2461-IBPP2.4512.92.2017.1.MG - Brak prawa do odliczenia VAT przez gminę w związku z projektem przebudowy drogi.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 marca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 2461-IBPP2.4512.92.2017.1.MG Brak prawa do odliczenia VAT przez gminę w związku z projektem przebudowy drogi.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 26 stycznia 2017 r. (data wpływu 31 stycznia 2017 r.), uzupełnionym pismem z 20 marca 2017 r. znak: X (data wpływu 24 marca 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. " (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2017 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z 20 marca 2017 r. znak: X (data wpływu 24 marca 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. " (...)".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina (...) w dniu 26.10.2016 zawarła umowę o przyznaniu pomocy finansowej z Samorządu Województwa (...) ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na realizację zadania pn.: "(...)".

Z uwagi na fakt, iż Gmina (...) zaliczyła koszty podatku VAT realizowanej inwestycji do kosztów kwalifikowalnych projektu i tym samym chce otrzymać do nich dofinansowanie, musi wykazać, iż podatek VAT nie będzie mógł być przez nią odzyskany w całości lub częściowo zarówno podczas realizowania inwestycji jak i po jej zakończeniu, Tylko w takiej sytuacji można zaliczyć podatek VAT poniesiony na realizację inwestycji jako wydatek kwalifikowalny.

Planowana przebudowa drogi polegać będzie na:

* robotach drogowych w k.m. roboczym: 0+000,00-1+418,25 (roboty rozbiórkowe, modernizacja nawierzchni, konstrukcja nawierzchni zatok autobusowych, krawężniki, obrzeża, nawierzchnia z kostki betonowej, oznakowanie pionowe i poziome, roboty wykończeniowe)

* roboty drogowe - przebudowa rowu melioracyjnego (roboty rozbiórkowe i przygotowawcze, roboty ziemne, umocnienie rowu melioracyjnego, roboty wykończeniowe)

* kanalizacja teletechniczna (wymiana sieci telefonicznej)

* projekt organizacji ruchu, obsługa geodezyjna.

Celem operacji jest poprawa dostępności do usług publicznych dla mieszkańców sołectwa (...) oraz pobudzenie rozwoju gospodarczego poprzez przebudowę drogi powiatowej nr (...) na odcinku 1,418 (k.m.).

Towary i usługi nabyte przez Gminę w celu realizacji projektu nie będą miały związku ze sprzedażą i opodatkowaniem VAT. Realizacja projektu nie będzie generowała żadnego zysku, a powstałe obiekty (tj. drogi, zatoki autobusowe, nawierzchnia z kostki brukowej, rów melioracyjny) będą udostępniane bezpłatnie i ogólnodostępne.

Gmina (...) oświadcza, że realizowane zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wniosek został uzupełniony ww. pismem z 20 marca 2017 r. o następujące informacje:

1. Na fakturach związanych z przedmiotowym zadaniem pn. " (...)" jako nabywca będzie widniała Gmina (...);

2. Przedmiotowa inwestycja jest realizowana na podstawie porozumienia administracyjnego zawartego w dniu 29.07.2016 przez Gminę (...) z Powiatem (...). Na podstawie § 1 ust. 1 ww. porozumienia Powiat (...) przekazuje Gminie (...) ograniczone odcinkowe zarządzanie pasem drogowym obejmujące przekazanie w dysponowanie odcinek pasa drogowego drogi powiatowej (...) niezbędny pod realizację ww. projektu zgodnie z zakresem wynikającym z opracowanej dokumentacji projektowej obejmującej przebudowę jezdni drogi wraz z jej wzmocnieniem, wykonaniem nowej nawierzchni bitumicznej, chodnika, pobocza i uregulowanie spływu wód powierzchniowych z obszaru pasa drogowego.

Zgodnie z § 1 ust. 2 porozumienia w ramach ograniczonego odcinkowego zarządzania pasem drogowym Gmina (...) przejmuje od Powiatu (...) niektóre zadania zarządcy drogi wynikające z art. 20 ustawy o drogach publicznych związane z realizacją i trwałością projektu obejmujące:

a.

opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej projektu określającej zakres robót objętych przebudową, ich wyceną oraz planem finansowania,

b.

przejęcie obowiązków inwestora projektu-beneficjenta,

c.

przeprowadzanie okresowych kontroli stanu technicznego wykonanego odcinka drogi i drogowych obiektów inżynieryjnych po realizacji projektu w okresie gwarancyjnym i trwałości projektu ze szczególnym uwzględnieniem ich wpływu na stan bezpieczeństwa ruchu drogowego z udziałem przedstawiciela ze strony Powiatu (...),

d.

wykonywanie wszelkich prac interwencyjnych, utrzymaniowych i zabezpieczających niezbędne do zachowania trwałości zrealizowanego projektu,

e.

przeciwdziałanie wszelkim niekorzystnym czynnikom związanych z niszczeniem wykonanego odcinka drogi wraz z infrastrukturą towarzyszącą albo niekorzystnym przeobrażeniom środowiska mogącym powstać w następstwie przebudowy przedmiotowego odcinka drogi i późniejszego jej utrzymania,

f.

inne czynności utrzymaniowe mające na celu utrzymanie trwałości zrealizowanego projektu.

Porozumienie zawarte jest na okres realizacji projektu oraz 5-cio letni okres trwałości liczony od dnia dokonania płatności końcowej. Po upływie 5-cio letniego okresu trwałości zarząd nad całością zrealizowanej inwestycji przejmie nieodpłatnie Powiat (...).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina (...) w odniesieniu do planowanej inwestycji będzie miała możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT w całości lub w części zarówno w trakcie realizowania inwestycji jak i po jej zakończeniu?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina (...) nie będzie miała możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją ww. inwestycji, ponieważ nabywane podczas realizacji inwestycji towary i usługi będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Należy również zauważyć, że w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów o podatku VAT wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.), Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy).

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym - ustawy określają, które zadania własne gminy mają charakter obowiązkowy.

W art. 8 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym wskazano, że ustawy mogą nakładać na gminę obowiązek wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów.

Na mocy art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym - zadania z zakresu administracji rządowej gmina może wykonywać również na podstawie porozumienia z organami tej administracji.

Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego (art. 8 ust. 2a ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z art. 11a ustawy o samorządzie gminnym - organami gminy są:

1.

rada gminy,

2.

wójt (burmistrz, prezydent miasta).

W art. 18 ust. 2 pkt 11 ustawy o samorządzie gminnym wskazano, że do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 814, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1440, z późn. zm.) - drogą publiczną jest droga zaliczona na podstawie niniejszej ustawy do jednej z kategorii dróg, z której może korzystać każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem, z ograniczeniami i wyjątkami określonymi w tej ustawie lub innych przepisach szczególnych.

W myśl art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy o drogach publicznych - drogi publiczne ze względu na funkcje w sieci drogowej dzielą się na następujące kategorie:

1.

drogi krajowe;

2.

drogi wojewódzkie;

3.

drogi powiatowe;

4.

drogi gminne.

Ulice leżące w ciągu dróg wymienionych w ust. 1 należą do tej samej kategorii co te drogi.

Przepis art. 2a ust. 2 ustawy o drogach publicznych wskazuje, że drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne stanowią własność właściwego samorządu województwa, powiatu lub gminy.

Na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy o drogach publicznych - organ administracji rządowej lub jednostki samorządu terytorialnego, do którego właściwości należą sprawy z zakresu planowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg, jest zarządcą drogi.

Jak wynika z art. 19 ust. 2 ustawy o drogach publicznych - zarządcami dróg, z zastrzeżeniem ust. 3, 5, 5a i 8, są dla dróg:

1.

krajowych - Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad;

2.

wojewódzkich - zarząd województwa;

3.

powiatowych - zarząd powiatu;

4.

gminnych - wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Zgodnie z art. 20 ustawy o drogach publicznych, do zarządcy drogi należy w szczególności pełnienie funkcji inwestora (pkt 3), utrzymanie nawierzchni drogi, chodników, drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą, z wyjątkiem części pasa drogowego, o których mowa w art. 20f pkt 2 (pkt 4), wykonywanie robót interwencyjnych, robót utrzymaniowych i zabezpieczających (pkt 11).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina zawarła umowę o przyznaniu pomocy finansowej z Samorządu Województwa ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na realizację zadania pn.: "(...)". Celem operacji jest poprawa dostępności do usług publicznych dla mieszkańców sołectwa (...) oraz pobudzenie rozwoju gospodarczego poprzez przebudowę drogi powiatowej nr 1579K na odcinku 1,418 (k.m.).

Towary i usługi nabyte przez Gminę w celu realizacji projektu nie będą miały związku ze sprzedażą i opodatkowaniem VAT. Realizacja projektu nie będzie generowała żadnego zysku, a powstałe obiekty (tj. drogi, zatoki autobusowe, nawierzchnia z kostki brukowej, rów melioracyjny) będą udostępniane bezpłatnie i ogólnodostępne. Realizowane zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Na fakturach związanych z przedmiotowym zadaniem, jako nabywca będzie widniała Gmina (...). Przedmiotowa inwestycja jest realizowana na podstawie porozumienia administracyjnego zawartego przez Gminę (...) z Powiatem (...). Na podstawie § 1 ust. 1 ww. porozumienia Powiat przekazuje Gminie ograniczone odcinkowe zarządzanie pasem drogowym obejmujące przekazanie w dysponowanie odcinek pasa drogowego drogi powiatowej (...) niezbędny pod realizację ww. projektu zgodnie z zakresem wynikającym z opracowanej dokumentacji projektowej.

Zgodnie z § 1 ust. 2 porozumienia w ramach ograniczonego odcinkowego zarządzania pasem drogowym Gmina przejmuje od Powiatu niektóre zadania zarządcy drogi wynikające z art. 20 ustawy o drogach publicznych związane z realizacją i trwałością projektu obejmujące:

* opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej projektu określającej zakres robót objętych przebudową, ich wyceną oraz planem finansowania,

* przejęcie obowiązków inwestora projektu-beneficjenta,

* przeprowadzanie okresowych kontroli stanu technicznego wykonanego odcinka drogi i drogowych obiektów inżynieryjnych po realizacji projektu w okresie gwarancyjnym i trwałości projektu ze szczególnym uwzględnieniem ich wpływu na stan bezpieczeństwa ruchu drogowego z udziałem przedstawiciela ze strony Powiatu (...).

* wykonanie wszelkich prac interwencyjnych, utrzymaniowych i zabezpieczających niezbędne do zachowania trwałości zrealizowanego projektu,

* przeciwdziałanie wszelkim niekorzystnym czynnikom związanych z niszczeniem wykonanego odcinka drogi wraz z infrastrukturą towarzyszącą albo niekorzystnym przeobrażeniom środowiska mogącym powstać w następstwie przebudowy przedmiotowego odcinka drogi i późniejszego jej utrzymania,

* inne czynności utrzymaniowe mające na celu utrzymanie trwałości zrealizowanego projektu.

Porozumienie zawarte jest na okres realizacji projektu oraz 5-cio letni okres trwałości liczony od dnia dokonania płatności końcowej. Po upływie 5-cio letniego okresu trwałości zarząd nad całością zrealizowanej inwestycji przejmie nieodpłatnie Powiat (...).

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego VAT w związku z realizacją przedmiotowej Inwestycji.

Jak już wskazano podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W przedmiotowej sprawie Gmina będzie wykonywać zadania publiczne z zakresu właściwości powiatu polegające na przebudowie drogi, do których jest zobowiązana na mocy art. 8 ust. 2a ustawy o samorządzie gminnym. Oznacza to, że w odniesieniu do tych czynności Gmina będzie występować jako organ władzy publicznej i nie będzie uznawana za podatnika stosownie do powołanego wyżej art. 15 ust. 6 ustawy.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z całokształtu działań Wnioskodawcy związanych z realizacją przedmiotowego zadania wynika, że realizacja zadania inwestycyjnego nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że nabywane w celu realizacji projektu towary i usługi nie będą miały związku ze sprzedażą i opodatkowaniem VAT. Przebudowana droga powiatowa oraz pozostałe obiekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą udostępniane bezpłatnie i będą ogólnodostępne.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, w związku z realizacją projektu pn.: "(...)", Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia w całości lub w części kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Wnioskodawca nie będzie działał jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją zadania nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Tym samym Wnioskodawca nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego na zasadach określonych w rozdziale 4 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r., powyższe wynika z faktu, że środki wskazane we wniosku, nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Gmina nie będzie miała możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w całości ani w części jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Należy zauważyć, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko podatku VAT natomiast organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji indywidualnej mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT może być kosztem kwalifikowanym.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl