2461-IBPP3.4512.116.2017.1.ASz - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części od wydatków związanych z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 kwietnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 2461-IBPP3.4512.116.2017.1.ASz Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części od wydatków związanych z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 stycznia 2017 r. (data wpływu 8 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części od wydatków związanych z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lutego 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części od wydatków związanych z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. W ramach swojej działalności wykonuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa do realizacji, których została powołana, jak również działania podlegające regulacjom VAT, w konsekwencji wykonuje je jako podatnik VAT. Od stycznia 2017 r. Gmina, po centralizacji będzie dokonywać łącznego rozliczania się samorządu w zakresie podatku VAT ze swoimi jednostkami budżetowymi i zakładem budżetowym.

W 2017 r. Gmina jako beneficjent zajmie się realizacją projektu edukacyjnego pod nazwą "...". Wydatki pokryte będą w 100% ze środków UE, a dotyczyć będą: opłat za udział w kursach, podróży, wsparcie indywidualne (koszty zakwaterowania, wyżywienia, ubezpieczenia itp.), wsparcie organizacyjne. W ramach projektu planuje się odbycie kursów językowych dla 108 pracowników instytucji edukacyjnych, w tym nauczycieli wychowania przedszkolnego, nauczycieli przedmiotów, kadry zarządzającej oraz pracowników nieprowadzących zajęć dydaktycznych np. logopedów, pedagogów.

Celem mobilności będzie przede wszystkim przełamanie bariery językowej kadry oraz poznanie języka obcego w warunkach kontaktu z "żywym językiem". Większość pracowników uczyć się będzie języka angielskiego - 104, dwóch - języka niemieckiego, jeden - języka hiszpańskiego, jeden - języka francuskiego. Nauczyciele języków obcych (angielskiego i niemieckiego) odbędą kursy metodyczno-językowe, dzięki którym odświeżą znajomość nauczanego języka, poprawią swój akcent i wymowę, poszerzą znajomość struktur gramatycznych i słownictwa czynnego, poznają nowoczesne metody nauczania przedmiotu prezentowane przez obcojęzycznych instruktorów, native speakerów oraz realia kulturowe krajów docelowych. Kadra edukacji szkolnej z terenu Gminy uczestniczyć będzie w kursach językowych w ośmiu krajach europejskich. Niniejszy projekt ma na celu zintensyfikowanie działań na rzecz podnoszenia kompetencji i wzmacniania profesjonalnego profilu kadry edukacji szkolnej, co bezpośrednio przełoży się na poprawę jakości i efektywności pracy szkól i przedszkoli. Przystąpienie do projektu związane było z wnioskami wynikającymi z analizy sytuacji oświaty w Gminie. Udział w projekcie umożliwia szkołom i przedszkolom poprawę jakości pracy w wybranych obszarach oraz nawiązanie lub pogłębienie współpracy międzynarodowej. Uczestnicy projektów - nauczyciele i szeroko rozumiana kadra edukacyjna - zyskują szanse poznania nowoczesnych i innowacyjnych metod nauczania, które można wykorzystać w codziennej pracy dydaktycznej oraz zdobycia praktycznych doświadczeń, które pomogą w realizacji celów placówek oświatowych. Wymienione wydatki, które zostaną poniesione zgodnie z realizacją projektu nie są związane z działalnością opodatkowaną.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina realizując projekt będzie miała prawo odliczyć podatek naliczony w całości lub części od wydatków związanych z jego realizacją?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą VAT - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zasada ta wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy mówi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L z 2006 Nr 347/1 z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez gminę czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej i tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym - zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym).

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym - przepisy określają, które zadania własne gminy mają charakter obowiązkowy.

Ponadto w tym miejscu należy przytoczyć przepis art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r. poz. 2156, z późn. zm.), zgodnie z którym - zakładanie i prowadzenie publicznych przedszkoli, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkoli specjalnych oraz innych form wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 14a ust. 1a, szkół podstawowych oraz gimnazjów, w tym z oddziałami integracyjnymi, z wyjątkiem szkół podstawowych specjalnych i gimnazjów specjalnych, szkół artystycznych oraz szkół przy zakładach karnych, zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich, należy do zadań własnych gmin.

Po analizie powyższych przepisów Gmina stoi na stanowisku, iż w świetle obowiązującego stanu prawnego jak i zaistniałej sytuacji, jako podatnik podatku od towarów i usług w związku realizacją przedmiotowego projektu, nie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego gdyż nie wykorzysta efektów inwestycji do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina będzie realizowała projekt edukacyjny pn. "...". Wydatki pokryte będą w 100% ze środków UE a dotyczyć będą: opłat za udział w kursach, podróży, wsparcie indywidualne (koszty zakwaterowania, wyżywienia, ubezpieczenia itp.), wsparcie organizacyjne. W ramach projektu planuje się odbycie kursów językowych dla 108 pracowników instytucji edukacyjnych, w tym nauczycieli wychowania przedszkolnego, nauczycieli przedmiotów, kadry zarządzającej oraz pracowników nieprowadzących zajęć dydaktycznych np. logopedów, pedagogów. Celem mobilności będzie przede wszystkim przełamanie bariery językowej kadry oraz poznanie języka obcego w warunkach kontaktu z "żywym językiem". Większość pracowników uczyć się będzie języka angielskiego - 104, dwóch - języka niemieckiego, jeden - języka hiszpańskiego, jeden - języka francuskiego. Nauczyciele języków obcych (angielskiego i niemieckiego) odbędą kursy metodyczno-językowe, dzięki którym odświeżą znajomość nauczanego języka, poprawią swój akcent i wymowę, poszerzą znajomość struktur gramatycznych i słownictwa czynnego, poznają nowoczesne metody nauczania przedmiotu prezentowane przez obcojęzycznych instruktorów, native speakerów oraz realia kulturowe krajów docelowych. Kadra edukacji szkolnej z terenu Gminy uczestniczyć będzie w kursach językowych w ośmiu krajach europejskich.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części od wydatków związanych z realizacją projektu pn. "...".

Analizując przedstawiony opis zdarzenia przyszłego należy wskazać, że nie wyczerpuje on znamion unormowania regulującego prawo do odliczenia podatku naliczonego przedstawionego w ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Wnioskodawca wskazał, że projekt ma na celu zintensyfikowanie działań na rzecz podnoszenia kompetencji i wzmacniania profesjonalnego profilu kadry edukacji szkolnej, co bezpośrednio przełoży się na poprawę jakości i efektywności pracy szkól i przedszkoli. Przystąpienie do projektu związane było z wnioskami wynikającymi z analizy sytuacji oświaty w Gminie. Udział w projekcie umożliwia szkołom i przedszkolom poprawę jakości pracy w wybranych obszarach oraz nawiązanie lub pogłębienie współpracy międzynarodowej. Uczestnicy projektów - nauczyciele i szeroko rozumiana kadra edukacyjna - zyskują szanse poznania nowoczesnych i innowacyjnych metod nauczania, które można wykorzystać w codziennej pracy dydaktycznej oraz zdobycia praktycznych doświadczeń, które pomogą w realizacji celów placówek oświatowych. Wymienione wydatki, które zostaną poniesione zgodnie z realizacją projektu nie są związane z działalnością opodatkowaną.

Należy zatem uznać, że Wnioskodawca realizując przedstawiony we wniosku projekt pn. "..." nie działa w charakterze podatnika VAT, a nabywanych towarów i usług nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Tym samym, z uwagi na powyższe uznać należy, że realizacja ww. projektu nie służy działalności opodatkowanej Wnioskodawcy, w związku z czym w świetle powołanego art. 86 ust. 1 ustawy, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego nie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku realizacją przedmiotowego projektu, jest prawidłowe.

Ponadto wskazuje się, że niniejsza interpretacja nie zawiera analizy kwestii, czy wskazana w opisie sprawy dotacja ze środków UE stanowi wynagrodzenie lub bezpośrednią dopłatę do ceny podlegającą opodatkowaniu. Zaznaczyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl