2461-IBPP3.4512.667.2016.2.SR - Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu obejmującego infrastrukturę wychowania przedszkolnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 grudnia 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach 2461-IBPP3.4512.667.2016.2.SR Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu obejmującego infrastrukturę wychowania przedszkolnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 20 września 2016 r. (data wpływu 27 września 2016 r.) uzupełnionym pismem z 30 listopada 2016 r. (data wpływu 1 grudnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 września 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 30 listopada 2016 r. (data wpływu 1 grudnia 2016 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 21 listopada 2016 r. znak: 2461-IBPP3.4512.667.2016.1.SR.

W przedmiotowym wniosku uzupełnionym pismem z 30 listopada 2016 r. przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Miasto (Wnioskodawca) realizuje projekt pn. "...".

Projekt uzyskał dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 w zakresie osi priorytetowej XII. Infrastruktura edukacyjna, dla działania 12.1. Infrastruktura wychowania przedszkolnego i poddziałania 12.11. Infrastruktura wychowania przedszkolnego - ZIT, zgodnie z umową zawartą pomiędzy Województwem reprezentowanym przez Zarząd Województwa pełniący rolę Instytucji Zarządzającej RPO W a Miastem.

Działania wykonane i planowane do wykonania w latach 2015-2017 w ramach przedmiotowego projektu, mają na celu dostosowanie infrastruktury Przedszkola Miejskiego nr Z w B. do potrzeb nieinwestycyjnego projektu wiodącego planowanego do realizacji w ramach EFS.

(Projekt powiązany jest z grupą innych projektów dotyczących upowszechniania edukacji przedszkolnej planowanych przez miasto do realizacji w ramach instrumentu ZIT RPO W 2014-2020. Grupa ta obejmuje 5 przedszkoli miejskich, z których każde realizuje powiązane ze sobą projekty: EFS-owy i EFRR-owy. Wsparcie projektu EFRR-owego ma charakter uzupełniający. Rolę wiodącą w rozwiązywaniu zidentyfikowanych w diagnozie problemów pełni zaplanowany do realizacji w Przedszkolu nr Z projekt z dofinansowaniem EFS, polegający na upowszechnianiu edukacji przedszkolnej dla dzieci 3-4 letnich poprzez zwiększenie liczby miejsc w Przedszkolu nr Z. Projekty te mają zintegrowany charakter i w sposób kompleksowy pozwolą rozwiązywać opisane problemy oraz zwiększyć dostęp do placówek wychowania przedszkolnego i wysokiej jakości edukacji przedszkolnej.) W przedszkolu utworzony zostanie dodatkowy oddział, wprowadzone zostaną zajęcia dodatkowe.

Przedmiotem inwestycji jest rozbudowa z przebudową oraz zmianą sposobu użytkowania części poddasza na funkcję gospodarczo-magazynowo-techniczną budynku Przedszkola Miejskiego nr Z w celu zwiększenia jego bazy o dodatkowy oddział wraz z całym zapleczem socjalno-magazynowym, kuchennym oraz pomocami dydaktycznymi.

Przedszkole Miejskie nr Z położone jest na działce budowlanej o łącznej powierzchni 2 298 m2 oznaczonej w ewidencji gruntów. Planowana inwestycja jest zgodna z planem zagospodarowania przestrzennego Miasta.

Stan istniejący:

Budynek przedszkola został wybudowany w II połowie lat 30-tych XX w. w konstrukcji tradycyjnej, murowanej. Przedszkole jest obiektem dwukondygnacyjnym, częściowo podpiwniczonym, murowanym, pokrytym dachem wielospadowym, zlokalizowanym na rzucie prostokąta o ogólnych gabarytach 25,70 m x 10,08 m, z ryzalitem wejściowym od strony wschodniej. Wokół budynku znajduje się teren częściowo utwardzony, częściowo pokryty zielenią trawiastą oraz wysoką. Od strony południowej działki na powierzchni biologicznie czynnej zlokalizowany jest plac zabaw dla dzieci przedszkolnych. Teren jest w całości ogrodzony i posiada dostęp do drogi publicznej poprzez istniejący zjazd z ulicy.... Od strony północnej i zachodniej teren przylega do zabudowanych działek budowlanych, natomiast od strony wschodniej i południowej do dróg publicznych. Teren uzbrojony jest w sieć wodociągową, kanalizacyjną, elektroenergetyczną, teletechniczną i gazową.

Stan projektowany:

Dla nowoprojektowanego oddziału przewidziano salę do leżakowania. W bezpośrednim sąsiedztwie sali oddziałowej zaprojektowano zaplecze higieniczno-sanitarne w tym toalety dla dzieci oraz zaplecze magazynowe. Nowo utworzone pomieszczenie oddziału funkcjonalnie powiązano z istniejącym za pomocą drzwi przesuwnych, w celu utworzenia auli przedszkolnej.

Utworzenie przedszkola III-oddziałowego, w tym zwiększona ilość dzieci w obrębie całego przedszkola oraz wymóg dostosowania obiektu do obowiązujących wymagań przeciwpożarowych i higieniczno-sanitarnych, wymusiły również inne zmiany funkcjonalno-użytkowe w pozostałych częściach obiektu.

W ramach inwestycji przewidziano także:

1. Rozbudowę strefy wejściowej obejmującą: wiatrołap, szatnię, toaletę ogólnodostępną dostosowaną do potrzeb osób niepełnosprawnych dla osób przyprowadzających i odbierających dzieci oraz toaletę dla personelu, biuro dyrektora i biuro intendentki.

2. Rozbudowę zaplecza kuchennego obejmującego kuchnię oraz część socjalną dla pracowników i część magazynową wraz z wyposażeniem.

3. Adaptację istniejącego pomieszczenia dyrektora na pokój nauczycielski (szatnię) służącą jednocześnie jako pokój logopedy.

4. Adaptację pomieszczeń użytkowych na poddaszu na cele gospodarczo-magazynowo-techniczne.

5. Przebudowę istniejących schodów wewnętrznych prowadzących na poddasze.

6. Przebudowę istniejącego pomieszczenia higieniczno-sanitarnego dla istniejących oddziałów.

Przedszkole Miejskie nr Z jest jednostką budżetową miasta.

Jako nabywca towarów i usług w fakturach VAT związanych z realizowanym projektem będzie figurował Wnioskodawca.

Data rozpoczęcia projektu: 7 września 2015 r.

Data zakończenia projektu: 31 grudnia 2017 r.

Gmina dokona centralizacji w zakresie podatku VAT z dniem 1 stycznia 2017 r. Z tym dniem Urząd Miejski oraz wszystkie jednostki budżetowe gminy, w tym Przedszkole Miejskie nr Z, staną się jednym podatnikiem VAT-u. Biorąc pod uwagę założone terminy, będzie to miało miejsce w trakcie projektu.

Budynek jest udostępniony jednostce budżetowej tj. Przedszkolu Miejskiemu nr Z na zasadach nieodpłatnego oddania w trwały zarząd.

Przedmiotowy budynek będzie wykorzystywany do czynności zwolnionych od podatku (wyżywienie i odpłatna opieka nad dziećmi).

Towary i usługi nabyte w ramach projektu nie będą wykorzystywane przez Miasto i Przedszkole Miejskie nr Z do wykonywania czynności opodatkowanych generujących podatek należny.

Realizacja projektu opisanego we wniosku wpisuje się w realizację zadań służących zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty i prowadzoną przez Wnioskodawcę działalność publicznoprawną.

Wynika to z:

* art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.),

* ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 2156 z późn. zm.).

W umowie o dofinansowanie projektu w ramach RPO W 2014-2020, podatek VAT został uznany za koszt kwalifikowany.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..."?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z 30 listopada 2016 r.):

Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Rozpatrując kwestie poruszone we wniosku w pierwszej kolejności należy wskazać, że w dniu 29 września 2015 r. zapadł wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w sprawie C-276/14 Gmina przeciwko Ministrowi Finansów, zgodnie z którym "artykuł 9 ust. 1 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy interpretować w ten sposób, że podmioty prawa publicznego, takie jak gminne jednostki budżetowe będące przedmiotem postępowania głównego, nie mogą być uznane za podatników podatku od wartości dodanej, ponieważ nie spełniają kryterium samodzielności przewidzianego w tym przepisie". Zdaniem TSUE, jednostki te nie ponoszą ryzyka gospodarczego związanego z działalnością gospodarczą powierzoną im w imieniu i na rachunek gminy oraz nie odpowiadają za szkody spowodowane tą działalnością (odpowiedzialność tę ponosi wyłącznie gmina), ponieważ nie dysponują własnym majątkiem, nie osiągają własnych dochodów i nie ponoszą kosztów dotyczących takiej działalności. Uzyskane dochody są bowiem wpłacane do budżetu Gminy, a wydatki są pokrywane bezpośrednio z tego budżetu.

W konsekwencji tego wyroku należy uznać, że jednostki budżetowe nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług, a więc wszelkie czynności przez nie dokonywane na rzecz osób trzecich powinny być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła, a czynności dokonywane w ramach jednostki samorządu terytorialnego (pomiędzy jej jednostkami budżetowymi) mają charakter wewnętrzny.

Jak wynika z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454), jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Tym samym, zasada ta wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określone w art. 15 ust. 2 ustawy.

Natomiast, w zakresie realizacji zadań własnych (działalności publicznoprawnej) Gmina nie jest uznawana za podatnika, tym samym nie wykonuje samodzielnie działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2.

Należy wskazać, że w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.), Gmina, wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ww. ustawy). Podmioty takie są wyodrębnionymi jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej, które prowadzą swoją działalność w formie samorządowego zakładu budżetowego lub jednostki budżetowej.

Zgodnie z art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 2156 z późn. zm.), zakładanie i prowadzenie publicznych przedszkoli, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkoli specjalnych oraz innych form wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 14a ust. 1a, szkół podstawowych oraz gimnazjów, w tym z oddziałami integracyjnymi, z wyjątkiem szkół podstawowych specjalnych i gimnazjów specjalnych, szkół artystycznych oraz szkół przy zakładach karnych, zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich, należy do zadań własnych gmin.

Zgodnie z art. 79 ust. 1 ww. ustawy, przedszkola, szkoły i placówki publiczne zakładane i prowadzone przez ministrów i jednostki samorządu terytorialnego są jednostkami budżetowymi. Zasady gospodarki finansowej tych szkół, przedszkoli i placówek określają odrębne przepisy, z zastrzeżeniem ust. 1c.

W rozpatrywanej sprawie Gmina realizuje projekt pn. "...". Przedmiotem inwestycji jest rozbudowa z przebudową oraz zmianą sposobu użytkowania części poddasza na funkcję gospodarczo-magazynowo-techniczną budynku Przedszkola Miejskiego nr Z w celu zwiększenia jego bazy o dodatkowy oddział wraz z całym zapleczem socjalno-magazynowym, kuchennym oraz pomocami dydaktycznymi. Budynek jest udostępniony jednostce budżetowej tj. Przedszkolu Miejskiemu nr Z na zasadach nieodpłatnego oddania w trwały zarząd. Jako nabywca towarów i usług w fakturach VAT związanych z realizowanym projektem będzie figurował Wnioskodawca. Realizacja projektu opisanego we wniosku wpisuje się w realizację zadań służących zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty i prowadzoną przez Wnioskodawcę działalność publicznoprawną.

Wątpliwości po stronie Wnioskodawcy budzi kwestia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Jak wskazano powyżej, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych. Przy czym podkreślić jeszcze raz należy, że prawo to przysługuje w zakresie w jakim zakupy te bezspornie związane są z realizowaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa, należy wskazać, że w odniesieniu do inwestycji dotyczącej Przedszkola Miejskiego nr Z, warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jakim jest związek zakupów towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, nie będzie spełniony. Z treści wniosku wynika, że zamiarem Gminy nie jest wykorzystywanie przedmiotowego budynku Przedszkola do czynności opodatkowanych. Jak wskazała Gmina, towary i usługi nabyte w ramach projektu nie będą wykorzystywane przez Miasto i Przedszkole do wykonywania czynności opodatkowanych generujących podatek należny. W konsekwencji Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z inwestycją dotyczącą Przedszkola Miejskiego.

Podsumowując, w okolicznościach niniejszej sprawy, należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającej z art. 86 ust. 1 ustawy, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo zauważa się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w kwestii, czy Wnioskodawca prawidłowo zaklasyfikował działalność prowadzoną w Przedszkolu jako zwolnioną, gdyż nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie. Stwierdzenie to przyjęto jako element zdarzenia przyszłego i nie było ono przedmiotem oceny.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl