2461-IBPP3.4512.91.2017.2.WB - Brak prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 kwietnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 2461-IBPP3.4512.91.2017.2.WB Brak prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2017 r. (data wpływu 6 lutego 2017 r.), uzupełnionego pismem z dnia 29 marca 2017 r. (data wpływu 5 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 29 marca 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz przedstawienie dokumentów, z których wynika prawo osób podpisanych pod wnioskiem do występowania w imieniu Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Od dnia 1 lipca 2016 r. Powiat (dalej: "Powiat") jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, NIP X i począwszy od lipca 2016 r. składa deklaracje VAT we własnym imieniu. W okresie przed 1 lipca 2016 r. jako podatnik VAT czynny, zarejestrowane było wyłącznie Starostwo Powiatowe NIP X (dalej: Starostwo), Starostwo składało miesięczne deklaracje VAT do właściwego Urzędu Skarbowego. Z chwilą rejestracji Powiatu dla celów VAT, Starostwo zostało wyrejestrowane jako Podatnik VAT czynny. Zauważyć należy, że nadany Powiatowi NIP różni się od numer NIP Starostwa. Pomimo, że do lipca 2016 r. to Starostwo było zarejestrowane jako podatnik VAT czynny, faktycznym podatnikiem VAT był zawsze Powiat. Starostwo występowało wyłącznie w roli reprezentanta Powiatu, jako jednostki samorządu terytorialnego. Z dniem 1 stycznia 2017 r., zgodnie z wymogiem art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych (...) (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454), Powiat podjął rozliczenie podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi. Z dniem 1 stycznia 2017 r. z mocy art. 4 ww. ustawy Powiat wstąpił we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku VAT prawa i obowiązki Starostwa (art. 4 w związku z art. 2 pkt 1 ww. ustawy). Na gruncie przepisów VAT występuje więc pełna ciągłość rozliczeń i tożsamości Starostwa i Powiatu. Powiat przy pomocy Starostwa jako jednostki prowadzącej obsługę Powiatu (art. 33 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym - Dz. U. z 2016 r. poz. 814, z późn. zm.) realizuje w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020 Oś Priorytetowa II CyfroweX, Działanie 2.1 Wsparcie rozwoju cyfrowych usług publicznych projekt unijny pn.: "Podniesienie jakości, dostępności oraz zwiększenie wykorzystania administracyjnych zasobów mapowych subregionu południowego województwa X". Projekt ten wpisuje się w zadanie własne Powiatu w zakresie geodezji i kartografii. Przedmiotem inwestycji jest uzyskanie subregionalnego zbioru dokumentów cyfrowych i baz danych zgodnych z nowymi regulacjami prawnymi w dziedzinie geodezji i kartografii oraz podniesienie jakości i dostępności e-usług geoinformacyjnych świadczonych przez Partnerów projektu na rzecz przedsiębiorców, obywateli i organów administracji publicznej.

Projekt realizowany jest w partnerstwie 7 jednostek samorządu terytorialnego z terenu Województwa: Powiatu X, Miasta X, Powiatu X, Miasta X, Gminy X, Powiatu X oraz Województwa X w oparciu o porozumienie z dnia 24 września 2015 r. wraz z aneksem nr 1 z dnia 19 października 2016 r. Zgodnie z zapisami porozumienia Partnerem wiodącym/Liderem jest Powiat X. Każdy z Partnerów niezależnie, na mocy ww. porozumienia i opracowanego Projektu Generalnego zawierającego kosztorys, zabezpieczył we własnym budżecie (WPF-ach) kwoty niezbędne na pokrycie wkładu własnego w projekcie oraz przyjmie do budżetu planowaną dla każdego z partnerów niezależnie kwotę dofinansowania w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych. Na mocy zawartych w projekcie umów (zgodnych z Prawem Zamówień Publicznych) faktury wystawiane w ramach realizacji umów, stanowiące podstawę do wydatkowania, będą wystawiane osobno na każdego Partnera i płacone przez każdego z Partnerów w zakresie własnych wydatków. Środki z dotacji, odpowiednio w formie zaliczki lub refundacji wydatków, dystrybuowane będą Partnerom przez Lidera zgodnie z częściowymi wnioskami o płatność składanymi do Lidera przez każdego z Partnerów odrębnie. Wnioski te będą podstawą do wystąpienia do Instytucji Zarządzającej RPO (Urzędu Marszałkowskiego Woj. X) odpowiednio o zaliczkowanie lub refundację poniesionych kwaliflkowanych kosztów w ramach projektu.

W ramach projektu każdy z Partnerów - stosownie do swoich potrzeb - zakupi sprzęt informatyczny (serwery, macierze, stacje komputerowe, itp.), zakupi lub zmodernizuje oprogramowanie oraz wykona personelem własnym lub zleci usługę digitalizacji zasobów mapowych i dokumentów z zakresu geodezji i kartografii. Zakupione lub wytworzone środki trwałe, wartości niematerialne i prawne i wyposażenie będą stanowiły majątek tych Partnerów, u których nastąpiło ich nabycie.

Nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi związane z realizacją ww. projektu będą wykorzystywane do realizacji zadań własnych Powiatu w zakresie geodezji, kartografii i katastru wymienionych w art. 4 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym oraz art. 7d ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2016 r. poz. 1629, z późn. zm.), przy czym do zadań Starosty w zakresie geodezji kartografii należy w szczególności:

1.

prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym:

* prowadzenie dla obszaru Powiatu ewidencji gruntów i budynków, w tym bazy danych, o której mowa w art. 4 ust. 1a pkt 2, geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu, w tym bazy danych, o której mowa art. 4 ust. 1a pkt 3, zwanej dalej Powiatową bazą GESUT,

* gleboznawczej klasyfikacji gruntów, tworzenie, prowadzenie i udostępnianie baz danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a pkt 7 i 10 oraz ust. 1b,

* tworzenie i udostępnianie standardowych opracowań kartograficznych w skali: 1:500, 1:1000, 1:2000, 1:5000, o których mowa w art. 4 ust. 1a pkt 1 i 2.

Wymienione wyżej czynności nie podlegają opodatkowaniu VAT. Wnioskodawca za materiały udostępniane z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego przez Starostę będzie pobierał opłaty określone w przepisach art. 40a, 40b i 40d - Prawa geodezyjnego i kartograficznego. Wysokość należnej opłaty oraz sposób jej obliczenia Wnioskodawca utrwala w Dokumencie Obliczenia Opłaty, zgodnie z art. 40e Prawa geodezyjnego i kartograficznego, który wydaje stronie. W przypadku sporu dotyczącego wysokości należnej Opłaty, Starosta wyda decyzje administracyjną w sprawie ustalenia wysokości opłaty za udostępnienie materiałów. Ww. opłaty pobierane przez Wnioskodawcę są opłatami administracyjnymi, określonymi przez ustawę i nie stanowią świadczenia pieniężnego ponoszonego przez stronę stosunku cywilno-prawnego w zamian za świadczenie drugiej strony.

W piśmie z dnia 29 marca 2017 r. - stanowiącym uzupełnienie wniosku - Zainteresowany wskazał, że efekty przedmiotowego projektu były/są/będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do projektu unijnego, Powiat ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości ani też w jakiejkolwiek części. Zadania w zakresie geodezji, kartografii i katastru należą do zadań własnych Powiatu, co wynika z postanowienia art. 4 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 5 maja 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 814, z późn. zm) oraz z art. 7d ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2016 r. poz. 1629, z późn. zm.). Natomiast rodzaje materiałów i baz danych oraz wymagania dla systemu informatycznego do obsługi realizowanych zadań z zakresu geodezji i kartografii wynikają z rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 5 września 2013 r. w sprawie organizacji i trybu prowadzenia państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego (Dz. U. z 2013 r. poz. 1183, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast z art. 15 ust. 6 ww. ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu unijnego będą przez Powiat wykorzystywane do realizacji zadań własnych z zakresu geodezji, kartografii i katastru wykonywanych jako organ władzy publicznej. Opłaty pobierane przez Wnioskodawcę za materiały udostępniane stronom z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego przez Starostę na podstawie art. 40a, 40b i 40d Prawa geodezyjnego i kartograficznego są opłatami administracyjnymi, określonymi w ustawie, przy czym tak Wnioskodawca jak i strona korzystająca nie ma swobody w kształtowaniu łączącego ich stosunku prawnego, w szczególności co do wysokości opłaty, ewentualnego jej obniżenia lub odstąpienia od niej oraz terminu zapłaty. Wymienione opłaty nie stanowią więc świadczenia pieniężnego ponoszonego przez stronę stosunku cywilnoprawnego w zamian za świadczenie drugiej strony (dostawcę towaru, wykonawcę usługi). Czynności podlegające opłacie określonej wyżej przywołanymi przepisami Prawa geodezyjnego i kartograficznego nie podlegają regulacji ustawy o podatku od towarów i usług (VAT). W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości ani też w jakiejkolwiek części. Podjęcie z dniem 1 stycznia 2017 r. przez Wnioskodawcę rozliczenia podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi, zgodnie z wymogiem art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454) nie wpływa - w przedstawionym stanie faktycznym - na nabycie prawa do odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Jak wskazano wyżej, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że od dnia 1 lipca 2016 r. Wnioskodawca (Powiat) jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i począwszy od lipca 2016 r. składa deklaracje VAT we własnym imieniu. Powiat przy pomocy Starostwa jako jednostki prowadzącej obsługę Powiatu realizuje w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020 Oś Priorytetowa II Cyfrowe X, Działanie 2.1 Wsparcie rozwoju cyfrowych usług publicznych, projekt unijny pn.: "Podniesienie jakości, dostępności oraz zwiększenie wykorzystania administracyjnych zasobów mapowych subregionu południowego województwa X". Projekt ten wpisuje się w zadanie własne Powiatu w zakresie geodezji i kartografii. Przedmiotem inwestycji jest uzyskanie subregionalnego zbioru dokumentów cyfrowych i baz danych zgodnych z nowymi regulacjami prawnymi w dziedzinie geodezji i kartografii oraz podniesienie jakości i dostępności e-usług geoinformacyjnych świadczonych przez Partnerów projektu na rzecz przedsiębiorców, obywateli i organów administracji publicznej. Projekt realizowany jest w partnerstwie 7 jednostek samorządu terytorialnego z terenu Województwa X w oparciu o porozumienie z dnia 24 września 2015 r. wraz z aneksem nr 1 z dnia 19 października 2016 r. Zgodnie z zapisami porozumienia Partnerem wiodącym/Liderem jest Powiat X. Każdy z Partnerów niezależnie, na mocy ww. porozumienia i opracowanego Projektu Generalnego zawierającego kosztorys, zabezpieczył we własnym budżecie (WPF-ach) kwoty niezbędne na pokrycie wkładu własnego w projekcie oraz przyjmie do budżetu planowaną dla każdego z Partnerów niezależnie kwotę dofinansowania w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych. Na mocy zawartych w projekcie umów (zgodnych z Prawem Zamówień Publicznych) faktury wystawiane w ramach realizacji umów, stanowiące podstawę do wydatkowania, będą wystawiane osobno na każdego Partnera i płacone przez każdego z Partnerów w zakresie własnych wydatków. Środki z dotacji, odpowiednio w formie zaliczki lub refundacji wydatków, dystrybuowane będą Partnerom przez Lidera zgodnie z częściowymi wnioskami o płatność składanymi do Lidera przez każdego z Partnerów odrębnie. Wnioski te będą podstawą do wystąpienia do Instytucji Zarządzającej RPO (Urzędu Marszałkowskiego) odpowiednio o zaliczkowanie lub refundację poniesionych kwaliflkowanych kosztów w ramach projektu. W ramach projektu każdy z Partnerów - stosownie do swoich potrzeb - zakupi sprzęt informatyczny (serwery, macierze, stacje komputerowe. itp.), zakupi lub zmodernizuje oprogramowanie oraz wykona personelem własnym lub zleci usługę digitalizacji zasobów mapowych i dokumentów z zakresu geodezji i kartografii. Zakupione lub wytworzone środki trwałe, wartości niematerialne i prawne i wyposażenie będą stanowiły majątek tych Partnerów, u których nastąpiło ich nabycie. Nabywane przez Wnioskodawcę towary usługi związane z realizacją ww. projektu będą wykorzystywane do realizacji zadań własnych Powiatu w zakresie geodezji, kartografii i katastru wymienionych w art. 4 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie powiatowym oraz art. 7d ust. 1 ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne. Wymienione wyżej czynności nie podlegają opodatkowaniu VAT. Wnioskodawca za materiały udostępniane z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego przez Starostę będzie pobierał opłaty określone w przepisach art. 40a, 40b i 40d - Prawa geodezyjnego i kartograficznego. Wysokość należnej opłaty oraz sposób jej obliczenia Wnioskodawca utrwala w Dokumencie Obliczenia Opłaty, zgodnie z art. 40e Prawa geodezyjnego i kartograficznego, który wydaje stronie. W przypadku sporu dotyczącego wysokości należnej opłaty, Starosta wyda decyzję administracyjną w sprawie ustalenia wysokości opłaty za udostępnienie materiałów. Ww. opłaty pobierane przez Wnioskodawcę są opłatami administracyjnymi, określonymi przez ustawę i nie stanowią świadczenia pieniężnego ponoszonego przez stronę stosunku cywilno-prawnego w zamian za świadczenie drugiej strony. Efekty przedmiotowego projektu były/są/będą wykorzystywane przez Zainteresowanego wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na tle powyższego Wnioskodawca ma wątpliwości, czy w odniesieniu do realizowanego projektu ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że opisany projekt będzie realizowany przez Wnioskodawcę w ramach zadań własnych powiatu w zakresie geodezji i kartografii oraz, że efekty przedmiotowego projektu były/są/będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie Zainteresowany wskazał, ze udostępniane dane będą podlegały opłacie administracyjnej tylko i wyłącznie na podstawie art. 40a i 40b ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 814, z późn. zm.), powiat jako osoba prawna wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, m.in. w zakresie geodezji, kartografii i katastru (art. 4 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy).

Z przepisu art. 4 ust. 4 ww. ustawy o samorządzie powiatowym wynika, że ustawy mogą określać niektóre sprawy należące do zakresu działania powiatu jako zadania z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez powiat. Zatem Starosta powiatu wykonuje zadania polegające na udostępnieniu danych z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, stosownie do przepisów ustawy o samorządzie powiatowym.

W myśl art. 2 pkt 10 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2016 r. poz. 1629, z późn. zm.), przez pojęcie państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny rozumie się zbiory danych prowadzone na podstawie ustawy przez organy Służby Geodezyjnej i Kartograficznej, utworzone na podstawie tych zbiorów danych opracowania kartograficzne, rejestry, wykazy i zestawienia, dokumentację zawierającą wyniki prac geodezyjnych lub prac kartograficznych lub dokumenty utworzone w wyniku tych prac, a także zobrazowania lotnicze i satelitarne.

Stosownie do art. 6a ust. 1 ww. ustawy, Służbę Geodezyjną i Kartograficzną stanowią:

1. Organy nadzoru geodezyjnego i kartograficznego:

a. Główny Geodeta Kraju,

b. Wojewoda wykonujący zadania przy pomocy wojewódzkiego inspektora nadzoru geodezyjnego i kartograficznego jako kierownika inspekcji geodezyjnej kartograficznej, wchodzącej w skład zespolonej administracji rządowej w województwie;

2. Organy administracji geodezyjnej i kartograficznej:

a.

marszałek województwa wykonujący zadania przy pomocy geodety województwa wchodzącego w skład urzędu marszałkowskiego,

b.

starosta wykonujący zadania przy pomocy geodety powiatowego wchodzącego w skład starostwa powiatowego.

Zgodnie z art. 6a ust. 3 ww. ustawy, zadania organów określonych w ust. 1 pkt 2 wykonywane są jako zadania z zakresu administracji rządowej.

Kwestie związane z poborem opłat regulują przepisy art. 40a-40j ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne.

W myśl art. 40a ust. 1 ww. ustawy organy prowadzące państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny udostępniają materiały zasobu odpłatnie.

Zgodnie z art. 40b ust. 1 ustawy Organy prowadzące państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny pobierają opłaty za:

1.

umożliwienie korzystania z usług teleinformatycznego systemu A. umożliwiającego udostępnianie danych podstawowej osnowy geodezyjnej, zwanego dalej "A."

2.

sporządzanie i wydawanie wypisów oraz wyrysów z operatu ewidencji gruntów i budynków,

3.

uwierzytelnianie dokumentów opracowanych przez wykonawców prac geodezyjnych lub prac kartograficznych, co do zgodności tych dokumentów z danymi zawartymi w bazach danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a oraz 1b, lub z dokumentacją przekazaną przez tego wykonawcę do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego,

4.

wysłanie materiałów zasobu pod wskazany adres,

5.

udostępnianie rzeczoznawcom majątkowym do wglądu zbiorów aktów notarialnych oraz orzeczeń sądowych i decyzji administracyjnych będących podstawą wpisów w ewidencji gruntów i budynków,

6.

uzgadnianie usytuowania projektowanej sieci uzbrojenia terenu.

Wysokość opłat pobieranych za udostępnienie danych z państwowego zasobu geodezyjno-kartograficznego reguluje art. 40d ww. ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że wykonywane przez Wnioskodawcę jako organ władzy publicznej czynności, polegające na udostępnieniu danych z zasobu geodezyjnego i kartograficznego należą do kategorii spraw z zakresu administracji rządowej.

Organ władzy publicznej, w zakresie w jakim realizuje zadania z zakresu administracji rządowej, nałożone odrębnymi przepisami prawa, objęty jest regulacją przepisu art. 15 ust. 6 ustawy. Wprawdzie art. 15 ust. 6 ustawy stanowi, że wspomniane organy są podatnikami w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, jednak w analizowanym przypadku taka sytuacja nie występuje. Czynności, o których mowa, mają bowiem charakter publicznoprawny, a nie cywilnoprawny. Opłaty pobierane za wykonywanie tych czynności stanowią daninę publiczną w rozumieniu art. 217 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483, z późn. zm.). Opłaty te zostały bowiem nałożone ustawą i mają charakter powszechnych, jednostronnych ustalanych świadczeń pieniężnych, od których wniesienia uzależnione jest dopiero świadczenie organu władzy publicznej. Opłaty te są świadczeniami pieniężnymi o charakterze przymusu. Powyższe opłaty są dochodami własnymi budżetu powiatu, co oznacza, że należą do dochodów publicznych a ich wysokość jest ściśle określona w przepisach prawa. Z tytułu wykonywania ww. czynności Powiat nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W kontekście powyższego należy uznać, Wnioskodawca działając jako organ władzy publicznej w zakresie wykonywania czynności związanych z udostępnianiem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz pobieraniem opłat za ww. czynności nie występuje jako podatnik podatku od towarów i usług. Tym samym uregulowane przepisami prawa opłaty pobierane za ww. czynności nie są objęte podatkiem od towarów i usług.

Uwzględniając zatem powołany wyżej art. 86 ust. 1 ustawy, należy stwierdzić, że w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując opisany projekt nie działa w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji tego projektu były/są wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem Zainteresowany nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn.: "Podniesienie jakości, dostępności oraz zwiększenie wykorzystania administracyjnych zasobów mapowych subregionu południowego województwa X". Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie są spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie działa jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją zadania nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl