2461-IBPP3.4512.148.2017.1.JP - Brak prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 kwietnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 2461-IBPP3.4512.148.2017.1.JP Brak prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2017 r. (data wpływu 15 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." w odniesieniu do budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w B i budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w P - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." w odniesieniu do budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w B i budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w P.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina B (Wnioskodawca) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, składającym miesięczne deklaracje VAT-7, występującym jako podatnik VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Do 31 grudnia 2016 r. jako Gmina zarejestrowany był i rozliczał się dla celów podatku VAT Urząd Gminy. Na podstawie art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego od 1 stycznia 2017 r. Gmina rozlicza się z tytułu podatku VAT wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi jako jeden podatnik podatku VAT. Zgodnie z wewnętrznymi procedurami każda jednostka ma otrzymywać faktury zakupowe, na których nabywcą towaru lub usługi jest Gmina (nabywca: Gmina B, ul....), natomiast odbiorcą jest jednostka organizacyjna, która zakupiła towar lub usługę (odbiorca: nazwa i adres jednostki organizacyjnej).

Gmina wykonuje czynności zarówno opodatkowane podatkiem VAT, zwolnione z opodatkowania oraz niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Jeżeli Gmina jest w stanie przyporządkować faktury zakupowe w 100% do czynności opodatkowanych odlicza podatek VAT naliczony z faktur zakupowych w 100%. Jeżeli Gmina nie jest w stanie wyodrębnić z kwot podatku naliczonego kwot podatku niezwiązanych z działalnością gospodarczą i związanych z działalnością "mieszaną" czyli zwolnioną z VAT i opodatkowaną dokonuje odliczenia podatku VAT proporcjonalnie przy zastosowaniu ustalonego na mocy art. 86 ust. 2a ustawy o VAT prewspółczynnika (dalej "prewspółczynnik") oraz proporcją według art. 90 ustawy o VAT (dalej "proporcja"). Od 1 stycznia 2017 r. każda jednostka organizacyjna Gminy, która nie będzie w stanie wyodrębnić z faktur zakupowych podatku dotyczącego wyłącznie działalności opodatkowanej będzie odliczać podatek VAT w części dotyczącej działalności opodatkowanej po przeliczeniu prewspółczynnikiem zgodnie z art. 86 ust. 2a i proporcją zgodnie z art. 90 ustawy o VAT. Każda jednostka ustali dla siebie ww. wskaźniki, również Urząd Gminy będzie odliczał podatek VAT naliczony w oparciu o ustalone dla siebie wskaźniki.

Gmina w latach 2017-2019 będzie realizować projekt współfinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020 pn. "...". Projekt realizowany jest w ramach działania 4.3 Poprawa efektywności energetycznej w sektorze publicznym i mieszkaniowym, poddziałania 4.3.2 Głęboka modernizacja energetyczna budynków użyteczności publicznej.

Projekt polega na kompleksowej termomodernizacji budynków użyteczności publicznej w Gminie, tj.:

1. Budynek Ochotniczej Straży Pożarnej w B,

2. Budynek Ochotniczej Straży Pożarnej w P,

3. Budynek Zespołu Szkół w K.

W ramach realizacji projektu zostaną wykonane roboty budowlane w zakresie termomodernizacji (docieplanie ścian wewnętrznych i zewnętrznych, stropów, stolarki okiennej i drzwiowej), modernizacja lub wymiana oświetlenia na energooszczędne, wymiana źródeł ciepła i przebudowa systemów grzewczych, odnawialnych źródeł energii oraz nadzór inwestorski.

Realizacja projektu wynika z wykonywania zadań własnych gminy zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. W szczególności dotyczy to zadania z zakresu ochrony środowiska i przyrody oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Celem ogólnym projektu jest poprawa jakości powietrza w Gminie poprzez zwiększenie efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej i redukcję zanieczyszczeń wprowadzanych do atmosfery.

Modernizowane budynki stanowią i będą stanowiły własność Gminy. Gmina, jako podatnik od towarów i usług, jest również inwestorem projektu. Realizacja przyjętego w projekcie zakresu rzeczowego będzie wykonana przez Urząd Gminy, jednostkę organizacyjną Gminy, zgodnie z planem finansowym dla tej jednostki.

Na fakturach zakupowych będą podane następujące dane: Nabywca: Gmina B, ul...., odbiorca: Urząd Gminy B, ul....

Wykonana inwestycja zwiększy wartość środków trwałych Gminy. Budynki Ochotniczych Straży Pożarnych stanowią własność Gminy i zostały przekazane w nieodpłatne użytkowanie na cele statutowe Ochotniczych Straży Pożarnych, na podstawie uchwały Rady Gminy B. Obowiązek ten wynika z ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 - art. 7 ust. 1 pkt 14, 15) "Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy; (14) porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej, (15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Ochotnicze Straże Pożarne są stowarzyszeniami posiadającymi osobowość prawną. Budynki stanowią zaplecze do celów bojowych dla Ochotniczych Straży Pożarnych. Pomieszczenia wykorzystywane są do funkcji operacyjnych tj. stacjonowania sprzętu przygotowanego do działań bojowych, magazynowania sprzętu ochrony indywidualnej drużyny bojowej, alarmowania członków, ćwiczeń praktycznych ze sprzętem. Ww. budynki stanowią własność Gminy i nie nastąpi przekazanie efektów powstałych w wyniku realizacji projektu Ochotniczym Strażom Pożarnym czy innemu podmiotowi.

Towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (przed, w trakcie, jak również po realizacji projektu).

Natomiast umową cywilnoprawną ustalono wspólny udział w ponoszeniu kosztów bieżących związanych z utrzymaniem budynków Ochotniczych Straży Pożarnych, w tym: kosztów energii elektrycznej, zużycia gazu, wody, usług teletechnicznych. Gmina ponosi 92% ww. kosztów, a 8% - jako niezwiązaną z zapewnieniem gotowości bojowej ponoszą Ochotnicze Straże Pożarne ze środków własnych. Gmina obciąża Ochotnicze Straże Pożarne ww. kosztami w wysokości 8% faktur (tj. 8% wartości netto plus podatek VAT ze stawką 8% lub 23%) za zużycie energii elektrycznej, wody, gazu czy usług teletechnicznych w budynkach przekazanych w nieodpłatne użytkowanie Ochotniczym Strażom Pożarnym, wystawiając na nich refaktury. Gmina jest jedynie pośrednikiem w przekazywaniu opłat pomiędzy podmiotem faktycznie świadczącym usługi a rzeczywistym ich odbiorcą. Tym niemniej obciążanie Ochotniczych Straży Pożarnych opłatami za ww. media jest sprzedażą, dokumentowaną fakturą.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy Gmina ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu w odniesieniu do budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w B i budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w P?

2. Jeżeli Gmina ma prawo w części do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony w ramach projektu dot. kompleksowej modernizacji 3 budynków użyteczności publicznej w odniesieniu do modernizacji budynków Ochotniczych Straży Pożarnej w B i P to jaki prewspółczynnik określony w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT oraz jaka proporcja zgodnie z art. 90 ustawy o VAT będą miały zastosowanie?

Stanowisko Wnioskodawcy:

1. Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku wydatków dotyczących modernizacji budynków Ochotniczych Straży Pożarnych Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z wykonaniem czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Gmina uważa, że budynki oddane w bezpłatne użytkowanie Ochotniczym Strażom Pożarnym nie są przez Gminę wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem VAT, dlatego Gmina nie ma prawa odliczyć podatku VAT naliczonego z faktur zakupowych w ramach realizacji projektu.

2. Jeśli Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur zakupowych dotyczących modernizacji budynków nieodpłatnie użytkowanych na cele statutowe przez Ochotnicze Straże Pożarne w B i P według Wnioskodawcy odliczyć będzie można podatek naliczony po przeliczeniu proporcją i prewspółczynnikiem wyliczonym dla Urzędu Gminy B. Wnioskodawca uważa, że skoro faktury zakupowe wystawiane będą na nabywcę - Gminę, odbiorcę - Urząd Gminy, to zastosowanie będzie miał prewspółczynnik i proporcja wyliczone dla Urzędu Gminy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określone w art. 15 ust. 2 ustawy.

Natomiast, w zakresie realizacji zadań własnych (działalności publicznoprawnej) Gmina nie jest uznawana za podatnika, tym samym nie wykonuje samodzielnie działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2.

Należy wskazać, że w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest jednostką zasadniczego podziału terytorialnego stopnia podstawowego, posiada osobowość prawną, a zatem zdolność do działania we własnym imieniu. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 14 i 15 ustawy o samorządzie gminnym).

W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca (Gmina) zamierza zrealizować projekt pn. "...", polegający na kompleksowej termomodernizacji budynków użyteczności publicznej w Gminie, tj. budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w B, budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w P oraz budynku Zespołu Szkół w K. Modernizowane budynki stanowią i będą stanowiły własność Gminy. Gmina, jako podatnik od towarów i usług, jest również inwestorem projektu. Wykonana inwestycja zwiększy wartość środków trwałych Gminy. Budynki Ochotniczych Straży Pożarnych zostały przekazane w nieodpłatne użytkowanie na cele statutowe Ochotniczych Straży Pożarnych, na podstawie uchwały Rady Gminy. Ochotnicze Straże Pożarne są stowarzyszeniami posiadającymi osobowość prawną. Ww. budynki stanowią własność Gminy i nie nastąpi przekazanie efektów powstałych w wyniku realizacji projektu Ochotniczym Strażom Pożarnym czy innemu podmiotowi. Towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (przed, w trakcie, jak również po realizacji projektu).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu w odniesieniu do budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w B i budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w P.

Z przedstawionych okoliczności bezsprzecznie wynika, że głównym celem dokonywanych zakupów w ramach realizowanego projektu, jest wykonywanie zadań własnych Gminy (niepodlegających opodatkowaniu).

Podkreślić należy, że podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizowanym przez Wnioskodawcę projektem jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Jak już nadmieniano wcześniej, zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wynika z opisu sprawy, Gmina w odniesieniu do budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w B i budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w P będzie uzyskiwała opodatkowany obrót z tytułu refakturowania mediów.

W przedmiotowej sprawie umową cywilnoprawną ustalono wspólny udział w ponoszeniu kosztów bieżących związanych z utrzymaniem budynków Ochotniczych Straży Pożarnych, w tym: kosztów energii elektrycznej, zużycia gazu, wody, usług teletechnicznych. Gmina ponosi 92% ww. kosztów, a 8% - jako niezwiązaną z zapewnieniem gotowości bojowej ponoszą Ochotnicze Straże Pożarne ze środków własnych. Gmina obciąża Ochotnicze Straże Pożarne ww. kosztami w wysokości 8% faktur (tj. 8% wartości netto plus podatek VAT ze stawką 8% lub 23%) za zużycie energii elektrycznej, wody, gazu czy usług teletechnicznych w budynkach przekazanych w nieodpłatne użytkowanie Ochotniczym Strażom Pożarnym, wystawiając na nich refaktury. Gmina jest jedynie pośrednikiem w przekazywaniu opłat pomiędzy podmiotem faktycznie świadczącym usługi a rzeczywistym ich odbiorcą. Tym niemniej obciążanie Ochotniczych Straży Pożarnych opłatami za ww. media jest sprzedażą, dokumentowaną fakturą.

Należy zauważyć, że refakturowane na Ochotnicze Straże Pożarne koszty dotyczą tylko zużycia przez te podmioty mediów. Modernizacja budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w B i budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w P nie wiąże się z zużyciem mediów przez Ochotnicze Straże Pożarne. W takiej sytuacji nie dochodzi do przeniesienia na Ochotnicze Straże Pożarne w drodze refakturowania kosztów przeprowadzanej modernizacji.

Podatek należny z tytułu refakturowania mediów na Ochotnicze Straże Pożarne nie daje prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu w zakresie modernizacji budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w B i budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w P.

W konsekwencji, budynki Ochotniczej Straży Pożarnej w B i Ochotniczej Straży Pożarnej w P nie są przez Gminę w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych uprawniających do odliczenia podatku VAT z tytułu inwestycji polegającej na ich modernizacji. Jak wskazała Gmina, realizacja projektu wynika z wykonywania zadań własnych gminy zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (przed, w trakcie, jak również po realizacji projektu). Jedyny opodatkowany obrót, jaki Gmina będzie uzyskiwała w odniesieniu do budynków Ochotniczych Straży Pożarnych, to obrót z tytułu refakturowania mediów, który nie daje prawa do odliczenia.

W konsekwencji, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu w odniesieniu do wskazanych we wniosku budynków Ochotniczych Straży Pożarnych.

Podsumowując stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego w przypadku wydatków dotyczących modernizacji budynków Ochotniczych Straży Pożarnych Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jest prawidłowe.

Z uwagi na to, że udzielenie odpowiedzi na pytanie nr 2 uzależnione jest od przyznania Gminie prawa do odliczenia podatku VAT, przy warunkowej formule pytania nr 2, odpowiedź na to pytanie stała się bezprzedmiotowa.

Zaznaczyć należy, że w przypadku zmiany stanu prawnego lub zmiany któregokolwiek elementu zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl