2461-IBPP2.4512.867.2016.1.AZe - Odliczenie VAT od rat leasingowych w związku z wstąpieniem w prawa i obowiązki wcześniejszego leasingobiorcy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 lutego 2017 r. Izba Skarbowa w Katowicach 2461-IBPP2.4512.867.2016.1.AZe Odliczenie VAT od rat leasingowych w związku z wstąpieniem w prawa i obowiązki wcześniejszego leasingobiorcy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 października 2016 r. (data wpływu 7 listopada 2016 r.) uzupełnionym pismem z 11 stycznia 2017 r. (data wpływu 19 stycznia 2017 r.)o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy Wnioskodawcy w związku z wstąpieniem w prawa i obowiązki wcześniejszego leasingobiorcy przysługuje pełne odliczenie podatku VAT od rat leasingowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 listopada 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy Wnioskodawcy w związku z wstąpieniem w prawa i obowiązki wcześniejszego leasingobiorcy przysługuje pełne odliczenie podatku VAT od rat leasingowych.

Wniosek ten uzupełniony został pismem z 11 stycznia 2017 r. (data wpływu 12 stycznia 2017 r.)

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

20 marca 2014 spółka cywilna x z siedzibą w K przy ul. F zawarła umowę leasingu operacyjnego na samochód S. Zawarcie przedmiotowej umowy miało miejsce przed wejściem w życie ustawy z dnia 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 312; dalej: "Ustawa zmieniająca").

Pojazd będący przedmiotem Umowy Leasingu został przez leasingodawcę wydany Leasingobiorcy również przed wejściem w życie Ustawy zmieniającej.

Umowa Leasingu została następnie zarejestrowana przez Leasingobiorcę u właściwego dla niego naczelnika urzędu skarbowego w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie Ustawy zmieniającej. W konsekwencji, na podstawie art. 13 Ustawy zmieniającej Leasingobiorca korzystał z pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących raty leasingowe od przedmiotowego pojazdu samochodowego.

W maju 2015 r. firma Wnioskodawcy czyli A. J. G. z siedzibą w Z. przy ul. D wstąpiła w prawa i obowiązki Leasingobiorcy wynikające z Umowy Leasingu pojazdu samochodowego. Wstąpienie przeze Wnioskodawcę w prawa i obowiązki Leasingobiorcy zostało dokonane na podstawie cesji Umowy Leasingu. Wszelkie postanowienia Umowy Leasingu (co do przedmiotu umowy, wynagrodzenia, okresu obowiązywania umowy, uprawnień i obowiązków wynikających z umowy) pozostały bez zmian.

Wnioskodawca jestem czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a samochód jest wykorzystywany w związku z działalnością wyłącznie opodatkowaną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z wstąpieniem w prawa i obowiązki wcześniejszego leasingobiorcy wynikające z umowy leasingu przysługuje Wnioskodawcy pełne odliczenie podatku VAT od rat leasingowych, tak jak wcześniejszemu leasingobiorcy (Stara Kamienica s.c.)?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy po wstąpieniu przeze niego w prawa i obowiązki leasingobiorcy wynikające z umowy Leasingu, powinno mu również przysługiwać pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu rat leasingowych od pojazdu, nawet w sytuacji, gdy nie będzie prowadzić ewidencji, o której mowa w art. 86a ust. 6 Ustawy o VAT (analogicznie do uprawnień leasingobiorcy, w które wstąpił).

Zdaniem Wnioskodawcy po wstąpieniu przeze niego w prawa i obowiązki leasingobiorcy wynikające z Umowy Leasingu, powinno mi przysługiwać pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu rat leasingowych od pojazdu zgodnie z zasadą zachowania praw nabytych uregulowaną w treści art. 13 Ustawy zmieniającej.

Na skutek cywilnoprawnego przejęcia praw i obowiązków (tj. cesji) wynikających z Umowy Leasingu zawartej przez leasingobiorcę, na Wnioskodawcę (A. J. G.) przejdą wszelkie prawa i obowiązki wynikające z cedowanych umów. Poza wstąpieniem Wnioskodawcy (J. G.) w miejsce dotychczasowego leasingobiorcy pozostałe zapisy umowy leasingu operacyjnego pozostały niezmienione. Należy podkreślić, iż w wyniku cesji została zachowana ciągłość umowy przejawiająca się tym, iż okres obowiązywania umowy pozostał bez zmian, wartość rat uregulowanych przez leasingobiorcę została zaliczona firmie Wnioskodawcy.

Jednocześnie, z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca wstąpił we wszelkie prawa i obowiązki leasingobiorcy wynikające z Umowy Leasingu przysługuje mu pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu rat leasingowych od pojazdu będącego przedmiotem zgodnie z zasadą zachowania praw nabytych uregulowaną w treści art. 13 Ustawy zmieniającej z uwagi na fakt, iż przedmiotowa Umowa Leasingu została zarejestrowana przez leasingobiorcę w przewidzianym przepisami prawa terminem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a ww. artykułu wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powołanego przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca dał zatem podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego, związanego z używaniem pojazdów samochodowych zostało uregulowane w art. 86a ustawy o VAT. Zgodnie z art. 86a ust. 1 tej ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2014 r., w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku:

1.

wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika;

2.

należnego z tytułu:

a.

świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,

b.

dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,

c.

wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

3.

należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a;

4.

wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34.

W ust. 2 powołanego artykułu postanowiono, że do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

1.

nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

2.

używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

3.

nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

W świetle art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 312), zwanej dalej ustawą nowelizującą, w przypadku pojazdów samochodowych będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, w stosunku do których na dzień poprzedzający dzień wejścia w życie niniejszej ustawy kwotę podatku naliczonego stanowiła cała kwota podatku od towarów i usług wykazanego na fakturze, nie stosuje się przepisu art. 86a ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, w odniesieniu do wydatków, o których mowa w art. 86a ust. 2 pkt 2 tej ustawy, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

Ustęp 2 cyt. artykułu stanowi, że przepis ust. 1 ma zastosowanie w odniesieniu do umów, o których mowa w tym przepisie:

1.

bez uwzględnienia zmian umowy dokonywanych od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy oraz

2.

pod warunkiem że:

a.

pojazdy samochodowe będące przedmiotem tych umów zostały wydane podatnikowi przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy,

b.

umowa została zarejestrowana przez podatnika dokonującego odliczenia u właściwego dla niego naczelnika urzędu skarbowego najpóźniej w terminie 30 dni od dnia wejścia

w życie niniejszej ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca czynny podatnik podatku od towarów i usług, w maju 2015 r. wstąpił w prawa i obowiązki leasingobiorcy wynikające z umowy leasingu pojazdu samochodowego. Wstąpienie przez Wnioskodawcę w prawa i obowiązki leasingobiorcy zostało dokonane na podstawie cesji umowy leasingu. Wszelkie postanowienia umowy leasingu, (co do przedmiotu umowy, wynagrodzenia, okresu obowiązywania umowy, uprawnień i obowiązków wynikających z umowy) pozostały bez zmian. Wnioskodawca przedmiotowy pojazd samochodowy wykorzystuje wyłącznie do działalności opodatkowanej.

Umowa leasingu będąca przedmiotem wniosku została zwarta przez wcześniejszego leasingobiorcę 20 marca 2014 r. i zarejestrowana u właściwego dla niego naczelnika urzędu skarbowego w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie ustawy nowelizującej w konsekwencji, na podstawie art. 13 tejże ustawy leasingobiorca korzystał z pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących raty leasingowe od przedmiotowego pojazdu.

Wątpliwości Wnioskodawcy faktu czy w związku z wstąpieniem w prawa i obowiązki wcześniejszego leasingobiorcy wynikające z umowy leasingu przysługuje Wnioskodawcy pełne odliczenie podatku VAT od rat leasingowych, tak jak wcześniejszemu leasingobiorcy.

Zgodnie z treścią powołanego przepisu art. 13 ust. 1 i 2 ustawy nowelizującej w przypadku pojazdów samochodowych użytkowanych przed 1 kwietnia 2014 r. na podstawie umowy leasingu, podatnikowi, któremu na podstawie przepisów obowiązujących do 31 marca 2014 r. przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego, dla kontynuacji tego uprawnienia od 1 kwietnia 2014 r. konieczne jest spełnienie wymogów określonych w art. 13 ust. 2 ww. ustawy nowelizującej.

Jednym z tych wymogów jest to, aby w umowie leasingu nie dokonywano zmian po dniu wejścia w życie tej ustawy, tj. po 1 kwietnia 2014 r.

Kwestią kluczową jest rozstrzygnięcie, jakie zmiany miał na myśli ustawodawca, przy użyciu sformułowania, " (...) bez uwzględniania zmian tej umowy po wejściu w życie niniejszej ustawy".

Według definicji z internetowego "Słownika Języka Polskiego", "uwzględniać" oznacza brać pod uwagę, zaś "zmiana" to m.in. fakt, że coś staje się inne niż dotychczas, zastąpienie czegoś czymś (www.sjp. pwn.pl).

Literalna wykładnia art. 13 ust. 2 pkt 1 ustawy nowelizującej prowadzi do wniosku, iż wprowadzenie zmiany do umowy leasingu po 1 kwietnia 2014 r. skutkuje pozbawieniem podatnika prawa do kontynuowania odliczenia podatku naliczonego od rat leasingowych. Podkreślić jednak należy, że aneksy do ww. umów mogą mieć różnorodny charakter, poczynając od takich, które wprowadzają zmiany w zakresie przedmiotu lub stron umowy, poprzez takie, które rzutują jedynie na kwestie związane z płatnościami, jak np. wysokość, czy termin płatności rat.

Biorąc pod uwagę opis sprawy należy stwierdzić, że przejęcie leasingu cesją rodzi konsekwencje wprowadzenia zmian w zapisie do umowy leasingu przedmiotowego samochodu, zatem zgodnie z treścią powołanych przepisów należy stwierdzić, że, mimo, iż poprzedniemu leasingobiorcy przysługiwało prawo do odliczania całej kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących raty leasingowe dotyczące przedmiotowego samochodu to fakt wprowadzenia w tej umowie zmian w zakresie leasingobiorcy, którym poprzez przejęcie leasingu cesją, stał się Wnioskodawca, w świetle przywołanego wcześniej przepisu art. 13 ust. 1 i 2 ustawy nowelizującej, powoduje, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo pełnego odliczenia podatku VAT od rat leasingowych, tak jak wcześniejszemu leasingobiorcy, na zasadzie kontynuacji prawa nabytego przez poprzedniego leasingobiorcę.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy tj. czy w związku z wstąpieniem w prawa i obowiązki wcześniejszego leasingobiorcy wynikające z umowy leasingu przysługuje Wnioskodawcy pełne odliczenie podatku VAT od rat leasingowych, tak jak wcześniejszemu leasingobiorcy. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zmiana któregokolwiek z elementów opisu zaistniałego stanu faktycznego lub zmiana stanu prawnego powoduje, że interpretacja traci swoja ważność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl