2461-IBPP2.4512.859.2016.1.RSz - Brak prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu -przebudowy przejść podziemnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 grudnia 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach 2461-IBPP2.4512.859.2016.1.RSz Brak prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu -przebudowy przejść podziemnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. organu 28 października 2016 r., uzupełnionym pismem z 29 listopada 2016 r. znak:. (data wpływu 29 listopada 2016 r.) oraz pismem z 6 grudnia 2016 r. znak:. (data wpływu 12 grudnia 2016 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w przypadku zadań o numerze od 1 do 11 oraz zadań o numerze od 14 do 16, realizowanych w ramach projektu pn. "..." lub możliwości ubiegania się o zwrot różnicy kwoty podatku VAT naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 października 2016 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, uzupełniony pismem z 29 listopada 2016 r. znak:. (data wpływu 29 listopada 2016 r.) oraz pismem z 6 grudnia 2016 r. znak:. (data wpływu 12 grudnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w przypadku zadań o numerze od 1 do 11 oraz zadań o numerze od 14 do 16, realizowanych w ramach projektu pn. "..." lub możliwości ubiegania się o zwrot różnicy kwoty podatku VAT naliczonego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina S. (dalej Wnioskodawca lub Gmina), jako beneficjent środków finansowych, realizuje projekt pn. "...", dla którego uzyskała dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014 - 2020. Przedmiotem realizacji projektu jest utworzenie na terenie miasta S. 8 małych węzłów przesiadkowych pozwalających na zmianę środków komunikacji z indywidualnej na transport publiczny oraz rower.

W ramach projektu zaplanowano przebudowę 6 przejść podziemnych i 2 nadziemnych wraz z dostosowaniem dla potrzeb osób niepełnosprawnych, w celu ułatwienia dostępu do przystanków komunikacji zbiorowej, budowę ścieżek rowerowych i wypożyczalni rowerów łączących węzły przesiadkowe, a także budowę bus-pasów i zabudowę biletomatów. Całokształt zadań w projekcie ma stworzyć spójny system wspomagający transport publiczny w mieście i przyczyniający się do zastąpienia samochodu, jako środka komunikacji przez komunikację zbiorową i rower.

Realizacja projektu zostanie przeprowadzona w ramach 16 zadań, zgodnie z poniższym wykazem.

Zadanie 1: Przebudowa przejścia podziemnego ul. M. (basen) i budowa zatok autobusowych.

Zadanie 2: Przebudowa przejścia podziemnego w ciągu ulicy P. i ulicy G. wraz z bezkolizyjnym wejściem/wyjściem do/z obiektu od strony ul. M.

Zadanie 3: Przebudowa przejścia podziemnego ul. P. - ul. J. wraz z przebudową i budową zatok autobusowych w S.

Zadanie 4: Przebudowa przejścia podziemnego ul. M. - ul. P. w S. oraz przebudowa zatoki autobusowej i zabudowa wind osobowych.

Zadanie 5: Przebudowa przejścia podziemnego przy ul. N. - ul. M. w S. wraz z przebudową zatok autobusowych oraz przebudową wiaduktu z dostosowaniem obiektu dla osób niepełnosprawnych.

Zadanie 6: Przebudowa przejścia podziemnego przy ul. G. - ul. S. w S. i dostosowanie obiektu dla osób niepełnosprawnych wraz z przebudową zatoki autobusowej.

Zadanie 7: Przebudowa kładki dla pieszych nad ul. M. i torami tramwajowymi wraz z przebudową przystanków autobusowych przy ul. M. i N. w S.

Zadanie 8: Przebudowa kładki nad torami kolejowymi w rejonie ul. N. - T. w S. i dostosowanie obiektu dla potrzeb osób niepełnosprawnych i przebudowa zatok autobusowych.

Zadanie 9: Budowa buspas-ów w ciągu ulicy M. w S. pomiędzy małymi węzłami komunikacyjnymi.

Zadanie 10: Budowa ścieżek rowerowych łączących małe węzły przesiadkowe.

Zadanie 11: Adaptacja istniejącego obiektu nieużytkowanego wiaduktu byłej kolei piaskowej nad ul. M. oraz linią tramwajową nr 15 dla potrzeb ścieżek rowerowych.

Zadanie 12: Zabudowa biletomatów w obrębie małych węzłów przesiadkowych na terenie miasta S.

Zadanie 13: Budowa wypożyczalni rowerów.

Zadanie 14: Bezkolizyjne połączenie ścieżek rowerowych przy ul. R. z wypożyczalnią rowerów i toaletą publiczną przy ul. M. w S.

Zadanie 15: Zarządzanie projektem.

Zadanie 16: Promocja projektu.

Utworzone w ramach projektu biletomaty (zadanie 12) będą posiadać funkcję kupna i kodowania biletów na karcie X oraz kupna biletów papierowych. W przypadku biletomatów cena poszczególnych biletów zgodna będzie ze stawkami danego przewoźnika i nie będzie odbiegać od cen rynkowych biletów oferowanych w innych punktach dystrybucyjnych. Natomiast w przypadku wypożyczalni rowerów (zadanie 13), cennik ich wypożyczenia został ustalony na podstawie analizy tego typu rozwiązań funkcjonujących w innych miastach i tym samym pokrywa się ze stawkami rynkowymi. W przypadkach obu zadań (zadanie 12 i 13) dojdzie do powierzenia zarządzania infrastrukturą innemu podmiotowi, a koncesje lub inne formy powierzenia osobie trzeciej eksploatacji infrastruktury udzielane będą na otwartych, przejrzystych i niedyskryminacyjnych zasadach, z należytym poszanowaniem obowiązujących zasad udzielania zamówień.

Powstałe w ramach projektu biletomaty oraz wypożyczalnie rowerów będą wykorzystywane przez mieszkańców odpłatnie, a zatem będą one służyły do wykonywania czynności opodatkowanych. Pozostała część infrastruktury ma charakter publiczny, tj. ogólnodostępny. Jej użytkowanie nie będzie związane z ponoszeniem opłat przez korzystających.

Uzupełniając wniosek Wnioskodawca wskazał, że:

Gmina jest podatnikiem VAT z tytułu czynności wykonywanych na podstawie umów cywilno-prawnych, na podstawie art. 15 ust. 6 Ustawy z dnia 11 marca 2016 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710).

Powstała w ramach projektu pn. "..." infrastruktura objęta zadaniami od 1 do 11 oraz 14, nie będzie wykorzystywana przez gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (są to zadania publiczne).

W odniesieniu do zadań 15 i 16 wymienionych we wniosku, gmina jest w stanie wyodrębnić kwoty podatku naliczonego związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu oraz czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Gmina nie oczekuje interpretacji indywidualnej w zakresie zadań 12 i 13 opisanych we wniosku. Gmin nie oczekuje również interpretacji odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w przypadku zadań o numerze od 1 do 11 oraz zadań o numerze od 14 do 16, realizowanych w ramach projektu pn. "..." i czy będzie możliwość ubiegania się o zwrot różnicy kwoty podatku VAT naliczonego?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie uzupełniającym z 6 grudnia 2016 r.):

Zdaniem Wnioskodawcy, odnośnie wydatków dotyczących zadań od 1 do 11 oraz 14 Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego, a także nie przysługuje możliwość ubiegania się o zwrot różnicy kwoty podatku VAT naliczonego w zakresie wydatków realizowanych w ramach projektu pn. "...".

Natomiast w odniesieniu do zadań 15 i 16 Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w takim zakresie w jakim podatek ten jest związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych, a nie przysługuje odliczenie podatku VAT w zakresie w jakim podatek naliczony dotyczy czynności niepodlegających opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z ww. przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ww. ustawy o VAT warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Należy również zaakcentować, że ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę

tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowoprawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji "zamiaru" wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności. Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Jak wynika z powyższego ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Natomiast w świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Wyjaśnić należy, że przepisy art. 87 ustawy regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te statuują możliwość otrzymania przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym różnicy pomiędzy kwotą podatku naliczonego a kwotą podatku należnego. Powyższe wynika z generalnej zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ustawy.

Należy również zauważyć, że w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższego wynika, że organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy wskazać, że w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest jednostką zasadniczego podziału terytorialnego stopnia podstawowego, posiada osobowość prawną, a zatem zdolność do działania we własnym imieniu.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Z art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym wynika, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

* gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (pkt 2),

* lokalnego transportu zbiorowego (pkt 4).

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizowanym przez Wnioskodawcę projektem jest związek nabytych towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do takiego odliczenia czyli sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina jest podatnikiem VAT z tytułu czynności wykonywanych na podstawie umów cywilno-prawnych, na podstawie art. 15 ust. 6 Ustawy z dnia 11 marca 2016 r. o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca, jako beneficjent środków finansowych, realizuje projekt pn. "...", dla którego uzyskała dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014 - 2020. Przedmiotem realizacji projektu jest utworzenie na terenie miasta S. 8 małych węzłów przesiadkowych pozwalających na zmianę środków komunikacji z indywidualnej na transport publiczny oraz rower. W ramach projektu zaplanowano przebudowę 6 przejść podziemnych i 2 nadziemnych wraz z dostosowaniem dla potrzeb osób niepełnosprawnych, w celu ułatwienia dostępu do przystanków komunikacji zbiorowej, budowę ścieżek rowerowych i wypożyczalni rowerów łączących węzły przesiadkowe, a także budowę bus-pasów i zabudowę biletomatów. Całokształt zadań w projekcie ma stworzyć spójny system wspomagający transport publiczny w mieście i przyczyniający się do zastąpienia samochodu, jako środka komunikacji przez komunikację zbiorową i rower. Realizacja projektu zostanie przeprowadzona w ramach 16 zadań, które zostały szczegółowo przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego. Utworzona infrastruktura ma charakter publiczny, tj. ogólnodostępny. Jej użytkowanie nie będzie związane z ponoszeniem opłat przez korzystających. Powstała w ramach przedmiotowego projektu infrastruktura objęta zadaniami od 1 do 11 oraz 14, nie będzie wykorzystywana przez gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (są to zadania publiczne). W odniesieniu co zadań 15 i 16 wymienionych we wniosku, gmina jest w stanie wyodrębnić kwoty podatku naliczonego związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu oraz czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia prawa do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych przez Gminę w przypadku realizacji zadań o numerze od 1 do 11 oraz zadań o numerze od 14 do 16 realizowanych w ramach projektu pn. "..." lub możliwość ubiegania się o zwrot różnicy kwoty podatku VAT naliczonego.

Rozpatrując prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie podatnika od ciężaru VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Nie daje on natomiast uprawnienia do odliczenia w przypadku czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej. Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie płacąc podatku należnego.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane przez podatnika towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wskazał, że powstała w ramach przedmiotowego projektu infrastruktura objęta zadaniami od 1 do 11 oraz 14, nie będzie wykorzystywana przez gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (są to zadania publiczne), natomiast w odniesieniu do zadania 15 i 16 (zarządzanie projektem i promocja projektu), gmina jest w stanie wyodrębnić kwoty podatku naliczonego związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu oraz czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Biorąc pod uwagę opis sprawy i wskazane przepisy ustawy o VAT, stwierdzić należy, że skoro, jak wskazał Wnioskodawca, wytworzona w ramach przedmiotowego projektu infrastruktura w ramach zadań od 1 do 11 oraz 14 (m.in. przebudowane przejścia nadziemne i podziemne, zatoki autobusowe, przystanki autobusowe, zabudowane windy osobowe, przebudowany wiadukt z dostosowaniem obiektu dla osób niepełnosprawnych, przebudowana kładka dla pieszych wraz z przebudowanymi przystankami autobusowymi, przebudowane wiadukty, wybudowane bus-pasy, ścieżki rowerowe) nie będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (są to zadania publiczne), to w tym zakresie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług, a mianowicie związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Wnioskodawca nie będzie miał zatem prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów towarów i usług dotyczących realizacji projektu w ramach zadań od 1 do 11 oraz 14 projektu pn. "..." bowiem nie będzie nabywał ich do działalności gospodarczej i tym samym nie będzie działał w charakterze podatnika podatku VAT.

Odnosząc się natomiast do wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę w ramach realizacji wskazanego projektu na potrzeby zadań nr 15 i 16 (zarządzanie projektem i promocja projektu), które dotyczą, na co wskazuje opis sprawy, realizowanego projektu jako całości (a zatem zarówno tych części projektu, które służą czynnościom opodatkowanym, jak też tych części projektu, które służą czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT), należy stwierdzić, że skoro jak wskazał Wnioskodawca, jest on w stanie wyodrębnić kwoty podatku naliczonego związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu i czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących te wydatki w zakresie w jakim będzie to dotyczyć czynności opodatkowanych, natomiast w zakresie w jakim te wydatki będą związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, prawo takie nie będzie przysługiwało.

Ponadto, w odniesieniu do podatku naliczonego na fakturach dokumentujących wydatki poniesione dla realizacji ww. projektu w zakresie zadań 1-14, a także zadań 15 i 16 w zakresie w jakim jak te dwa ostatnie zadania dotyczą czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, Wnioskodawcy nie będzie też przysługiwało prawo do ubiegania się o zwrot różnicy podatku, na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania, w powyższym zakresie, zwrotu na podstawie przywołanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług, gdyż środki wskazane we wniosku nie są środkami, o których mowa w zawartych tam regulacjach.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy podkreślić, że interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie sformułowanego pytania, w konsekwencji nie jest przedmiotem rozstrzygnięcia kwestia, czy wskazane w opisie sprawy biletomaty oraz wypożyczalnie rowerów (zadania 12 i 13) będą służyły do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych, bowiem powyższe nie było przedmiotem zapytania. Zawarte w opisie sprawy stwierdzenie w tym zakresie przyjęto jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego, bez dokonywania oceny jego prawidłowości.

Wszelkie inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Ponadto podkreślić należy, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl