2461-IBPP3.4512.17.2017.2.MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 kwietnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 2461-IBPP3.4512.17.2017.2.MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 stycznia 2017 r. (data wpływu 12 stycznia 2017 r.) uzupełnionym pismem z 29 marca 2017 r. (data wpływu 3 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy sprzedaż zabudowanej nieruchomości oznaczonej jako działka nr X obrębu podlega zwolnieniu z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy sprzedaż zabudowanej nieruchomości oznaczonej jako działka nr X. obrębu podlega zwolnieniu z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 29 marca 2017 r. (data wpływu 3 kwietnia 2017 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 20 marca 2017 r. znak: 2461-IBPP3.4512.17.2017.1.MD.

W przedmiotowym wniosku uzupełnionym pismem z 29 marca 2017 r. (data wpływu 3 kwietnia 2017 r.) przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wykonuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa dla realizacji, których została powołana. W szczególności wykonuje zadania własne oraz zlecone z zakresu administracji rządowej, a także zadania z zakresu właściwości powiatu.

Gmina jest właścicielem zabudowanej nieruchomości oznaczonej jako działka nr X. obrębu... o powierzchni 37 m2 położonej przy ul....... Przedmiotowa działka w zakresie użytków stanowi tereny mieszkaniowe. Zgodnie z klasyfikacją środków trwałych budynek zewidencjonowany jest jako budynki mieszkalne.

Przedmiotowa działka powstała z podziału nieruchomości działki oznaczonej nr A obr.... na podstawie decyzji Prezydenta Miasta z dnia 30 sierpnia 2015 r. znak:.

Na terenie obejmującym przedmiotową nieruchomość brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy przedmiotowa działka zlokalizowana jest w terenie oznaczonym symbolem MS (teren zabudowy śródmiejskiej) położonym w obszarze koncentracji usługi i obszarze zabytkowym wraz z numerem wpisu do rejestru.

Skarb Państwa nabył przedmiotową działkę na podstawie postanowienia Sądu Powiatowego z dnia 28 lutego 1957 r. oraz z 8 lutego 1961 r.

Budynek figuruje w zbiorze Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków prowadzonych dla miasta T. Nieruchomość znajduje się na terenie układu urbanistycznego miasta, który wpisany jest do rejestru zabytków nieruchomych decyzją z dnia 24 września 1934 r., o wpisaniu do rejestru zabytków obszaru śródmieścia T.

Nieruchomość została przeznaczona do zbycia w trybie przetargu ustnego nieograniczonego.

Budynek znajduje się w administrowaniu Miejskiego Zarządu Budynków.... Gmina Miasta posiada całość udziałów w spółce. Zgodnie z uchwałą Zarządu Miasta z dnia 12 października 1992 r. "kwoty pobrane z tytułu czynszu najmu za lokale mieszkalne i użytkowe stanowiące własność Gminy i przekazane protokołem Miejskiemu Zarządowi Budynków

.... w administrowanie są w całości pobierane przez administratora i wpływają na jego konto. Kwoty pobrane przeznaczone są na pokrycie kosztów związanych z administrowaniem budynkami komunalnymi na remonty i naprawy bieżące oraz na remonty kapitalne wykonywane zgodnie z zatwierdzonym przez Zarząd Miasta planem".

W wydzielonej części budynku znajdują się trzy lokale mieszkalne, z których najemcy zostali wykwaterowani.

Gmina nie ponosiła wydatków na ulepszenie przedmiotowego budynku i nie miała prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Działka nr X. zabudowana jest dwupiętrowym budynkiem, w którym mieszczą się tylko trzy lokale mieszkalne.

Zabudowana nieruchomość oznaczona numerem działki X. obrębu.... planowana jest do sprzedaży w roku 2017.

Na pytanie organu: "Proszę podać jakie jest oznaczenie PKOB dla wskazanego we wniosku budynku"? Wnioskodawca podał - 1122.

Budynek jest trwale związany z gruntem.

Gmina stała się właścicielem działki nr 27/4 na podstawie Decyzji Urzędu Wojewódzkiego w... znak: G III 7..../1(...)23/91 z dnia 1 marca 1991 r. Działka nr X. obrębu... powstała w wyniku podziałów geodezyjnych działki nr 27/.... obrębu.

Gmina nabyła własność zabudowanej działki nr X. obrębu.... od Skarbu Państwa.

Gmina Miasta T. stała się właścicielem działki nr 27/... na podstawie Decyzji Urzędu Wojewódzkiego w... znak: G III 7..../1/..../23/91 z dnia 1 marca 1991 r. Działka nr X. obrębu.... powstała w wyniku podziałów geodezyjnych działki nr 27/... obrębu..... Transakcja ta nie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Na pytanie organu: "Czy przy nabyciu opisanej we wniosku nieruchomości - działki nr A zabudowanej budynkiem mieszkalnym Gminie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony? Należy wskazać odrębnie dla każdego lokalu mieszkalnego i pozostałej wydzielonej części nieruchomości". Wnioskodawca wskazał, że Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony dla poszczególnych lokali, ani całego budynku.

Na pytanie organu "Proszę o wskazanie kiedy dokładnie (w jakim dniu, miesiącu, roku) nastąpiło pierwsze zajęcie (używanie) wskazanego we wniosku budynku, lokali w budynku. Czy budynek, lokale w budynku były używane na cele mieszkalne? Należy wskazać odrębnie dla każdego lokalu mieszkalnego i pozostałej wydzielonej części budynku" Wnioskodawca podał, że 1 marca 1991 r. - Decyzja komunalizacyjna.

Budynek zlokalizowany na działce nr X. obrębu.... został wybudowany w latach 1790 i był wykorzystywany na cele mieszkaniowe. Według posiadanych dokumentów budynek o adresie ul..... 3-5 (z którego został wydzielony budynek, będący przedmiotem interpretacji) zarządzany był przez Miejski Zarząd Budynków.... i jego poprzedników od czasów powojennych - jako budynek mieszkalny.

Skarb Państwa nabył prawo własności tej nieruchomości na podstawie postanowień sądu z roku 1957 i 1961.

Gmina nabyła prawo własności tej nieruchomości na podstawie Decyzji komunalizacyjnej z dnia 1 marca 1991 r.

Wszystkie trzy lokale znajdujące się w budynku zlokalizowanym na działce nr X. wykorzystywane były jako lokale mieszkalne.

Na pytanie organu: "Czy Wnioskodawca ponosił wydatki na ulepszenie zabudowanej nieruchomości, jako całości lub poszczególnych lokali w budynku wskazanych w opisie sprawy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej danej nieruchomości? Należy wskazać odrębnie dla każdego lokalu mieszkalnego i pozostałej części budynku". Wnioskodawca wskazał, że Gmina nie ponosiła wydatków na ulepszanie poszczególnych lokali w budynku ani też całego budynku zlokalizowanego na działce nr X. obrębu..... Wydatki ponosił Miejski Zarząd Budynków...., który jest odrębnym podatnikiem i zarządcą budynku. Wydatki Miejskiego Zarządu Budynków na remonty, konserwacje i naprawy całej nieruchomości o adresie ul....... 3-5 (z której został wydzielony samodzielny budynek z trzema lokalami mieszkalnymi, będący przedmiotem interpretacji) od roku 1999 wyniosły 117 918,00 zł.

Gmina nie ponosiła wydatków na ulepszanie poszczególnych lokali w budynku ani całego budynku zlokalizowanego na działce nr X obrębu..... zatem nie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Gmina nie ponosiła wydatków na ulepszanie poszczególnych lokali w budynku ani całego budynku zlokalizowanego na działce nr X obrębu.....

W chwili obecnej budynek (poszczególne trzy lokale mieszkalne) jest pusty, lokatorzy zostali przeniesieni do innych mieszkań. Cały budynek jest zarządzany przez Miejski Zarząd Budynków.

Budynek, w którym mieszczą się trzy lokale mieszkalne nie jest wykorzystywany przez Gminę do żadnej czynności w ramach działalności gospodarczej.

Skarb Państwa nabył prawo własności tej nieruchomości na podstawie postanowień sądu z roku 1957 i 1961. Budynek ten był własnością Skarbu Państwa do 1 marca 1991 r. i był on w tym okresie wykorzystywany na cele mieszkaniowe. W ówczesnym czasie nie obowiązywał podatek od towarów i usług, więc nieruchomość ta w tym okresie nie mogła być wykorzystywana do czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z opisanym stanem faktycznym (zdarzeniu przyszłym) sprzedaż zabudowanej nieruchomości oznaczonej jako działka nr X obrębu.... podlega zwolnieniu z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Sprzedaż zabudowanej nieruchomości będzie podlegała zwolnieniu z podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W opisanym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) Gmina nie miała prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego tym samym nie ponosiła wydatków na ulepszanie przedmiotowego budynku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary - stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy - przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zatem grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ww. ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W świetle art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak stanowi art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest generalnie zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie - według art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W kwestii rozumienia definicji pierwszego zasiedlenia wypowiedział się NSA w wyroku z dnia 14 maja 2014 r. o sygn. I FSK 382/14. Sąd stwierdził, że "Wykładnia językowa, systematyczna i celowościowa dyrektywy 112 wskazuje wyraźnie, że ww. pojęcie należy rozumieć szeroko jako "pierwsze zajęcie budynku, używanie". Zatem w taki sposób powinna być odczytywana definicja przewidziana w treści art. 2 pkt 14 ustawy o VAT".

Jak wynika z powyższego "pierwsze zasiedlenie" budynku (po jego wybudowaniu) należy rozumieć szeroko jako pierwsze zajęcie budynku, używanie, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej. Powyższa kwestia przedstawia się inaczej w sytuacji, gdy budynek został ulepszony, a wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej obiektu. Wówczas bowiem, aby nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynku - zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy w zw. z art. 12 ust. 2 zdanie drugie Dyrektywy 2006/112/WE Rady - musi dojść do oddania obiektu po ulepszeniu do użytkowania w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu (np. w najem).

W tym miejscu należy zaznaczyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu w powiązaniu z art. 43 ust. 7a ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10 pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Przy czym, jak wynika z art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Odnosząc powyższe uregulowania do niniejszej sprawy wskazać należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, jedynie w sytuacji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Wskazać w tym miejscu należy, że jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów - zarówno nieruchomości, jak i ruchomości - przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych - niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) - wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle, rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia czy sprzedaż zabudowanej nieruchomości oznaczonej jako działka nr X obrębu.... podlega zwolnieniu z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest właścicielem zabudowanej nieruchomości oznaczonej jako działka nr X obrębu.... o powierzchni 37 m2. Przedmiotowa działka powstała z podziału nieruchomości działki oznaczonej nr A obr..... na podstawie decyzji Prezydenta Miasta z dnia 30 sierpnia 2015 r. Skarb Państwa nabył przedmiotową działkę na podstawie postanowienia Sądu Powiatowego z dnia 28 lutego 1957 r. oraz z 8 lutego 1961 r. Gmina nabyła własność zabudowanej działki nr X obrębu..... od Skarbu Państwa. Gmina stała się właścicielem działki nr 27/4 na podstawie Decyzji Urzędu Wojewódzkiego z dnia 1 marca 1991 r. Transakcja ta nie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony dla poszczególnych lokali, ani całego budynku. Budynek został wybudowany w latach 1790 i był wykorzystywany na cele mieszkaniowe. Również od czasów powojennych był wykorzystywany jako budynek mieszkalny. Od 1992 r. budynek został przekazany w administrowanie Miejskiemu Zarządowi Budynków.....Wszystkie trzy lokale znajdujące się w budynku zlokalizowanym na działce nr X wykorzystywane były jako lokale mieszkalne. W chwili obecnej budynek (poszczególne trzy lokale mieszkalne) jest pusty, lokatorzy zostali przeniesieni do innych mieszkań. Budynek, w którym mieszczą się trzy lokale mieszkalne nie jest wykorzystywany przez Gminę do żadnej czynności w ramach działalności gospodarczej. Budynek jest trwale związany z gruntem. Gmina nie ponosiła wydatków na ulepszenie budynku i nie miała prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zabudowana nieruchomość oznaczona numerem działki X obrębu..... planowana jest do sprzedaży w roku 2017.

Analiza treści wniosku oraz powołanych regulacji prawnych prowadzi do stwierdzenia, że planowana sprzedaż budynku, o którym mowa we wniosku, położonego na działce oznaczonej nr X obrębu....., nie zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia, gdyż - jak wynika z opisu sprawy - budynek ten został już zasiedlony, a jego zajęcie (używanie) trwa dłużej niż 2 lata. Jednocześnie z uwagi na fakt, że Gmina nie dokonała nakładów na ulepszenie ww. budynku, zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Konsekwentnie, sprzedaż gruntu, na którym znajduje się ta nieruchomość - stosownie do art. 29a ust. 8 ustawy - korzystać będzie ze zwolnienia, analogicznie jak sprzedaż ww. nieruchomości.

Tak więc skoro sprzedaż budynku zlokalizowanego na działce nr X obrębu.... będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, to tym samym bezzasadnym stało się badanie przesłanek do zastosowania zwolnienia od podatku w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, gdyż zwolnienia te mają zastosowanie do dostawy budynków, budowli lub ich części nieobjętej zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Tut. Organ zaznacza, że stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do zwolnienia od podatku sprzedaży budynku zlokalizowanego na działce nr X obrębu... uznano za nieprawidłowe, bowiem jako podstawę zwolnienia od podatku dostawy ww. nieruchomości Wnioskodawca wskazał art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, natomiast tut. Organ rozstrzygnął, że sprzedaż ww. budynku będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Zaznaczyć należy, że w przypadku zmiany stanu prawnego lub zmiany któregokolwiek elementu zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 32-065 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl