2461-IBPP2.4512.832.2016.2.ICz - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki związane z użytkowaniem pojazdu samochodowego Skoda Rapid.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 grudnia 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach 2461-IBPP2.4512.832.2016.2.ICz Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki związane z użytkowaniem pojazdu samochodowego Skoda Rapid.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 19 października 2016 r. (data wpływu 19 października 2016 r.), uzupełnionym pismem z 9 grudnia 2016 r. (data wpływu 12 grudnia 2016 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki związane z użytkowaniem pojazdu samochodowego Skoda Rapid o numerze rejestracyjnym (...) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 października 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki związane z użytkowaniem pojazdu samochodowego Skoda Rapid o numerze rejestracyjnym (...).

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 9 grudnia 2016 r. (data wpływu 12 grudnia 2016 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 1 grudnia 2016 r. znak: 2461-IBPP2.4512.832.2016.1.ICz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Firma I. półka Cywilna od 1 października 2016 r. dzierżawi samochód osobowy Skoda Rapid o numerze rejestracyjnym (...) od firmy z którą współpracuje świadcząc dla niej usługi pośrednictwa handlowego na terenie Polski. Samochód ten będzie wykorzystywany wyłącznie do celów służbowych na spotkania z klientami, konferencje, targi itp. na terenie Polski (wyjazdy jednodniowe i kilkudniowe) i załatwiania spraw związanych z bieżącą działalnością firmy (wizyty w urzędach, przejazdy między siedzibami firmy, serwisowanie auta, zakupy materiałów eksploatacyjnych).

Dzierżawa samochodu jest potwierdzona umową na której podstawie co miesiąc nasza firma będzie obciążana Fakturą VAT. Wszystkie koszty związane z eksploatacją samochodu (paliwo, płyny eksploatacyjne, serwis, koszty autostrad, parkingi itp.) będzie ponosić nasza firma i będą one dokumentowane Fakturą VAT.

Parkowanie samochodu w nocy (poza wyjazdami kilkudniowymi) będzie na parkingu przed blokiem w którym znajduje się mieszkanie wspólników i zarazem siedziba firmy.

Samochód jest objęty monitoringiem GPS z którego można generować szczegółowe raporty jazd. Dodatkowo dla tego samochodu został stworzony regulamin korzystania z pojazdu i jest prowadzona ewidencja przebiegu pojazdu. Oprócz wymienionego samochodu w firmie wykorzystywany jest również samochód osobowy Skoda FABIA o numerze rejestracyjnym (...), który stanowi własność prywatną współwłaścicieli i jest wykorzystywany zarówno do celów służbowych jak i prywatnych.

W związku z powyższym Wnioskodawca zamierza skorzystać z prawa do pełnego odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z wykorzystywaniem samochodu Skoda Rapid o numerze rejestracyjnym (...) wyłącznie do celów służbowych. W tym celu w dniu 4 października 2016 r. w Urzędzie Skarbowym został złożony druk VAT-26.

Odliczenie podatku VAT od wydatków związanych z eksploatacją samochodu Skoda FABIA o numerze rejestracyjnym (...) odbywa się na zasadach ogólnych w wysokości 50%.

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 1 grudnia 2016 r. znak: 2461-IBPP.4512.832.2016.1.ICz w zakresie opisu zaistniałego stanu faktycznego Wnioskodawca wyjaśnił co następuje:

1. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

2. Samochód jest pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

3. Pojazd jest wykorzystywany wyłącznie do czynności opodatkowanych (działalności gospodarczej) i nie jest wykorzystywany do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą.

4. Okolicznościami potwierdzającymi obiektywnie brak możliwości użytku prywatnego może jest nadzór nad używaniem pojazdu w trakcie wykonywania obowiązków służbowych za pomocą GPS. Zgodnie z informacjami zawartymi w oficjalnej broszurze Ministerstwa Finansów umieszczonej na stronie ministerstwa pt. "Nowe zasady odliczania podatku VAT od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi" jest to wystarczająca przesłanka do uznania nadzoru GPS jako okoliczności obiektywnej. Obiektywizm monitoringu GPS potwierdza fakt, że urządzenie zostało założone przez firmę L. S. A. dla której I. s.c. świadczy usługę pośrednictwa handlowego i L. S. A. jest właścicielem urządzenia i raporty z jazd mogą być generowane tylko przez tą firmę i następnie przesyłane do firmy I. s.c.

5. Zasady użytkowania pojazdu są przedstawione w Regulaminie w sprawie zasad korzystania z samochodów służbowych stanowiącym załącznik niniejszego pisma.

6. Samochód ten jest wykorzystywany wyłącznie do celów służbowych i nadzór nad tym odbywa się w oparciu o:

* opracowany regulamin użytkowania samochodu,

* prowadzoną ewidencję przebiegu pojazdu potwierdzającą brak użytku prywatnego pojazdu,

* monitoring GPS, którym jest objęty samochód i z którego generowane są szczegółowe raporty jazd, potwierdzające brak użytku prywatnego pojazdu przez porównanie z ewidencją przebiegu pojazdu.

7. Z pojazdu korzysta w firmie wyłącznie jeden ze wspólników - Mirosław B. Ponieważ firma I. spółka cywilna świadczy usługi pośrednictwa handlowego samochód ten jest wykorzystywany wyłącznie do celów służbowych na spotkania z klientami w ich siedzibach, konferencje, targi itp. na terenie całej Polski i zagranicą (wyjazdy jednodniowe i kilkudniowe) oraz do załatwiania spraw związanych z bieżącą działalnością firmy (wizyty w urzędach, przejazdy między siedzibami firmy, serwisowanie auta, zakupy materiałów eksploatacyjnych itp).

8. Wnioskodawca nie zatrudnia pracowników i samochód jest użytkowany tak jak napisano w punkcie 7 wyłącznie przez jednego ze wspólników. Po zakończeniu czynności związanych z działalnością gospodarczą pojazd parkuje na parkingu przed siedzibą firmy bez możliwości jego pobrania i użytkowania przez inne osoby do celów prywatnych. Do celów prywatnych jest wykorzystywany inny samochód, który jest prywatną własnością wspólników.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy I. Spółka Cywilna może korzystać z prawa do pełnego odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z wykorzystywaniem samochodu Skoda Rapid o numerze rejestracyjnym (...) wyłącznie do celów służbowych?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca uważa, że Firma I. Spółka Cywilna może w 100% odliczać podatek VAT od wydatków poniesionych w związku z wykorzystywaniem samochodu Skoda Rapid o numerze rejestracyjnym (...) wyłącznie do celów służbowych.

Stanowisko nasze opieramy o ustawę o VAT oraz o informacje i interpretacje tej ustawy zawarte w oficjalnej broszurze Ministerstwa Finansów umieszczonej na stronie ministerstwa pt. "Nowe zasady odliczania podatku VAT od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi"

Z informacji tam zawartych w wynika, że:

* Odliczenie pełne, tj. w wysokości 100%, będzie przysługiwało tylko w odniesieniu do wydatków związanych z pojazdami wykorzystywanymi przez podatnika wyłącznie do działalności gospodarczej, (broszura str. 4 i 5)

* Pojazdy będą uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika w przypadku gdy sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez podatnika zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą, (broszura str. 6)

* Okolicznościami potwierdzającymi obiektywnie brak możliwości użytku prywatnego może być przykładowo nadzór nad używaniem pojazdów w trakcie wykonywania obowiązków służbowych, przykładowo za pomocą GPS. (broszura str. 7)

* Prowadzona prawidłowo ewidencja przebiegu pojazdu musi potwierdzać brak użytku prywatnego pojazdu. (broszura str. 8 i 9)

Uważamy, że zostały spełnione główne warunki potwierdzające prawo do pełnego odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z wykorzystywaniem samochodu Skoda Rapid o numerze rejestracyjnym (...) wyłącznie do celów służbowych.

Można bezsprzecznie udowodnić, że samochód ten jest wykorzystywany wyłącznie do celów służbowych ponieważ:

* jest opracowany regulamin użytkowania samochodu,

* prowadzona jest ewidencja przebiegu pojazdu potwierdzająca brak użytku prywatnego pojazdu, samochód jest objęty monitoringiem GPS z którego można generować szczegółowe raporty jazd, potwierdzające brak użytku prywatnego pojazdu,

* firma ma do dyspozycji drugi samochód, który jest wykorzystywany w celach "mieszanych" (tj. zarówno do celów związanych z działalnością gospodarczą, jak i do celów niezwiązanych z tą działalnością)

Biorąc powyższe pod uwagę w oparciu o oficjalne materiały Ministerstwa Finansów Wnioskodawca podtrzymuje własne stanowisko, że Firma I. Spółka Cywilna może w 100% odliczać podatek VAT od wydatków poniesionych w związku z wykorzystywaniem samochodu Skoda Rapid o numerze rejestracyjnym (...) wyłącznie do celów służbowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawa o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Jak wynika z ww. przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Należy wskazać, że kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi zostały uregulowane w art. 86a ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy, w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku:

1.

wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika;

2.

należnego z tytułu:

a.

świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,

b.

dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,

c.

wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

3.

należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a;

4.

wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34.

Według art. 2 pkt 34 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pojazdach samochodowych - rozumie się przez to pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów prawo o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Stosownie do treści art. 86a ust. 2 ustawy, do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

1.

nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

2.

używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

3.

nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Zatem zgodnie z nowymi regulacjami podatnikowi przysługuje ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku w odniesieniu do wszystkich wydatków związanych z pojazdami samochodowymi przeznaczonymi do użytku "mieszanego".

Dla celów stosowania tego ograniczenia za wykorzystywanie "mieszane" należy rozumieć, że w odniesieniu do pojazdu wykorzystywanego w działalności gospodarczej istnieje możliwość jego użycia również do celów niezwiązanych z tą działalnością np. do celów prywatnych. Wystarczy przy tym możliwość nawet tylko jednorazowego użycia pojazdu do celów prywatnych, aby uznać, że pojazd może być wykorzystywany w sposób "mieszany".

Nie jest przy tym istotny moment, w którym użycie to ma miejsce podczas całego okresu użytkowania przez podatnika danego pojazdu, żeby uznać ten pojazd za wykorzystywany do celów "mieszanych".

Celem zapewnienia właściwego wdrożenia decyzji wykonawczej Rady z dnia 17 grudnia 2013 r. przyjmuje się, że każdy pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony - ze względu na swoje cechy konstrukcyjne - służy co do zasady użytkowi "mieszanemu", a zatem wszystkie wydatki z nim związane podlegają ograniczeniu w odliczaniu do 50%.

Jednakże od tej zasady występują także wyjątki.

W świetle art. 86a ust. 3 ustawy, przepis ust. 1 nie ma zastosowania:

1.

w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:

a.

wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub

b.

konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

2.

do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Według art. 86a ust. 4 ustawy, pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

1.

sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub

2.

konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Na mocy art. 86a ust. 5 ustawy, warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych:

1.

przeznaczonych wyłącznie do:

a.

odprzedaży,

b.

sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,

c.

oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze

- jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika;

2.

w odniesieniu do których:

a.

kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub

b.

podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych.

Ewidencja przebiegu pojazdu jest prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności (art. 86a ust. 6 ustawy.

W myśl ust. 7 ww. artykułu, ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać:

1.

numer rejestracyjny pojazdu samochodowego;

2.

dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji;

3.

stan licznika przebiegu pojazdu samochodowego na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji;

4.

wpis osoby kierującej pojazdem samochodowym dotyczący każdego wykorzystania tego pojazdu, obejmujący:

a.

kolejny numer wpisu,

b.

datę i cel wyjazdu,

c.

opis trasy (skąd - dokąd),

d.

liczbę przejechanych kilometrów,

e.

imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem

- potwierdzony przez podatnika na koniec każdego okresu rozliczeniowego w zakresie autentyczności wpisu osoby kierującej pojazdem, jeżeli nie jest ona podatnikiem;

5.

liczbę przejechanych kilometrów na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji.

Podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie 7 dni od dnia, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami (art. 86a ust. 12 ustawy o VAT).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca od 1 października 2016 r. dzierżawi samochód osobowy Skoda Rapid o numerze rejestracyjnym (...) od firmy z którą współpracuje świadcząc dla niej usługi pośrednictwa handlowego na terenie Polski.

Samochód jest pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Samochód ten będzie wykorzystywany wyłącznie do celów służbowych na spotkania z klientami, konferencje, targi itp. na terenie Polski (wyjazdy jednodniowe i kilkudniowe) i załatwiania spraw związanych z bieżącą działalnością firmy (wizyty w urzędach, przejazdy między siedzibami firmy, serwisowanie auta, zakupy materiałów eksploatacyjnych).

Dzierżawa samochodu jest potwierdzona umową, na której podstawie co miesiąc nasza firma będzie obciążana Fakturą VAT. Wszystkie koszty związane z eksploatacją samochodu (paliwo, płyny eksploatacyjne, serwis, koszty autostrad, parkingi itp.) będzie ponosić firma Wnioskodawcy i będą one dokumentowane Fakturą VAT.

Parkowanie samochodu w nocy (poza wyjazdami kilkudniowymi) będzie na parkingu przed blokiem, w którym znajduje się mieszkanie wspólników i zarazem siedziba firmy.

Samochód jest objęty monitoringiem GPS z którego można generować szczegółowe raporty jazd. Dodatkowo dla tego samochodu został stworzony regulamin korzystania z pojazdu i jest prowadzona ewidencja przebiegu pojazdu. Oprócz wymienionego samochodu w firmie wykorzystywany jest również samochód osobowy Skoda FABIA o numerze rejestracyjnym (...), który stanowi własność prywatną współwłaścicieli i jest wykorzystywany zarówno do celów służbowych jak i prywatnych.

Wnioskodawca nie zatrudnia pracowników i samochód jest użytkowany wyłącznie przez jednego ze wspólników.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że powołane przepisy wprowadzają ograniczenie w odliczeniu podatku naliczonego w odniesieniu do wszystkich wydatków dotyczących pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, przeznaczonych do "użytku mieszanego".

Kluczową rolę w rozwiązaniu przedstawionego we wniosku problemu odgrywa przepis art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a w związku z art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT. Z treści tych przepisów wynika, że podatnik ma możliwość odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących używania pojazdów na podstawie leasingu oraz wydatków związanych z eksploatacją pojazdów, w tym napraw, paliwa itp. w sytuacji, gdy pojazd ten jest wykorzystywany wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej.

Do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z utrzymaniem pojazdu samochodowego nie jest wystarczający jakikolwiek związek z działalnością opodatkowaną podatnika, pojazd ten bowiem musi być wykorzystywany wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej. Co należy rozumieć przez wykorzystanie pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej ustawodawca wskazał w art. 86a ust. 4 ustawy.

Dla celów pełnego odliczania VAT - fakt wykorzystywania pojazdu wyłącznie do działalności musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych. W celu dokonania pełnego odliczenia podatku VAT muszą zostać spełnione łącznie warunki, tj. sposób wykorzystania tego pojazdu przez podatnika, zwłaszcza w ustalonych przez niego zasadach jego używania, wyklucza jego użycie do celów prywatnych oraz wykluczenie użytku prywatnego musi zostać potwierdzone prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu.

Należy zauważyć, że przepisy nie określają w jaki sposób podatnik ma zapewnić w przedsiębiorstwie wyeliminowanie użytku prywatnego tego pojazdu. Określone przez podatnika zasady używania pojazdów muszą obiektywnie potwierdzać, że pojazd jest wykorzystywany wyłącznie w działalności gospodarczej i nie ma możliwości prywatnego użytku tego pojazdu. Przy czym użytek prywatny należy postrzegać w kategoriach potencjalnej, a nie faktycznej możliwości użytku pojazdu do celów prywatnych. Przykładowo może tego dokonać za pomocą wprowadzonych regulaminów, umów, zarządzeń wraz z podjęciem działań zabezpieczających ich wykonanie. Działania te muszą być dostosowane do specyfiki działalności przedsiębiorstwa i sposobu używania pojazdów dla tych celów. Określone przez podatnika zasady używania pojazdów muszą obiektywnie potwierdzać, że pojazd jest wykorzystywany wyłącznie w działalności gospodarczej i nie ma możliwości prywatnego użytku tego pojazdu.

Działania mające na celu wyeliminowanie użytku prywatnego muszą być dostosowane do specyfiki działalności podatnika. W przedmiotowej sprawie samochód jest parkowany na parkingu przed blokiem, w którym znajduje się mieszkanie wspólników spółki cywilnej i zarazem siedziba firmy. W tak przedstawionych okolicznościach nie można obiektywnie stwierdzić, że samochód jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej, gdyż opisany sposób użytkowania tego samochodu (m.in. poprzez parkowanie w miejscu zamieszkania wspólników, a więc jego bezpośrednią dostępność) umożliwia jego użycie np. w czasie wolnym od prowadzonej działalności, do celów prywatnych. Zapewnienie Wnioskodawcy, że pojazd Skoda Rapid o numerze rejestracyjnym (...) jest wykorzystywany wyłącznie do celów działalności gospodarczej, ze względu na zamontowany w samochodzie monitoring GPS, że jest prowadzona ewidencja pojazdu oraz ze względu na fakt, że Wnioskodawca posiada inny samochód osobowy do użytku prywatnego, nie jest równoznaczne ze stworzeniem przez Wnioskodawcę stosownych procedur użytkowania tego pojazdu, które wykluczają jego potencjalne użycie do celów prywatnych. Wnioskodawca nie zatrudnia pracowników. Z samochodu korzysta wyłącznie jeden ze wspólników. Samochód jest dodatkowo garażowany w miejscu zamieszkania wspólnika. Powyższe okoliczności faktyczne w jakich użytkowany jest pojazd - samochód osobowy przemawiają za stwierdzeniem, że istnieje potencjalna możliwość użycia go do celów prywatnych. Zamontowanie w samochodzie GPS w przypadku, gdy z pojazdu korzysta wyłącznie jeden ze współwłaścicieli nie stanowi w ocenie organu wystarczającej przesłanki do uznania, że nie może on zostać użyty po godzinach funkcjonowania firmy do użytku prywatnego wspólników.

Zatem w analizowanym przypadku, z uwagi na fakt, że samochód jest parkowany w miejscu zamieszkania Wnioskodawcy, nie zostanie wypełniony aspekt obiektywny dotyczący niezaistnienia potencjalnych możliwości użytku pojazdu do celów prywatnych.

Należy zatem stwierdzić, że w opisanych warunkach nie jest możliwe stworzenie procedur/zasad wykorzystania pojazdu wykluczających jego użytek prywatny. Nie można bowiem wykluczyć potencjalnej możliwości prywatnego użytku samochodu przez wspólnika, co powoduje, że przedmiotowy samochód nie będzie wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy. W tej sytuacji bez znaczenia jest również fakt, że Wnioskodawca będzie prowadził dla tego samochodu ewidencję przebiegu pojazdu oraz poinformuje właściwego naczelnika urzędu skarbowego o wykorzystywaniu pojazdu do celów działalności gospodarczej.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nie spełnia warunków dla pełnego odliczenia VAT od wydatków związanych z używaniem pojazdu Skoda Rapid o numerze rejestracyjnym (...).

W konsekwencji, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia 50% podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z używaniem pojazdu Skoda Rapid o numerze rejestracyjnym (...) zgodnie z art. 86a ust. 1 oraz ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy o VAT.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl