2461-IBPP3.4512.147.2017.2.SR - Prawo do odliczenia podatku VAT związanego z nabywanymi towarami i usługami za środki pieniężne pochodzące z dotacji przyznanej w kwocie brutto ze środków projektu publicznego w ramach programu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 kwietnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 2461-IBPP3.4512.147.2017.2.SR Prawo do odliczenia podatku VAT związanego z nabywanymi towarami i usługami za środki pieniężne pochodzące z dotacji przyznanej w kwocie brutto ze środków projektu publicznego w ramach programu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2017 r. (data wpływu 14 lutego 2017 r.) uzupełnionym pismem z 13 kwietnia 2017 r. (data wpływu 18 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT związanego z nabywanymi towarami i usługami za środki pieniężne pochodzące z dotacji przyznanej w kwocie brutto ze środków projektu publicznego w ramach programu "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT związanego z nabywanymi towarami i usługami za środki pieniężne pochodzące z dotacji przyznanej w kwocie brutto ze środków projektu publicznego w ramach programu "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 13 kwietnia 2017 r. (data wpływu 18 kwietnia 2017 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 3 kwietnia 2017 r. znak: 2461-IBPP3.4512.147.2017.1.SR.

We wniosku uzupełnionym pismem z 13 kwietnia 2017 r. przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest rolnikiem mającym status czynnego podatnika VAT i prowadzi gospodarstwo rolne w miejscowości Ł. W roku 2016 uzyskał dofinansowanie w kwocie brutto (obejmujące podatek VAT) w ramach programu "...", na zakup środków trwałych i obrotowych do działalności rolniczej. Obecnie Wnioskodawca zamierza skorzystać z przysługującego podatnikowi, a w tym także i jemu jako rolnikowi mającemu status czynnego podatnika VAT, z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów nabytych z tego dofinansowania przyznanego przez... w kwocie brutto w ramach programu "...".Data zarejestrowania jako podatnik VAT czynny: 1 grudnia 2015 r. Właścicielem działki rolnej Wnioskodawca został 24 sierpnia 2015 r., natomiast całego Gospodarstwa Rolnego przejętego po rodzicach 26 listopada 2015 r. Przed zarejestrowaniem się jako podatnik VAT czynny Wnioskodawca nie prowadził sprzedaży produktów z gospodarstwa. Data zakupu pierwszego towaru z dotacji 31 stycznia 2017 r. Drugi zakup planowany jest na kwiecień 2017 r. (wpłata zaliczki na zakup 3 marca 2017 r.). Trzeci zakup usługi ocieplenia planowany na sierpień 2017 r. Wszystkie towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabyte towary będą zaliczane przez Wnioskodawcę do środków trwałych. Pierwszy zakup został oddany do użytkowania 31 stycznia 2017 r. Kolejne będą oddane zaraz po dostarczeniu przez sprzedawców i usługodawców. Wartość wszystkich nabytych środków trwałych przekracza 15 000 zł. Pierwszym zakupionym już towarem jest płuczka do warzyw z taśmą. Drugim będą dwa tunele foliowe, na które wpłacona została zaliczka 3 marca 2017 r. Trzecim będzie usługa ocieplenia budynku gospodarczego pianką. Pozostała kwota dotacji będzie wykorzystana na środki ochrony roślin, nasiona, nawozy i inne do produkcji rolnej. Na fakturach zakupu Wnioskodawca figuruje jako nabywca towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy rolnik mający status czynnego podatnika VAT ma prawo odliczyć podatek VAT od nabywanych towarów i usług nabytych za środki pieniężne pochodzące z dotacji przyznanej w kwocie brutto tzn. obejmującej podatek VAT, ze środków projektu publicznego w ramach programu "..."?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Według Wnioskodawcy prawo odliczenia podatku VAT przysługuje wyłącznie z działalnością opodatkowaną. Również rolnik ma możliwość wykonywać działalność opodatkowaną, prowadząc działalność typowo rolniczą. Musi on zrezygnować ze statusu rolnika ryczałtowego. Po rezygnacji prowadzi on sprzedaż opodatkowaną VAT, ale ma również prawo odliczyć VAT od nabywanych towarów i usług (w tym towarów i usług nabytych za środki pieniężne pochodzące z dotacji).

Sposób pozyskania środków na sfinansowanie wydatków związanych z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT nie ma znaczenia dla prawa do odliczenia podatku VAT i należy w tym zakresie stosować zasady ogólne. Istotnym jest zatem, czy nabywający środki trwałe zakupione z dotacji wykorzystuje je do działalności opodatkowanej VAT, czy też do działalności zwolnionej - np. jako rolnik ryczałtowy posiadający prawo do zwolnienia z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku VAT. W tym ostatnim przypadku prawo odliczenia nie przysługuje.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o podatku VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z zasad programu ustanowionego przez..., w ramach którego przekazane były premie (dofinansowania) w ramach programu "...", wynikać może natomiast obowiązek zakazu podwójnego finansowania. Jej warunki nie pozwalają z reguły refundować/rozliczać, całkowicie lub częściowo kosztu uzyskanego ze źródeł państwowych lub europejskich (publicznych) dwa razy. Do podwójnego finansowania zaliczać można m.in.: uzyskanie dotacji brutto - obejmującej podatek VAT ze środków projektu publicznego, a następnie odzyskanie tego podatku ze środków budżetu państwa w związku z zakupem składników majątku wykorzystywanych do działalności opodatkowanej - w oparciu o ustawę o VAT.

W tym zakresie istotnymi są zapisy podpisanych z rolnikiem dokumentów (zapisy programu oraz zawartej umowy) - to one pozostają bowiem podstawą regulacji co do warunków wydatkowania przyznanej premii oraz warunków jej przyznawania.

Zatem zasada podwójnego finansowania nie wpłynie na prawo do odliczenia podatku VAT. W zakresie, w jakim majątek wykorzystywany jest do celów działalności opodatkowanej, dopuszczalnym jest odliczenie podatku VAT z tytułu jego nabycia przez rolnika posiadającego status podatnika VAT czynnego.

W konsekwencji organ skarbowy nie będzie żądał zwrotu VAT ze względu na to, z jakich środków dokonano zakupów składników majątku.

Mając na uwadze powyższe według Wnioskodawcy rolnik mający status czynnego podatnika VAT ma prawo odliczyć podatek VAT od nabywanych towarów i usług nabytych za środki pieniężne pochodzące z dotacji przyznanej w kwocie brutto tzn. obejmującej podatek VAT, ze środków projektu publicznego w ramach programu "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej na podstawie art. 15 ust. 2 rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści cytowanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Ponadto, zaznaczyć należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest rolnikiem mającym status czynnego podatnika VAT i prowadzi gospodarstwo rolne. Data zarejestrowania jako podatnik VAT czynny: 1 grudnia 2015 r. W roku 2016 uzyskał dofinansowanie w kwocie brutto (obejmujące podatek VAT) w ramach programu "...", na zakup środków trwałych i obrotowych do działalności rolniczej. Data zakupu pierwszego towaru z dotacji 31 stycznia 2017 r. Drugi zakup planowany jest na kwiecień 2017 r. (wpłata zaliczki na zakup 3 marca 2017 r.). Trzeci zakup usługi ocieplenia planowany na sierpień 2017 r. Pierwszym zakupionym już towarem jest płuczka do warzyw z taśmą. Drugim będą dwa tunele foliowe, na które wpłacona została zaliczka 3 marca 2017 r. Trzecim będzie usługa ocieplenia budynku gospodarczego pianką. Pozostała kwota dotacji będzie wykorzystana na środki ochrony roślin, nasiona, nawozy i inne do produkcji rolnej. Na fakturach zakupu Wnioskodawca figuruje jako nabywca towarów i usług.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia czy rolnik mający status czynnego podatnika VAT ma prawo odliczyć podatek VAT od towarów i usług nabytych za środki pieniężne pochodzące z dotacji przyznanej w kwocie brutto tzn. obejmującej podatek VAT, ze środków projektu publicznego w ramach programu "...".

Analizując okoliczności przedstawione we wniosku, w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, należy stwierdzić, że w niniejszej sprawie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a wszystkie towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Bez znaczenia w tej sytuacji jest to skąd pochodzą środki pozyskane w celu sfinansowania tych zakupów.

Reasumując, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabytych za środki pieniężne pochodzące z dotacji ze środków projektu publicznego w ramach programu "...", o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wskazane w art. 88 ustawy.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl