2461-IBPP3.4512.515.2016.6.KS - Ustalenie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od nabyć towarów i usług dotyczących realizacji projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 grudnia 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach 2461-IBPP3.4512.515.2016.6.KS Ustalenie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od nabyć towarów i usług dotyczących realizacji projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 kwietnia 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, po rozpatrzeniu postanowieniem z 14 grudnia 2016 r. znak 2461-IBPP3.4512.515.2016.4.AS zażalenia z 8 listopada 2016 r. (data wpływu 10 listopada 2016 r.) na postanowienie Organu z 2 listopada 2015 r. znak 2461-IBPP3.4512.515.2016.2.KS stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 27 lipca 2016 r. (data wpływu 1 sierpnia 2016 r.), uzupełnionym pismem z 24 października 2016 r. (data wpływu 3 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od nabyć towarów i usług dotyczących realizacji projektu w ramach Osi Priorytetowej VII Regionalny rynek pracy,

* braku opodatkowania podatkiem VAT dotacji oraz środków finansowych otrzymanych od Gminy w ramach Osi Priorytetowej VII Regionalny rynek pracy

- jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od nabyć towarów i usług dotyczących realizacji projektu w ramach Osi Priorytetowej VII Regionalny rynek pracy oraz braku opodatkowania podatkiem VAT dotacji oraz środków finansowych otrzymanych od Gminy w ramach Osi Priorytetowej VII Regionalny rynek pracy. Wniosek został uzupełniony pismem z 24 października 2016 r. (data wpływu 3 listopada 2016 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie organu z 13 października 2016 r. znak: 2461-IBPP3.4512.515.2016.1.KS.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w partnerstwie z Gminą planuje złożyć wniosek o dofinansowanie projektu w ramach Osi Priorytetowej VII Regionalny rynek pracy, Działanie 7.3 Wsparcie dla osób zamierzających rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej, Poddziałanie 7.3.3 Promocja samozatrudnienia.

Instytucją organizująca konkurs jest Wojewódzki Urząd Pracy w..., jako Instytucja Pośrednicząca Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020. Projekt dofinansowany będzie w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa.

W ramach projektu przewiduje się bezzwrotne dotacje na rozpoczęcie działalności gospodarczej, wsparcie doradczo-szkoleniowe dla osób planujących rozpoczęcie działalności oraz wsparcie pomostowe. Działania są skierowane wyłącznie dla osób powyżej 30 roku życia, w tym bezrobotnych oraz nieaktywnych zawodowo. W okresie realizacji tego projektu dokonywane będą zakupy materiałów, usług jak też środki trwałe, które będą finansowane zarówno ze środków dotacji jak też partnera projektu.

Wnioskodawca w uzupełnieniu opisu zdarzenia przyszłego wskazał:

Planowany okres realizacji projektu 1 marzec 2017 - 31 grudzień 2018 r.

Celem projektu jest zwiększenie aktywności zawodowej, przedsiębiorczości i samozatrudnienia 40 osób, planujących rozpocząć działalność gospodarczą. Projekt skierowany jest do osób powyżej 30 roku życia, bezrobotnych, nieaktywnych zawodowo, a także do kobiet powracających na rynek pracy po przerwie związanej z urodzeniem dziecka, mieszkających w powiatach:... W projekcie przewidziano szkolenia, doradztwo w zakresie zagadnień prawnych i finansowych związanych z zakładaniem i prowadzeniem firmy oraz przyznanie jednorazowych dotacji na założenie działalności gospodarczej oraz wsparcia pomostowego.

Na pytanie Organu w jaki sposób nastąpi kwalifikacja do projektu osób, które otrzymają dotacje na rozpoczęcie działalności gospodarczej? Do czego będą zobowiązane w ramach ww. projektu?" Wnioskodawca wskazał: "Proces rekrutacji prowadzony będzie z zachowaniem przejrzystości i bezstronności, zgodnie z Wytycznymi Wojewódzkiego Urzędu Pracy, a dokumenty niezbędne do jej przeprowadzenia: Regulamin rekrutacji uczestników. Formularz rekrutacyjny oraz Karta oceny formularza rekrutacyjnego dostępne będą w Biurze Projektu (siedziba...) oraz na stronie internetowej projektu. W celu trafnego dokonania wyboru osób mających szanse utrzymać własną firmę na rynku jak najdłużej i rozwinąć ją dzięki pozyskanemu wsparciu, selekcję kandydatów/kandydatek przeprowadzi Komisja Rekrutacyjna składająca się z 4 osób. Dla oceny formalnej i merytorycznej, kandydaci/kandydatki złożą formularze rekrutacyjne z opisem planowanego biznesu. Odbędą także rozmowę z Doradcą Zawodowym, mającą na celu sprawdzenie ich predyspozycji do samodzielnego założenia i prowadzenia firmy oraz wskazanie, w której z trzech kategorii szkoleniowo-doradczych wezmą udział. Członkowie Komisji Rekrutacyjnej dokonają selekcji na podstawie oceny dokumentów pod kątem ich spójności, koncepcji, kompetencji i doświadczenia zawodowego, konkurencyjności planowanego biznesu oraz realności pomysłu. Kandydaci/tki spełniający wymogi określone w regulaminie rekrutacji, zakwalifikują się do projektu. Zostanie także utworzona rezerwowa lista osób."

Natomiast na pytanie Organu "na czym polega wsparcie doradczo-szkoleniowe? Na jakich zasadach finansowych będzie świadczone? Czy będzie odpłatne?" Wnioskodawca wskazał: "W ramach projektu przewidziane jest wsparcie szkoleniowo-doradcze. Doradca zawodowy będzie służył pomocą uczestnikom projektu już na etapie rekrutacji, zdiagnozuje on potrzeby szkoleniowo-doradcze każdego ze składających dokumenty. Po zakończeniu rekrutacji, jednak przed rozpoczęciem działalności gospodarczej, uczestnicy odbędą szkolenie "Przedsiębiorczość". W programie szkolenia przewidziane będą zagadnienia formalno-prawne i podatkowe, podstawy rachunkowości i finansów, marketing, techniki sprzedaży i negocjacje, źródła finansowania działalności gospodarczej oraz biznesplan. W kolejnych miesiącach będzie odbywało się doradztwo biznesowe, które będzie polegało na pomocy w opracowaniu przez uczestników biznesplanu, analizy finansowej, planu marketingowego i wniosków o przyznanie wsparcia finansowego. Przewidziane w ramach projektu wsparcie szkoleniowo-doradcze będzie nieodpłatne, w 100% finansowane z dotacji, uczestnik nie będzie ponosił z tego tytułu żadnych kosztów."

Na pytanie Organu "na czym polega wsparcie pomostowe?" Wnioskodawca wskazał: "Projekt przewiduje finansowe wsparcie pomostowe dla uczestników projektu. Zostanie ono przyznane na zasadach dobrowolności dla wszystkich, którzy otrzymają w ramach projektu dotacje na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Wsparcie pomostowe przyznane będzie osobom, których wnioski o przyznanie wsparcia zostaną ocenione pozytywnie, w formie comiesięcznych finansowych transz, przez okres 6 miesięcy od daty założenia firmy. Uczestnicy będą mieli możliwość na tych samych zasadach skorzystania z wypłaty przedłużonego, finansowego wsparcia pomostowego przez kolejne 6 miesięcy. Przedłużone wsparcie finansowe zostanie wypłacone firmom, które mimo utrzymującej się słabej kondycji finansowej, wykażą uzasadnioną potrzebę kontynuowania udzielania im pomocy. Proces oceny wniosków o przyznanie wsparcia pomostowego oraz wydłużonego wsparcia pomostowego będzie prowadzony przez Komisję Oceny Wniosków na zasadach określonych w wytycznych, zaakceptowanych przez Wojewódzki Urząd Pracy."

Udział beneficjentów projektu będzie całkowicie nieodpłatny.

Nabywcą w fakturach będzie tylko fundacja. Partner - Gmina nie będzie realizowała żadnych zakupów.

Zakupy dokonywane w ramach projektu:

* wynagrodzenie trenerów szkoleń i osób prowadzących doradztwa (umowa zlecenie) - dotacja 100%,

* koszty utrzymania sali konferencyjnej na potrzeby przeprowadzenia szkoleń i doradztwa - dotacja 100%,

* zakup materiałów dydaktycznych (notesów, długopisów, pendrive'a) dla uczestników szkolenia "Przedsiębiorczość" dotacja 100%,

* zakup poczęstunku w ramach przerw kawowych na szkoleniach i doradztwie - dotacja 100%,

* wykonanie projektu i wydruk certyfikatów ukończenia szkoleń - dotacja 100%,

* ubezpieczenie uczestników w zakresie NNW - dotacja 100%,

* dojazd uczestników na szkolenia i doradztwo - dotacja 100%,

* wynagrodzenie osoby sprawującej opiekę nad osobami zależnymi (umowa zlecenie) - dotacja 100%,

* projekt i utworzenie oraz comiesięczna aktualizacja strony internetowej projektu - dotacja 100%,

* wydruk plakatów i ulotek dotyczących projektu - 100% (częściowa dotacja + wkład własny Partnera),

* wynagrodzenia kadry zarządzającej projektem (umowy zlecenia) - 100% (częściowa dotacja wkład własny Partnera),

* zakup materiałów biurowych i chemicznych - 100% (częściowa dotacja + wkład własny Partnera),

* utrzymanie pomieszczeń z przeznaczeniem na Biuro Projektu - 100% (częściowa dotacja + wkład własny Partnera),

* koszty sprzątania pomieszczeń 100% (częściowa dotacja + wkład własny Partnera),

* usługi telekomunikacyjne (zakup doładowań do telefonu) - 100% (częściowa dotacja + wkład własny Partnera),

* koszty obsługi rachunku bankowego 100% (częściowa dotacja + wkład własny Partnera).

W przypadku konieczności zakupu środków trwałych w ramach projektu, po jego zakończeniu środki te będą wykorzystywane przy realizacji następnych projektów sfinansowanych dotacjami unijnymi. Środki trwałe będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu.

Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych generujących podatek należny.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy naliczony podatek VAT od nabyć towarów i usług dotyczący realizacji projektu w ramach Osi Priorytetowej VII Regionalny rynek pracy, Działanie 7.3 Wsparcie dla osób zamierzających rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej, Poddziałanie 7.3.3 Promocja samozatrudnienia nie będzie podlegał odliczeniu?

2. Czy otrzymana dotacja, jak też otrzymane środki finansowe od partnera projektu (Gminy) nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT (nie wystąpi VAT należny)?

Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane ostatecznie w piśmie z 24 października 2016 r.):

Stanowisko Wnioskodawcy do zadanego pytania nr 1

Aby wystąpiło prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, musi być spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy VAT, tj. tylko w takim zakresie, w jakim nabywane przez podatnika towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. Beneficjenci nieodpłatnie biorą udział w tym programie, a zatem Fundacja nie będzie miała możliwości odliczyć podatku naliczonego z faktur wystawionych na nią jako nabywcę.

Stanowisko Wnioskodawcy do zadanego pytania nr 2

Fundacja stoi na stanowisku, że zarówno dotacja, jak też wkład własny partnera do projektu jw. nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Powyższe regulacje oznaczają, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w partnerstwie z Gminą planuje złożyć wniosek o dofinansowanie projektu w ramach Osi Priorytetowej VII Regionalny rynek pracy, którego celem jest zwiększenie aktywności zawodowej, przedsiębiorczości i samozatrudnienia 40 osób, planujących rozpocząć działalność gospodarczą. Projekt skierowany jest do osób powyżej 30 roku życia, bezrobotnych, nieaktywnych zawodowo, a także do kobiet powracających na rynek pracy po przerwie związanej z urodzeniem dziecka. Udział beneficjentów projektu będzie całkowicie nieodpłatny. Nabywcą w fakturach będzie tylko fundacja. Partner - Gmina nic będzie realizowała żadnych zakupów. W przypadku konieczności zakupu środków trwałych w ramach projektu, po jego zakończeniu środki te będą wykorzystywane przy realizacji następnych projektów sfinansowanych dotacjami unijnymi. Środki trwałe będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu. Fundacja na realizację projektu, w ramach którego dokonywane będą zakupy materiałów, usług jak też środków trwałych, będzie otrzymywać dotacje z Europejskiego Funduszu Społecznego, budżetu państwa oraz środki finansowe stanowiące wkład własny partnera projektu. Dotacje te będą przeznaczone na rozpoczęcie działalności gospodarczej, wsparcie doradczo-szkoleniowe dla osób planujących rozpoczęcie działalności oraz wsparcie pomostowe i będą bezzwrotne. Przewidziane w ramach projektu wsparcie szkoleniowo-doradcze będzie nieodpłatne, w 100% finansowane z dotacji, uczestnik nie będzie ponosił z tego tytułu żadnych kosztów. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że wsparcie pomostowe przyznane będzie osobom, których wnioski o przyznanie wsparcia zostaną ocenione pozytywnie, w formie comiesięcznych finansowych transz, przez okres 6 miesięcy od daty założenia firmy.

W przedmiotowej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od nabyć towarów i usług dotyczących realizacji projektu w ramach Osi Priorytetowej VII Regionalny rynek pracy oraz opodatkowania podatkiem VAT dotacji oraz środków finansowych otrzymanych od Gminy w ramach projektu.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Należy uznać, że opodatkowanie subwencji (dotacji) stanowi wyjątek od zasad ogólnych wspólnego systemu VAT. Nie wszystkie subwencje (dotacje) stanowią element podstawy opodatkowania VAT. Jedynie takie, które są subwencjami (dotacjami) związanymi bezpośrednio z ceną dostawy towarów czy ceną świadczenia usług. Wyjątek ten należy interpretować w sposób ścisły. Wykładnia ścisła prowadzi do wniosku, że tylko subwencje bezpośrednio wpływające na cenę transakcji podlegają opodatkowaniu. Natomiast inne subwencje (dotacje) nie wchodzą tym samym do podstawy opodatkowania, a w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu VAT.

Istotnym zatem dla wykładni art. 29a ust. 1 ustawy o VAT jest wyjaśnienie pojęcia "subwencja bezpośrednio związana z ceną".

W tym celu istotne znaczenie ma orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W szczególności wyroki w sprawach C-184/00 (Office des products wallons ASBL v. Belgian State) oraz C-353/00 (Keeping Newcastle Warm Ltd.v. Commisioners od Customs and Excise, w skrócie KNW).

W wyroku C-184/00 Trybunał stwierdził, że pojęcie subwencji (dotacji) bezpośrednio związanych z ceną należy interpretować jako obejmujące wyłącznie subwencję, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, a które są wypłacane przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego. Trybunał argumentował, że w celu ustalenia, czy dotacja stanowi wynagrodzenie, cena towarów i usług musi, co do zasady, być ustalana nie później, niż w momencie zdarzenia podlegającego opodatkowaniu. Zobowiązanie do zapłaty dotacji dokonane przez osobę, która jej udziela, rodzi korelat, jakim jest prawo beneficjenta do jej otrzymania, ponieważ dokonał on dostawy podlegającej opodatkowaniu. Ten związek pomiędzy dotacją a ceną musi być jednoznacznie widoczny na podstawie indywidualnej analizy okoliczności stanowiących podstawę wypłaty tego wynagrodzenia. Z drugiej strony nie jest konieczne, aby cena towarów lub usług bądź część tej ceny została ustalona. Wystarczy by możliwe było jej ustalenie. Cena jaką płaci nabywca musi być ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, co zatem stanowi element ustalenia ceny, jakiej żąda ten ostatni. Trybunał w sprawie będącej przedmiotem rozpoznania wskazał sądowi odsyłającemu szereg wskazówek, stwierdzając, że sąd krajowy musi zbadać obiektywnie, czy fakt, iż dotacja jest wypłacana sprzedawcy lub świadczącemu pozwala mu sprzedawać towary lub świadczyć usługi po cenie niższej, niż musiałby on żądać w braku takiej dotacji. Nie jest konieczne, by dotacja odpowiadała bezpośrednio zmniejszeniu ceny dostarczanych towarów, wystarczy by relacja pomiędzy zmniejszeniem ceny a dotacją, która może być wyrażona ryczałtowo, była istotna.

W wyroku C-353/00 Trybunał wyraził pogląd, że niezależnie od tego, czy dofinansowanie spełnia warunek bezpośredniego związku z ceną, czy też nie spełnia takiego warunku, zwiększać będzie podstawę opodatkowania, jeśli osoba trzecia (także organ władzy publicznej) wpłaca pewną kwotę pieniędzy na poczet usług świadczonych na rzecz osoby fizycznej. Orzeczenie to dotyczyło dopłat wypłacanych firmie zajmującej się usługami związanymi z doradztwem w dziedzinie energetyki.

Związek dotacji z ceną nie został szczegółowo przeanalizowany w tym wyroku. Szersze uwagi na ten temat znalazły się natomiast w opinii rzecznika generalnego oraz pisemnym stanowisku rządu Wielkiej Brytanii, które zaaprobował Trybunał. Jak wskazuje rzecznik, dotacje mogą mieć różną formę i charakter. Zwykle przez dotacje (subwencje) rozumie się sumy wypłacane danemu podmiotowi z funduszy publicznych w interesie ogólnym. W praktyce dotacje mogą mieć postać dopłat ogólnych do działalności przedsiębiorstwa (i wówczas nie podlegają opodatkowaniu) albo też stanowić subsydia do konkretnych dostaw lub usług, umożliwiając nabycie ich ostatecznemu odbiorcy po niższej cenie (lub w ogóle bez odpłatności z jego strony). W tym ostatnim przypadku podlegają podatkowi VAT.

Tego rodzaju dotacje występowały w przypadku KNW. Istniał bezpośredni związek pomiędzy usługami podatnika a otrzymywanymi dotacjami (dotacje były korelatem usług i wypłacano je tylko w razie ich świadczenia; również kwotowo zależały od liczby usług). Wpływ na cenę również był oczywisty: ostateczny odbiorca nie musiał płacić za usługę właśnie z powodu pokrycia jej dotacją. Mimo że dotacje oczywiście wpływały na działalność przedsiębiorstwa

i w sensie ekonomicznym pokrywały część kosztów jego funkcjonowania, przede wszystkim były one związane z ceną. Dlatego też nie można było ich traktować jako pozostających poza podatkiem VAT.

Jeżeli otrzymywana dotacja jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę), taka dotacja podlega VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można - i należy - potraktować ją jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż otrzymywane przez Wnioskodawcę dotacje z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz środki finansowe stanowiące wkład własny partnera projektu będą pokrywać również wartość świadczonych przez Fundację usług (np. usługi szkoleniowo-doradcze). Jak bowiem wynika z okoliczności sprawy działanie dokonywane w ramach projektu tj. wsparcie doradczo-szkoleniowe będzie w całości finansowane ze środków dotacji oraz partnera projektu. Udział beneficjentów w projekcie będzie całkowicie nieodpłatny, a zakupy materiałów, usług jak też środków trwałych dokonywane w ramach ww. projektu będą w całości sfinansowane z dotacji oraz wkładu własnego Gminy. Tym samym wskazać należy, że w przedmiotowej sprawie dotacje oraz środki finansowe otrzymane od gminy w części (wsparcie szkoleniowo-doradcze) stanowią dopłatę do ceny świadczonych usług.

Należy zauważyć, że to, na co Wnioskodawca przeznaczy tę dotację, tj. na sfinansowanie jakich zakupów jest sprawą drugorzędną, bo zwykle tak jest, że środki uzyskane przez podmiot świadczący usługi w postaci ceny są przeznaczone na pokrycie kosztów związanych z wykonaniem tej usługi.

W konsekwencji stwierdzić zatem należy, iż część przedmiotowych dotacji oraz środków finansowych otrzymanych od partnera projektu w zakresie w jakim stanowią pokrycie ceny usług (np. wsparcia szkoleniowo-doradczego) będą dotacjami bezpośrednio wpływającymi na wartość świadczonych usług i będą zwiększać podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym będą co do zasady podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy.

Wobec powyższego, z uwagi na wystąpienie związku dokonanych w ramach projektu zakupów związanych z czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabyć towarów i usług dotyczących realizacji projektu w ramach Osi Priorytetowej VII Regionalny rynek pracy, o ile nie zajdą ograniczenia wynikające z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy zawarte we wniosku, należało uznać je za nieprawidłowe, bowiem w związku z realizowanymi projektami Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, o ile nie zajdą ograniczenia wynikające z art. 88 ustawy o VAT, a dotacje otrzymane w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego oraz środki finansowe otrzymane od partnera projektu będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W zakresie prawa do odliczenia całości podatku VAT od nabyć służących działalności gospodarczej, odpłatnej działalności statutowej, jak też nieodpłatnej dystrybucji artykułów spożywczych, braku obowiązku stosowania proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy, obowiązku stosowania sposobu określania proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a-h ustawy, prawidłowości wyboru sposobu określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2c pkt 4 ustawy oraz braku opodatkowania podatkiem VAT dotacji otrzymanej z Gminy na realizację Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa na lata 2014-2020 Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić należy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki podatkowoprawne tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, interpretacja traci aktualność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do..., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl