2461-IBPP3.4512.557.2016.1.BJ - Prawo do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości z tytułu zakupu sprzętu do cyfryzacji i modernizacji kina.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 listopada 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach 2461-IBPP3.4512.557.2016.1.BJ Prawo do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości z tytułu zakupu sprzętu do cyfryzacji i modernizacji kina.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 12 sierpnia 2016 r. (data wpływu 18 sierpnia 2016 r.), uzupełnionym pismem z 16 września 2016 r. (data wpływu 20 września 2016 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości z tytułu zakupu sprzętu do cyfryzacji i modernizacji kina ".." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 sierpnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości z tytułu zakupu sprzętu do cyfryzacji i modernizacji kina "..". Wniosek został uzupełniony pismem z 16 września 2016 r. (data wpływu 20 września 2016 r.).

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 16 września 2016 r., przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest instytucją kultury wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Gminę S. M. pod poz. 2. Posiada osobowość prawną, a nadzór nad jego działalnością w zakresie określonym przepisami ustawy z dn. 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej sprawuje Organizator za pośrednictwem Burmistrza S. M.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Swoją działalność prowadzi zgodnie ze swoim statutem, tj. dba o upowszechnianie i ochronę kultury, rozwój twórczości artystycznej oraz inicjuje działania kulturoznawcze i prospołeczne.

Samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na zasadach ustawowo określonych dla instytucji kultury. Przychodami Wnioskodawcy są głównie dotacje budżetowe, tj.

1.

dotacja podmiotowa od Organizatora na całą działalność bieżącą instytucji kultury,

2.

dotację celową na dofinansowanie realizacji zakupów inwestycyjnych,

3.

wpływy ze sprzedaży biletów,

4.

wpływy z realizacji i wykonania programów artystycznych - akredytacja,

5.

wpływy z najmu sal, powierzchni użytkowych, sprzętu,

6.

wpływy z reklamy.

Prowadzi też działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży; biletów - objęte stawką 8%, książek - objęte stawką 5% oraz wynajmu lokali powierzchni użytkowych, reklamy i innych usług opodatkowanych stawką 23%. Występuje u Wnioskodawcy również sprzedaż zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług.

Dotychczas Wnioskodawca dokonywał odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych bezpośrednio ze sprzedażą opodatkowaną obniżającą kwoty podatku VAT należnego, nie dokonywał odliczania podatku VAT proporcją np. od faktur za media.

W przypadku działalności zwolnionej Wnioskodawca nie dokonywał odliczenia podatku naliczonego.

W sierpniu bieżącego roku Wnioskodawca realizuje 2 przedsięwzięcia dotyczące rozwoju kina "..." znajdującego się w strukturach M.-G. Ośrodka Kultury, tj.:

1. Cyfryzacja kina "...",

2. Modernizacja kina "...".

Zadania 1 tj. Cyfryzacja zostanie sfinansowana w kwotach netto z Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej - 50%, z dotacji celowej z Gminy - 40% oraz z wkładu własnego w wysokości 10%, natomiast zadanie 2, tj. modernizacja zostanie sfinansowana również w kwotach netto z Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej - 36,84%, z dotacji celowej z Gminy - 52,85% i wkładu własnego w wysokości 10,31%.

Z własnych środków Wnioskodawca zapłaci kwotę podatku VAT wynikającą z faktur dotyczących zakupu sprzętu do cyfryzacji i modernizacji kina "....". Sprzęt ten będzie Wnioskodawcy służył do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

1. Cyfryzacja kina

* Przedsięwzięcie związane z realizacją cyfryzacji kina "...." realizowane było od 15 czerwca 2016 r. i zakończyło się 31 sierpnia 2016 r., natomiast do 30 września 2016 r. Wnioskodawca musi dokonać rozliczenia dotacji otrzymanej z Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

* Przedmiotem tego przedsięwzięcia był zakup: kinowego projektora cyfrowego B., serwera kina cyfrowego B., procesora wizyjnego K., obiektywu projekcyjnego B., panela-komputera do obsługi A., lampy O., układu do projekcji 3D Moduł polaryzacyjny 3D D., okulary do projekcji 3D, odpowiedni stolik pod zestaw cyfrowy.

* W ramach realizacji tego przedsięwzięcia dokonano montażu ww. urządzeń oraz szkolenia kinooperatorów.

* Efektem końcowym realizacji ww. zadania jest wyświetlanie filmów w kinie ".." w najwyższej jakości technologicznej, które będzie czynnością opodatkowaną na podstawie sprzedawanych biletów wstępu do kina.

2. Modernizacja kina "..."

* Przedsięwzięcie związane z realizacją modernizacji kina "..." realizowane było od 15 czerwca 2016 r. i zakończyło się 31 sierpnia 2016 r., natomiast do 30 września 2016 r. Wnioskodawca musi dokonać rozliczenia dotacji otrzymanej z Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

* Przedmiotem tego przedsięwzięcia był zakup: nagłośnienia, ekranu projekcyjnego H. wraz z ramą P. E. oraz napędem elektrycznym ramy ekranu, oraz systemu kasowego z rezerwacją i sprzedażą biletów przez Internet.

* W ramach realizacji tego zadania dokonano montażu ww. urządzeń oraz szkoleń kinooperatorów i pracowników mających obsługiwać kasę kina i system rezerwacji biletów przez Internet.

* Efektem końcowym realizacji ww. zadania jest wyświetlanie filmów w kinie "..." w jakości 3D-4K na ekranie projekcyjnym z dźwiękiem cyfrowym 7.1, oraz sprawniejsza, bardziej nowoczesna obsługa klientów, którzy dzięki nowoczesnemu systemowy kasowemu mogą na bieżąco sprawdzać swoje rezerwacje przez Internet.

Zadanie to będzie czynnością opodatkowaną na podstawie sprzedawanych biletów wstępu do kina.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy przy zakupie sprzętu do cyfryzacji i modernizacji kina "..." Wnioskodawca może skorzystać z odliczenia podatku naliczonego w 100%?

Zdaniem Wnioskodawcy możliwe jest odliczenie 100% podatku naliczonego w związku z przeznaczeniem zakupionego sprzętu w ramach Cyfryzacji i Modernizacji kina "..." do działalności opodatkowanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Stwierdzić należy, że każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.

Podatnikami - zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W rozpatrywanej sprawie mamy do czynienia z państwową instytucją kultury, zatem zasadnym jest odwołanie do przepisów ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 406, z późn. zm.), określającej zasady tworzenia i działania instytucji kultury.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

Na podstawie art. 12 wskazanej ustawy, organizator zapewnia instytucji kultury środki niezbędne do rozpoczęcia i prowadzenia działalności kulturalnej oraz do utrzymania obiektu, w którym ta działalność jest prowadzona.

Stosownie do treści art. 27 ust. 1 powołanej ustawy instytucja kultury gospodaruje samodzielnie przydzieloną i nabytą częścią mienia oraz prowadzi samodzielną gospodarkę w ramach posiadanych środków, kierując się zasadami efektywności ich wykorzystania oraz zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej - pokrywa koszty bieżącej działalności i zobowiązania z uzyskiwanych przychodów.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest instytucją kultury, posiadającą osobowość prawną. W sierpniu bieżącego roku Wnioskodawca realizuje 2 przedsięwzięcia dotyczące rozwoju kina "..." znajdującego się w strukturach M.-G. Ośrodka Kultury, tj. cyfryzacja kina "...." i modernizacja kina "...".

Przedsięwzięcie związane z cyfryzacją i modernizacją kina realizowane było od 15 czerwca 2016 r. i zakończyło się 31 sierpnia 2016 r. Sprzęt do cyfryzacji i modernizacji kina ".." będzie Wnioskodawcy służył do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Przedmiotem przedsięwzięcia związanego z cyfryzacją był zakup kinowego projektora cyfrowego, serwera kina cyfrowego, procesora wizyjnego, obiektywu projekcyjnego, panela-komputera do obsługi A., lampy O., układu do projekcji 3D Moduł polaryzacyjny 3D, okulary do projekcji 3D, odpowiedni stolik pod zestaw cyfrowy. Efektem końcowym realizacji ww. zadania jest wyświetlanie filmów w kinie "..." w najwyższej jakości technologicznej, które będzie czynnością opodatkowaną na podstawie sprzedawanych biletów wstępu do kina. Przedmiotem przedsięwzięcia związanego z modernizacją kina był zakup nagłośnienia, ekranu projekcyjnego wraz z ramą oraz napędem elektrycznym ramy ekranu, oraz systemu kasowego z rezerwacją i sprzedażą biletów przez Internet. Efektem końcowym realizacji ww. zadania jest wyświetlanie filmów w kinie "...." w jakości 3D-4K na ekranie projekcyjnym z dźwiękiem cyfrowym 7.1, oraz sprawniejsza, bardziej nowoczesna obsługa klientów, którzy dzięki nowoczesnemu systemowy kasowemu mogą na bieżąco sprawdzać swoje rezerwacje przez Internet. Zadanie to będzie czynnością opodatkowaną na podstawie sprzedawanych biletów wstępu do kina.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do rozstrzygnięcia kwestii, czy ma prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego od zakupu sprzętu do cyfryzacji i modernizacji kina.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Ze względu więc na związek dokonanych zakupów, wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług (sprzedaż biletów wstępu do kina), Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w pełnej wysokości od zakupu sprzętu do cyfryzacji i modernizacji kina służących do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Prawo to przysługuje Wnioskodawcy, pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl