2461-IBPP3.4512.181.2017.2.EB - Brak prawa do odliczania VAT w związku z realizacją projektu modernizacji, budowy i wdrażania baz danych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 maja 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 2461-IBPP3.4512.181.2017.2.EB Brak prawa do odliczania VAT w związku z realizacją projektu modernizacji, budowy i wdrażania baz danych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 lutego 2017 r. (data wpływu 22 lutego 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 kwietnia 2017 r. (data wpływu 28 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...". Pismem z dnia 24 kwietnia 2017 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów usług VAT składającym miesięczne deklaracje VAT-7. Gmina wraz z innymi gminami będzie realizować projekt partnerski pn. "...". Założeniem projektu jest pełna kwalifikowalność podatku VAT.

Celem głównym ww. projektu jest wzrost poziomu zadowolenia obywateli z usług świadczonych przez administrację samorządową oraz podniesienie jakości, wiarygodności i ktualności baz danych.

Celami szczegółowymi są:

* modernizacja ewidencji gruntów i budynków - w rozumieniu § 55 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 31 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2016 r. poz. 1034),

* utworzenie bazy danych zgodnej z modelem pojęciowym zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:500 - 1:5000, określonym rozporządzeniem Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 2 listopada 2015 r. w sprawie bazy danych obiektów topograficznych oraz mapy zasadniczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 2028).

* wdrożenie inicjalnej bazy danych geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu, która zostanie utworzona przez Główny Urząd Geodezji i Kartografii w ramach projektu "A", wraz z dostosowaniem do obowiązującego modelu pojęciowego,

* digitalizacja zasobu geodezyjnego i kartograficznego,

* digitalizacja miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego miasta,

* digitalizacja innych powiązanych informacji posiadanych w formie papierowej,

* zapewnienie jak największej liczbie baz danych otwartego dostępu do danych, w tym do danych źródłowych i surowych,

* zwiększenie ilości i jakości świadczonych e-usług na 3, 4, 5 poziomie dojrzałości.

W wyniku realizacji ww. projektu powstanie:

* zmodernizowana baza danych ewidencji gruntów i budynków,

* baza danych obiektów topograficznych,

* baza danych geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu,

* wykonana zostanie ortofotomapa, numeryczny model terenu i numeryczny model pokrycia terenu wraz z produktami pochodnymi, takimi jak zdjęcia ukośne i chmura punktów skaningu lotniczego,

* powstanie baza danych decyzji architektonicznych (pozwolenia na budowę, pozwolenia na rozbiórkę, decyzje lokalizacji inwestycji celu publicznego, decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu),

* rozbudowany zostanie zbiór zdigitalizowanych dokumentów zasobu geodezyjnego i kartograficznego,

* powstanie nowy geoportal internetowy dedykowany do realizacji transakcji zamawiania i udostępniania danych i informacji z baz danych zasobu geodezyjnego i kartograficznego,

* rozbudowana zostanie infrastruktura informatyczna (serwer blade, macierze, komputery stacjonarne, laptopy).

Modernizacja, budowa i wdrażanie baz danych służy efektowi końcowemu, którym jest zwiększenie ilości i podniesienie jakości świadczonych e-usług wykorzystujących informacje gromadzone w tych bazach. Zmodernizowana ewidencja, zbudowana i wdrożona baza będą prowadzone jako bazy danych państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego. Zdigitalizowane dokumenty będą udostępniane jako dane otwarte w sieci oraz wykorzystywane w ramach prowadzenia pzg i k.

W wyniku realizacji ww. projektu nie będzie różnicy w wykorzystaniu informacji zasobu geodezyjnego i kartograficznego przez Gminę. Efekty projektu nakierowane są na usprawnienie korzystania z danych pzg i k przy pomocy komunikacji elektronicznej, a nie na realizację zadań Gminy.

Udostępnianie zasobu oraz wykonywanie czynności związanych z jego prowadzeniem, np. wydawanie wypisów i wyrysów, i wypisów z ewidencji gruntów i budynków co do zasady jest odpłatne. Przepisem art. 40b ust. 1 pkt 2 ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne ustawodawca obowiązał organ prowadzący zasób geodezyjny i kartograficzny do pobierania opłat za wydanie ww. dokumentów. Natomiast w art. 40d ust. 2 precyzuje, że wysokość stawek podstawowych w odniesieniu do odpowiednich jednostek rozliczeniowych, wysokość współczynników korygujących oraz zasady ustalania tych współczynników, a także szczegółowe zasady obliczania wysokości opłaty określa załącznik do ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne. Jak się natomiast wskazuje pobieranie opłaty za czynności geodezyjne i kartograficzne jako dochody budżetu jednostki samorządu terytorialnego spełniające kryterium dochodu określone w pkt 7 lub 8 art. 60 ustawy o finansach publicznych stanowią nieopodatkowane należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym (vide: uchwała NSA z dnia 26 czerwca 2014 r. sygn. akt I OPS 1/14). Oznacza to, że opłaty te nie są odpłatnością za żadną z czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT w myśl przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Jeśli chodzi o działania Gminy to najczęściej materiały zasobu oraz wyrysy i wypisy pobierane są dla celów własnych. Zgodnie bowiem z zasadami opisanymi w ustawie o gospodarce nieruchomościami właściwe organy ewidencjonują odpowiednio zasób nieruchomości Skarbu Państwa, gminy, powiatu i województwa. Ewidencje te prowadzi się w oparciu o dane ewidencji gruntów i budynków, gdyż zgodnie z art. 21 ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne, dane ewidencji gruntów i budynków stanowią podstawę planowania gospodarczego, planowania przestrzennego, wymiaru podatków i świadczeń, oznaczania nieruchomości w księgach wieczystych, statystyki publicznej oraz ewidencji gospodarstw rolnych. Wszelkie dane o nieruchomościach będących własnością jednostek samorządu terytorialnego, jednostka ta winna zatem, zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami, czerpać z ewidencji zasobu nieruchomości.

Natomiast do sporządzania aktów notarialnych dotyczących obrotu nieruchomościami gminnymi i powiatowymi pobierane są z ewidencji gruntów wyrysy i wypisy. Należy jednak zaznaczyć, że brak jest jakiegokolwiek przepisu prawa nakładającego wymóg przedkładania do zawarcia aktu notarialnego wyrysu i wypisu z ewidencji gruntów. Ukształtowana praktyka wskazuje, że notariusze, dla celów zawarcia umowy i precyzyjnego określenia przedmiotu transakcji, sprawdzają zgodność oznaczenia nieruchomości w księdze wieczystej z oznaczeniem ewidencyjnym, jednak żaden przepis nie wskazuje, w jaki sposób ma się to odbywać. Wielu notariuszy nie żąda od stron stających do umowy przedkładania tego rodzaju dokumentów. Wypis i wyrys z ewidencji gruntów potrzebny jest natomiast, choć nie w każdym przypadku, do wpisu nowego stanu prawnego w księdze wieczystej stosownie do § 28 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 17 września 2001 r. w sprawie prowadzenia ksiąg wieczystych i zbiorów dokumentów (Dz. U. z 2001.102.1122 z późn. zm.), jednak wpis w księdze wieczystej dotyczy rejestracji nowego stanu prawnego, ukształtowanego w tym przypadku poprzez zawarcie aktu notarialnego, a nie samej czynności zawarcia umowy. Choć notariusz ma obowiązek wnioskować o wpis prawa w księdze wieczystej, to w księdze wieczystej rejestrowane są wyłącznie skutki umowy, która została sfinalizowana wcześniej. W tym kontekście wyrys i wypis wykorzystywany jest do czynności sądowej mimo, że jego złożenie w sądzie wieczystoksięgowym technicznie nastąpiło łącznie z aktem notarialnym. Gdyby zaś wyrys i wypis nie został przedłożony do aktu notarialnego przez żadną ze stron i doszło do zawarcia umowy, a w momencie rejestracji tej umowy w księdze wieczystej sąd stwierdziłby potrzebę przedłożenia wypisu wyrysu dla celu dokonania wpisu w księdze, to zgodnie z obowiązującym prawem wezwałby stronę do jego przedłożenia. W tej sytuacji opłata za wydanie wypisu i wyrysu byłaby zatem czynnością sądową a nie umową gospodarczą jako taką.

Wniosek uzupełniono w dniu 28 kwietnia 2017 r., o następujące informacje:

1. Od momentu zrealizowania projektu "..." efekty przedsięwzięcia będą wykorzystywane do realizacji zadań własnych Gminy, która jest miastem na prawach powiatu i nie będą w żadnym stopniu wykorzystywane do celów działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT.

Zmodernizowana w wyniku projektu infrastruktura baz danych ma służyć usprawnieniu korzystania z zasobów geodezyjnych i kartograficznych poprzez ułatwiony do niej dostęp przy pomocy komunikacji elektronicznej. Wdrożenie informatycznych narzędzi objętych projektem umożliwi zainteresowanym podmiotom dostęp do zdigitalizowanych materiałów powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, a także pozwoli uzyskiwać wypisy i wyrysy z ewidencji gruntów i budynków poprzez geoportal internetowy.

Czynności udostępniania oraz odpłatnego wydawania dokumentów z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego wynikają z zadań administracji rządowej realizowanych przez jednostkę administracji samorządowej, jaką jest powiat (art. 4 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, Dz. U. z 2016 r. poz. 814, z późn. zm.) i nie mogą zostać uznane za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.). Tym samym odpłatności, jakie są pobierane przez urząd miasta z tytułu wydania wypisów i wyrysów z ewidencji gruntów i budynków stanowią nieopodatkowane należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym i nie mogą być uznane za wynagrodzenie z tytułu wyświadczonej usługi.

W chwili udostępniania danych czy wydawania dokumentów z zasobów geodezyjnych czy kartograficznych uprawniony wydział urzędu miasta nie posiada wiedzy, w jakim celu pobierane są wyżej wymienione dane. Nie istnieją bowiem przepisy, które nakazywałyby jednostce samorządu terytorialnego uzyskiwanie takich informacji od wnioskodawców.

2. Faktury dokumentujące wydatki poniesione w związku z realizacją projektu będą wystawiane na poszczególnych partnerów w zakresie zakupów dotyczących danego partnera w proporcji ustalonej w umowie o partnerstwie.

3. Gmina jest partnerem w projekcie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwoty podatku VAT naliczonego z wydatków udokumentowanych na fakturach VAT dotyczących realizacji projektu wskazanego w opisie zdarzenia przyszłego?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwot podatku VAT naliczonego z wydatków dokumentujących projekt wskazany w opisie zdarzenia przyszłego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zdaniem Gminy, zakres przedmiotowego projektu wyraźnie wskazuje na związek z działaniami Gminy jako organu władzy publicznej. W szczególności "głównym celem projektu było zwiększenie liczby, zakresu i jakości (poziomu) usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną w oparciu o kompleksowy system informacji przestrzennej (...)", "za główny cel przyjęto wzrost poziomu zadowolenia obywateli z usług świadczonych przez administrację samorządową (...)", "cel główny przekłada się na cele szczegółowe projektu, którymi są - przeprowadzenie kompleksowej modernizacji ewidencji i gruntów i budynków, - cyfryzację rejestrów, ewidencji i innych zasobów źródłowych, (...) - większa dostępność e - usług publicznych".

Wykorzystanie powstałego środka trwałego i wartości niematerialnej i prawnej do celów działalności gospodarczej opodatkowanej Gminy może okazać się znikome lub w ogóle nie wystąpić.

Oczywiste jest, że w procesie np. zbycia nieruchomości, oszacowania, obmiaru, procedury zamiany, może wystąpić związek wydatków na modernizację bazy danych rejestru publicznego z czynnościami opodatkowanymi Gminy w sposób pośredni. Niestety na chwilę obecną takiej gwarancji nie ma. Ponadto, Gmina zwraca uwagę na fakt, że według wytycznych Regionalnej Izby Obrachunkowej jednostka samorządu terytorialnego nie ma podstaw do obciążania nabywcy kosztami oszacowania, obmiaru. Z kolei opłaty z tytułu czynności dotyczących wypisu i wyrysu ponoszone przez mieszkańca danej jednostki samorządu terytorialnego stanowią czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Bez wątpienia jednak, oprogramowanie sfinansowane ze środków na projekty służy m.in. celom dochodzenia i określania wysokości danin publicznoprawnych oraz podatków lokalnych.

Zważywszy na powyższe, w ocenie Gminy, nie ma podstaw do uznania, że modernizowana baza danych rejestrów publicznych rzeczywiście będzie miała związek ze sprzedażą opodatkowaną Gminy, a co za tym idzie nie znajduje podstaw do uznania, że zachodzą przesłanki do odliczenia kwot podatku VAT naliczonego z wydatków dokumentujących projekt.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Natomiast na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy organy te podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

a.

podmiot musi być organem władzy publicznej lub urzędem obsługującym ten organ,

b.

podmiot ten został powołany do czynności związanych z realizacją zadań nałożonych na niego przepisami prawa i takie czynności wykonuje.

Zatem, wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, iż organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Generalnie zatem wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług są czynności wykonywane przez podmioty prawa publicznego (organy władzy publicznej i urzędy obsługujące te organy) w ramach sprawowanego przez nie władztwa publicznego.

W myśl zapisów art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 2 ust. 2 ww. ustawy, gmina ma osobowość prawną.

Na podstawie art. 6a ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2016 r. poz. 1629, z późn. zm.) - Służbę Geodezyjną i Kartograficzną stanowią organy administracji geodezyjnej i kartograficznej, w tym starosta wykonujący zadania przy pomocy geodety powiatowego wchodzącego w skład starostwa powiatowego. Zadania organów określonych w ust. 1 pkt 2 wykonywane są jako zadania z zakresu administracji rządowej (ust. 3 ww. artykułu).

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne, do zadań Służby Geodezyjnej i Kartograficznej należy w szczególności prowadzenie państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego w tym jego tworzenie, ewidencjonowanie i utrzymywanie oraz aktualizacja i udostępnianie danych.

Zgodnie z art. 40 ust. 3 powołanej wyżej ustawy, prowadzenie państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz weryfikacja opracowań przyjmowanych do zasobu należy do:

1. Głównego Geodety Kraju - w zakresie centralnego zasobu geodezyjnego i kartograficznego;

2.

marszałków województw - w zakresie wojewódzkich zasobów geodezyjnych i kartograficznych;

3.

starostów - w zakresie powiatowych zasobów geodezyjnych i kartograficznych.

Stosownie do art. 40a ust. 1 i ust. 2 ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne:

1. Organy prowadzące państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny udostępniają materiały zasobu odpłatnie.

2. Nie pobiera się opłaty m.in. za:

1.

udostępnianie zbiorów danych:

a.

państwowego rejestru granic i powierzchni jednostek podziałów terytorialnych kraju,

b.

państwowego rejestru nazw geograficznych,

c.

zawartych w bazie danych obiektów ogólnogeograficznych,

d.

dotyczących numerycznego modelu terenu o interwale siatki co najmniej 100 m;

2.

udostępnianie w postaci elektronicznej zbiorów danych państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego:

3.

w celu edukacyjnym:

a.

jednostkom organizacyjnym wchodzącym w skład systemu oświaty, o którym mowa w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r. poz. 2156 oraz z 2016 r. poz. 35, 64, 195, 668 i 1010),

b.

uczelniom, o których mowa w ustawie z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r. poz. 572, z późn. zm.),

c.

podmiotom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. odziałalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2016 r. poz. 239 i 395),

4.

w celu prowadzenia badań naukowych oraz prac rozwojowych:

a.

jednostkom naukowym, o których mowa w art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2014 r. poz. 1620, z 2015 r. poz. 249 i 1268 oraz z 2016 r. poz. 1020 i 1311),

b.

podmiotom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

5.

w celu realizacji ustawowych zadań w zakresie ochrony bezpieczeństwa wewnętrznego państwa i jego porządku konstytucyjnego - służbom specjalnym w rozumieniu art. 11 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2015 r. poz. 1929 i 2023 oraz z 2016 r. poz. 147, 437, 904 i 960);

3.

udostępnianie wykonawcy prac geodezyjnych lub prac kartograficznych materiałów zasobu - w przypadku prac geodezyjnych lub prac kartograficznych wykonywanych w celu realizacji określonych w ustawie zadań organów administracji geodezyjnej i kartograficznej lub Głównego Geodety Kraju, po podpisaniu umowy w sprawie udzielenia zamówienia publicznego obejmującego takie prace;

4.

udostępnianie danych na podstawie:

1.

art. 12 ust. 1 i 2, art. 14 ust. 1, art. 15 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej,

2.

art. 15 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne;

5.

pierwsze udostępnienie podmiotowi władającemu siecią uzbrojenia terenu zbiorów danych powiatowej bazy, dotyczących sieci uzbrojenia terenu znajdującej się we władaniu tego podmiotu, po otrzymaniu przez starostę od tego podmiotu opinii, o której mowa w art. 28e ust. 1 pkt 1.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów usług VAT składającym miesięczne deklaracje VAT-7. Gmina wraz z innymi Gminami będzie realizować projekt partnerski pn. "...". Założeniem projektu jest pełna kwalifikowalność podatku VAT.

Celem głównym ww. projektu jest wzrost poziomu zadowolenia obywateli z usług świadczonych przez administrację samorządową oraz podniesienie jakości, wiarygodności i aktualności baz danych. Modernizacja, budowa i wdrażanie baz danych służy efektowi końcowemu, którym jest zwiększenie ilości i podniesienie jakości świadczonych e-usług wykorzystujących informacje gromadzone w tych bazach. Zmodernizowana ewidencja, zbudowana i wdrożona baza będą prowadzone jako bazy danych państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego. Zdigitalizowane dokumenty będą udostępniane jako dane otwarte w sieci oraz wykorzystywane w ramach prowadzenia pzg i k.

W wyniku realizacji ww. projektu nie będzie różnicy w wykorzystaniu informacji zasobu geodezyjnego i kartograficznego przez Gminę. Efekty projektu nakierowane są na usprawnienie korzystania z danych pzg i k przy pomocy komunikacji elektronicznej, a nie na realizację zadań Gminy. Udostępnianie zasobu oraz wykonywanie czynności związanych z jego prowadzeniem np. wydawanie wypisów i wyrysów i wypisów z ewidencji gruntów i budynków co do zasady jest odpłatne. Przepisem art. 40b ust. 1 pkt 2 ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne ustawodawca obowiązał organ prowadzący zasób geodezyjny i kartograficzny do pobierania opłat za wydanie ww. dokumentów. Natomiast w art. 40d ust. 2 precyzuje, że wysokość stawek podstawowych w odniesieniu do odpowiednich jednostek rozliczeniowych, wysokość współczynników korygujących oraz zasady ustalania tych współczynników, a także szczegółowe zasady obliczania wysokości opłaty określa załącznik do ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne. Jak się natomiast wskazuje pobieranie opłaty za czynności geodezyjne i kartograficzne jako dochody budżetu jednostki samorządu terytorialnego spełniające kryterium dochodu określone w pkt 7 lub 8 art. 60 ustawy o finansach publicznych stanowią nieopodatkowane należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym. Oznacza to, że opłaty te nie są odpłatnością za żadną z czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT w myśl przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W ramach działania Gminy to najczęściej materiały zasobu oraz wyrysy i wypisy pobierane są dla celów własnych. Zgodnie bowiem z zasadami opisanymi w ustawie o gospodarce nieruchomościami, właściwe organy ewidencjonują odpowiednio zasób nieruchomości Skarbu Państwa, gminy, powiatu i województwa. Ewidencje te prowadzi się w oparciu o dane ewidencji gruntów i budynków, gdyż zgodnie z art. 21 ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne, dane ewidencji gruntów i budynków stanowią podstawę planowania gospodarczego, planowania przestrzennego, wymiaru podatków i świadczeń, oznaczania nieruchomości w księgach wieczystych, statystyki publicznej oraz ewidencji gospodarstw rolnych. Wszelkie dane o nieruchomościach będących własnością jednostek samorządu terytorialnego, jednostka ta winna zatem, zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami, czerpać z ewidencji zasobu nieruchomości. Od momentu zrealizowania projektu pn. "..." efekty przedsięwzięcia będą wykorzystywane do realizacji zadań własnych Gminy, która jest miastem na prawach powiatu i nie będą w żadnym stopniu wykorzystywane do celów działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT. Zmodernizowana w wyniku projektu infrastruktura baz danych ma służyć usprawnieniu korzystania z zasobów geodezyjnych i kartograficznych poprzez ułatwiony do niej dostęp przy pomocy komunikacji elektronicznej. Wdrożenie informatycznych narzędzi objętych projektem umożliwi zainteresowanym podmiotom dostęp do zdigitalizowanych materiałów powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, a także pozwoli uzyskiwać wypisy i wyrysy z ewidencji gruntów i budynków poprzez geoportal internetowy. Czynności udostępniania oraz odpłatnego wydawania dokumentów z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego wynikają z zadań administracji rządowej realizowanych przez jednostkę administracji samorządowej, jaką jest powiat. Tym samym odpłatności, jakie są pobierane przez urząd miasta z tytułu wydania wypisów i wyrysów z ewidencji gruntów i budynków stanowią nieopodatkowane należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym i nie mogą być uznane za wynagrodzenie z tytułu wyświadczonej usługi. W chwili udostępniania danych czy wydawania dokumentów z zasobów geodezyjnych czy kartograficznych uprawniony wydział urzędu miasta nie posiada wiedzy, w jakim celu pobierane są wyżej wymienione dane. Nie istnieją bowiem przepisy, które nakazywałyby jednostce samorządu terytorialnego uzyskiwanie takich informacji od wnioskodawców. Faktury dokumentujące wydatki poniesione w związku z realizacją projektu będą wystawiane na poszczególnych partnerów w zakresie zakupów dotyczących danego partnera w proporcji ustalonej w umowie o partnerstwie. Gmina jest partnerem w projekcie.

Na tle tak przedstawionego opisu sprawy wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do rozstrzygnięcia kwestii, czy Gmina dokonując zakupu towarów i usług na potrzeby projektu, będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Jak Gmina wskazała w opisie sprawy, efekty przedsięwzięcia będą wykorzystywane do realizacji zadań własnych Gminy i nie będą w żadnym stopniu wykorzystywane do celów działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu.

Analizując przedstawiony opis stanu sprawy należy wskazać, że nie wyczerpuje on znamion unormowania regulującego prawo do odliczenia podatku naliczonego przedstawionego w ww. art. 86 ust. 1 ustawy. Wnioskodawca wskazał, że głównym celem ww. projektu jest wzrost poziomu zadowolenia obywateli z usług świadczonych przez administrację samorządową oraz podniesienie jakości, wiarygodności i aktualności baz danych.

Należy stwierdzić, że Wnioskodawca realizując przedstawiony we wniosku projekt pn. "...", którego jedynym efektem generującym opłaty jest udostępnienie materiałów z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, nie działa w charakterze podatnika VAT, a nabytych towarów i usług nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych.

W konsekwencji Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Ponadto tut. Organ nadmienia, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o opis sprawy, w tym w szczególności o informację, że efekty przedsięwzięcia będą wykorzystywane do realizacji zadań własnych Gminy i nie będą w żadnym stopniu wykorzystywane do celów działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

W tym miejscu należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2016 r. poz. 383, z późn. zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.

Tut. Organ informuje ponadto, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl