2461-IBPP3.4512.578.2016.2.MD - Brak prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 listopada 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach 2461-IBPP3.4512.578.2016.2.MD Brak prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 kwietnia 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 22 sierpnia 2016 r. (data wpływu 25 sierpnia 2016 r.) uzupełnionym pismem z 13 września 2016 r. (data wpływu 15 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 sierpnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "....".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 13 września 2016 r. (data wpływu 15 września 2016 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 8 września 2016 r. znak: 2461-IBPP3.4512.578.2016.2.MD

W przedmiotowym wniosku uzupełnionym pismem z 13 września 2016 r. przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina (Wnioskodawca) otrzymała dofinasowanie na realizację zadania pn. "...". Obecnie Gmina jest na etapie podpisywania umowy o dofinasowanie. Inwestycja będzie realizowana w Przedszkolu Publicznym nr 1 w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X. na lata 2007-2013 działanie 12.1.1 Infrastruktura wychowania przedszkolnego - ZIT. Realizacja powyższego projektu zakłada remont istniejącego budynku przedszkola w celu przystosowania obiektu do przedszkola pięciooddziałowego z jednym oddziałem integracyjnym. W ramach adaptacji pomieszczeń przedszkolnych do nowej funkcji zaplanowano: prace remontowo-budowlane, prace demontażowe istniejących ścianek i posadzek, wykonanie ścianek działowych dla nowych pomieszczeń wykonanie podsklepień w ciągach komunikacyjnych, modernizację instalacji elektrycznych, prace wewnętrzne w zakresie kanalizacji, wody i instalacji gazowej, prace związane z wentylacją mechaniczną pionu kuchennego, prace instalacyjne (instalacja c.o), wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, budowę windy zewnętrznej oraz zakup wyposażenia pomieszczeń. Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, składającym miesięczne deklaracje VAT-7.

W czasie realizacji projektu Wnioskodawca dokona płatności na podstawie wystawionych przez wykonawcę dostaw towarów i usług faktur VAT za zrealizowanie przedmiotu projektu zgodnie z dokumentacją projektową.

Wnioskodawca jako jednostka realizująca projekt będzie figurował jako nabywca na wystawionych przez wykonawcę prac fakturach VAT. Po zakończeniu realizacji projektu, zwiększy się wartość obiektu (budynku przedszkola), który jest oddany w trwały zarząd dyrektorowi Publicznego Przedszkola nr 1 posiadającego status jednostki budżetowej.

Przedszkole korzysta ze zwolnienia podmiotowego określonego w art. 113 ustawy o VAT. Osiąga przychody związane z realizacją zadań zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług (głównie opłaty ze sprzedaży obiadów dla dzieci i personelu pedagogicznego oraz opłaty z tytułu pobytu dzieci w przedszkolu powyżej 5 godzin).

Przedszkole realizuje programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego (art. 14 ustawy o systemie oświaty). Prawo dzieci do korzystania z wychowania przedszkolnego (w tym do nauczania, wychowania i opieki) w wymiarze do 5 godzin dziennie jest nieodpłatne (art. 6 ust. 1 ustawy o systemie oświaty), ponad ustalony limit czasu pobierana jest odpłatność, nie wyższa niż opłata wskazana w przepisach oświatowych (art. 14 ust. 5 ustawy o systemie oświaty).

Zgodnie z uregulowaniem art. 67a ust. 1 i 2 ustawy o systemie oświaty, w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, w Przedszkolu funkcjonuje stołówka. Korzystanie z posiłków w placówce jest odpłatne. Stołówka działa wyłącznie na potrzeby wychowanków przedszkola, przy czym dopuszcza się korzystanie z wyżywienia przez personel pedagogiczny przedszkola za odpłatnością. Celem funkcjonującej w przedszkolu stołówki nie jest świadczenie usług gastronomicznych jako takich, ale wyłącznie pełnienie funkcji socjalno-bytowych, polegających na zapewnieniu żywienia w ramach realizacji przez placówkę funkcji opiekuńczych.

Gmina obecnie stosuje dotychczasowy model rozliczeń i rozlicza się odrębnie od swojej jednostki organizacyjnej. Zgodnie z wyrokiem TSUE nr C-276/14 oraz wydanym Komunikatem Ministerstwa Finansów, Gmina zamierza z dniem 1 stycznia 2017 r. wprowadzić centralizację i wspólne rozliczanie podatku VAT ze swoimi jednostkami organizacyjnymi.

Ponosząc wskazane we wniosku koszty, Gmina będzie działać w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zamierzone zakupy nie będą wykorzystywane w ramach opodatkowanej działalności gospodarczej. Zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Gmina będzie osiągała przychody zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT. Przedszkole jako jednostka budżetowa, działa w imieniu i na rzecz jednostki samorządu terytorialnego - Gminy, która ją utworzyła.

Zakupy dotyczące projektu nie będą dokonane przez Gminę po wprowadzeniu centralizacji i wspólnych rozliczeń podatku VAT ze swoimi jednostkami organizacyjnymi.

Rzeczowa realizacja projektu zaplanowana została do końca 2016 r. (pierwszy wydatek został poniesiony w listopadzie 2015 natomiast ostatni wydatek zostanie poniesiony w grudniu 2016).

W wyremontowanym budynku przedszkola będą wykonywane czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo obniżyć kwotę należnego podatku VAT o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowaną inwestycją?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wobec przedstawionego stanu faktycznego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących prac i usług związanych z realizacją projektu z uwagi na brak związku z czynnościami opodatkowanymi.

Z przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć więc można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W przedstawionej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, z uwagi ja na brak związku z czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się w za prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Tym samym, zasada ta wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określone w art. 15 ust. 2 ustawy.

Natomiast, w zakresie realizacji zadań własnych (działalności publicznoprawnej) Gmina nie jest uznawana za podatnika, tym samym nie wykonuje samodzielnie działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2.

Należy wskazać, że w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446), Gmina, wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ww. ustawy). Podmioty takie są wyodrębnionymi jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej, które prowadzą swoją działalność w formie samorządowego zakładu budżetowego lub jednostki budżetowej.

Zgodnie z art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 2156 z późn. zm.), zakładanie i prowadzenie publicznych przedszkoli, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkoli specjalnych oraz innych form wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 14a ust. 1a, szkół podstawowych oraz gimnazjów, w tym z oddziałami integracyjnymi, z wyjątkiem szkół podstawowych specjalnych i gimnazjów specjalnych, szkół artystycznych oraz szkół przy zakładach karnych, zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich, należy do zadań własnych gmin.

Zgodnie z art. 79 ust. 1 ww. ustawy, przedszkola, szkoły i placówki publiczne zakładane i prowadzone przez ministrów i jednostki samorządu terytorialnego są jednostkami budżetowymi. Zasady gospodarki finansowej tych szkół, przedszkoli i placówek określają odrębne przepisy, z zastrzeżeniem ust. 1c.

Wątpliwości po stronie Wnioskodawcy budzi kwestia prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu dotyczących prac i usług związanych z realizacją projektu pn. "...".

W rozpatrywanej sprawie Gmina będzie realizowała projekt pn. "...". Realizacja powyższego projektu zakłada remont istniejącego budynku przedszkola w celu przystosowania obiektu do przedszkola pięciooddziałowego z jednym oddziałem integracyjnym. Po zakończeniu realizacji projektu, zwiększy się wartość budynku przedszkola, który jest oddany w trwały zarząd dyrektorowi Publicznego Przedszkola nr 1 posiadającego status jednostki budżetowej. Przedszkole korzysta ze zwolnienia podmiotowego określonego w art. 113 ustawy o VAT. Osiąga przychody związane z realizacją zadań zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy. Jak wynika z informacji zawartych we wniosku rzeczowa realizacja projektu zaplanowana została do końca 2016 r. (pierwszy wydatek został poniesiony w listopadzie 2015 r. natomiast ostatni wydatek zostanie poniesiony w grudniu 2016 r.). Ponadto zakupy dotyczące projektu nie będą dokonane przez Gminę po wprowadzeniu centralizacji i wspólnych rozliczeń podatku VAT ze swoimi jednostkami organizacyjnymi.

Jak wskazano powyżej, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych. Przy czym podkreślić jeszcze raz należy, że prawo to przysługuje w zakresie w jakim zakupy te bezspornie związane są z realizowaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa, należy wskazać, że w odniesieniu do inwestycji dotyczącej Przedszkola Publicznego nr 1, warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jakim jest związek zakupów towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, nie będzie spełniony. Z treści wniosku wynika, że zamiarem Gminy nie jest wykorzystywanie wyremontowanego budynku Przedszkola do czynności opodatkowanych. Jak wskazała Gmina, zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W konsekwencji Gmina nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu dotyczących prac i usług związanych z realizacją projektu pn. "....".

Podsumowując w okolicznościach niniejszej sprawy, należy stwierdzić, z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającej z art. 86 ust. 1 ustawy, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z inwestycją dotyczącą Przedszkola Publicznego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Końcowo zauważa się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w kwestii, czy Wnioskodawca prawidłowo zaklasyfikował działalność prowadzoną w Przedszkolu jako zwolnioną zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 24 oraz pkt 26 ustawy, gdyż nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie. Stwierdzenie to przyjęto jako element zdarzenia przyszłego i nie było ono przedmiotem oceny.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci aktualność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl