2461-IBPP3.4512.646.2016.1.KS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 grudnia 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach 2461-IBPP3.4512.646.2016.1.KS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 kwietnia 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 15 września 2016 r. (data wpływu 20 września 2016 r.), uzupełnionym pismem z 7 grudnia 2016 r. (data wpływu 12 grudnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nie uzyskania statusu czynnego podatnika VAT w związku z wynajmem pomieszczeń - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nie uzyskania statusu czynnego podatnika VAT w związku z wynajmem pomieszczeń. Wniosek został uzupełniony pismem z 7 grudnia 2016 r. (data wpływu 12 grudnia 2016 r.).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Biblioteka... (Wnioskodawca) w styczniu 2017 r. otrzyma budynek biblioteki w umowie użyczenia, obecnie biblioteka wynajmuje budynek od Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej. W budynku oprócz biblioteki znajduje się pomieszczenie hufca ZHP. Biblioteka przejmując budynek w użyczenie planuje wynajmować ZHP pomieszczenie, w którym obecnie stacjonuje hufiec.

Czy biblioteka wynajmując pomieszczenie ZHP lub innej organizacji, otrzymując przy tym niewielkie przychody z najmu pomieszczeń uzyska status czynnego podatnika VAT? Przedmiotem najmu będą pomieszczenia użytkowe biblioteki. Najemcy (ZHP lub inne) będą wykorzystywać pomieszczenia dla celów statutowych.

Pomieszczenia nie będą wykorzystywane na cele mieszkaniowe. Wartość sprzedaży opodatkowanej Wnioskodawcy w 2016 r. nie przekroczy kwoty 150 000 zł. Wartość sprzedaży opodatkowanej Wnioskodawcy w 2017 r. nie przekroczy kwoty 150 000 zł. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, jest instytucją kultury, której zadaniem jest gromadzenie, przechowywanie i udostępnianie materiałów bibliotecznych. To są jej cele statutowe.

Ponadto Wnioskodawca w piśmie stanowiącym uzupełnienie do wniosku wskazał, że:

§ 1 Statutu brzmi następująco:

"Biblioteka... zwana dalej "Biblioteką" została utworzona na mocy Uchwały, jest instytucją upowszechniania kultury i działa na podstawie:

1.

ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz. U. Nr 85, poz. 539 z późn. zm.),

2.

ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 120, poz. 721 z późn. zm.),

3.

ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.),

4.

niniejszego statutu."

§ 4 Statutu brzmi następująco:

"Biblioteka posiada osobowość prawną i jest wpisana do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy biblioteka wynajmując pomieszczenie ZHP lub innej organizacji, otrzymując przy tym niewielkie przychody z najmu pomieszczeń uzyska status czynnego podatnika VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca wynajmując pomieszczenie ZHP lub innej organizacji nie uzyska statusu czynnego podatnika VAT, ponieważ limit ze sprzedaży nie przekroczy 150 000 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą o VAT" opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - art. 15 ust. 2 ustawy o VAT obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że każdy, kto dokonuje czynności, polegającej na wykorzystaniu towaru (np. nieruchomości) dla celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, powinien być uznany za podatnika podatku od towarów i usług.

Określony w cytowanej ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie o podatku od towarów i usług, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Zgodnie natomiast z art. 96 ust. 1 ustawy o VAT podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Artykuł 96 ust. 3 ustawy stanowi, że podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Naczelnik urzędu skarbowego - zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy - rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" (...).

Należy zauważyć, że ustawodawca przewiduje zwolnienie podmiotowe od podatku VAT dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Jak stanowi art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Ponadto zgodnie z art. 113 ust. 2 pkt 2 ustawy do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a.

transakcji związanych z nieruchomościami,

b.

usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c.

usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

Natomiast stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1

Artykuł 113 ust. 13 ustawy wskazuje podatników, do których nie stosuje się zwolnień, o których mowa w art. 113 ust. 1 i 9.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca w styczniu 2017 r. otrzyma budynek biblioteki w umowie użyczenia. Wnioskodawca zamierza wynajmować pomieszczenia użytkowe na rzecz hufca ZHP. Najemcy (ZHP lub inne) będą wykorzystywać pomieszczenia dla celów statutowych. Wnioskodawca wskazał ponadto, że pomieszczenia nie będą wykorzystywane na cele mieszkaniowe. Wartość sprzedaży opodatkowanej Wnioskodawcy ani w 2016 r. ani w 2017 r. nie przekroczy kwoty 150 000 zł. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że nie prowadzi działalności gospodarczej, jest instytucją kultury, której zadaniem statutowym jest gromadzenie, przechowywanie i udostępnianie materiałów bibliotecznych.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy w związku z wynajmem pomieszczenia ZHP lub innej organizacji, z którego tytułu otrzymuje niewielkie przychody, uzyska status czynnego podatnika VAT.

W pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga czy prowadzona przez Wnioskodawcę działalność w zakresie wynajmu pomieszczeń hufcowi ZHP lub innej organizacji będzie stanowić działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy.

W tym miejscu zauważyć należy, że umowa najmu jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony - zarówno wynajmującego, jak i najemcę - określone przepisami obowiązki. Jak wynika z art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 380, z późn. zm.), przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Należy zauważyć, że najem jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną; odpowiednikiem świadczenia wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie najemcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.

Zatem, najem jako usługa, wypełnia określoną w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT definicję działalności gospodarczej, jeżeli wykonywana jest w sposób ciągły dla celów zarobkowych (zawierane umowy najmu mają zazwyczaj długotrwały charakter, a uzyskiwane korzyści z tego tytułu są w zasadzie stałe). Sam charakter stosunku prawnego, jaki kształtuje umowa najmu, wskazuje, że ma ona długotrwały charakter, a uzyskiwane korzyści z tego tytułu są w zasadzie stałe.

W konsekwencji najem pomieszczeń na rzecz ZHP lub innych organizacji stanowi działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym Wnioskodawca dokonując wynajmu pomieszczeń działa w charakterze podatnika VAT. Ponadto najem przez Wnioskodawcę ww. pomieszczeń na rzecz ZHP lub innych organizacji stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, a tym samym kwotę wartości sprzedaży ww. usług wlicza się do limitu, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. Wskazać natomiast należy, że w związku z tym, że wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła limitu 150 000 zł, Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w urzędzie skarbowym jako "podatnik VAT czynny".

Podsumowując, do momentu nieprzekroczenia wartości sprzedaży opodatkowanej (w tym z tytułu najmu pomieszczeń) w wysokości 150 000 zł, Wnioskodawca nie ma obowiązku zarejestrowania się jako "podatnik VAT czynny". Przy czym należy mieć na względzie wyłączenia zawarte w art. 113 ust. 13.

Stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do...., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl