2461-IBPP3.4512.125.2017.1.EB - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części w związku z realizacją projektu - remontu szkoły.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 kwietnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 2461-IBPP3.4512.125.2017.1.EB Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części w związku z realizacją projektu - remontu szkoły.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 lutego 2017 r. (data wpływu 13 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części w związku z realizacją projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat przy pomocy Starostwa Powiatowego jako jednostki prowadzącej obsługę Powiatu (art. 33 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 814, z późn. zm.), planuje realizować, w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Działanie 12.2 Infrastruktura kształcenia zawodowego projekt unijny pn. "...". Projekt ten wpisuje się w zadanie własne Powiatu w zakresie edukacji publicznej.

Celem projektu jest zwiększenie kompetencji uczniów szkół zawodowych poprzez inwestycje w infrastrukturę, tak aby stworzyć warunki zbliżone do rzeczywistego środowiska pracy zawodowej pod kątem wyposażenia oraz doposażenia warsztatów i pracowni zawodowych. Wsparcie obejmie szkoły ponadgimnazjalne - zasadnicze szkoły zawodowe oraz technika. W ramach projektu realizowana jest modernizacja i wyposażenie 36 pracowni w 8 szkołach prowadzących kształcenie zawodowe na terenie powiatu oraz Centrum Kształcenia Praktycznego. Prace remontowe obejmą m.in. modernizację i wymianą instalacji elektrycznych, wodno-kanalizacyjnych, C.O., roboty malarskie i posadzkowe, roboty wykończeniowe wewnętrzne, wymianę i renowację stolarki drzwiowej i okiennej.

Projekt obejmie swoim działaniem następujące szkoły i pracownie oraz zakres ich wyposażenia:

1. Zespół Szkół im....:

* pracownie: lokalnych sieci komputerowych i sieciowych systemów operacyjnych (s. 301) oraz aplikacji internetowych (s. 21);

* wyposażenie m.in.: zestaw komputerowy, rzutnik, centrala telefoniczna, ploter drukujący.

2. Zespół Szkół Ekonomiczno-Gastronomicznych:

* pracownie: technologii gastronomicznej (s. 50), technologii gastronomicznej (s. 49), ekonomiczno-rachunkowa/techniki biurowej (s. 327), plastyczno-techniczna/sprzedaży usług reklamowych (s. 86), planowania żywienia i produkcji gastronomicznej (s. 0), obsługi gości (s. 45), urządzeń techniki komputerowej (UTK)/lokalnych sieci komputerowych i sieciowych systemów operacyjnych, warsztaty szkolne (kuchnia) i technologii gastronomicznej;

* wyposażenie m.in.: zestaw komputerowy, drukarka laserowa, projektor, ploter, piekarnik przenośny; ploter, piec elektryczny, zmywarka, schładzarka, pakowarka próżniowa, kuchnia gazowa, zestaw mebli, piec konwekcyjno-parowy.

3. Zespół Szkół Technicznych:

* pracownie: eksploatacji urządzeń i systemów mechatronicznych/montażu urządzeń i systemów mechatronicznych (s. 48, 49), technologii mechanicznej i rysunku technicznego/technologii (s. 30); montażu i eksploatacji instalacji elektrycznych/ elektroniki i elektroniki/systemów energetyki odnawialnej/warsztaty szkolne (s. 3);

* wyposażenie m.in.: sprężarka, zestaw komputerowy, stanowisko programowalnych urządzeń mechatronicznych, model instalacji fotowoltaicznej, węzeł ciepłowniczy, stanowisko montażowe instalacji elektr., zestaw komputerowy ze skanerem i tablicą interaktywną ramię pomiarowe, młot Charpy 25J, cyfrowy projektor.

4. Zespól Placówek Szkolno-Wychowawczo Rewalidacyjnych:

* pracownie: budowlana/rysunku technicznego (s. 114), technologii gastronomicznej (s. 118);

* wyposażenie m.in.: piec konwekcyjno-parowy, urządzenia agd małe, cyklinarka, agregat malarski, tablica multimedialna.

5. Zespół Szkół Budowlanych:

* pracownie: rysunku technicznego (s. 7), rysunku technicznego (s. 8), dokumentacji geodezyjno-kartograficznej (s. 20), geodezji (s. 17), warsztaty szkolne/sztukatorsko - kamieniarska (CKP), warsztaty szkolne/warsztaty budowlane (CKP);

* wyposażenie m.in.: tachimetr elektroniczny, teodolit optyczny, piec komorowy, przecinarka do płytek, piaskarka, tablica interaktywna, projektor.

6. Centrum Kształcenia Praktycznego:

* pracownie: warsztaty szkolne/obrabiarek analogowych; warsztaty szkolne/tokarek cyfrowych, warsztaty szkolne/frezarek cyfrowych, warsztaty szkolne/diagnostyki samochodowej;

* wyposażenie m.in.: tokarki, frezarki, analizator spalin, urządzenia rozruchowe.

7. Zespół Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich:

* pracownie: technologii gastronomicznej (s. 150), hotelarska (s. 20), obsługi turystycznej (s. 250);

* wyposażenie m.in.: zestaw multimedialny, serwer z oprogramowaniem, zestawy komputerowe, wyposażenie kuchni.

8. Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących:

* pracownie: elektrotechniki i elektroniki (s. A101), instalacji i eksploatacji urządzeń elektronicznych (s. A103), mechatroniki samochodowej/elektroniki i elektroniki samochodowej (s. A109), diagnostyki samochodowej/pojazdów samochodowych (s. B7, 8, 9, 10, 110), instalacji i eksploatacji urządzeń elektronicznych (B. 208), montażu układów elektronicznych (B. 215);

* wyposażenie: zestaw komputerowy, oscyloskop cyfrowy, stanowisko do montażu układów elektronicznych, zestawy panelowe: sensoryka systemów pojazdowych, układy pneumatyki przemysłowej.

9. Zespół Szkół Technicznych:

* pracownie: urządzeń techniki komputerowej (s. 1), warsztaty szkolne/wspomagania projektowania i wytwarzania części maszyn (s. 2);

* wyposażenie m.in.: laptop, ploter, drukarka sieciowa, skaner 3D, zestaw komputerowy, tablica interaktywna, frezarki CNC oraz tokarki CNC.

Nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi związane z realizacją ww. projektu w ramach zadań własnych Powiatu z zakresu edukacji publicznej nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę w żadnym zakresie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Będą przez Wnioskodawcę wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do projektu unijnego pn.: "..", Powiat ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części?

Zdaniem Wnioskodawcy, zadania w zakresie edukacji publicznej należą do podstawowych zadań Powiatu, co wynika z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r., o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 814, z późn. zm.).

Starostwo Powiatowe jest jednostką prowadzącą obsługę na podstawie art. 33 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 814, z późn. zm.). Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.) wynika, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu w ramach zadań własnych Powiatu z zakresu edukacji publicznej nie będą wykorzystywane w żadnym zakresie do czynności opodatkowanych. W związku z powyższymi faktami, w ramach realizacji projektu unijnego pn.: "..." Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego, a tym samym Starostwo Powiatowe realizujące zadania własne Powiatu, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT, w całości ani też w jakiejkolwiek części.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary

i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego

o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy organy te podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 814, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy, w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Generalnie zatem wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług są czynności wykonywane przez podmioty prawa publicznego (organy władzy publicznej i urzędy obsługujące te organy) w ramach sprawowanego przez nie władztwa publicznego.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Powiat przy pomocy Starostwa Powiatowego jako jednostki prowadzącej obsługę Powiatu, planuje realizować, w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Działanie 12.2 Infrastruktura kształcenia zawodowego projekt unijny pn. "...". Projekt ten wpisuje się w zadanie własne Powiatu w zakresie edukacji publicznej. Celem projektu jest zwiększenie kompetencji uczniów szkół zawodowych poprzez inwestycje w infrastrukturę, tak aby stworzyć warunki zbliżone do rzeczywistego środowiska pracy zawodowej pod kątem wyposażenia oraz doposażenia warsztatów i pracowni zawodowych. Wsparcie obejmie szkoły ponadgimnazjalne - zasadnicze szkoły zawodowe oraz technika. W ramach projektu realizowana jest modernizacja i wyposażenie 36 pracowni w 8 szkołach prowadzących kształcenie zawodowe na terenie powiatu oraz Centrum Kształcenia Praktycznego. Prace remontowe obejmą m.in. modernizację i wymianą instalacji elektrycznych, wodno-kanalizacyjnych, C.O., roboty malarskie i posadzkowe, roboty wykończeniowe wewnętrzne, wymianę i renowację stolarki drzwiowej i okiennej. Nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi związane z realizacją ww. projektu w ramach zadań własnych Powiatu z zakresu edukacji publicznej nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę w żadnym zakresie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Będą przez Wnioskodawcę wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających VAT.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części w związku z realizacją projektu pn. "...".

Należy wskazać, że w świetle art. 86 ustawy, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi realizację prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W analizowanej sprawie Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że towary i usługi nabyte celem realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto z opisanego zdarzenia przyszłego bezsprzecznie wynika, że zasadniczym celem realizacji ww. projektu jest wykonywanie zadań własnych Powiatu z zakresu edukacji publicznej, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie zostaną spełnione.

Podsumowując, w odniesieniu do projektu unijnego pn. "...", Powiat nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl