz z wymianą instalacji sanitarnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 grudnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.... poprzez modernizację źródła ciepła wraz z wymianą instalacji sanitarnych. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 16 lutego 2017 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Zespół Opieki Zdrowotnej w... (Wnioskodawca) jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Główną pozycją obrotów (sprzedaży) są usługi medyczne sprzedawane Narodowemu Funduszowi Zdrowia, zwolnione z podatku VAT (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy). Do 2013 r. Wnioskodawca korzystał z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługującą w zakresie w jakim nabywane towary i usługi wykorzystywane są do czynności opodatkowanych (art. 86 ust.l ustawy) - sprzedaż w stołówce, sklepie zielarsko-medycznym. Od 2013 r. Wnioskodawca korzysta dodatkowo z prawa do odliczenia podatku naliczonego strukturą (art. 90 ust. 3 ustawy). Udział sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży ogółem w latach 2012. 2013, 2014, 2015 wynosił 3% i taka struktura utrzymuje się nadal.

Wnioskodawca zamierza realizować projekt pn.... poprzez modernizację źródła ciepła wraz z wymianą instalacji sanitarnych. Projekt będzie dofinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020, Działanie 4.3 - Poprawa - efektywności energetycznej w sektorze publicznym i mieszkaniowym.

Projekt ma zrealizować dwa cele:

1.

podnieść poziom efektywności energetycznej budynków;

2.

poprawić stan powietrza

Projekt będzie realizowany w obiektach ZOZ w..., składających się z:

* budynku głównego podzielonego na bloki A, B, C i D;

* budynku Stacji Dializ;

* budynku Patomorfologu.

W ramach projektu będą prowadzone prace modernizacyjne systemu grzewczego wraz z wymianą kotła oraz instalacji ciepłej wody użytkowej, instalacji co. (instalacje są przestarzałe, wymagają kompleksowej wymiany).

W związku z tym, że w projekcie został zachowany podział na budynki, w których będą prowadzone prace modernizacyjne, będzie możliwe wyszczególnienie na fakturze jaka jest wartość robót dotycząca każdego budynku. W budynku głównym Zespół prowadzi w przeważającej mierze działalność zwolnioną z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy - sprzedaż usług medycznych, ale występuje tu również sprzedaż opodatkowana, np:

* w budynku A - wynajem powierzchni, badania kliniczne;

* w budynku B - wynajem powierzchni, sprzedaż sporotestów, sprzedaż odpisu badań;

* w budynku C - wynajem powierzchni, badania kierowców i kandydatów na kierowców;

* w budynku D - wynajem powierzchni.

W budynku patomorfologu może wystąpić sprzedaż usługi przechowywanie zwłok.

W budynku Stacji Dializ prowadzona jest tylko działalność medyczna zwolniona z podatku VAT.

W przypadku Stacji Dializ zakup usług modernizacyjnych służy działalności zwolnionej, dlatego należy je wyłączyć z rozliczenia proporcją natomiast zakup usług modernizacyjnych w pozostałych budynkach ze względu na trudność, w określeniu któremu rodzajowi działalności służą, należy rozliczyć proporcją.

Podsumowując należy przyjąć, że realizowane w ramach projektu prace modernizacyjne w budynku Stacji Dializ nie będą podlegały rozliczeniu proporcją, a prace modernizacyjne w pozostałych budynkach będą rozliczone.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy w związku z realizacją projektu będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego proporcją ustaloną zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług od faktur dotyczących projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, w stosunku do zakupu usług, które są wykorzystywane wyłącznie do działalności zwolnionej nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT - dotyczy to budynku Stacji Dializ. Natomiast w stosunku do nabyć usług, które są związane zarówno z działalnością zwolnioną jak i opodatkowaną a Wnioskodawca nie jest w stanie przyporządkować w całości lub w części kwot w stosunku do usług, które są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych i zwolnionych Wnioskodawca ma prawo do dokonania odliczenia zgodnie z ustaloną proporcją która wynosi 3%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Wyrazem ścisłej zależności między uprawnionym odliczeniem podatku naliczonego, a wykonywaniem czynności opodatkowanych są regulacje zawarte w art. 90 ustawy o VAT, które uzupełniają generalną zasadę wyrażoną w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to na mocy art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Artykuł 90 ust. 4 ustawy stanowi, że proporcje, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W świetle art. 90 ust. 5 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Stosownie do art. 90 ust. 6 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących:

1.

pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych;

2.

usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

Zgodnie z art. 90 ust. 8 ustawy, podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30 000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.

Stosownie do przepisu art. 90 ust. 9 ustawy, przepis art. 90 ust. 8, stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna.

Na mocy art. 90 ust. 9a ustawy, przy ustalaniu proporcji zgodnie z ust. 2-6 do obrotu nie wlicza się kwoty podatku.

Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Zatem, dokonując analizy cyt. wyżej przepisów stwierdzić należy, iż na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ustawy.

Analiza stanu faktycznego na tle powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że w przypadku zakupów związanych z modernizacją budynku Stacji Dializ, warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca co prawda jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, jednakże nabyte towary i usługi w związku z realizacją projektu, nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, lecz zwolnionych od podatku od towarów i usług.

W konsekwencji, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z modernizacją budynku Stacji Dializ. Powyższe wynika z faktu, że w budynku tym

- jak wskazano w opisie sprawy - prowadzona jest tylko działalność medyczna zwolniona z podatku VAT.

W przypadku budynku głównego podzielonego na bloki A, B, C i D, Wnioskodawca prowadzi w przeważającej mierze działalność zwolnioną od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy - sprzedaż usług medycznych, występuje tu również sprzedaż opodatkowana, np:

* w budynku A - wynajem powierzchni, badania kliniczne;

* w budynku B - wynajem powierzchni, sprzedaż sporotestów, sprzedaż odpisu badań;

* w budynku C - wynajem powierzchni, badania kierowców i kandydatów na kierowców;

* w budynku D - wynajem powierzchni.

W budynku Patomorfologii, może wystąpić sprzedaż usługi przechowywanie zwłok. W odniesieniu do tych budynków nabywane towary i usługi wykorzystywane są do czynności opodatkowanych oraz zwolnionych. W sytuacji gdy, Wnioskodawca nie jest w stanie przyporządkować zakupów związanych z modernizacją cieplną tych budynków, wyłącznie do czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku z uwzględnieniem proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w stosunku do zakupu usług, które są wykorzystywane wyłącznie do działalności zwolnionej - dotyczy to budynku Stacji Dializ. Natomiast w stosunku do nabyć usług, które są związane zarówno z działalnością zwolnioną, jak i opodatkowaną, a Wnioskodawca nie jest w stanie przyporządkować w całości lub w części kwot w stosunku do usług, które są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych i zwolnionych, Wnioskodawca ma prawo do dokonania odliczenia zgodnie z ustaloną proporcją, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu prawnego. Należy również dodać, że interpretacja indywidualna dotyczy zastosowania konkretnego przepisu prawa podatkowego do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, nie może natomiast potwierdzać prawidłowości dokonanych przez podatnika wyliczeń, które mogą być ocenione przez organ podatkowy w drodze postępowania podatkowego, na podstawie zebranego materiału dowodowego.

Ponadto Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi -Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl