2461-IBPP3.4512.613.2016.2.KS - Brak prawa do odliczenia VAT naliczonego wykazanego w fakturach zakupu dotyczących inwestycji dotyczącej infrastruktury wychowania przedszkolnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 grudnia 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach 2461-IBPP3.4512.613.2016.2.KS Brak prawa do odliczenia VAT naliczonego wykazanego w fakturach zakupu dotyczących inwestycji dotyczącej infrastruktury wychowania przedszkolnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 kwietnia 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 8 września 2016 r. (data wpływu 12 września 2016 r.), uzupełnionym pismem z 22 listopada 2016 r. (data wpływu 24 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia VAT naliczonego wykazanego w fakturach zakupu dotyczących inwestycji pn....- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 września 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia VAT naliczonego wykazanego w fakturach zakupu dotyczących inwestycji pn..... Wniosek został uzupełniony pismem z 22 listopada 2016 r. (data wpływu 24 listopada 2016 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie organu z 14 listopada 2016 r. znak: 2461-IBPP3.4512.613.2016.1.KS.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina K. (Wnioskodawca) w latach 2013-2015 realizowała inwestycję pn.... W ramach tej inwestycji w wyniku przebudowy dotychczasowego budynku szkoły powstała nowa infrastruktura: dodatkowa sala gimnastyczna i przedszkole publiczne.

Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie realizacji projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020 z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, (Działanie 12.1 Infrastruktura wychowania przedszkolnego; tytuł projektu:. w części dotyczącej nakładów na przedszkole. W złożonym wniosku zawarto oświadczenie, że Gmina nie ma możliwości odzyskania VAT od zakupów związanych z powyższą inwestycją, ponieważ powstała infrastruktura nie będzie wykorzystywana do sprzedaży opodatkowanej. W trakcie realizacji Gmina nie odliczała naliczonego podatku VAT od zakupów związanych z inwestycją i całość zadania była rozliczana kwotą brutto, czyli podatek VAT stanowił koszt inwestycji. Przez całość inwestycji należy tu rozumieć zarówno nakłady na część szkolną, jak i przedszkolną. Niniejszy wniosek został złożony celem przedłożenia go w Urzędzie Marszałkowskim na potrzeby końcowego rozliczenia omawianego projektu unijnego.

Ponadto w piśmie stanowiącym uzupełnienie do wniosku Wnioskodawca wskazał, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, składającym deklaracje VAT.

Data wystawienia pierwszej faktury: 19 grudnia 2013 r.; data wystawienia ostatniej faktury: 1 września 2015 r.

Na pytanie Organu: "Czy zakupy, których Wnioskodawca dokonywał w związku z realizacją opisanej we wniosku inwestycji były udokumentowane fakturami VAT, w których jako nabywca figurował Wnioskodawca?" Wnioskodawca wskazał: "Tak. Na fakturach zakupowych dotyczących przedmiotowej inwestycji jako nabywca figuruje Gmina..."

Natomiast na pytanie "Czy realizacja przez Wnioskodawcę inwestycji pn. "..." była związana z wykonywaniem zadań publicznoprawnych? Jeżeli tak, to w zakresie jakich zadań własnych określonych ustawą z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446) Gmina zrealizowała ww. inwestycję?" Wnioskodawca wskazał: "Tak. Realizacja inwestycji pn. "..." wiąże się ściśle z wykonywaniem przez gminę zadań publicznoprawnych. Obowiązek ten wynika z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym gminy (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.):

"Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, a w szczególności zadania własne obejmuje sprawy: (...) 8) edukacji publicznej", a także w związku z zapisami art. 5a ust. 2 pkt 1 ustawy szczególnej, tj. ustawy z dnia z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 2156 z późn. zm.):

2. "Zapewnienie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej, jest zadaniem oświatowym: 1) gmin - w przedszkolach oraz w innych formach wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 14a ust. 1a, a także w szkołach, o których mowa w art. 5 ust. 5."

Mienie powstałe w wyniku zrealizowanej inwestycji do tej pory nie było i w chwili obecnej również nie jest wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Powstała infrastruktura wykorzystywana jest tylko do zajęć edukacyjnych.

Wnioskodawca nie wyklucza jednak możliwości, że nowa sala gimnastyczna będzie w przyszłości wynajmowana na cele sportowe, jeśli pojawi się zainteresowanie np. ze strony mieszkańców. Pozostałe obiekty tj. budynek szkoły i przedszkola nie będą nigdy przedmiotem czynności opodatkowanych.

Ponadto Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę, że dofinansowanie unijne dotyczy tylko nakładów na część przedszkolną.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina miała prawo do odliczenia VAT naliczonego wykazanego na fakturach zakupu dotyczących inwestycji jaką była przebudowa budynku szkoły w części dotyczącej zarówno nakładów na budynek szkoły z salą gimnastyczną i na przedszkole?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Według Wnioskodawcy Gmina nie miała prawa do odliczenia VAT naliczonego na fakturach zakupu związanych z realizacją przebudowy budynku szkoły.

Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki: odliczenia dokonuje zarejestrowany czynny podatnik VAT w myśl art. 88 ust. 4, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych w myśl art. 86 ust. 1.

Zasada ta wyklucza możliwość odliczenia VAT związanego z wydatkami w projekcie - rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 warunkowane jest tym, aby towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 15 ust. 1, podatnikami są podmioty wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel i rezultat tej działalności. Za podatników nie uznaje się organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6). Zgodnie z ustawą o samorządzie terytorialnym (art. 7 ustawy o samorządzie gminnym), gmina wykonuje zadania własne, do których należy zaliczyć m.in. zadania z zakresu edukacji publicznej. Gmina nie prowadzi działalności gospodarczej związanej ze świadczeniem usług przedszkolnych czy szkolnych. Prowadzenie szkoły i przedszkola jest formą wykonywania zadania ustawowego, jakim jest edukacja publiczna. Zadanie to nie jest wykonywane w sposób zarobkowy, Gmina nie prowadzi w tym obszarze żadnej sprzedaży opodatkowanej.

Powstała w wyniku projektu infrastruktura nie jest wykorzystywana do prowadzenia sprzedaży opodatkowanej, w związku z tym Gmina nie miała możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r.), kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.) kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określone w art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 2156 z późn. zm.), zakładanie i prowadzenie publicznych przedszkoli, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkoli specjalnych oraz innych form wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 14a ust. 1a, szkół podstawowych oraz gimnazjów, w tym z oddziałami integracyjnymi, z wyjątkiem szkół podstawowych specjalnych i gimnazjów specjalnych, szkół artystycznych oraz szkół przy zakładach karnych, zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich, należy do zadań własnych gmin.

Z okoliczności faktycznych wynika, że Wnioskodawca w latach 2013-2015 zrealizował inwestycję pn. "...". W ramach tej inwestycji w wyniku przebudowy dotychczasowego budynku szkoły powstała nowa infrastruktura: dodatkowa sala gimnastyczna i przedszkole publiczne. Na fakturach zakupowych dotyczących przedmiotowej inwestycji jako nabywca figuruje Gmina. Gmina podała, że powstała infrastruktura nie będzie wykorzystywana do sprzedaży opodatkowanej. Powstała infrastruktura wykorzystywana jest tylko do zajęć edukacyjnych. Mienie powstałe w wyniku zrealizowanej inwestycji do tej pory nie było i w chwili obecnej również nie jest wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Prawo do odliczenie przez Gminę podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych towarów i usług dotyczących opisanego we wniosku zadania inwestycyjnego determinowane jest przede wszystkim przeznaczeniem wytworzonej infrastruktury. W okolicznościach niniejszej sprawy Gmina jednoznacznie podała, że powstała infrastruktura wykorzystywana jest tylko do zajęć edukacyjnych. Wprawdzie Gmina wskazała również, że nie wyklucza w przyszłości wynajmowania na cele sportowe jeśli pojawi się zainteresowanie. Jednakże w ocenie organu ta hipotetyczna możliwość, która może, ale nie musi wystąpić, nie ma wpływu na ewentualne prawo do odliczenia podatku naliczonego w części związanej z salą.

Oceniając prawo do odliczenia w odniesieniu do opisanego zadania inwestycyjnego kluczowym jest wskazany przez Gminę fakt, że mienie powstałe w wyniku zrealizowanej inwestycji do tej pory nie było i w chwili obecnej również nie jest wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Zasady rozliczania podatku od wartości dodanej, który pozwala na obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług w zakresie w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego nie płacąc podatku należnego.

Podsumowując w okolicznościach niniejszej sprawy, należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającej z art. 86 ust. 1 ustawy, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w fakturach zakupu dotyczących inwestycji jaką była przebudowa budynku szkoły w części dotyczącej zarówno nakładów na budynek szkoły z salą gimnastyczną i na przedszkole.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Końcowo należy wskazać, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku tj. prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach zakupu dotyczących inwestycji pn. "...". Inne kwestie nieobjęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. W przedmiotowej interpretacji nie oceniono prawidłowości wskazania, że Gmina nie prowadzi działalności gospodarczej związanej ze świadczeniem usług przedszkolnych czy szkolnych, nie było to bowiem przedmiotem pytania.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Skargę wnosi się do... po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl