2461-IBPP3.4512.34.2017.2.SR - Prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z wykonaniem dokumentacji i budową ośrodka edukacyjnego oraz obowiązku zastosowania art. 86 ust. 2a-2 h ustawy o VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 kwietnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 2461-IBPP3.4512.34.2017.2.SR Prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z wykonaniem dokumentacji i budową ośrodka edukacyjnego oraz obowiązku zastosowania art. 86 ust. 2a-2 h ustawy o VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2017 r. (data wpływu 18 stycznia 2017 r.) uzupełnionym pismem z 6 lutego 2017 r. (data wpływu 10 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z wykonaniem dokumentacji i budową ośrodka edukacyjnego oraz obowiązku zastosowania art. 86 ust. 2a-2 h ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z wykonaniem dokumentacji i budową ośrodka edukacyjnego oraz obowiązku zastosowania art. 86 ust. 2a-2 h ustawy. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 6 lutego 2017 r. (data wpływu 10 lutego 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 27 stycznia 2017 r. znak: 2461-IBPP3.4512.34.2017.1.SR.

W przedmiotowym wniosku uzupełnionym pismem z 6 lutego 2017 r. przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

...Park (Wnioskodawca) realizuje zadania statutowe wynikające z przyznanego statutu oraz zadania wynikające z ustawy o ochronie przyrody. Jest płatnikiem podatku VAT, który prowadzi zarówno sprzedaż opodatkowaną (sprzedaż drewna, biletów wstępu) jak i nieopodatkowaną. W ramach działalności statutowej prowadzi m.in. działalność edukacyjną. Realizuje to m.in. poprzez prowadzenie zajęć edukacyjnych, organizowanie wystaw i konkursów, propagowanie idei zrównoważonego rozwoju. Wszystkie działania edukacyjne prowadzone są odpłatnie bądź nieodpłatnie. Na mocy zarządzenia dyrektora z odpłatności zwolnieni są mieszkańcy niektórych gmin oraz placówki, z którymi Park zawiera umowy o współpracy. Na mocy tegoż zarządzenia niektóre placówki i osoby korzystają też z ulg w odpłatności. Z uwagi na konieczność rozwoju tych form promocji ochrony przyrody i możliwości stworzenia dostępu dla szerszej grupy społecznej konieczna jest budowa nowego ośrodka edukacyjnego parku wraz z całym zapleczem administracyjnym. W chwili obecnej zachodzi konieczność opracowania dokumentacji dla potrzeb uzyskania pozwolenia budowlanego, a następnie jego budowa. Cały ośrodek zawierał będzie sale wystawowe, sale edukacyjne do prowadzenia zajęć i konferencji, miejsca postojowe dla samochodów, parkingi, zaplecze administracyjne (budynek) oraz garaże. Wszystkie te obiekty służyć będą realizacji statutowych działań parku, działalności leśnej oraz obsłudze administracyjnej.

Wnioskodawca jest jednostką utworzoną i działająca na podstawie przepisów o ochronie przyrody z dnia 16 kwietnia 2004 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 1651 z późn. zm.) oraz ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.).

Wnioskodawca realizuje zadania statutowe ustawowe w zakresie ochrony przyrody oraz wykonuje czynności odpłatne mieszczące się w pojęciu działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Wnioskodawca składa miesięczne deklaracje VAT-7.

Do zadań statutowych (ustawowych), które co do zasady są wykonywane nieodpłatnie należy:

1.

prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach, zmierzających do zachowania różnorodności biologicznej, zasobów tworów i składników przyrody nieożywionej i walorów krajobrazowych, przywrócenia właściwego stanu zasobów i składników przyrody nieożywionej oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów,

2.

udostępnianie obszaru parku narodowego na zasadach określonych w planie ochrony, o których mowa w art. 18 ustawy o ochronie przyrody (Dz. U. z 2013 r. poz. 627 z późn. zm.) lub zadań ochronnych, o których mowa w art. 22 ustawy o ochronie przyrody i w zarządzeniach Dyrektora BPN,

3.

prowadzenie działań z edukacją przyrodniczą.

Park w ramach działalności gospodarczej zyskuje przychody:

1.

opodatkowanie podatkiem VAT z tytułu: najmu obiektów na cele inne niż mieszkalne, sprzedaży drewna, sprzedaży wydawnictw i materiałów edukacyjnych, sprzedaży biletów wstępu do muzeum, biletów wstępu do parku, udostępniania Parku do zajęć edukacyjnych, usług noclegowych,

2.

zwolnione z podatku VAT z tytułu najmu obiektów na cele mieszkaniowe, z dzierżawy na cele rolnicze,

3.

niepodlegające ustawie o podatku VAT z tytułu wykonywania działalności statutowej (innej niż działalność gospodarcza).

Wnioskodawca zamierza wybudować ośrodek edukacyjny parku wraz z zapleczem administracyjnym.

Projekt budowy kompleksu ośrodka edukacyjnego przewiduje:

* budowę ośrodka edukacyjnego,

* budowę budynku administracyjnego,

* budowę ścieżek edukacyjnych,

* budowę infrastruktury towarzyszącej: parkingi, drogi dojazdowe,

* zagospodarowanie terenu.

Wnioskodawca jako nabywca będzie otrzymywał faktury związane z wykonaniem dokumentacji oraz budowy całego kompleksu edukacyjnego (jak wyżej).

Cały ośrodek oraz infrastruktura będzie ogólnodostępna dla mieszkańców turystów, uczniów, studentów, pracowników szkół i uczelni dla celów naukowych, dydaktycznych, edukacyjnych, turystycznych.

Wnioskodawca będzie uzyskiwał przychód opodatkowany podatkiem VAT z tytułu:

* opłat za bilety wstępu do ośrodka edukacyjnego (opodatkowane stawką 23%),

* opłat parkingowych (opodatkowane 23%),

* wynajmu sal wykładowych związanych działalnością edukacyjną (opodatkowane stawką 23%).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (uzupełnione pismem z 6 lutego 2017 r.):

Wobec powyższego z uwagi na fakt, iż w chwili obecnej a nawet późniejszej można stwierdzić iż cały kompleks będzie służył działalności statutowej parku i nie można go powiązać w całości ze sprzedażą opodatkowaną park nie może skorzystać z prawa odliczenia podatku należnego od naliczonego od faktur związanych z wykonaniem dokumentacji, a następnie budową ośrodka?

Czy Wnioskodawca w rozliczeniu podatku naliczonego od faktur dokumentujących wydatki na budowę ośrodka będzie zobowiązany stosować art. 86 ust. 2a-2h?

Stanowisko Wnioskodawcy (uzupełnione pismem z 6 lutego 2017 r.):

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Wszystkie zadania związane z działaniami edukacyjnymi wchodzą w podstawowy zakres zadań parku określony statutem.

Realizacja projektu ma na celu ochronę bioróżnorodności i zachowania istniejącego dziedzictwa przyrodniczego poprzez prowadzenie różnorakich form działalności edukacyjnej. W ramach projektu przewidziano zagospodarowanie terenu, budowę ośrodka edukacyjnego i zaplecza administracyjnego, ścieżek edukacyjnych i infrastruktury towarzyszącej. Projekt zakłada, iż w budowanym ośrodku będą się odbywać zajęcia edukacyjne dla wszelkich rodzajów grup dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych zarówno w formie grup jak i zajęć indywidualnych. Infrastruktura będąca przedmiotem projektu będzie ogólnodostępna dla mieszkańców oraz osób przyjezdnych. Park nie planuje sprzedaży ani dzierżawy omawianych obiektów. Park z tytułu oddania obiektu w użytkowanie będzie uzyskiwał obrót opodatkowany podatkiem VAT jednakże nie można w chwili obecnej określić w jakim zakresie.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż nie zostanie spełniona w przedmiotowej sprawie przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę w całości do wykonania czynności opodatkowanych, generujących podatek należny. Również część administracyjna obiektu służyć będzie celom statutowym parku, a więc różnym rodzajom działalności.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wnioskodawca w przypadku faktur dokumentujących nabycie towarów i usług do realizacji budowy kompleksu ośrodka edukacyjnego wykorzystywanego zarówno do celów działalności gospodarczych jak do celów innych niż działalność gospodarcza zastosuje art. 86 ust. 2c pkt 3c (stosowana proporcja w BPN), do następujących czynności (czynności opodatkowane podatkiem VAT i czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT):

1.

wykonanie dokumentacji, projektu budowy kompleksu ośrodka edukacyjnego,

2.

budowy infrastruktury towarzyszącej: parkingi, drogi dojazdowe,

3.

budowy budynku administracyjnego (cele statutowe parku i cele administracji parku),

4.

budowy ośrodka edukacyjnego (cele statutowe i czynności opodatkowane z tyt. wynajmu sal na cele edukacyjne).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z przywołanych przepisów prawa wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej do czynności opodatkowanych.

Zatem w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. "niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego". Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Należy również wskazać, że wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2 h oraz art. 90 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

W myśl art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1.

zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2.

obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zgodnie z art. 86 ust. 2c ustawy, przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

1.

średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;

2.

średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;

3.

roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;

4.

średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Zgodnie z art. 86 ust. 2d, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Na mocy art. 86 ust. 2e, podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu.

Zgodnie z art. 86 ust. 2f, przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.

Na podstawie art. 86 ust. 2g, proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.

W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji - art. 86 ust. 2h ustawy.

Powołany wyżej przepis art. 86 ust. 2a ustawy o VAT określa zakres odliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 oraz art. 8 ust. 5 ustawy o VAT), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Z kolei przepisy zawarte w art. 90 ustawy regulują kwestie związaną z prawem do odliczenia podatku naliczonego w sytuacji, gdy w ramach działalności gospodarczej podatnik nabyte towary i usługi wykorzystuje zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, jak i do czynności zwolnionych od podatku.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej zyskuje przychody: opodatkowanie podatkiem VAT z tytułu: najmu obiektów na cele inne niż mieszkalne, sprzedaży drewna, sprzedaży wydawnictw i materiałów edukacyjnych, sprzedaży biletów wstępu do muzeum, biletów wstępu do parku, udostępniania Parku do zajęć edukacyjnych, usług noclegowych, zwolnione z podatku VAT z tytułu najmu obiektów na cele mieszkaniowe, z dzierżawy na cele rolnicze, niepodlegające ustawie o podatku VAT z tytułu wykonywania działalności statutowej (innej niż działalność gospodarcza). Wnioskodawca zamierza wybudować ośrodek edukacyjny parku wraz z zapleczem administracyjnym. Projekt budowy kompleksu ośrodka edukacyjnego przewiduje: budowę ośrodka edukacyjnego, budowę budynku administracyjnego, budowę ścieżek edukacyjnych, budowę infrastruktury towarzyszącej: parkingi, drogi dojazdowe, zagospodarowanie terenu. Cały ośrodek zawierał będzie sale wystawowe, sale edukacyjne do prowadzenia zajęć i konferencji, miejsca postojowe dla samochodów, parkingi, zaplecze administracyjne (budynek) oraz garaże. Wszystkie te obiekty służyć będą realizacji statutowych działań parku, działalności leśnej oraz obsłudze administracyjnej. Wnioskodawca będzie uzyskiwał przychód opodatkowany podatkiem VAT z tytułu: opłat za bilety wstępu do ośrodka edukacyjnego (opodatkowane stawką 23%), opłat parkingowych (opodatkowane 23%), wynajmu sal wykładowych związanych działalnością edukacyjną (opodatkowane stawką 23%).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia czy z uwagi na fakt, że cały kompleks będzie służył działalności statutowej parku i nie można go powiązać w całości ze sprzedażą opodatkowaną Park nie może skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego od faktur związanych z wykonaniem dokumentacji, a następnie budową ośrodka czy też Wnioskodawca w rozliczeniu podatku naliczonego od faktur dokumentujących wydatki na budowę ośrodka będzie zobowiązany stosować art. 86 ust. 2a-2 h ustawy.

Jak wskazano na wstępie, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizowaną przez Wnioskodawcę inwestycją jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Analiza przedmiotowej sprawy w kontekście obowiązujących przepisów pozwala stwierdzić, że ośrodek edukacyjny parku będzie wykorzystywany zarówno do wykonywania działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy (czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług) oraz do celów innych niż działalność gospodarcza (czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług). Wobec tego - w świetle przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane w związku z budową ośrodka towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W tym miejscu należy podkreślić, że podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym, bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W kontekście omawianej sprawy należy zauważyć, że w odniesieniu do zakupów dokonanych w związku z budową kompleksu, Wnioskodawca w pierwszej kolejności powinien dokonać ich alokacji do konkretnych kategorii czynności. W konsekwencji, z tytułu zakupów, które można przyporządkować wyłącznie do czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego. Jednocześnie w odniesieniu do zakupów, które w całości będą służyły czynnościom niepodlegającym wykonywanym na terenie kompleksu, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia.

Natomiast w odniesieniu do tych zakupów, które wykorzystywane będą zarówno do celów prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej (czynności opodatkowane i zwolnione z podatku VAT) oraz do celów innych niż działalność gospodarcza (czynności niepodlegające opodatkowaniu), a Wnioskodawca rzeczywiście nie jest w stanie ich powiązać z konkretnymi kategoriami działalności, zastosowanie znajdą przepisy art. 86 ust. 2a-h ustawy o VAT. Ponadto należy zaznaczyć, że w sytuacji gdy u Wnioskodawcy w ramach działalności gospodarczej prowadzonej w wybudowanym kompleksie, oprócz czynności opodatkowanych, wystąpią także czynności zwolnione od podatku, celem obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu zastosowanie znajdzie również proporcja, o której mowa w art. 90 ustawy.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur związanych z wykonaniem dokumentacji oraz budową ośrodka w zakresie, w jakim nabyte towary i usługi będą związane ze sprzedażą opodatkowaną budowanego kompleksu, stosowanie do unormowań zawartych w art. 86 ust. 1. W odniesieniu do podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z budową ośrodka, których Wnioskodawca nie jest w stanie przypisać w całości do działalności opodatkowanej, ani do działalności niepodlegającej opodatkowaniu, prawo do odliczenia części podatku naliczonego przysługiwało będzie według opisanych wyżej zasad wynikających z art. 86 ust. 2a-h oraz art. 90 ust. 2 ustawy pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych zawartych w art. 88 ustawy o VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Końcowo należy wskazać, że niniejsza interpretacja wydana została jedynie w zakresie zadanego pytania, a więc nie rozstrzyga kwestii prawidłowości zastosowania proporcji na podstawie art. 86 ust. 2c pkt 3 ustawy.

Ponadto należy zauważyć, że stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W niniejszej interpretacji nie dokonano oceny prawidłowości zakwalifikowania wykonywanych czynności do poszczególnych kategorii działalności Parku tj. opodatkowanej, zwolnionej oraz niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Powyższe przyjęto jako element opisu zdarzenia przyszłego, w związku z tym, interpretacja traci ważność w przypadku zmiany stanu prawnego lub w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl