2461-IBPP3.4512.230.2017.2.BJ - Nieodliczanie VAT w związku z realizacją projektu przez powiat.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 maja 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 2461-IBPP3.4512.230.2017.2.BJ Nieodliczanie VAT w związku z realizacją projektu przez powiat.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948) - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2017 r. (data wpływu 28 lutego 2017 r.) uzupełnionym pismem z 26 kwietnia 2017 r. (data wpływu 4 maja 2017 r.) oraz pismem z 9 maja 2017 r. (data wpływu 12 maja 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 26 kwietnia 2017 r. (data wpływu 4 maja 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 21 kwietnia 2017 r. znak: 2461-IBPP3.4512.230.2017.1.BJ oraz pismem z 9 maja 2017 r. (data wpływu 12 maja 2017 r.).

We wniosku, uzupełnionym pismem z 26 kwietnia 2017 r. oraz pismem z 9 maja 2017 r., przedstawiono następujący stan faktyczny:

Z dniem 1 stycznia 2017 r. zgodnie z wymogiem art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454) Powiat podjął rozliczenie podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi. Z dniem 1 stycznia 2017 r. z mocy art. 4 ww. ustawy Powiat O. (dalej "Powiat") wstąpił we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku VAT prawa i obowiązki Starostwa Powiatowego (dalej "Starostwo") jako jednostki (art. 4 w związku z art. 2 pkt 1 "b" ww. ustawy). Powiat przy pomocy Starostwa jako jednostki prowadzącej obsługę Powiatu (art. 33 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 814 z późn. zm.) realizuje w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, 2 Osi priorytetowa Cyfrowa M., Działanie 2.1 E-administracja i otwarte zasoby, Poddziałanie 2.1.4 E-usługi w informacji przestrzennej projekt unijny pn. "...". Projekt ten wpisuje się w zadanie własne Powiatu w zakresie geodezji i kartografii. Przedmiotem inwestycji jest uzyskanie zbioru dokumentów cyfrowych i baz danych zgodnych z nowymi regulacjami prawnymi w dziedzinie geodezji i kartografii oraz podniesienie jakości i dostępności e-usług geoinformacyjnych świadczonych przez Powiat na rzecz przedsiębiorców, obywateli i organów administracji publicznej.

Powiat zabezpieczył we własnym budżecie oraz w wieloletniej prognozie finansowej kwoty niezbędne na pokrycie wkładu własnego w projekcie. Faktury wystawiane w ramach realizacji umów, stanowiące podstawę do wydatkowania, będą wystawiane na Powiat.

W ramach projektu zostanie zakupiony sprzęt informatyczny (komputery stacjonarne, monitory, UPS, peryferia, serwerowe zasilacze UPS, szafy serwerowe, UTM, Switche, macierze, serwer główny i serwer archiwizacyjny, obudowa Rack itp.) wraz z oprogramowaniem oraz zostaną zlecone: usługa digitalizacji materiałów oraz dokumentów powiatowej części zasobu, utworzenie inicjalnej powiatowej bazy danych GESUT, bazy danych BDOT500 i EGiB, E-usług, weryfikacja i poprawa jakości danych ewidencyjnych oraz szkolenia. Zakupione lub wytworzone środki trwałe, wartości niematerialne i prawne i wyposażenie będą stanowiły majątek Starostwa.

Nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi związane z realizacją ww. projektu będą wykorzystywane do realizacji zadań własnych Powiatu w zakresie geodezji, kartografii i katastru wymienionych w art. 4 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym oraz art. 7d pkt 1 i pkt 2 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2016 r. poz. 1629 z późn. zm.), przy czym do zadań Starosty w zakresie geodezji i kartografii należy w szczególności: 1). Prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym

prowadzenie dla obszaru Powiatu ewidencji gruntów i budynków, w tym bazy danych, o której mowa w art. 4 ust. 1a pkt 2, geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu, w tym bazy danych, o której mowa art. 4 ust. 1a pkt 3, zwanej dalej "Powiatową bazą GESUT", - gleboznawczej klasyfikacji gruntów, tworzenie, prowadzenie i udostępnianie baz danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a pkt 7 i 10 oraz ust. 1b - tworzenie i prowadzenie bazy danych obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej udostępnianie standardowych opracowań kartograficznych w skali: 1:500, 1:1000, 1:2000, 1:5000, o których mowa w art. 4 ust. 1a pkt 1 i 2, koordynacja usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu.

Wymienione wyżej czynności nie podlegają opodatkowaniu VAT. Wnioskodawca za materiały udostępniane z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego przez Starostę będzie pobierał opłaty określone w przepisach art. 40a, 40b i 40d - Prawa geodezyjnego i kartograficznego. Wysokość należnej opłaty oraz sposób jej obliczenia Wnioskodawca utrwala w Dokumencie Obliczenia Opłaty, zgodnie z art. 40e Prawa geodezyjnego i kartograficznego, który wydaje stronie. W przypadku sporu dotyczącego wysokości należnej opłaty, Starosta wyda decyzje administracyjną w sprawie ustalenia wysokości opłaty za udostępnienie materiałów. Ww. opłaty pobierane przez Wnioskodawcę są opłatami administracyjnymi, określonymi przez ustawę i nie stanowią świadczenia pieniężnego ponoszonego przez stronę stosunku cywilnoprawnego w zamian za świadczenie drugiej strony.

Powstały system związany z realizacją projektu pn. "..." Poddziałanie 2.1.4 E-usługi w informacji przestrzennej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 w żadnym zakresie nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do projektu unijnego pn. "...", Powiat ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca w przedstawionym stanie faktycznym nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości ani też w jakiejkolwiek części. Zadania w zakresie geodezji, kartografii i katastru należą do zadań własnych Powiatu, co wynika z postanowienia art. 4 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 814 z późn. zm.) oraz z art. 7d pkt 1 i pkt 2 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1629 z późn. zm.). Natomiast rodzaje materiałów i baz danych oraz wymagania dla systemu informatycznego do obsługi realizowanych zadań z zakresu geodezji i kartografii wynikają z rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 5 września 2013 r. w sprawie organizacji i trybu prowadzenia państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego (Dz. U. z 2013 r. poz. 1183 z późn. zm.). Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast z art. 15 ust. 6 ww. ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu unijnego pn. "..." będą przez Powiat wykorzystywane do realizacji zadań własnych z zakresu geodezji, kartografii i katastru wykonywanych jako organ władzy publicznej. Opłaty pobierane przez Wnioskodawcę za materiały udostępniane stronom z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego przez Starostę na podstawie art. 40a, 40b i 40d Prawa geodezyjnego i kartograficznego są opłatami administracyjnymi, określonymi w ustawie, przy czym tak Wnioskodawca jak i strona korzystająca nie ma swobody w kształtowaniu łączącego ich stosunku prawnego, w szczególności co do wysokości opłaty ewentualnego jej obniżenia lub odstąpienia od niej oraz terminu zapłaty. Wymienione opłaty nie stanowią więc świadczenia pieniężnego ponoszonego przez stronę stosunku cywilnoprawnego w zamian za świadczenie drugiej strony (dostawcę towaru, wykonawcę usługi). Czynności podlegające opłacie określonej wyżej przywołanymi przepisami Prawa geodezyjnego i kartograficznego nie podlegają regulacji ustawy o podatku od towarów i usług (VAT). W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości ani też w jakiejkolwiek części. Podjęcie z dniem 1 stycznia 2017 r. przez Wnioskodawcę rozliczenia podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi, zgodnie z wymogiem art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454) nie wpływa - w przedstawionym stanie faktycznym - na nabycie prawa do odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie wskazać należy, iż zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454), zwanej dalej ustawą z dnia 5 września 2016 r., jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

W myśl art. 4 ustawy z dnia 5 września 2016 r., jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustaw o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Generalnie zatem wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług są czynności wykonywane przez podmioty prawa publicznego (organy władzy publicznej i urzędy obsługujące te organy) w ramach sprawowanego przez nie władztwa publicznego.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 814 z późn. zm.), powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie geodezji, kartografii i katastru (art. 4 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie powiatowym).

Zgodnie z art. 4 ust. 1a ustawy z 17 maja 1989 r. prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1629 z późn. zm.), dla obszaru całego kraju zakłada się i prowadzi w systemie teleinformatycznym bazy danych, obejmujące zbiory danych przestrzennych infrastruktury informacji przestrzennej, dotyczące:

1.

państwowego rejestru podstawowych osnów geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych;

2.

ewidencji gruntów i budynków (katastru nieruchomości);

3.

geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu;

4.

państwowego rejestru granic i powierzchni jednostek podziałów terytorialnych kraju;

5.

państwowego rejestru nazw geograficznych;

6.

ewidencji miejscowości, ulic i adresów;

7.

rejestru cen i wartości nieruchomości;

8.

obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:10 000-1:100 000, w tym kartograficznych opracowań numerycznego modelu rzeźby terenu;

9.

obiektów ogólnogeograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:250 000 i mniejszych, w tym kartograficznych opracowań numerycznego modelu rzeźby terenu;

10.

szczegółowych osnów geodezyjnych;

11.

zobrazowań lotniczych i satelitarnych oraz ortofotomapy i numerycznego modelu terenu.

Przez infrastrukturę informacji przestrzennej - rozumie się opisane metadanymi zbiory danych przestrzennych oraz dotyczące ich usługi, środki techniczne, procesy i procedury, które są stosowane i udostępniane przez współtworzące infrastrukturę informacji przestrzennej organy wiodące, inne organy administracji oraz osoby trzecie - art. 3 pkt 2 ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej z dnia 4 marca 2010 r. (Dz. U. Nr 76, poz. 489 z późn. zm.).

W myśl art. 5 ust. 1 ww. ustawy, tworzenie, aktualizacja i udostępnianie zbiorów metadanych infrastruktury, zwanych dalej "metadanymi", jest zadaniem organów administracji, odpowiedzialnych w zakresie swojej właściwości za prowadzenie rejestrów publicznych zawierających zbiory związane z wymienionymi w załączniku do ustawy tematami danych przestrzennych, oraz osób trzecich, których zbiory włączane są do infrastruktury.

Stosownie do art. 14 ust. 1 ww. ustawy, objęte infrastrukturą zbiory oraz usługi danych przestrzennych, prowadzone przez organ administracji, podlegają nieodpłatnemu udostępnianiu innym organom administracji w zakresie niezbędnym do realizacji przez nie zadań publicznych. Zgodnie z art. 14 ust. 2 powołanej wyżej ustawy, przy udostępnianiu zbiorów organom administracji przepisy art. 15 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne stosuje się odpowiednio. Przepis art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 1114) o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne stanowi, że podmiot prowadzący rejestr publiczny zapewnia podmiotowi publicznemu albo podmiotowi niebędącemu podmiotem publicznym, realizującym zadania publiczne na podstawie odrębnych przepisów albo na skutek powierzenia lub zlecenia przez podmiot publiczny ich realizacji, nieodpłatny dostęp do danych zgromadzonych w prowadzonym rejestrze, w zakresie niezbędnym do realizacji tych zadań.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt unijny pn. "...". Projekt ten wpisuje się w zadanie własne Powiatu w zakresie geodezji i kartografii. Przedmiotem inwestycji jest uzyskanie zbioru dokumentów cyfrowych i baz danych zgodnych z nowymi regulacjami prawnymi w dziedzinie geodezji i kartografii oraz podniesienie jakości i dostępności e-usług geoinformacyjnych świadczonych przez Powiat na rzecz przedsiębiorców, obywateli i organów administracji publicznej. W ramach projektu zostanie zakupiony sprzęt informatyczny (komputery stacjonarne, monitory, UPS, peryferia, serwerowe zasilacze UPS, szafy serwerowe, UTM, Switche, macierze, serwer główny i serwer archiwizacyjny, obudowa Rack itp.) wraz z oprogramowaniem oraz zostaną zlecone: usługa digitalizacji materiałów oraz dokumentów powiatowej części zasobu, utworzenie inicjalnej powiatowej bazy danych GESUT, bazy danych BDOT500 i EGiB, E-usług, weryfikacja i poprawa jakości danych ewidencyjnych oraz szkolenia. Zakupione lub wytworzone środki trwałe, wartości niematerialne i prawne i wyposażenie będą stanowiły majątek Starostwa. Nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi związane z realizacją ww. projektu będą wykorzystywane do realizacji zadań własnych Powiatu w zakresie geodezji, kartografii i katastru wymienionych w art. 4 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie powiatowym oraz art. 7d pkt 1 i pkt 2 ustawy prawo geodezyjne i kartograficzne. Wymienione wyżej czynności nie podlegają opodatkowaniu VAT. Wnioskodawca za materiały udostępniane z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego przez Starostę będzie pobierał opłaty określone w przepisach art. 40a, 40b i 40d - Prawa geodezyjnego i kartograficznego. Ww. opłaty pobierane przez Wnioskodawcę są opłatami administracyjnymi, określonymi przez ustawę i nie stanowią świadczenia pieniężnego ponoszonego przez stronę stosunku cywilno-prawnego w zamian za świadczenie drugiej strony.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacja ww. projektu.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi związane z realizacją ww. projektu będą wykorzystywane do realizacji zadań własnych Powiatu w zakresie geodezji, kartografii i katastru. Wymienione wyżej czynności nie podlegają opodatkowaniu VAT. Wnioskodawca podał również, że powstały system związany z realizacją projektu pn. "..." Poddziałanie 2.1.4 E-usługi w informacji przestrzennej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 w żadnym zakresie nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając na uwadze opis sprawy i wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, stwierdzić należy, że Powiat nabywając towary i usługi celem zrealizowania projektu, nie będzie nabywał ich do działalności gospodarczej i tym samym nie będzie działał w charakterze podatnika podatku VAT, zatem nie spełnia przesłanek z art. 86 ust. 1 ustawy.

Z uwagi zatem na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w całości ani w części w związku z realizacją projektu pn. "...".

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl