2461-IBPP3.4512.928.2016.2.ASz - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu z zakresu gospodarki wodno-ściekowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 kwietnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 2461-IBPP3.4512.928.2016.2.ASz Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu z zakresu gospodarki wodno-ściekowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 grudnia 2016 r. (data wpływu 21 grudnia 2016 r.) uzupełnionym pismem z 21 lutego 2017 r. (data wpływu 1 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 21 lutego 2017 r. (data wpływu 1 marca 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 8 lutego 2017 r. znak: 2461-IBPP3.4512.928.2016.1.ASz.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina T. (Wnioskodawca) planuje ubiegać się o przyznanie dofinansowania na operacje typu "Gospodarka wodno-ściekowa" w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na realizację projektu pod nazwą: "...". Celem planowanej operacji jest wspieranie lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich oraz poprawa gospodarki ściekowej na terenie Gminy poprzez budowę kanalizacji sanitarnej wraz z przepompownią ścieków przy ul. T., S. w M. Realizacja projektu planowana jest na 2017 rok.

Przedmiotowe przedsięwzięcie obejmuje budowę sieci kanalizacji sanitarnej wraz z infrastrukturą towarzyszącą w tym przepompownią ścieków w m. M., gm. T., powiat c. Ciągi kanalizacyjne ułożone zostaną pod ziemią w pasach drogowych, dzięki czemu ich realizacja nie zmieni sposobu przeznaczenia i użytkowania działek, przez które będzie przebiegać. Budowa lokalnej przepompowni ścieków będzie powodowała trwałe wyłączenie terenu z dotychczasowego użytkowania. Inwestycja zostanie zrealizowana w sposób umożliwiający łatwy dostęp w celu konserwacji sieci kanalizacyjnej i przepompowni ścieków oraz ewentualnej dalszej rozbudowy. Budowa sieci kanalizacyjnej obejmuje: budowę ciągów głównych oraz budowę kanałów bocznych od ciągów głównych do granic posesji. Na głównych ciągach kanalizacyjnych zostaną zaprojektowane studzienki kanalizacyjne z kanałami bocznymi (przykanalikami), do granicy posesji zakończonymi zaślepionym końcem lub studzienką rewizyjną (podłączeniową). Studzienki rewizyjne (podłączeniowe) zostaną umieszczone na terenie posesji (lub bezpośrednio przy jej granicy), która będzie podłączana do sieci kanalizacyjnej. Projektem objęto większość działek zlokalizowanych przy ul. S. i T. w miejscowości M. umożliwiając mieszkańcom swobodne podłączenie się do projektowanej sieci. Sieć kanalizacyjną zorganizowano tak, by w największym stopniu ścieki sprowadzić grawitacyjnie do najniższych wysokościowo punktów, gdzie zlokalizowano przepompownie ścieków. Z przepompowni będą tłoczone do studni rozprężnej, skąd będzie można dalej sieć prowadzić jako grawitacyjną, włączoną do sieci gminnej w ul. S. Realizacja inwestycji pozwoli na podłączenie 51 budynków (204 osoby) do kanalizacji z której ścieki zostaną odprowadzone do G. Oczyszczalni Ścieków w C. Przedsięwzięcie ma charakter lokalny i w związku z jego realizacją nie przewiduje się oddziaływań obejmujących obszar większy niż obszar bezpośredniego prowadzenia robót budowlanych. Zlokalizowane będzie w pasie dróg gminnych, dróg wewnętrznych oraz terenach stanowiących drogi dojazdowe do nieruchomości. Obiekt zlokalizowany będzie w sąsiedztwie zabudowy jednorodzinnej oraz terenów niezagospodarowanych. GOŚ posiada ważne pozwolenie wodnoprawne, dotrzymuje parametrów ścieków oczyszczonych, oraz posiada rezerwę na przyjęcie ścieków.

Sieć kanalizacji sanitarnej wykonana zgodnie z dokumentacją projektową pn. "..." stanowić będzie majątek Gminy, natomiast będzie nieodpłatnie eksploatowana na podstawie protokołu przekazania w użytkowanie (przejęcie do eksploatacji) przez R. Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji sp. z o.o. będące spółką powołaną na rzecz Związku Międzygminnego "G.", a którego Gmina jest członkiem. Użyczenie będzie dokonane nieodpłatnie.

R. Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji sp. z o.o. zobowiązane będzie w zakresie eksploatacji do wykonywania:

* remontów i napraw awaryjnych,

* w przypadku konieczności wejścia w teren w celu likwidacji awarii, remontu sieci - przywrócenie terenu do stanu poprzedniego, a jeżeli zostanie wyrządzona szkoda, wypłaci odszkodowanie.

R. Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji sp. z o.o. będzie stroną umów zawieranych z mieszkańcami korzystającymi z usług kanalizacyjnych, będzie wystawiał faktury VAT i rozliczał podatek należny.

Przystępując do realizacji opisanej we wniosku inwestycji Gmina zamierzała przekazać wytworzoną infrastrukturę kanalizacyjną R. Przedsiębiorstwu Wodociągów i Kanalizacji sp. z o.o. na zasadzie nieodpłatnego użyczenia.

Sieć kanalizacyjna przeznaczona będzie do odprowadzenia ścieków bytowo-gospodarczych. W złożonym wniosku o dofinasowanie podatek VAT stanowi koszt kwalifikowany. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT, uważa że nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku VAT od nabytych towarów i usług, z uwagi na brak wykonywania czynności opodatkowanych związanych z projektem pn. "...".

Towary i usługi nabywane przez Gminę w związku z realizacją projektu pn. "..." nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych generujących po stronie Gminy podatek należny do rozliczenia w deklaracji VAT.

Powstała infrastruktura nie będzie obsługiwała żadnych gminnych budynków użyteczności publicznej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy występuje prawna możliwość odliczenia chociaż części podatku naliczonego od wydatków poniesionych na projekt "..."?

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z 13 lutego 2017 r.), nie występuje prawna możliwość odliczenia chociażby części podatku naliczonego do wydatków poniesionych na projekt pn. "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

1.

nabycia towarów i usług,

2.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W myśl art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny. Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. "niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego". Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (art. 8 ust. 1 ustawy).

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej na podstawie art. 15 ust. 2 należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania przez nie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina planuje realizacje operacji pn. "...". Sieć kanalizacji sanitarnej stanowić będzie majątek Gminy, natomiast będzie nieodpłatnie eksploatowana na podstawie protokołu przekazania w użytkowanie (przejęcie do eksploatacji) przez R. Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji sp. z o.o. będące spółką powołaną na rzecz Związku Międzygminnego "G.", a którego Gmina jest członkiem. Użyczenie będzie dokonane nieodpłatnie. R. Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji sp. z o.o. będzie stroną umów zawieranych z mieszkańcami korzystającymi z usług kanalizacyjnych, będzie wystawiał faktury VAT i rozliczał podatek należny. Przystępując do realizacji opisanej we wniosku inwestycji Gmina zamierzała przekazać wytworzoną infrastrukturę kanalizacyjną R. Przedsiębiorstwu Wodociągów i Kanalizacji sp. z o.o. na zasadzie nieodpłatnego użyczenia. Towary i usługi nabywane przez Gminę w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych generujących po stronie Gminy podatek należny do rozliczenia w deklaracji VAT. Powstała infrastruktura nie będzie obsługiwała żadnych gminnych budynków użyteczności publicznej.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizacji przedmiotowej inwestycji.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego na tle przywołanych regulacji prawnych prowadzi do stwierdzenia, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z projektem.

Okoliczności przedstawione we wniosku wskazują, że Gmina nie będzie nabywała towarów i usług dotyczących budowy kanalizacji sanitarnej oraz przepompowni ścieków w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Z wniosku wynika, że towary i usługi nabywane przez Gminę w związku z realizacją projektu nie będą przez nią wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych generujących po stronie Gminy podatek należny.

W konsekwencji, przy realizacji projektu pn. "..." z zamiarem wykorzystywania wybudowanej infrastruktury do czynności niepodlegającej opodatkowaniu, Gmina nie będzie działała w tym zakresie w charakterze podatnika VAT. Skoro już od momentu rozpoczęcia inwestycji Gmina wyłączy ją całkowicie z systemu podatku od towarów i usług, nie spełni przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie nabędzie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z projektem.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zaznaczyć należy, że w przypadku zmiany stanu prawnego lub zmiany któregokolwiek elementu zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl