2461-IBPP3.4512.925.2016.1.MD - Brak prawa do odliczenia przez gminę lub ubiegania się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 lutego 2017 r. Izba Skarbowa w Katowicach 2461-IBPP3.4512.925.2016.1.MD Brak prawa do odliczenia przez gminę lub ubiegania się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 201) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 16 grudnia 2016 r. (data wpływu 28 grudnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia przez Gminę lub ubiegania się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "....." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia przez Gminę lub ubiegania się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - Gmina wraz z partnerem Powiatem K. (Powiat) otrzymał decyzję o dofinansowaniu z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach poddziałania 4.5.1 Niskoemisyjny transport miejski ZIT Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X. na lata 2014-2020 (RPO) na realizację projektu pn. "...." (Projekt). W związku z powyższym niezbędne jest uzyskanie interpretacji "Czy Gminie jako Beneficjentowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubieganie się o zwrot podatku VAT" w myśl przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W ramach Projektu planowane są następujące zadania inwestycyjne:

1. Budowa X. Centrum Komunikacyjnego (SCK) przy Dworcu PKP w S., obejmuje następujące prace: budowę parkingu Park&Ride (P&R) dla 500 samochodów osobowych, budowę jezdni manewrowej, budowę pętli autobusowej, postój TAXI, budowę chodników i ciągów pieszo-rowerowych w obrębie dworca, budowę wiaty rowerowej wraz z panelami fotowoltaicznymi oraz budowę i przebudowę infrastruktury towarzyszącej. Powstały parking składać się będzie z 500 miejsc postojowych, z których 300 przeznaczono pod infrastrukturę.... Karty Aglomeracyjnej (...KA), z kolei 200 miejsc będzie ogólnodostępnych dla korzystających z SCK nieregularnie lub korzystających z innych środków transportu publicznego (linie autobusowe, busy).

W dokumentacji uzupełniającej Program funkcjonalno-użytkowy wskazano podział parkingu na część przeznaczoną dla pojazdów korzystających z...KA oraz część przeznaczoną dla pojazdów korzystających z przewoźników poza...KA (podróże incydentalne). Każdy z parkingów posiada osobny wjazd, parking dla podróży incydentalnych (200 miejsc) nie będzie posiadał szlabanu. Dla części wykorzystywanej na potrzeby....KA, przez operatora Zarząd Dróg Wojewódzkich (ZDW) zostanie zamontowana odpowiednia infrastruktura systemu....KA, którą zapewni ZDW w ramach projektu....KA (szlabany, serwery itp.). Operator ZDW na podstawie bezpłatnej umowy użyczenia z Gminą będzie administrował parkingiem dla użytkowników MKA. Pozostała części parkingu będzie przeznaczona dla korzystających z innych form komunikacji zbiorowej (innych przewoźników). Ta część będzie odpowiednio oznaczona - przy wjeździe na parking (część poza.....KA) umieszczona zostanie informacja o tym, że jest to parking przeznaczony dla osób przesiadających się na komunikację zbiorową poza MKA (wraz z regulaminem korzystania) a także wprowadzony zostanie system kontroli strefy wykorzystania powstałego parkingu. System będzie weryfikował posiadanie biletu na komunikację zbiorową przez korzystających z Parkingu. Ponadto parking zostanie objęty stałym monitoringiem wizyjnym oraz okresowo będzie kontrolowany przez Straż Miejską.

Koncepcja SCK obejmuje integrację różnych rodzajów środków transportu zbiorowego i indywidualnego której celem jest zwiększenie wykorzystania transportu zbiorowego i rowerowego kosztem indywidualnego samochodowego. W związku z tym konieczne jest zapewnienie dostępu do SCK zarówno pieszych, rowerzystów jak i kierowców, czego konsekwencją jest budowa infrastruktury osób korzystających z transportu zbiorowego (chodnik), infrastruktury rowerowej i ul. K. Założenia te znajdują odzwierciedlenie w poszczególnych planowanych do realizacji zadaniach.

W związku z powyższym w ramach projektu powstanie zintegrowany węzeł przesiadkowy, który pozwala na integrację oferty przewozowej różnych środków transportu zbiorowego - komunikacji samochodowej (autobusy, busy) i kolejowej z transportem indywidualnym - w ramach systemu P&R. Jednocześnie planowane parkingi P&R, Kiss&Ride (K&R) oraz Bike&Ride (B&R), planowane CPR, oraz infrastruktura towarzysząca spowodują, że SCK będzie miejscem umożliwiającym dogodną zmianę środka transport, wyposażonym w niezbędną infrastrukturę dla obsługi podróżnych.

2. Ciągi pieszo rowerowe i ścieżki rowerowe na terenie miasta S. i miejscowości R. w tym wykup działek, które obejmuje trzy obszary: S. Centrum, S. Północ, R. Ciągi pieszo rowerowe połączą najliczniej zamieszkałe tereny miasta S. oraz miejscowości R. z przystankami P&R w S. (SCK) oraz R. (P&R przy Dworcu PKP R.).

Planowana długość ciągów pieszo-rowerowych, ścieżek rowerowych i kontrapasów w Gminie S. wyniesie łącznie ok 7900 mb. Dodatkowo w ramach zadania planowana jest budowa czterech zadaszonych parkingów rowerowych po ok 20 miejsc postojowych każdy oraz parkingów niezadaszonych na ok 155 miejsc postojowych łącznie. Parkingi rowerowe planuje się na osiedlach i przy dużych generatorach ruchu (instytucje publiczne) oraz przystankach autobusowych.

Przy realizacji tego zadania Partnerem będzie powiat X. który wniesie finansowy wkład (dotacja celowa) w wykonanie ciągów pieszo-rowerowych przy drogach powiatowych w tym w wykup działek.

3. Rozbudowa drogi publicznej ulicy K. w S... obejmuje rozbudowę ulicy na odcinku od skrzyżowania z ul. KX do skrzyżowania z ul. N. wraz ze zjazdami, chodnikami, stanowiskami postojowymi, zatokami autobusowymi, przepustami oraz przebudową i budową kolidującego uzbrojenia technicznego. Długość rozbudowywanej ul. wynosi ok 915 mb. Długość wybudowanych chodników wyniesie ok 1130 m. Powierzchnia zatoki autobusowej wyniesie ok 180 m2. Rozbudowa ul. K. jest uzupełniającym elementem projektu, niezbędnym z punktu widzenia zapewnienia dostępności do P&R w ramach SKC. Ul. K. będzie prowadzić bezpośrednio do planowanego w ramach projektu parkingu P&R.

4. Budowa dojścia do kładki od strony ulicy T. obejmuje budowę chodnika na odcinku od istniejącej kładki dla pieszych nad torami PKP do ul. T. w S. wraz z rozwiązaniem przejścia dla pieszych przez ul. T. i połączenia z istniejącym chodnikiem oraz z rozwiązaniem przejścia przez bocznicę kolejową zakładów V. Inwestycja obejmuje ode. o łącznej dł. ok 345,14 m. Budowa chodnika jest niezbędna do osiągnięcia funkcjonalności infrastruktury osób korzystających z transportu zbiorowego w ramach SCK - kładki nad torami w konsekwencji dworca PKP S. i służy poprawie bezpieczeństwa osób korzystających z infrastruktury stacji PKP S. Realizacja Projektu spowoduje zmianę organizacji ruchu w mieście S., która będzie częścią spójnej sieci CPR i która przyzna priorytet pieszym i rowerzystom w centrum. A separacja ruchu rowerowego od samochodowego spowoduje poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego.

W zakresie realizacji zadań w ciągu dróg powiatowych partner projektu Powiat będzie odpowiedzialny na wniesienie pomocy finansowej na pokrycie wkładu własnego, przejęcie nieruchomości w granicach pasa dróg powiatowych wskazanych w zezwoleniach na realizację inwestycji drogowej oraz wypłatę odszkodowań podmiotom uprawnionym w związku z pozyskaniem prawa do terenu na skutek wydania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej.

Gmina S. i partner Powiat X. nie będą wykorzystywali powstałej w ramach Projektu infrastruktury do prowadzenia działalności opodatkowanej - Gmina i Powiat nie będą uzyskiwali przychodów wynikających z realizacji projektu:

* nie będą świadczyć usług z wykorzystaniem zrealizowanej w ramach Projektu instalacji fotowoltaicznej w zakresie ładowania pojazdów elektrycznych (stanowisko do ładowania będzie powszechnie dostępne i nie będzie wymagało żadnej opłaty) i nie będą dokonywali sprzedaży tak powstałej energii do sieci energetycznej (energia elektryczna uzyskana z paneli fotowoltaicznych ma za zadanie oświetlić wiatę rowerową, zasilić stanowisko do ładowania pojazdów elektrycznych oraz stanowić wsparcie dla zasilania oświetlenia parkingu),

* nie będą w żadnym zakresie dzierżawić, ani wynajmować powstałej w ramach Projektu infrastruktury lub jej części (pod automaty: biletowe, vendingowe, itp., reklamy itd),

* udostępnią przedmiotową infrastrukturę nieodpłatnie wszystkim przewoźnikom, którzy tylko wyrażą taką wolę i złożą odpowiedni wniosek, a więc na takich samych zasadach, jakie obowiązują w stosunku do innych przystanków komunikacyjnych na terenie Gminy,

* udostępnią nieodpłatnie parking P&R wyłącznie osobom korzystającym z komunikacji zbiorowej za okazaniem biletu na wybrany rodzaj komunikacji zbiorowej, natomiast nie będzie możliwe odpłatne korzystanie z tego parkingu P&R przez osoby, które nie będą jednocześnie korzystały z komunikacji zbiorowej,

* nie będą świadczyli usług na rzecz innych podmiotów w zakresie sprzedaży biletów,

* Miejsca dla TAXI będą również udostępniane bezpłatnie tak jak na innych postojach TAXI w mieście.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy oraz Partnerowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrot podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..."?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gminie i Powiatowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrot podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ".....".

Zdaniem Wnioskodawcy Gmina i Powiat nie mają możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dotyczących prac i usług związanych z realizacją projektu: "...." z uwagi na brak związku z czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

(Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wynika, że nie uznaje się podatników władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z całości unormowań zawartych w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym

(Dz. U. z 2016 r. poz. 446), w tym zwłaszcza w art. 2 ust. 1 ("Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność"), art. 6 ust. 1 ("Do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów") oraz art. 9 ust. 2 ("Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w ustawie") Gmina wnioskuje, że w działalności gminy należy wyróżnić wykonywanie działań publicznych i wykraczającą poza te działania działalność gospodarczą.

Z treści przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Działania podjęte podczas realizacji projektu pn. "..." nie stanowią czynności zmierzających do wykorzystywania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, gdyż wszystkie powstałe usługi publiczne będą udostępniane nieodpłatnie, na rzecz społeczności lokalnej. Zakupione towary i usługi nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W wyniku realizacji projektu Gmina S. i Powiat nie będą osiągali żadnego przychodu związanego z produktami powstałymi w wyniku poniesienia kosztów wynikających z realizacji projektu. Zatem nie spełnią przesłanek z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z unormowań zawartych w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 814), w tym zwłaszcza w art. 4 ust. 1 ("Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. transportu zbiorowego i dróg publicznych") wynika że zakres realizacji zadań Partnera w projekcie mieści się w katalogu zadań własnych powiatu. W związku z tym na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie będzie uznawany za podatnika w zakresie realizowanych zadań w projekcie

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie braku prawa do odliczenia przez Gminę lub ubiegania się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...." jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

(tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a tej ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ww. ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ww. ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z kolei, na mocy art. 87 ust. 1 ustawy o VAT - w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Należy również zauważyć, że w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym

(tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.) zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.

Z powołanych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Podmioty te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina realizuje projektu pn. "....". W ramach projektu powstanie zintegrowany węzeł przesiadkowy, który pozwala na integrację oferty przewozowej różnych środków transportu zbiorowego - komunikacji samochodowej (autobusy, busy) i kolejowej z transportem indywidualnym - w ramach systemu P&R. Jednocześnie planowane parkingi P&R, Kiss&Ride (K&R) oraz Bike&Ride (B&R), planowane CPR, oraz infrastruktura towarzysząca spowodują, że SCK będzie miejscem umożliwiającym dogodną zmianę środka transport, wyposażonym w niezbędną infrastrukturę dla obsługi podróżnych.

Rozpatrując kwestię prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu, należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru podatku VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast nie daje uprawnień do odliczenia w przypadku czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej.

Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego nie płacąc podatku należnego.

Jak wynika z opisu sprawy Gmina nie będzie wykorzystywała powstałej w ramach projektu infrastruktury do prowadzenia działalności opodatkowanej - Gmina nie będzie uzyskiwała przychodów wynikających z realizacji projektu. Gmina wskazała, że nie będzie świadczyć usług z wykorzystaniem zrealizowanej w ramach projektu instalacji fotowoltaicznej w zakresie ładowania pojazdów elektrycznych (stanowisko do ładowania będzie powszechnie dostępne i nie będzie wymagało żadnej opłaty) i nie będzie dokonywała sprzedaży tak powstałej energii do sieci energetycznej (energia elektryczna uzyskana z paneli fotowoltaicznych ma za zadanie oświetlić wiatę rowerową, zasilić stanowisko do ładowania pojazdów elektrycznych oraz stanowić wsparcie dla zasilania oświetlenia parkingu). Również Gmina nie będzie w żadnym zakresie dzierżawić, ani wynajmować powstałej w ramach projektu infrastruktury lub jej części (pod automaty: biletowe, vendingowe, itp., reklamy itd). Gmina udostępni przedmiotową infrastrukturę nieodpłatnie wszystkim przewoźnikom, którzy tylko wyrażą taką wolę i złożą odpowiedni wniosek, a więc na takich samych zasadach, jakie obowiązują w stosunku do innych przystanków komunikacyjnych na terenie Gminy oraz udostępni nieodpłatnie parking P&R wyłącznie osobom korzystającym z komunikacji zbiorowej za okazaniem biletu na wybrany rodzaj komunikacji zbiorowej, natomiast nie będzie możliwe odpłatne korzystanie z tego parkingu P&R przez osoby, które nie będą jednocześnie korzystały z komunikacji zbiorowej. Dodatkowo Gmina nie będzie świadczyć usług na rzecz innych podmiotów w zakresie sprzedaży biletów. Miejsca dla TAXI będą również udostępniane bezpłatnie tak jak na innych postojach TAXI w mieście.

Mając na uwadze opis sprawy i wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, stwierdzić należy, że skoro - jak wskazała Gmina - nie będzie wykorzystywał powstałej w ramach projektu infrastruktury do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług - to w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług - związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Budowa infrastruktury w ramach projektu nie ma związku z działalnością gospodarczą, gdyż przeznaczona jest do czynności pozostających poza zakresem VAT. Gmina nabywając towary i usługi celem zrealizowania projektu, nie będzie nabywała ich do działalności gospodarczej i nie będzie działała w charakterze podatnika VAT, zatem mając na uwadze przywołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że nie zostaną spełnione przesłanki art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT w związku z realizacją ww. projektu, ani do zwrotu podatku VAT na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Gmina nie ma też możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r., gdyż środki wskazane we wniosku nie są środkami, o których mowa w zawartych tam regulacjach.

W konsekwencji stanowisko, w myśl którego Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrot podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "....", jest prawidłowe.

Ponadto Organ informuje, że wydana interpretacja rozstrzyga wyłącznie w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy i nie rodzi skutków po stronie Partnera Gminy.

W zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrot podatku VAT przez Powiat w związku z realizacją projektu zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 powołanej w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wydana interpretacja traci swą ważność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 32-065 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl