2461-IBPP3.4512.610.2016.2.MD - Podatek od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z projektem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 października 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach 2461-IBPP3.4512.610.2016.2.MD Podatek od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z projektem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 kwietnia 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 8 sierpnia 2016 r. (data wpływu 9 września 2016 r.) uzupełnionym pismem z 10 października 2016 r. (data wpływu 14 października 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z projektem pn. "....." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 września 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z projektem pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 10 października 2016 r. (data wpływu 14 października 2016 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 3 października 2016 r. znak: 2461-IBPP3.4512.610.2016.1.MD.

W przedmiotowym wniosku uzupełnionym pismem z 1 września 2016 r. przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Stan istniejący - Uzasadnienie realizacji inwestycji

Celem projektu pn. "...." zaplanowanego do realizacji przez Beneficjenta Gminę X., jest zapewnienie organowi administracji publicznej, obywatelom i przedsiębiorcom dostępu przy pomocy środków komunikacji elektronicznej do:

* zintegrowanych, aktualnych i kompletnych informacji gromadzonych w rejestrach publicznych na poziomie gminy oraz świadczonych z ich wykorzystaniem usług elektronicznych online, szczególnie na najwyższych możliwych poziomach dojrzałości,

* zwiększonej funkcjonalności aplikacji front-office udostępnianych mieszkańcom regionu - poprzez zastosowanie najnowszego oprogramowania, spersonalizowanego systemu powiadamiania klienta oraz dostosowanie serwisów do europejskiego standardu dostępności dla niepełnosprawnych WCAG 2.0 w zakresie aplikacji front-office.

Zaplanowany do realizacji projekt w swej treści merytorycznej wpisuje się w przyjęte na poziomie regionalnym i centralnym priorytety i cele szczegółowe, określone w dokumentach strategicznych dla perspektywy finansowej 2014-2020.

Na poziomie regionalnym są to: Strategia Rozwoju Województwa A. "...." Regionalny Program Operacyjny Województwa A. na lata 2014-2020, przyjęty przez Zarząd Województwa A. uchwalą nr XXX/yyy/IV/2014 z dnia 10 kwietnia 2014 r. oraz Szczegółowy Opis Priorytetów RPO 2014-2020 przyjęty przez Zarząd Województwa uchwałą nr... z dnia 20 maja 2014 r., a na poziomie centralnym m.in. Program Operacyjny Polska Cyfrowa na lata 2014-2020 oraz Program Zintegrowanej Informatyzacji Państwa do roku 2020, przyjęte przez Radę Ministrów uchwałą Nr 1/2014 z dnia 8 stycznia 2014 r.

Zgodność celów projektu z celami szczegółowymi zawartymi w ww. dokumentach, dotyczy w szczególności:

* w RPO na lata 2014-2020 celem szczegółowym jest "zwiększenie poziomu dostępności i wykorzystania publicznych usług oraz zasobów cyfrowych w regionie", a oczekiwanym, głównym rezultatem, dzięki dalszemu rozwijaniu e-usług oraz cyfrowych zasobów publicznych dostępnych zarówno dla mieszkańców regionu jak i przedsiębiorstw, jest wzrost liczby osób korzystających z usług oraz zasobów publicznych udostępnianych on-line. Zaplanowany do realizacji projekt swym zakresem w pełni odpowiada Działaniu 2.1. "Wsparcie rozwoju e-usług publicznych", (Szczegółowy Opis Priorytetów RPO na lata 2014-2020, Załącznik nr 1 do Uchwały nr. Zarządu Województwa z dnia 20 maja 2014 r.), którego celem jest poprawa jakości życia mieszkańców regionu poprzez zwiększenie poziomu dostępności i wykorzystania publicznych usług oraz zasobów cyfrowych (w tym usług mobilnych), dopuszczając w nim do realizacji dwa typy projektów (jest to lista zamknięta): "1. E-usługi publiczne" oraz "2. Cyfrowe zasoby publiczne". W ramach pierwszego typu projektu wsparcie uzyskają w szczególności projekty polegające na tworzeniu i wdrażaniu systemów i aplikacji ułatwiających realizację zadań publicznych lub usprawniających korzystanie z elektronicznych usług publicznych, natomiast w drugim projekty polegające na digitalizacji lub utworzeniu w formie cyfrowej publicznych zasobów (w tym mapowych) z uwzględnieniem aspektu ich archiwizacji.

* w POPC, Oś Priorytetowa II "E-Administracja i otwarty urząd" w Priorytecie inwestycyjnym PI 2.3 "Wzmacnianie zastosowania technologii komunikacyjno-informacyjnych dla e-administracji, e-learningu, e-integracji, e-kultury i e-zdrowia" za cel szczegółowy 2 przyjęto: podniesienie dostępności i jakości e-usług publicznych, realizowany poprzez wsparcie poszerzenia zakresu spraw, które obywatele i przedsiębiorcy mogą załatwić drogą elektroniczną: (...) Celem wsparcia będzie poszerzenie zakresu spraw, które obywatele i przedsiębiorcy mogą załatwić drogą elektroniczną. Bezpośrednio będzie się to odbywać poprzez: elektronizację nowych usług, poprawę funkcjonalności oraz e-dojrzałości istniejących usług (...). Priorytetowe wsparcie otrzymają projekty wpisujące się w jeden z obszarów szczegółowo omówionych w PZIP.

Zakres opracowania obejmuje obszar Gminy w jego granicach administracyjnych. Opracowanie uwzględnia bieżący stan informatyzacji Gminy, a także obecne i przyszłe potrzeby użytkowników, zarówno wśród pracowników, jak i osób oraz instytucji spoza niej.

Przedstawiona dokumentacja spełnia też podstawowe kryteria dla tego typu opracowań, a mianowicie:

* neutralności technologicznej - dokumentacja nie wskazuje i nie faworyzuje żadnej konkretnej technologii i oprogramowania (za wyjątkiem obowiązujących norm europejskich i krajowych, powszechnie stosowanych technologii o charakterze standardów oraz niezbędnych założeń technicznych),

* swobodnego (otwartego) dostępu - zapewniając możliwość współpracy i korzystania ze zbudowanej infrastruktury wszystkim zainteresowanym stronom, zarówno operatorom jak i użytkownikom, przy uwzględnieniu posiadanych uprawnień oraz przepisów prawa i zawartych z urzędem umów na udostępnianie danych.

Zachowuje również zgodność z obowiązującymi standardami w zakresie implementacji systemów informacji przestrzennej, w tym w zakresie budowy i prezentacji metadanych geoinformacyjnych,

Stan obecny komunikacji elektronicznej pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego i obywatelami sprowadza się do implementacji dwóch rozwiązań. Pierwszym są serwisy internetowe gmin, drugim, wymuszone ustawą, serwisy BIP. Serwisy internetowe mają zazwyczaj charakter statycznych serwisów w sposób ogólny prezentujących gminy. Ewentualna interakcja z obywatelami ogranicza się do forów internetowych. Serwisy BIP są serwisami prezentującymi strukturę organów władzy samorządowej, sposoby załatwiania w nich spraw i dającymi dostęp do różnych publicznie dostępnych dokumentów. Cechą obu rozwiązań jest praktyczny brak integracji z systemami informatycznymi używanymi wewnątrz urzędów oraz prezentacji w internecie dokumentów (plików).

Zwraca uwagę brak trzech istotnych elementów, występujących już w komunikacji elektronicznej pomiędzy petentami, a instytucjami:

* udostępnianie informacji publicznej strukturalnej (pochodzącej z baz danych),

* udostępnianie informacji spersonalizowanej chronionej,

* możliwość podejmowania działań z poziomu serwisów przez petenta/obywatela w tym możliwość dokonania spersonalizowanej płatności on-line.

Zagadnienie stworzenia systemu oraz udostępnienie danych poprzez moduł integrujący e-Urzędu jest rozumiany w niniejszej dokumentacji, jako ogół działań i środków związanych z elektroniczną komunikacją pomiędzy urzędem i obywatelem. Stworzenie e-Urzędu, zatem, jest zagadnieniem bardzo szerokim i obejmuje cały szereg spraw o charakterze organizacyjnym, prawnym, jak i czysto informatycznym. W poniższym opracowaniu koncentruje się na aspekcie informatycznym zaznaczając przy tym, że organizacja musi być przygotowana do sytuacji, kiedy dane dotychczas przetwarzane tylko w jej ramach, zostają udostępnione na zewnątrz. Rodzi to szereg implikacji dla codziennej pracy związanych z terminowością i precyzją wykonywania zadań. Aspekty prawne z kolei, wpływają bezpośrednio na zakres i sposób udostępniania danych. Rozwiązania przyjazne komunikacji elektronicznej będą ją pobudzać, rozwiązania restrykcyjne, mogą wstrzymywać rozwój usług elektronicznych w obszarze administracji przez lata.

Celami, do których będzie dążył Urząd Gminy realizując projekt opisany w niniejszej dokumentacji będzie;

* poszerzenie oferty usług publicznych, świadczonych przez Urząd Gminy drogą elektroniczną,

* zwiększenie stopnia wykorzystywania technologii informatycznych przez mieszkańców regionu,

* podniesienie efektywności zarządzania wszelkimi zasobami, przede wszystkim informacyjnymi Gminy,

* usprawnienie obsługi mieszkańców Gminy, poprzez zapewnienie im dostępu do zasobów informacyjnych poprzez spersonalizowany system powiadamiania Klienta, a także stworzenie im możliwości komunikacji z Urzędem drogą elektroniczną,

* podniesienie efektywności poboru podatków i opłat.

Obecnie Urząd Gminy posiada następującą infrastrukturę IT:

1. Aktualna liczba zestawów komputerowych 30 - większość z systemem Windows Vista, 5 zestawów z Windows XP, Windows 7 - 10 zestawów, - pakiet office w wydaniu 2010 - 10 zestawów, 2007 - pozostałe (nie korzysta się z open office) - przeglądarki IE, Firefox (w aktualnych wydaniach), sporadycznie Chrome parametry: proc Intel C2D 2.00-2.50 GHz, 2-4GB DDR 2,320-500 GB, grafika zintegrowana.

2. Każdy komputer ma dostęp do sieci LAN oraz Internet.

3. Ilość planowanych komputerów do wymiany - 20 sztuk - ok 65-70%.

W budynku Urzędu Gminy istnieje sieć komputerową typu 5e. Urządzenia działają wyłącznie w jednej sieci LAN (nie ma udostępnionego Wi-Fi). W każdym pomieszczeniu znajduje się minimum jedno gniazdo sieci LAN do serwerowni.

4. Urządzenia sieciowe obejmują; Router + Firewall - 1 sztuka - Fortigate firmy Fortinet + Fortianalyzer - Switch - pow. 40 portów - 3 sztuki - Switch - do 10 portów - 10 sztuk.

5. Wyposażenie infrastruktury sieciowej obejmuje:

* Szafa serwerowa - 1 sztuka - wysokość ok. 2 metrów,

* UPS - globalny dla wszystkich serwerów,

* Urządzeń typu NAS - brak,

* streamer taśmowy.

6. Urząd Gminy połączony jest z siecią Internet za pośrednictwem 2 stałych łączy:

* Dostawca Internetu - firma... w technologii WLAN, prędkość odbioru do 20 MB/s, wysyłki do 10 MB/s (w godzinach nocnych prędkość podwojona), prędkość współdzielona przez wszystkie komputery w Urzędzie Gminy,

* Dostawca Internetu "zapasowego" -... w prędkości do 10 MB/s, prędkość współdzielona przez wszystkie komputery w Urzędzie Gminy.

7. Urząd Gminy do tej pory wykorzystuje szereg aplikacji dziedzinowych, umożliwiających bieżące funkcjonowanie jednostki. Są to systemy podatkowe, systemy budżetowe, systemy kadrowo-płacowe, systemy zarządzania dokumentami - firma..., wersje WINDOWS (aktualizowane na bieżąco).

Gmina wdrożyła system e-PUAP, który umożliwia składanie wniosków elektronicznych przez platformę www.epuap.gov.pl, która jest zintegrowana z platformą SEKAP. Na chwilę obecną Urząd Gminy posiada stronę internetową http://www.XXX-XXX.pl/, a także stronę Biuletynu Informacji Publicznej pod adresem http://bip.XXX-XXX.pl/. Witryny te oferują dostęp do informacji dotyczących funkcjonowania Gminy oraz jej jednostek organizacyjnych, a także pozwalają na zaczerpnięcie niektórych dokumentów i uchwał.

Jedynymi e-Usługami oferowanymi do tej pory przez Gminę są:

* Informacje na stronie BIP - formularze do pobrania.

* Formularz elektroniczny opublikowany na platformie e-PUAP - ogólny wniosek online.

Konieczna jest również modernizacja serwerowni w zakresie przełączników sieciowych oraz klimatyzacji. Wydatki związane są z zakupem sprzętu zapewniającego sprawne i ciągłe funkcjonowanie serwerów oraz urządzeń.

W trakcie analizy stanu aktualnego zaobserwowano niski poziom wykorzystania świadczonych obecnie przez Wnioskodawcę usług publicznych poziomu 3 (składanie wniosków do urzędu za pomocą platform ePUAP i SEKAP) przy jednocześnie znacznej ilości obsługiwanych petentów w poszczególnych wydziałach (ok. kilkudziesięciu osób dziennie). Zdiagnozowano, że znaczna ilość wizyt w urzędzie realizowana jest w celu pozyskania prostych informacji dotyczących zawartości rejestrów i ewidencji lub dokonania płatności za swoje zobowiązania wobec urzędu (podatki, opłaty lokalne). Dlatego też wdrażane w ramach projektu e-usługi skierowane są do dwóch zasadniczych grup odbiorców: mieszkańców (A2C) i przedsiębiorców/inwestorów (A2B).

Zakupione towary i usługi w ramach projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wszystkie usługi świadczone z wykorzystaniem powstałego w ramach projektu systemu będą bezpłatne, nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych generujących podatek należny.

Realizacja projektu opisanego we wniosku wpisuje się w realizacje zadań służących zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty i należy uznać za działalność publicznoprawną.

Nabywca towarów i usług w fakturach VAT będzie figurowała Gmina. Zakupy będą dokonywane w okresie listopad 2016 - grudzień 2017 r. Wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego, jest planowana przez podatnika czynność i pyta o przyszłe rozliczenie podatkowe.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo odliczyć podatek VAT naliczony, wynikający z faktur dokumentujących realizację projektu pn. "..."?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Podstawa prawna art. 15 ust. 6 w związku z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710).

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z zadaniem opisanym w poz. 80.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określone w art. 15 ust. 2 ustawy.

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Jak wskazano na wstępie podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że towary i usługi nabyte w ramach projektu opisanego we wniosku nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wszystkie usługi świadczone z wykorzystaniem powstałego w ramach projektu systemu będą bezpłatne i nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych generujących należny podatek VAT. Okoliczności niniejszej sprawy wskazują, że Wnioskodawca realizując przedmiotowy projekt nie będzie działał w charakterze podatnika VAT.

Zatem z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących realizację projektu pn. "..."

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl