2461-IBPP3.4512.548.2016.1.JP - Prawo do pełnego odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 listopada 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach 2461-IBPP3.4512.548.2016.1.JP Prawo do pełnego odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 kwietnia 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 5 sierpnia 2016 r. (data wpływu 12 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 sierpnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pn. "....

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego działa zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, wypełnia zawarte w tej ustawie zadania publiczne i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od 24 lipca 2000 r.

Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie zadania inwestycyjnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 dla 6 Osi Priorytetowej Dziedzictwo regionalne, Działanie 6.1 Rozwój dziedzictwa kulturowego i naturalnego, Poddziałanie 6.1.1 Ochrona i opieka nad zabytkami pn. "...".

Realizacja projektu przyczyni się do zachowania regionalnej różnorodności i oryginalnych cech kulturowych regionu poprzez odrestaurowanie budynku dworu i parku w L w celu stworzenia tam ośrodka kultury regionalnej o nazwie "..." zgodnego w swym charakterze z wartością kulturową dworu i parku. Utworzony w wyniku projektu ośrodek kultury, ze względu na wielkość pomieszczeń dworu i ich planowane dostosowanie, stanie się miejscem do prowadzenia prób i występów artystycznych dla regionalnych zespołów muzycznych, szczególnie dla zespołu "..." i "...". Dzięki stworzeniu ośrodka kultury, lokalna społeczność Gminy, szczególnie mieszkańcy L będą mieli instytucję ułatwiającą prowadzenie aktywnego życia kulturalnego i społecznego. Ośrodek kultury wpisze się jako nowy obiekt turystyczny na szlaku architektury i kultury galicyjskiej czyniąc go atrakcyjniejszym dla turystów.

Projekt zgodnie z analizą problemu i zdefiniowanymi celami adresowany jest do trzech podstawowych grup odbiorców tj.

a.

mieszkańców Gminy oraz najbliższego regionu,

b.

turystów odwiedzających Gminę,

c.

dzieci i młodzieży szkolnej z terenu Gminy i regionu.

Odrestaurowany Dwór w L będzie miejscem zapewniającym ww. organizacjom możliwość realizacji celów statutowych, w tym rozwój oferty kulturalnej w Gminie i zachowanie lokalnego dziedzictwa kulturowego - posłużą temu sale warsztatowe przygotowane do prowadzenia zajęć rękodzielniczych, sala konferencyjna przystosowana do prowadzenia szkoleń, spotkań integracyjnych, organizacji imprez kulturalnych, ekspozycje stałe i czasowe, gdzie można będzie prezentować efekty pracy i działalności stowarzyszeń w formie wystaw prac rękodzielniczych, fotografii, materiałów promujących Gminę itp.

W planowanym ośrodku kultury będą aktywnie działały regionalne zespoły muzyczne, w tym zespół "..." i "..." wykorzystując zabytkowy obiekt do prowadzonych prób, pokazów i koncertów, co dodatkowo zaktywizuje lokalną społeczność gminy wokół zjawiska kultury regionalnej.

Realizacja inwestycji w znacznym stopniu przyczyni się do podniesienia jakości przestrzeni publicznej w Gminie, przeznaczonej na cele kulturalne, co będzie miało wyraźne odzwierciedlenie w liczbie osób korzystających ze zmodernizowanego obiektu.

Dwór i park w L są wpisane do rejestru zabytków: park wpisany do rejestru zabytków Województwa... - decyzja z dnia 14 grudnia 1987 r... pod numerem rejestru...; dwór wpisany z dniem 29 października 2008 r. do rejestru zabytków Województwa... pod numerem....

Obiekt dworski wybudowany został początkiem XX wieku. Jest to budynek w rzucie o kształcie prostokąta o symetrycznie umiejscowionym ganku wejściowym, z częściowym podpiwniczeniem ze strychem zaadaptowanym na pomieszczenie mieszkalne, trzykondygnacyjny przykryty dachem głównym dwuspadowym o kącie pochylenia połaci 310 o kalenicy równoległej do dłuższego boku budynku i dachem dwuspadowym nad częścią z hallem komunikacyjnym o kącie pochylenia połaci 250 o kalenicy prostopadłej do kalenicy dachu głównego. Od frontu nad wejściem głównym znajduje się taras dostępny z poddasza. Przy ścianach szczytowych zlokalizowane są ganki wejściowe.

W ramach projektu prace zostały podzielone na poszczególne zadania:

1. W ramach zadania: "..." przewidziano odrestaurowanie (remont, rozbudowę i przebudowę) dworu w L ze zmianą sposobu użytkowania na budynek użyteczności publicznej (usługi w zakresie kultury). Rozbudowa obejmuje wykonanie 2 ganków przy ścianach szczytowych. Przebudowa i remont dotyczy całego budynku. Na poddaszu zaprojektowano adaptację części nieużytkowej strychu oraz przebudowę pozostałej części strychu. Na kondygnacji piwnic zaprojektowano lokalne obniżenie posadzki dla dostosowania do obowiązujących przepisów, funkcja i przeznaczenie pomieszczeń bez zmiany.

Obiekt wyposażony zostanie w instalację: wod.-kan., c.o. (kotłownia gazowa), wentylację mech. naw.-wyw. z funkcją klimatyzacji, elektryczną z instalacją odgromową, teletechniczną (telekom., sieć lan), instalację p.poż. (hydranty, oddymianie klatki schodowej, instal. sygnal. pożaru), instalację kanalizacji deszczowej z odprowadzaniem wód opadowych do szczelnych zbiorników.

Zaprojektowano instalację kanalizacji deszczowej do zagospodarowania wód opadowych z terenów dachu i parkingu, które będą gromadzone w zbiornikach do nawadniania terenów zielonych, ich nadmiar zostanie rozprowadzony na tereny biologicznie czynne.

2. W ramach zadania "..." przewidziano prace pielęgnacyjne istniejącego drzewostanu, nasadzenia zieleni parkowej, budowę placu zabaw. Zaprojektowano miejsca postojowe (w tym dla osób niepełnosprawnych) zlokalizowane od strony północnej działki przy wjeździe na działkę nr.... Istniejący dojazd i dojście do dworu projektuje się jako remont nawierzchni wraz ze zmianą materiału z asfaltu na kamień łamany układany na betonie, instalację zbiorników na nieczystości płynne i wodę opadową.

3. W ramach zadania "..." zaplanowano zakup wyposażenia na potrzeby programu użytkowego ośrodka kultury jak:

* zakup stylizowanych mebli do sali koncertowej,

* zakup lasera z funkcją animacji 3D do wystawy multimedialnej,

* zakup wystroju wnętrz dworu (imitacje broni z przełomu XIX i XX w.

* zakup wyposażenia ubioru dworskiego z przełomu XIX i XX w., ubioru chłopskiego Pogórzańskiego, manekinów do ubiorów ekspozycji wypożyczanych zabytkowych strojów, wystroju saloniku dworskiego na piętrze, pianina stylizowanego na XIX w., reprodukcji obrazów XIX w., stylizowanych wieszaków na ubrania do zabudowy, wyposażenia pracowni rękodzielniczych, pracowni muzycznej, pomieszczeń dla pracowników, pomieszczenia gospodarczego, zakup sprzętu komputerowego, wyposażenia WC, nagłośnienia i oświetlenia sceny w sali koncertowej, zestawu stołowego na 140 osób, urządzeń gastronomicznych do punktu wydawania posiłków oraz wyposażenia punktu wydawania posiłków, zakup modułowej ściany ekspozycyjnej, monitorów do wystawy multimedialnej, projektora krótkoogniskowego wraz z ekranem do wystawy multimedialnej,

* aranżacja okien w budynku.

4. W ramach zadania "..." zamontowane zostanie oświetlenie, system monitoringu, elementy małej architektury i wyposażenia terenu: ławki i kosze na śmieci.

5. W ramach zadania "..." zaplanowano opracowanie programu użytkowego ośrodka kultury z wykorzystaniem dostępnych przestrzeni. Do obsługi programu użytkowego przewiduje się zatrudnienie 2 pracowników. Na poddaszu zostanie przygotowany pokazowy tzw. "..." urządzony wg tradycyjnego wystroju salonów dworów ziemiańskich z przełomu XIX i XX wieku (stylizowane meble, obrazy, etc.).

W ramach realizowanej inwestycji Gmina oprócz ww. kosztów związanych z remontem, rozbudową, przebudową oraz wyposażeniem Dworu w L poniesie również koszty opracowania dokumentacji, koszty zarządzania projektem, koszty związane z nadzorem inwestorskim jak również z działaniami informacyjno-promocyjnymi.

Ponoszone w tym zakresie wydatki będą udokumentowane wystawionymi na Gminę przez wykonawców/dostawców fakturami VAT. Szacowany koszt całkowity inwestycji wynosi 3 575 756,73 zł. Zakres ten w przypadku pozyskania dofinansowania będzie współfinansowany z RPO WM 2014-2020 w wysokości 2 190 773,99 zł.

W zakresie realizacji przedmiotowej inwestycji podatek VAT nie będzie kosztem kwalifikowanym.

Planowany termin rozpoczęcia realizacji projektu: 1 czerwiec 2016 r.

Planowany termin rozpoczęcia fazy inwestycyjnej: 2 styczeń 2017 r.

Planowany termin rzeczowego i finansowego zakończenia realizacji projektu: 31 sierpień 2018 r.

Przedmiotowy projekt zachowa trwałość przez co najmniej 5 lat od jego zakończenia.

Planowana w wyniku realizacji projektu działalność w zabytkowym parku i dworze w L znacząco poprawi efektywność funkcjonowania tego obiektu.

Majątek objęty projektem w postaci zabytkowego dworu i parku w L jest do chwili obecnej wynajmowany w części zakładowi opieki zdrowotnej (ZOZ) na prowadzenie tam działalności w zakresie usług medycznych, a w części użyczony (na podstawie umowy użyczenia na prowadzenie warsztatów terapii zajęciowej (Warsztaty Terapii Zajęciowej powstały na podstawie Uchwały Rady Gminy... z dnia 2 grudnia 2004 r. i rozpoczęły działalność od dnia 5 grudnia 2005 r. Warsztaty Terapii Zajęciowej stanowią wyodrębnioną jednostkę organizacyjni Gminy stwarzającą osobom niepełnosprawnym, niezdolnym do podjęcia pracy możliwość rehabilitacji społecznej i zawodowej w zakresie pozyskiwania lub przywracania umiejętności do podjęcia zatrudnienia). Mimo złego stanu technicznego budynek dworu nie jest jeszcze wyłączony z użytkowania, ale zły stan techniczny wymusił na Gminie poszukiwanie innego lokalu do prowadzenia warsztatów terapii zajęciowej oraz planowane wypowiedzenia umowy najmu dla ZOZ.

Podmiotem zarządzającym "..." po zakończeniu realizacji projektu będzie Centrum Kultury w K - samorządowa instytucja kultury. Odrestaurowany ośrodek kultury "..." wraz z wyposażeniem oraz opracowaną ofertą programową zostaną przekazane w zarządzanie Centrum Kultury... na podstawie umowy najmu, która zostanie zawarta pomiędzy Gminą i Centrum Kultury (Operator) oraz uchwały Rady Gminy.

Zgodnie z zapisami tej umowy, Centrum Kultury będzie płaciło Gminie czynsz dotyczący umowy za najem dworu, parku w L i oferty programowej ośrodka kultury na cele prowadzenia tam ośrodka kultury "...". Stawki czynszu zostaną ustalone zgodnie z przepisami obowiązującymi w Gminie w zakresie najmu obiektów.

Centrum Kultury... powołane zostało Uchwałą Rady Gminy...... z dnia 2 grudnia 1998 r. i wpisane do Rejestru Instytucji Kultury Urzędu Gminy poz. Nr 1. Posiada ona osobowość prawną. Organizatorem dla Centrum Kultury jest Gmina. Podstawowym ich celem statutowym jest prowadzenie działalności w zakresie upowszechniania kultury. Dyrektora powołuje i odwołuje Wójt Gminy natomiast dochód z działalności gospodarczej przeznaczany jest na cele statutowe.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pn. "..."?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina jako zarejestrowany i czynny podatnik VAT ma możliwość pełnego odliczenia podatku naliczonego od poniesionych kosztów inwestycyjnych w związku z realizacją inwestycji pn. "...".

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) o podatku od towarów i usług, możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego istnieje w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 9, 10 i 18 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W świetle art. 9 ust. 1 ww. ustawy, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Stosownie do regulacji art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2014 r. poz. 518), do gminnego zasobu nieruchomości należą nieruchomości, które stanowią przedmiot własności gminy i nie zostały oddane w użytkowanie wieczyste, oraz nieruchomości będące przedmiotem użytkowania wieczystego gminy.

Zgodnie z art. 18 ww. ustawy, nieruchomości mogą być oddawane jednostkom organizacyjnym w trwały zarząd, najem i dzierżawę oraz użyczenie na cele związane z ich działalnością.

Po zakończeniu robót budowlanych oraz prac konserwatorskich Gmina zamierza zawrzeć umowę najmu z Centrum Kultury i powstały w wyniku realizacji projektu ośrodek kultury "..." (odrestaurowany dwór i park w L wraz z wyposażeniem i ofertą produktową) przekazać mu w zarządzenie. Centrum Kultury będzie pełniło zatem funkcję Operatora w projekcie i będzie prowadziło działalność kulturalną (usługi kultury) w odrestaurowanym obiekcie. Zgodnie ze Statutem Centrum Kultury jest samorządową, wielofunkcyjną instytucją kultury, podlegającą wpisowi do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora. Posiada osobowość prawną. Organizatorem dla Centrum Kultury jest Gmina. Podstawowym jej celem statutowym jest prowadzenie działalności w zakresie upowszechniania kultury. Sporządza samodzielnie sprawozdania finansowe (bilans i rachunek zysków i strat). Zgodnie z mającą być zawartą umową najmu Gmina będzie wystawiała comiesięcznie Centrum Kultury faktury VAT za czynsz z tytułu najmu tego obiektu i odprowadzała VAT należny. Tym samym zostaną spełnione warunki uprawniające Gminę do odliczenia podatku naliczonego: Gmina jest podatnikiem VAT oraz zakupione przez nią towary i usługi wykorzystywane będą do wykonywania czynności opodatkowanych (umowa najmu). Podatek VAT zawarty w dokonywanych przez Gminę zakupach nie będzie stanowił wydatku kwalifikowanego.

Mając na uwadze powyższe w związku z realizacją inwestycji pn. "..." Gmina nabędzie prawo do pełnego odliczenia VAT na podstawie ogólnych zasad dotyczących odliczenia, określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.). W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Stwierdzić należy, że każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.

Katalog czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług zawiera art. 5 ust. 1 ustawy (są nimi m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju).

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług, stosownie do przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z powyższego unormowania wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Podatnikami - zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określone w art. 15 ust. 2 ustawy.

Natomiast, w zakresie realizacji zadań własnych (działalności publicznoprawnej) Gmina nie jest uznawana za podatnika, tym samym nie wykonuje samodzielnie działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2.

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 9, 10 i 18 ustawy o samorządzie gminnym).

Realizacja tych zadań następować może także w drodze dostawy towarów i świadczenia usług w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy o VAT (w zakresie dostaw i usług co do zasady odpłatnych).

Gmina w celu wypełnienia nałożonych na nią zadań organizuje warunki dla innych podmiotów bądź bezpośrednio uczestniczy w obrocie gospodarczym.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie zadania inwestycyjnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 dla 6 Osi Priorytetowej Dziedzictwo regionalne, Działanie 6.1 Rozwój dziedzictwa kulturowego i naturalnego, Poddziałanie 6.1.1 Ochrona i opieka nad zabytkami pn. "...". W ramach projektu prace zostały podzielone na poszczególne zadania: "...", "...", "...", "..." oraz "...". W ramach realizowanej inwestycji Gmina oprócz ww. kosztów związanych z remontem, rozbudową, przebudową oraz wyposażeniem Dworu w L poniesie również koszty opracowania dokumentacji, koszty zarządzania projektem, koszty związane z nadzorem inwestorskim jak również z działaniami informacyjno-promocyjnymi. Ponoszone w tym zakresie wydatki będą udokumentowane wystawionymi na Gminę przez wykonawców/dostawców fakturami VAT. Planowany termin rozpoczęcia realizacji projektu: 1 czerwiec 2016 r. Planowany termin rozpoczęcia fazy inwestycyjnej: 2 styczeń 2017 r. Planowany termin rzeczowego i finansowego zakończenia realizacji projektu: 31 sierpień 2018 r. Podmiotem zarządzającym "..." po zakończeniu realizacji projektu będzie Centrum Kultury - samorządowa instytucja kultury. Odrestaurowany ośrodek kultury "..." wraz z wyposażeniem oraz opracowaną ofertą programową zostaną przekazane w zarządzanie Centrum Kultury na podstawie umowy najmu. Centrum Kultury będzie płaciło Gminie czynsz dotyczący umowy za najem dworu, parku w L i oferty programowej ośrodka kultury na cele prowadzenia tam ośrodka kultury "...". Centrum Kultury jest wpisane do Rejestru Instytucji Kultury Urzędu Gminy. Posiada ona osobowość prawną.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do pełnego odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pn. "...".

Rozpatrując wątpliwości Wnioskodawcy dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT w pierwszej kolejności zasadne będzie odwołanie się do przepisów regulujących umowę najmu.

Zatem zgodnie z zapisem art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 380 z późn. zm.), przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Tak więc najem jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną; odpowiednikiem świadczenia wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie najmującego, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Umowa najmu jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony - zarówno wynajmującego, jak i najmującego - określone przepisami obowiązki.

W konsekwencji z uwagi na fakt, że najem jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), dla zamierzonej czynności Gmina będzie występowała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

Umowa najmu będąca czynnością odpłatną stanowi, stosownie do zapisów ustawy o podatku od towarów i usług, odpłatną usługę, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i jest czynnością podlegającą opodatkowaniu, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Mając na uwadze wyżej powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, a w szczególności fakt, że Gmina w momencie ponoszenia wydatków związanych z realizacją ww. projektu będzie działać jako podatnik podatku VAT i w konsekwencji będzie wykorzystywać nabyte towary i usługi do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, wskazać należy, że Gminie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym ma możliwość pełnego odliczenia podatku naliczonego, jest prawidłowe.

Końcowo nadmienia się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wydatków poniesionych na realizację projektu (obejmujących między innymi podatek od towarów i usług) do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowywanym ze środków unijnych w związku z realizacją projektu w ramach realizacji zadania będącego przedmiotem niniejszego wniosku może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

Zaznaczenia wymaga, że interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl