2461-IBPP2.4512.799.2016.1.MG - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 listopada 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach 2461-IBPP2.4512.799.2016.1.MG Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 7 października 2016 r. (data wpływu 11 października 2016 r.), uzupełnionym pismem z 8 listopada 2016 r. znak: (...) (data wpływu: 9 listopada 2016 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 października 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. "...".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 8 listopada 2016 r. znak: (...) (data wpływu 9 listopada 2016 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020 dla osi priorytetowej: II. Cyfrowe X dla działania: 2.1. Wsparcie rozwoju cyfrowych usług publicznych otrzymała dofinansowanie projektu pn. "...". Okres realizacji projektu: 1 września 2016 r. do 31 sierpnia 2018 r.

W ramach projektu w placówce świadczącej archiwalno-biblioteczne usługi publiczne, przeprowadzone zostanie przygotowanie baz danych do konwersji, dostawa, konfiguracja i wdrożenie nowego systemu bibliotecznego wraz z konwersją danych, selekcja i opracowanie zbiorów przeznaczonych do digitalizacji, a następnie digitalizacja i bezpłatne upowszechnienie cyfrowych kopii w Internecie.

Zadania w projekcie przedstawiają się następująco:

1. Zmiana systemu bibliotecznego. Zakup wyposażenia niezbędnego do realizacji projektu oraz przygotowanie baz danych do konwersji.

2. Digitalizacja (selekcja i opracowanie zbiorów, obsługa procesu digitalizacji, digitalizacja wyselekcjonowanych zbiorów oraz ich udostępnienie).

3. Modernizacja strony internetowej Wnioskodawcy. Modernizacja strony pod kątem spójności z realizowanym projektem (dostosowanie do efektu projektu, umożliwiającego udostępnianie wyników projektu).

4. Obsługa projektu. Usługa nadzoru nad prawidłowym przebiegiem przedsięwzięcia, promocja projektu (tablice promocyjne).

Celem projektu jest zwiększenie dostępu do e-usług publicznych w dziedzinie kultury poprzez upowszechnienie zasobów wielokulturowego dziedzictwa X. Działania prezentowanego przedsięwzięcia skupią się na upowszechnianiu zasobów bibliotecznych możliwie szerokim grupom społecznym. Jego bezpośrednim celem jest wzrost liczby osób korzystających z usług i zasobów publicznych udostępnianych on-line w woj. X.

Zdigitalizowane zbiory udostępniane będą nieodpłatnie, nie będą podlegały jakiejkolwiek sprzedaży lub odpłatnemu udostępnianiu. Projekt nie będzie generował przychodu w okresie realizacji oraz w przyszłości, po jego zakończeniu.

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT zwolniony (art. 113 ust. 1 ustawy o VAT). W związku z realizacją projektu będą dokonywane zakupy towarów i usług udokumentowane fakturami VAT jak również zawierane będą umowy cywilno-prawne. Powyższe zakupy nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT ani też nie będą w żadnym zakresie związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Wnioskodawca na etapie składania wniosku o dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020 zobowiązany był do jednoznacznego określenia kwalifikowalności podatku VAT i złożył stosowne oświadczenie o braku możliwości odliczenia podatku VAT od zakupów w ramach projektu. W rezultacie podatek VAT został objęty dofinansowaniem jako koszt kwalifikowalny całego projektu.

Opis zdarzenia przyszłego został uzupełniony ww. pismem z 8 listopada 2016 r. o następujące informacje:

* Wnioskodawca nie jest jednostką budżetową ani zakładem budżetowym.

* Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT.

* towary i usługi związane z realizacją projektu udokumentowane będą fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym, zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w ww. piśmie z 8 listopada 2016 r.):

Czy Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT z tytułu poniesionych kosztów na realizację projektu pn. "..."?

Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane ostatecznie w ww. piśmie z 8 listopada 2016 r.):

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie miał on prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT z tytułu poniesionych kosztów na realizację projektu pn. "...". Nie występuje tutaj związek dokonywanych w ramach projektu zakupów z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Projekt "..." nie będzie generował żadnych przychodów. Zdigitalizowane zbiory udostępniane będą nieodpłatnie, nie będą podlegały jakiejkolwiek sprzedaży lub odpłatnemu udostępnianiu. W związku z tym zakupy poczynione w ramach projektu jako wykorzystywane do czynności nieopodatkowanych, nie będą dawały możliwości odliczenia podatku VAT z faktur zakupu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W rozpatrywanej sprawie mamy do czynienia z samorządową instytucją kultury, zatem zasadnym jest odwołanie się do przepisów ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 406 z późn. zm.), określającej zasady tworzenia i działania instytucji kultury.

W myśl art. 1 ww. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

W art. 2 ww. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej wskazano, że formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 i 3 ww. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, działalność kulturalna określona w art. 1 ust. 1 nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu odrębnych przepisów. Do działalności, o której mowa w ust. 1 i 2, w zakresie nieuregulowanym przepisami ustawy dotyczącymi organizowania i prowadzenia działalności kulturalnej oraz przepisami o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, stosuje się przepisy o prowadzeniu działalności gospodarczej.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.

Stosownie do art. 9 ust. 2 wyżej powołanej ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym.

Podmioty tworzące instytucje kultury, o których mowa w art. 8 i 9, zwane są dalej organizatorami, a ilekroć w ustawie jest mowa o instytucji kultury bez bliższego określenia - należy przez to rozumieć zarówno państwową, jak i samorządową instytucję kultury (art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej).

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ww. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, instytucje kultury działają na podstawie aktu o ich utworzeniu oraz statutu nadanego przez organizatora.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, instytucje kultury uzyskują osobowość prawną i mogą rozpocząć działalność z chwilą wpisu do rejestru prowadzonego przez organizatora.

Instytucja kultury z urzędu podlega wpisowi do rejestru (art. 14 ust. 3 ww. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej).

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy o VAT, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne (art. 96 ust. 3 ustawy o VAT).

Przepis art. 96 ust. 4 ustawy o VAT stanowi, że naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020 dla osi priorytetowej: II. Cyfrowe X dla działania: 2.1. Wsparcie rozwoju cyfrowych usług publicznych otrzymał dofinansowanie projektu pn. "...". W ramach projektu w placówce świadczącej archiwalno-biblioteczne usługi publiczne, przeprowadzone zostanie przygotowanie baz danych do konwersji, dostawa, konfiguracja i wdrożenie nowego systemu bibliotecznego wraz z konwersją danych, selekcja i opracowanie zbiorów przeznaczonych do digitalizacji, a następnie digitalizacja i bezpłatne upowszechnienie cyfrowych kopii w Internecie. Celem projektu jest zwiększenie dostępu do e-usług publicznych w dziedzinie kultury poprzez upowszechnienie zasobów wielokulturowego dziedzictwa X. Działania prezentowanego przedsięwzięcia skupią się na upowszechnianiu zasobów bibliotecznych możliwie szerokim grupom społecznym. Jego bezpośrednim celem jest wzrost liczby osób korzystających z usług i zasobów publicznych udostępnianych on-line w woj. X. Zdigitalizowane zbiory udostępniane będą nieodpłatnie, nie będą podlegały jakiejkolwiek sprzedaży lub odpłatnemu udostępnianiu. Projekt nie będzie generował przychodu w okresie realizacji oraz w przyszłości, po jego zakończeniu. W związku z realizacją projektu będą dokonywane zakupy towarów i usług udokumentowane fakturami VAT jak również zawierane będą umowy cywilno-prawne. Towary i usługi związane z realizacją projektu udokumentowane będą fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Powyższe zakupy nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT ani też nie będą w żadnym zakresie związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Wnioskodawca samorządową instytucją kultury, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT. Wnioskodawca jest zarejestrowany, jako podatnik VAT zwolniony.

Odnosząc przedstawiony stan prawny do opisanego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących koszty poniesione celem realizacji projektu pn. "..." (dofinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X). Przesłanką pozwalającą na taki wniosek jest fakt, że zakupione towary i usługi w ramach realizacji przedmiotowego projektu nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT ani też nie będą w żadnym zakresie związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Ponadto, również efekty realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, gdyż jak wskazał Wnioskodawca zdigitalizowane zbiory udostępniane będą nieodpłatnie, nie będą podlegały jakiejkolwiek sprzedaży lub odpłatnemu udostępnianiu.

Tym samym, ze względu na niespełnienie ww. podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT z tytułu poniesionych kosztów na realizację projektu pn. "...".

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślić należy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Ponadto podkreślić należy, że interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie sformułowanego pytania, a zatem nie rozstrzyga poprawności zaklasyfikowania przedmiotowych usług kulturalnych wykonywanych przez Wnioskodawcę, jako usług zwolnionych z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług oraz kwestii zwolnienia z VAT na podstawie art. 113 ust. 1 tej ustawy. Powyższe informacje przyjęto jako element przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego i nie były one przedmiotem oceny.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego wydana interpretacja traci swą aktualność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n, dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji, nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl