2461-IBPP3.4512.93.2017.2.EJ - Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 maja 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 2461-IBPP3.4512.93.2017.2.EJ Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 stycznia 2017 r. (data wpływu 6 lutego 2017 r.) uzupełnionym pismem z 12 kwietnia 2017 r. (data wpływu 14 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. "...".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 12 kwietnia 2017 r. (data wpływu 14 kwietnia 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 31 marca 2017 r. znak: 2461-IBPP3.4512.93.2017.1.EJ.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 12 kwietnia 2017 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Fundacja) jest organizacją pozarządową, ma osobowość prawną, prowadzi działalność gospodarczą. Celem Wnioskodawcy jest promocja zrównoważonego rozwoju, przez upowszechnienie i praktyczne wdrażanie jego założeń, zasad, wartości i narzędzi z nim związanych oraz zwiększenie świadomości społecznej w tym zakresie.

W szczególności cele Wnioskodawcy to:

1. Inicjowanie i budowanie trwałego partnerstwa Fundacji, wyższych uczelni, organów administracji państwowej i samorządowej, organizacji poza rządowych, jak również przedstawicieli biznesu i przemysłu;

2. Promowanie partycypacji społecznej i demokracji oraz aktywizowanie wszystkich grup społecznych, szczególnie tych zagrożonych pozostawaniem na marginesie życia społecznego;

3. Działalność edukacyjno-naukowa prowadząca do budowania świadomego ekologicznie społeczeństwa obywatelskiego;

4. Ochrona i poprawa stanu środowiska naturalnego;

5. Promowanie gospodarki przyjaznej dla środowiska i społecznie odpowiedzialnej.

Wnioskodawca prowadzi swoją działalność nie dla zysku. Dodatkowo Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, która związana jest z prowadzeniem działań szkoleniowych, konsultacji społecznych, w ramach procesów opracowywania strategii. Wnioskodawca realizuje w ramach tej działalności zlecenia na rzecz urzędów miast i urzędów marszałkowskich. Działalność gospodarcza Wnioskodawcy ma charakter uzupełniający do działalności statutowej i stanowi niewielką część aktywności organizacji. Główna działalność Wnioskodawcy ma charakter statutowy i w jej ramach Wnioskodawca realizuje projekty na rzecz ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju, dofinansowanie ze środków krajowych i zagranicznych, w tym m.in. Narodowej i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, funduszy EOG, Detsche Bundestiftung Umwelt, programu Erasmum+ oraz fundacji ECCF z USA.

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT "Czynny". Fundacja nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 ustawy o VAT ze względu na wystawiane faktury na usługi doradcze, które uniemożliwiają Wnioskodawcy korzystania ze zwolnienia ze względu na limit obrotów, którego Wnioskodawca nie przekracza.

Wnioskodawca w ramach wykonywania swojej działalności statutowej w 2017 r. zamierza rozpocząć realizację projektu dofinansowanego z funduszy unijnych (w ramach POIiŚ) 2014-2020) pn. "...".

Celem ww. projektu jest zainicjowanie i rozwój trwałej, międzysektorowej, partnerskiej współpracy i wymiany doświadczeń między podmiotami zaangażowanymi w tworzenie i zarządzanie zielenią miejską oraz innymi interesariuszami - zarówno na poziomie gminnym, jak i międzysamorządowym. Cel ten będzie realizowany przez wspólną pracę interesariuszy związanych z zielenią w grupach roboczych i podczas warsztatów problemowych, podczas których Wnioskodawca zajmie się partycypacyjnym wypracowaniem rozwiązań dla zidentyfikowanych kluczowych problemów związanych z ochroną zieleni miejskiej w polskich miastach - zwłaszcza w procesach inwestycyjnych. Grupą docelową projektu są osoby zaangażowane w zarządzanie zielenią oraz wywierające wpływ na stan zieleni w polskich miastach, w szczególności urzędnicy instytucji samorządowych, inwestorzy, organizacje pozarządowe i grupy nieformalne działające na rzecz zieleni.

Termin realizacji projektu: kwiecień 2017- marzec 2019 r.

W ramach projektu przewidziane są następujące działania:

1. Przeprowadzenie wywiadów ze specjalistami zarządzania zielenią w 5 miastach,

2. Analiza prawna najbardziej wątpliwych przepisów w postępowaniu administracyjnym,

3. Cykl warsztatów projektowych służących wypracowaniu modelowych rozwiązań z zakresu ochrony zieleni w procesie inwestycyjnym,

4. Prezentacja wypracowanych rozwiązań podczas międzysektorowych warsztatów inicjujących miejskie dobre praktyki na rzecz zieleni,

5. Opracowanie broszury edukacyjnej dla inwestorów z zakresu prowadzenia procesu inwestycyjnego z poszanowaniem przyrody miejskiej,

6. Analiza przygotowania/doświadczeń pięciu miast partnerskich we wdrażaniu kryteriów środowiskowych do zamówień publicznych, szczególnie służących ochronie zieleni,

7. Warsztat dotyczący standardów ochrony drzew i zieleni miejskiej w zamówieniach publicznych i opracowanie wytycznych,

8. Przeprowadzenie jednodniowego szkolenia stacjonarnego dotyczącego wprowadzenia rozwiązań znowelizowanej ustawy dla typowych usług i zakupów związanych z pielęgnacją, zakładaniem i utrzymaniem zieleni miejskiej,

9. Szkolenie e-learningowe dotyczące zielonych zamówień,

10. Cykl międzysektorowych warsztatów projektowych,

11. Opracowanie materiału dotyczącego alternatywnych form finansowania i zaangażowania interesariuszy w rozwój zieleni,

12. Szkolenie e-learningowe i stacjonarne z zakresu prowadzenia inwestycji z poszanowaniem miejskiej przyrody i alternatywnych form finansowania i zaangażowania interesariuszy w rozwój zieleni,

13. Badanie oczekiwań w zakresie dostępu do informacji o zieleni wśród organizacji pozarządowych i innych interesariuszy w miastach partnerach projektu (5 miast),

14. Audyt dotyczący udostępniania informacji o zieleni w miastach partnerach projektu,

15. Publikacja książkowa pt. "..." w serii wydawniczej Zrównoważony Rozwój - Zastosowania,

16. Konferencja międzysektorowa podsumowująca rezultaty projektu,

17. Strona internetowa projektu,

18. Promocja i komunikacja projektu.

Wszystkie towary i usługi zakupywane w ramach projektu będą wykorzystywane wyłącznie na jego potrzeby i nie będą miały żadnego związku z działalnością gospodarczą Fundacji. Nie przewidziano budowy żadnej infrastruktury, wszystkie działania mają charakter miękki. Fundacja prowadzi pełną księgowość, gdzie koszty działalności statutowej są wyraźnie wyodrębnione od kosztów działalności gospodarczej. Z efektów projektu, tj. wytworzonych produktów w ramach projektu, czyli z broszur oraz publikacji, w formie nieodpłatnej będą korzystać podmioty zainteresowane tematyką zarządzania zieleni miejskiej, zielonymi zamówieniami publicznymi. Wszystkie wydrukowane materiały zostaną rozdystrybuowane w trakcie realizacji projektu. Udział w szkoleniach e-learningowych i stacjonarnych oraz warsztatach będzie całkowicie nieodpłatny dla uczestników. Ze względu na nieodpłatny charakter szkoleń, warsztatów oraz wytworzonych efektów (broszury, podręcznik) efekty projektu nie będą generowały dla Wnioskodawcy obrotu opodatkowanego podatkiem VAT. Towary i usługi nabyte w celu realizacji projektu będą przyporządkowane do prowadzonej działalności statutowej Fundacji w zakresie działań edukacyjnych. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie mają związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy podczas realizacji ww. projektu Fundacji będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z planowanymi zakupami towarów i usług na potrzeby tego projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy podczas realizacji ww. projektu Fundacji nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Planowane zakupy towarów i usług na potrzeby tego projektu nie będą wykorzystywane przez Fundację do wykonywania czynności opodatkowanych związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą ani bezpośrednio ani pośrednio.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca będzie realizować samodzielnie projekt pn. "...". Z efektów projektu, tj. wytworzonych produktów w ramach projektu, czyli z broszur oraz publikacji, w formie nieodpłatnej będą korzystać podmioty zainteresowane tematyką zarządzania zieleni miejskiej, zielonymi zamówieniami publicznymi. Wszystkie wydrukowane materiały zostaną rozdystrybuowane w trakcie realizacji projektu. Udział w szkoleniach e-learningowych i stacjonarnych oraz warsztatach będzie całkowicie nieodpłatny dla uczestników. Ze względu na nieodpłatny charakter szkoleń, warsztatów oraz wytworzonych efektów (broszury, podręcznik) efekty projektu nie będą generowały dla Wnioskodawcy obrotu opodatkowanego podatkiem VAT. Towary i usługi nabyte w celu realizacji projektu będą przyporządkowane do prowadzonej działalności statutowej Fundacji w zakresie działań edukacyjnych. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie mają związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Rozpatrując prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast nie daje uprawnienia do odliczenia w przypadku czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej. Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie płacąc podatku należnego.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej przepisy, w tym art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach wystawionych dla Wnioskodawcy, dokumentujących nabywane w celu realizacji ww. projektu towary i usługi. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że ze względu na nieodpłatny charakter szkoleń, warsztatów oraz wytworzonych efektów (broszury, podręcznik) efekty projektu nie będą generowały dla Wnioskodawcy obrotu opodatkowanego podatkiem VAT, a ponadto towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie mają związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem, stosownie do powołanych wyżej unormowań Wnioskodawca nabywając towary i usługi celem zrealizowania projektu, nie będzie nabywał ich do działalności gospodarczej i tym samym nie będzie działał w charakterze podatnika podatku VAT, zatem nie spełni przesłanek z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniających do odliczenia podatku naliczonego.

Z uwagi zatem na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego projektu.

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego realizując projekt pn. "...".

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Końcowo Organ informuje, że w zakresie prawa do traktowania podatku VAT zawartego w usługach i towarach zakupionych na cele realizacji projektu jako koszt kwalifikowany do dofinansowania wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl