2461-IBPP3.4512.84.2017.2.WB - Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowaną inwestycją - remoncie budynku przedszkola.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 kwietnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 2461-IBPP3.4512.84.2017.2.WB Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowaną inwestycją - remoncie budynku przedszkola.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2017 r. (data wpływu 3 lutego 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 marca 2017 r. (data wpływu 3 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowaną inwestycją - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lutego 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowaną inwestycją. Wniosek uzupełniono w dniu 3 kwietnia 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina od czerwca 2016 r. realizuje projekt dofinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 działanie 12.1.1 Infrastruktura wychowania przedszkolnego - ZIT.

Realizacja powyższego projektu polega na remoncie istniejącego budynku przedszkola w celu przystosowania obiektu do przedszkola pięciooddziałowego z jednym oddziałem integracyjnym. W ramach adaptacji pomieszczeń przedszkolnych do nowej funkcji zaplanowano: prace remontowo-budowlane, prace demontażowe - istniejących ścianek i posadzek, wykonanie ścianek działowych dla nowych pomieszczeń, wykonanie podsklepień w ciągach komunikacyjnych, modernizację instalacji elektrycznych, prace wewnętrzne w zakresie kanalizacji, wody i instalacji gazowej, prace związane z wentylacją mechaniczną pionu kuchennego, prace instalacyjne (instalacja c.o.), wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, budowie windy zewnętrznej oraz zakup wyposażenia pomieszczeń. W dniu 5 września 2016 r. Gmina podpisała Umowę o dofinansowanie powyższego projektu, którego realizacja była zaplanowana do końca 2016 r. Obecnie Gmina jest na etapie podpisywania Aneksu do umowy, gdyż zmienił sie termin realizacji zadania z 31 grudnia 2016 r. na 31 maja 2017 r.

Gmina we wrześniu 2016 r. złożyła wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej i w dniu 2 listopada 2016 r. otrzymała interpretację nr 2461-IBPP3.4512.578.2016.2.MD dotyczącą podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Z uwagi na fakt, że wykonawca nie dotrzymał terminu realizacji zadania do 31 grudnia 2016 r., wydatki związane z projektem będą ponoszone również po wprowadzeniu centralizacji i wspólnych rozliczeń podatku VAT z jednostkami organizacyjnymi. Wydana interpretacja straci więc na aktualności, co daje powód do ponownej analizy przedstawionego zagadnienia.

Zmianie ulega czas realizacji projektu, do jego zakończenia nie dojdzie jak planowano do końca 2016 r. lecz do dnia 31 maja 2017 r. Zgodnie z obowiązującymi przepisami Gmina jest zobowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej do dnia 1 stycznia 2017 r. Po centralizacji Gmina będzie rozliczać się wspólnie również z jednostką organizacyjną jaką jest Przedszkole nr 1. Nie ulegnie zmianie zakres planowanych robót ujęty w projekcie. Przedszkole nie wykonuje i nie zamierza wykonywać żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W piśmie z dnia 30 marca 2017 r. - stanowiącym uzupełnienie wniosku - Zainteresowany wskazał, że:

Ad 1.

Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, składającym miesięcznie deklaracje VAT-7. W czasie realizacji projektu Wnioskodawca dokonuje płatności na podstawie wystawionych przez Wykonawcę dostaw towarów i usług faktur VAT za zrealizowanie podmiotu projektu zgodnie z dokumentacją projektową. Wnioskodawca jako jednostka realizująca projekt figuruje jako nabywca na wystawionych przez Wykonawcę prac, fakturach VAT. Po zakończeniu realizacji projektu zwiększy sie wartość obiektu (budynku przedszkola), który jest oddany w trwały zarząd dyrektorowi Publicznego Przedszkola nr 1, posiadającego status jednostki budżetowej.

Ad 2.

Opisany we wniosku projekt realizowany jest w związku z wykonywaniem przez Gminę zadań własnych wskazanych w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.). Gmina zgodnie z art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym - posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest jednostką zasadniczego podziału terytorialnego stopnia podstawowego, posiada osobowość prawną, a zatem zdolność do działania we własnym imieniu.

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów, o czym stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym - zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy (...).

W myśl art. 9 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym - w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. Podmioty takie są wyodrębnionymi jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej, które prowadzą swoją działalność w formie zakładu lub jednostki budżetowej.

Zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym - gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej, wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.

Formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez gminę zadań o charakterze użyteczności publicznej, określa odrębna ustawa (art. 9 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września I991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r. poz. 2156, z późn. zm.) - system oświaty zapewnia realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.

Artykuł 2 pkt 1 ustawy o systemie oświaty stanowi, że system oświaty obejmuje przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne oraz inne formy wychowania przedszkolnego.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej.

Ad 3.

Powołane przepisy ustawy o systemie oświaty wskazują na obowiązek zapewnienia edukacji publicznej. Przedszkole realizuje programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego (art. 14 ustawy o systemie oświaty). Prawo dzieci do korzystania z wychowania przedszkolnego (w tym do nauczania, wychowania i opieki) w wymiarze do 5 godzin dziennie jest nieodpłatne (art. 6 ust. 1 ustawy o systemie oświaty), ponad ustalony limit czasu pobierana jest odpłatność, nie wyższa niż opłata wskazana w przepisach oświatowych (art. 14 ust. 5 ustawy o systemie oświaty).

Zgadnie z uregulowaniem art. 67a ust. 1 i 2 ustawy o systemie oświaty, w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów w przedszkolu funkcjonuje stołówka. Korzystanie z posiłków w placówce jest odpłatne. Stołówka działa wyłącznie na potrzeby wychowanków przedszkola, przy czym dopuszcza się korzystanie z wyżywienia przez personel pedagogiczny przedszkola za odpłatnością. Celem funkcjonującej w przedszkolu stołówki nie jest świadczenie usług gastronomicznych jako takich, ale wyłącznie pełnienie funkcji socjalno-bytowych polegających na zapewnieniu żywienia w ramach realizacji przez placówkę funkcji opiekuńczych.

Ponosząc wskazane we wniosku koszty, Gmina będzie działać w charakterze podatnika w rozumieniu art. I5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zamierzone zakupy nie będą wykorzystywane w ramach opodatkowanej działalności gospodarczej. Zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Gmina będzie osiągała przychody zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT. Przedszkole jako jednostka budżetowa działa w imieniu i na rzecz jednostki samorządu terytorialnego - Gminy, która ją utworzyła.

W wyremontowanym budynku przedszkola będą wykonywane czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz zwolnione od podatku VAT. Uzyskiwane przychody będą związane z realizacją zadań zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług (głównie opłaty ze sprzedaży obiadów dla dzieci i personelu pedagogicznego oraz opłaty z tytułu pobytu dzieci w przedszkolu powyżej 5 godzin).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina (Wnioskodawca) ma prawo obniżyć kwotę należnego podatku VAT o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowaną inwestycją?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 5 września 2016 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454) o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego, jednostka samorządu terytorialnego, która podjęła w 2016 r. lub 2017 r. rozliczanie podatku wraz z wszystkimi jednostkami organizacyjnymi, do końca 2017 r. przyjmuje dla celów usług, proporcjonalnego odliczenia, o którym mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, proporcję wyliczoną odrębnie dla każdej jednostki organizacyjnej. O odrębnym sposobie określenia proporcji dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego mówi również art. 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 2193) w sprawie sposobu określenia zakresu wykorzystania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników.

Projekt zmiany ustawy VAT przewiduje dodanie w art. 90 ust. 10a mówiącego o tym, że w przypadku jednostki samorządu terytorialnego proporcję, o której mowa w ust. 2 ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych, jednostki samorządu terytorialnego.

Zakładając zachowanie odrębności wyliczenia proporcji dla Przedszkola Publicznego nr 1 oraz zwolnień od podatku VAT, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT, Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT, ponieważ prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas gdy towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystane do wykonania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym).

Ponadto, w tym miejscu należy przytoczyć przepis art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943, z późn. zm.), zgodnie z którym, zakładanie i prowadzenie publicznych przedszkoli, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkoli specjalnych oraz innych form wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 14a ust. 1a, szkół podstawowych oraz gimnazjów, w tym z oddziałami integracyjnymi, z wyjątkiem szkół podstawowych specjalnych i gimnazjów specjalnych, szkół artystycznych oraz szkół przy zakładach karnych, zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich, należy do zadań własnych gmin.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Gmina) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, składającym miesięcznie deklaracje VAT-7. Gmina od czerwca 2016 r. realizuje projekt dofinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 działanie 12.1.1 Infrastruktura wychowania przedszkolnego - ZIT. Realizacja powyższego projektu polega na remoncie istniejącego budynku przedszkola w celu przystosowania obiektu do przedszkola pięciooddziałowego z jednym oddziałem integracyjnym. W ramach adaptacji pomieszczeń przedszkolnych do nowej funkcji zaplanowano: prace remontowo-budowlane, prace demontażowe - istniejących ścianek i posadzek, wykonanie ścianek działowych dla nowych pomieszczeń, wykonanie podsklepień w ciągach komunikacyjnych, modernizację instalacji elektrycznych, prace wewnętrzne w zakresie kanalizacji, wody i instalacji gazowej, prace związane z wentylacją mechaniczną pionu kuchennego, prace instalacyjne (instalacja c.o.), wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, budowie windy zewnętrznej oraz zakup wyposażenia pomieszczeń. W dniu 5 września 2016 r. Gmina podpisała umowę o dofinansowanie powyższego projektu, którego realizacja była zaplanowana do końca 2016 r. Obecnie Gmina jest na etapie podpisywania aneksu do umowy gdyż zmienił się termin realizacji zadania z 31 grudnia 2016 r. na 31 maja 2017 r. Z uwagi na fakt, że wykonawca nie dotrzymał terminu realizacji zadania do 31 grudnia 2016 r., wydatki związane z projektem będą ponoszone również po wprowadzeniu centralizacji i wspólnych rozliczeń podatku VAT z jednostkami organizacyjnymi. Zmianie ulega czas realizacji projektu, do jego zakończenia nie dojdzie, jak planowano do końca 2016 r. lecz do dnia 31 maja 2017 r. Zgodnie z obowiązującymi przepisami Gmina jest zobowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej do dnia 1 stycznia 2017 r. Po centralizacji Gmina będzie rozliczać się wspólnie również z jednostką organizacyjną jaką jest Przedszkole nr 1. Nie ulegnie zmianie zakres planowanych robót ujęty w projekcie. Przedszkole nie wykonuje i nie zamierza wykonywać żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W czasie realizacji projektu Wnioskodawca dokonuje płatności na podstawie wystawionych przez wykonawcę dostaw towarów i usług faktur VAT za zrealizowanie podmiotu projektu zgodnie z dokumentacją projektową. Wnioskodawca jako jednostka realizująca projekt figuruje jako nabywca na wystawionych przez wykonawcę prac, fakturach VAT. Po zakończeniu realizacji projektu zwiększy sie wartość obiektu (budynku przedszkola), który jest oddany w trwały zarząd dyrektorowi Publicznego Przedszkola nr 1 posiadającego status jednostki budżetowej. Ww. projekt realizowany jest w związku z wykonywaniem przez Gminę zadań własnych wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym obejmujące sprawy edukacji publicznej. Przedszkole realizuje programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego (art. 14 ustawy o systemie oświaty). Prawo dzieci do korzystania z wychowania przedszkolnego (w tym do nauczania, wychowania i opieki) w wymiarze do 5 godzin dziennie jest nieodpłatne (art. 6 ust. 1 ustawy o systemie oświaty) ponad ustalony limit czasu pobierana jest odpłatność, nie wyższa niż opłata wskazana w przepisach oświatowych (art. 14 ust. 5 ustawy o systemie oświaty). Zgodnie z uregulowaniem art. 67a ust. 1 i 2 ustawy o systemie oświaty, w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów w przedszkolu funkcjonuje stołówka. Korzystanie z posiłków w placówce jest odpłatne. Stołówka działa wyłącznie na potrzeby wychowanków przedszkola, przy czym dopuszcza się korzystanie z wyżywienia przez personel pedagogiczny przedszkola za odpłatnością. Celem funkcjonującej w przedszkolu stołówki nie jest świadczenie usług gastronomicznych jako takich, ale wyłącznie pełnienie funkcji socjalno-bytowych polegających na zapewnieniu żywienia w ramach realizacji przez placówkę funkcji opiekuńczych. Ponosząc wskazane we wniosku koszty, Gmina będzie działać w charakterze podatnika w rozumieniu art. I5 ust. 1 ustawy. Zamierzone zakupy nie będą wykorzystywane w ramach opodatkowanej działalności gospodarczej. Zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Gmina będzie osiągała przychody zwolnione od opodatkowania podatkiem VAT. Przedszkole jako jednostka budżetowa działa w imieniu i na rzecz jednostki samorządu terytorialnego - Gminy, która ją utworzyła. W wyremontowanym budynku przedszkola będą wykonywane czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz zwolnione od podatku VAT. Uzyskiwane przychody będą związane z realizacją zadań zwolnionych od opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy (głównie opłaty ze sprzedaży obiadów dla dzieci i personelu pedagogicznego oraz opłaty z tytułu pobytu dzieci w przedszkolu powyżej 5 godzin).

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stwierdzenia, czy w związku z realizowaną inwestycją Gmina ma prawo obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie będzie występował, bowiem z całokształtu działań Wnioskodawcy związanych z zakupionymi towarami i usługami wynika, że nabycie tych towarów i usług w części nie będzie miało w ogóle związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy (realizacja zadań własnych Gminy), a w pozostałej części będzie miało związek z prowadzoną działalnością gospodarczą zwolnioną od podatku (opłaty ze sprzedaży obiadów dla dzieci i personelu pedagogicznego oraz opłaty z tytułu pobytu dzieci w przedszkolu powyżej 5 godzin). Jak wskazał Wnioskodawca, realizowany projekt jest związany z wykonywaniem przez Gminę zadań własnych obejmujących m.in. sprawy edukacji publicznej. W budynku przedszkola będącego przedmiotem ww. inwestycji w dużej mierze Gmina wykonuje zadania w ramach reżimu publicznoprawnego nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana. Majątek powstały w ramach projektu będzie więc służyć zasadniczo do wykonywania czynności pozostających poza zakresem ustawy o VAT. Niemniej jednak w budynku przedszkola, Gmina (za pośrednictwem swojej jednostki budżetowej - przedszkola) na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych będzie świadczyć usługi podlegające ustawie o VAT, lecz korzystające ze zwolnienia od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy. Ponadto - jak wynika z opisu sprawy - zakupione przez Gminę towary i usługi na przedmiotową inwestycję nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Biorąc po uwagę powołane przepisy w kontekście przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że w analizowanej sprawie - pomimo, że Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT - warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż efekty realizacji tego zadania nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym, Zainteresowany nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu.

Podsumowując, Gmina nie ma prawa obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji.

Należy zauważyć, że stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego stanu faktycznego. W szczególności istotna dla przyjętego rozstrzygnięcia była informacja, że zakupione w ramach inwestycji towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych a jedynie do czynności niepodlegających opodatkowaniu oraz zwolnionych od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego stanu faktycznego, wydana interpretacja straci swoją aktualność.

Podkreślenia wymaga, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości przyporządkowania wykonywanych czynności przez Wnioskodawcę odpowiednio do czynności zwolnionych oraz do czynności niepodlegających opodatkowaniu, gdyż nie było to przedmiotem wniosku i nie zadano pytania w tym zakresie. Tut. Organ przyjął te informacje jako element przedstawionego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl